20.03.2023, 19:00 | czytano: 15317

Przy ul. Szaflarskiej rozpada się dom. Cegły lecą na chodnik, właściciel nie reaguje (zdjęcia)

Fot. Szymon Pyzowski
NOWY TARG. Uczestnicy sobotniego marszu w obronie św. Jana Pawła II z niesmakiem i zażenowaniem patrzyli na rozpadający się dom przy ul. Szaflarskiej, obok którego przechodzili.
Wcześniej wisiał tam ogromny, kontrowersyjny bilbord reklamujący jeden z nowotarskim supermarketów spożywczych. Zdaniem Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Nowym Targu, był on nielegalny i nakazał go zdjąć. Właściciel ostatecznie to zrobił, ale w międzyczasie budynek zaczął się rozpadać. Stojący w szeregowej zabudowie dom jest stary, nikt w nim nie mieszka i zaczyna się sypać. Nie można go, ot tak, rozebrać, bowiem jest pod opieką konserwatorską.
- Właściciel nie stosuje się do zaleceń zabezpieczenia budynku. Nie utrzymuje go w bezpiecznym stanie technicznym. A jest do tego zobowiązany - informuje Gabriela Przystał, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Nowym Targu. Przyznaje, że współpraca z właścicielem budynku nie układa się tak, jak powinna.

W zeszłym tygodniu PINB wydał decyzję o konieczności zamontowania stałego ogrodzenia od strony ulicy, by wypadające ze ściany cegły nie stwarzały zagrożenia dla przechodniów i samochodów przejeżdżających ulicą Szaflarską. - Jeżeli właściciel tego nie zrobi, zlecimy wykonawstwo zastępcze - informuje inspektor.





r/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
somsiad Maniek24.03.2023, 13:00
Czy to kilka lat temu miasto sprzedało w licytacji obydwa te budynki właśnie temu biznesmenowi?
Wstążka23.03.2023, 22:16
Ja bym powiesiła wstążki. Bardzo dużo wstążek. I ze dwie alpaki. I będzie ładnie.
No i świenie23.03.2023, 21:14
Płotem zagrodzą i elo xD Szaflarska torem przeszkód dla przechodniów, absurd. Jaką wartość historyczną ma sypiąca się chałupa bo nie rozumiem??
abc23.03.2023, 20:01
Jeszcze kilka lat i były basen na os. Na Skarpie stanie się zabytkiem. A tam już można bardziej oprowadzać WYCIECZKI.
wystraszona23.03.2023, 19:50
trochę temu ukradkiem pan klapek wchodził tam z jakąś laską jeszcze za czasów reklamy bo można było się za czymś schować haha
Krzysztof22.03.2023, 16:19
No Ewa niczym przepowiednia a akurat czytam twój komentarz po artykule "Nowy Targ: Urząd Miasta odpowiada na pytania o ścieki w rejonie lotniska"
Tak jak napisałś: Władni powiadomili kogo się tylko dało u ręce umyli od problemu niczym Piłat. Według nich problem rozwiązali bo nic nie moga zrobić heheh. Pamietam zapewnienia urzędniczki, wywiady jak będzie wszystko załatwione i osobiście dopilnuje heh.
A co do budynku to ciężko się wypowiedzieć. Nie jest to jedyny dom i nie jest w najgorszym stanie. Miasto powinno zabezpieczyć jak uważa za stosowne i bezpieczne dla mieszkańców. Nie jest to duży koszt a pieszy musi korzystać teraz z ruchliwej drogi, chodzi mi o dzieci, osoby z wózkami. Troszkę takie egoistyczne i nieudolne ze strony miasta, zwłaszcza że wiedzą że temat nie do rozwiązania w najbliższym czasie.
