Plakat, jak podkreślają zleceniodawcy, czyli Urząd Miasta Zakopane i Zakopiańskie Centrum Kultury, powinien nawiązać do walorów przyrodniczych, turystyczno-rekreacyjnych, odnieść się do kultury, sztuki lub kultury rodzimej, w nowatorskiej i nieoczywistej formie artystycznej.
Celem konkursu jest promocja Zakopanego wraz z jego walorami artystyczno-turystycznymi, poszukiwanie nowych graficznych środków wyrazu dla tradycji regionu Podhala i pozyskanie prac graficznych o wysokim poziomie artystycznym. Ponadto tegoroczna - marcowa odsłona Zakopiańskiego Pokazu Filmów o Sztuce, także zostanie poświęcona plakatowi: jego twórcom, początkom kreacji plakatu oraz roli jaką plakat odgrywał przez lata w promocji wydarzeń, zjawisk i trendów. Rozstrzygnięcie konkursu zbiegnie się więc z Pokazem Filmów o Sztuce. Warto wspomnieć, iż walory lecznicze, aktywny wypoczynek, nowinki artystyczne Zakopanego sławili w swoich pracach m. in. ojciec polskiego plakatu Piotr Stachiewicz, a potem taternik Mariusz Zaruski, wybitna malarka Zofia Styjeńska, Stefan Norblin, Waldemar Świerzy czy Lech Majewski. Nagrodzeni w konkursie twórcy, podejmą współpracę z Zakopiańskim Centrum Kultury, które odpowiada za promocję Miasta Zakopane oraz organizuje największe wydarzenia kulturalne, muzyczne i wystawiennicze.
Nagrodzone i wyróżnione prace zostaną zaprezentowane na wystawie pokonkursowej, która odbędzie się w terminie marzec-maj 2023 r. w Galerii Stacja Kultura Zakopane, znajdującej się w budynku Zakopiańskiego Centrum Kultury przy ul. Chramcówki 35, w Zakopanem. Wernisaż wystawy połączony z wręczeniem nagród, planujemy w dniu 31 marca 2023 roku.
Konkurs skierowany jest do studentów uczelni artystycznych, wydziałów architektury i wydziałów sztuk plastycznych szkół wyższych w Polsce oraz absolwentów w/w uczelni do 35. roku życia.
Obecnie w Galerii Stacji Kultura Zakopane możemy podziwiać wystawę plakatów, które od początku ubiegłego wieku przybliżały Turystom i Kuracjuszom ofertę Miasta pod Giewontem.
Źródło: UM Zakopane, oprac. r/