Ewa22.03.2023, 13:28
Było zabezpieczone eleganckom reklamą, nic się nie sypało, nie szpeciło to kazali zdemontować. Teraz jest tak jak kazali to im się nie podoba bo szpeci, wiec trzeba znowu zabezpieczać tym razem płotem.. Chcesz wyburzyć i zrobić parking to nie pozwolą bo konserwator widzi w tym piękny zabytkowy budynek. No i weź tu człowieku rób dobrze wszystkim i nie zgłupiej. Skoro właściciel który ma troche pieniedzy się poddał to co mają zrobić przeciętni właściciele tych starych domów których nie brakuje w starej części miasta.
A to że ropo-gnojówka się leje ponad rok z Rancza to nikogo nie rusza, a tak zapewniali że będzie dopilnowane, zlikfidowane, właściciel ukarany itd. A Gospodarz Watycha siedzi na stołku i czeka nie wiem czy na kolejne wybory czy na koniec kadencji, nie wiem ale mega kiepsko to wygląda. Najprostsze problemy w mieście nie są rozwiązywane a aspiracje na nowe lodowiska, turystyke lepszą niż w Zakopcu i szereg innych tylko planów sieją bez pokrycia. Ja widzę zajezdnie pks, stary basen, hotel ibis wybudowany na gruncie sprzedanym przez miasto, kombinat, dwie galerie które straszą, mały parkig P&R, zaniedbany rynek, niezagospodarowany teren dawnej targowicy, smog, nieudolną drużyne hokeja itd , długo można by wymieniać. Sposób na to taki dać sobie podwyżki w UM, podnieść podatki i powiedzieć że nic sie nie da zrobić bo wszystko w naszym mieście jest zależne od wszystkich ale nie od gospodarza właściwie trzech.
tedek22.03.2023, 10:59
a klapek to nie powinien siedzieć w pierdlu ?? chyba był wyrok
Miastowa22.03.2023, 08:59
No tak... Stałe ogrodzenie i przechodnie w tym miejscu będą zmuszeni wchodzić na ulicę. Wszak wszystkim wiadomo, że pan KLAPEK rządzi miastem, robi co chce. Sam mieszka obok i wcale mu ta rudera nie przeszkadza. Zawali się to będzie niezły plac :-)
z tąd21.03.2023, 22:15
Kiedyś ten ,,zabytek,, pod osłoną konserwatora p...nie na przechodnia,autko.Konserwator.Godzinka kopareczką ,,renowacji rudery ,, i po problemie.
miejscowy21.03.2023, 19:57
obserwator! Wójt prowadził wojenki z Konserwatorem i był cały czas na przegranej. My mieszkańcy jednak dobrze wiemy kto się przyczynił do pozbycia się częściowo tego bajzlu! Dało się dało!
WQelington21.03.2023, 19:54
Konserwator zajmuje się nie tym co trzeba. Walczył z baławnem w Szaflarach i prawie wszystkimi samorządowcami na Podhalu. Tylko dziwnym trafem w Rabie Wyżnej - rodzinnej wsi starosty Fabera - wydał pozytywną opinię na temat budowania tam biogazownio na terenie objętym opieką konserwatorską 100 metrów od Dworku Zdunów - wpisanego do rejestru zabytków. O co chodzi?
SEM21.03.2023, 19:51
No to czad. Konserwator ogrodzenie będzie zlecał , ale konserwacji już nie ? Znaczy jest cicha zgoda na zgon tej budy
anty zabytek21.03.2023, 17:56
Po co rozbiera? sam si? rozpadnie, byle nikogo nie uszkodzi? i nie b?dzie zabytku ha ha ha
Kubota21.03.2023, 17:42
Zacytuje jednego ze "znafcóf" -- Wojtek07:50, 21 marca 2023
Baner był na sąsiednim budynku. Wystarczy kliknąć w odnośniki o znikającym banerze a uwidzisz, że był na tym budynku i częściowo na budynku sąsiednim.
konduktor21.03.2023, 14:52
Boga w sercu nie macie że tak złorzeczycie Panu Konserwatorowi. Chłopina chce spokojnie do emerytury przebimbać, nie wychyla się. A tu taki hejt. A co on może? Jak go przepisy nie puszczają i każdy mu robi pod górkę. Miejcie sumienie i wyrozumiałości choć za grosz. A co jakby to Wy mielibyście być takim Konserwatorem? Jak by Wam kazali? I później takie smary czytacie o sobie w internetach. Przecież to można od stresu podupaść na zdrowiu i jak Starosta wylądować w szpitalu (jak nie będzie za późno). Nie igrajcie z czyimś zdrowiem lub nie daj Boże życiem. Później trzeba robić marsze w obronie czyjegoś imienia. Korki, dezorganizacja, niepotrzebne emocje, fochy... Komu to potrzebne. Apeluję byście po kolei przeprosili Pana Konserwatora.
maruda21.03.2023, 14:38
Już za jeden zabytek do pierdla właściciela do "sanatorium" skierowali. To tego nie ruszy bo się boi.
wilk21.03.2023, 14:07
Jeszcze kilka innych naszych miejskich ,, zabytków"-Ogrodowa 19, Bolesława Wstydliwego 6, Na Równi 31-33.Kraków wysiada.Ma ktoś jeszcze inne adresy?
obserwator21.03.2023, 12:46
Kilka już lat temu przeczytałem świetny artykuł gazety lokalnej redaktor A.D pod tytułem ,, Straszy Dwór,, w miejscowości Falsztyn cześć z tych ruder już nie ma jednak reszta tego dziadostwa straszy dalej! Konserwator nie pozwala a Wójt no cóż stanął przed problemem co dalej? Tak to wygląda współpraca.
kapitan pucia21.03.2023, 12:13
Jeżeli konserwator chce remontu, to niech da pieniądze. Najłatwiej tak zrobić że wpisuje się starą budę do rejestru zabytków, od tej pory nie wolno niczego tknąć bez zgody konserwatora, żeby cokolwiek naprawić trzeba uzgodnić z konserwatorem, spełnić wymogi formalne, dostać zgodę na materiały i zakres prac, ocenić muszą znawcy tematu... trwa to latami i kosztuje wiele razy więcej niż normalny remont. Rozebrać nie wolno, bo zabytek. Nic dziwnego że nikogo na to nie stać.
Każdy normalny będzie się bronił rękami i nogami przed wpisaniem na taką listę. Ale przed wpisaniem nikt się nie pyta właściciela.
Nie wiem kto jest właścicielem tej ruiny, ale wcale się nie dziwię ze nic z tym nie robi. Po co miałby wydać górę pieniędzy na to żeby takie byle co naprawić zgodnie z wymogami konserwatora ? Urzędnicy zamiast mówić, że ciężko się współpracuje z właścicielem, niech poszukają sposobu jak zapłacić właścicielowi za dodatkowe koszty... najlepiej mieć pretensję że właściciel nie skacze na ich rozkaz jak tresowany piesek.
Moze trzeba zacząć od zmiany przepisów ? jeżeli państwo chce mieć zabytek, to niech da kasę na jego utrzymanie. Ale na razie posłowie mają na głowie obroną JP2, a nie tym co trzeba zrobić w państwie.
Cyryl21.03.2023, 11:31
Popatrzecie. Jednak u Watychy wszystko jest na odwrót. Była reklama, która podtrzymywała i zabezpieczała walący się dom, to kazał ją usunąć i teraz będziemy patrzeć na odpadające cegły i przechodzić przez kolejne miesiące po drugiej stronie chodnika. Naprawdę lepiej żeby ten burmistrz za nic się nie brał, bo wychodzi śmiesznie
budowlaniec21.03.2023, 10:02
No! Widać te zabytki obok chyba kolejny!
alan21.03.2023, 09:35
,,konserwator zabytków" ktory niczego nie konserwuje, chyba że ten marazm
ciasteczko21.03.2023, 09:28
Jaja Pańskie
NtFC21.03.2023, 09:27
Wane ze wstrzasnieci są tylko uczestnicy marszu w obronie JP2..... reszta mieszkańców nie widzi i im to nie przeszkadza ????????????????????
tarżanin nowy21.03.2023, 08:44
Który to już raz gdy "konserwator zabytków" jedyne co konserwuje to żenada, wstyd dla miasta, smród, bałagan i zagrożenie dla przechodniów!
Opop21.03.2023, 07:52
Ciekawe do kogo należy budynek. Czyżby do jednego z uhonorowanych przez burmistrza ambasadorów Nowego Targu Jeżeli tak to w takim razie powinien burmistrz zbierać te cegły. Poza tym osoba ta raczej nie przejmuje się konserwatorem czego daje często przykład.
Wojtek21.03.2023, 07:50
Baner był na sąsiednim budynku. Ten od banera też jest właścicielem tego znikającego zabytku klasy 0? Chyba nie. A ten zabytek faktycznie zniknie i zostanie po nim 0.
Wojtek21.03.2023, 07:44
Jeśli to zabytek, to może organizować wycieczki szkolne zanim się całkowicie leci.
nowotarżanin21.03.2023, 07:36
tutaj popieram Klapka ,jaki to zabytek ruina i tyle
Łukasz21.03.2023, 07:32
To niech tę kostkę wokół ratusza głównego weźmie konserwator pod opieke!!! Już trzy razy skręciłem kostkę w nodze firmę która wykonała te Fuszerkę powinna stanąć przed sądem !!!
PlanBe21.03.2023, 06:38
Uczestnicy sobotniego marszu z niesmakiem i zażenowaniem czuc sie powinni ale nie z powodu budynku a marszu w ktorym brali udzial. Budynek sie sypie jak instytucja kosciola z ta roznica ze zazadca nie zamiata problemu pod dywan-kazdy widzi, omija szerokim lukiem aby uniknac tragedii I krzywdy zwiazanej z potencjalnym zagrozeniem.Ostatnie zdjecie jest super! filtr czarno-bialy mozna zastosowac I juz wiesz ze kolorowo nie jest :)
PasterzPPP20.03.2023, 23:50
Tam gdzie zwykli ludzie widzą sypiący się budynek, to Cukier widzi biznes. To nie był zwykły bilboard to była konstrukcja zabezpieczająca budynek przed sypaniem się na ulicę. A gdzie konstrukcja to przy okazji reklama.
hoho20.03.2023, 22:19
Bo te urzędniki zawsze czekają aż dojdzie do wypadku lub nieszczęścia a potem to nie ma winnych . Konserwator zabytków to też ciekawa instytucja ;;; paranienormalna ;;;
artur20.03.2023, 21:18
byl marsz moze jan pawel!! sie nim zaopiekuje
artur20.03.2023, 21:13
tak reaguja domy na kontakt z PIS a co dopiero ludzie
artur20.03.2023, 21:09
jeszcze kilka miesiecy a opanuja to nas wszystkich
Sdsss20.03.2023, 20:33
Niech konserwator sam remontuje. W przypadku gdyby to nie był "zabytek", nadzór budowlany już dawno nakazałby rozbiórkę. Albo zrobiłby to właściciel, albo miasto obciążając właściciela. Przez takie durne przepisy wciskające zabytek gdzie popadnie, takie trupy będą szpecić miasto. /.../
Optymista20.03.2023, 20:32
To jest zabytek?
To jest ruina którą należy rozebrać. Spalić się nie da, to chociaż niech się samo rozleci a konserwator jak siądzie na wszystkim to będziemy żyli jak w średniowieczu
P****stołek20.03.2023, 20:26
Nadzór budowlany, konserwator zabytków i urząd pracy te urzędy powinny być zlikwidowane. Do niczego nikomu nie są potrzebne.
alik20.03.2023, 20:22
Jak się zawali to konserwator da zgodę na usunięcie cegieł?
Gustaf20.03.2023, 20:20
Właściciel, prawie wszyscy wiedzą kto to jest chociażby z innych artykułów, to prawda nie zachowuje się odpowiednio, jednak obnaża bezlitośnie absurdy, słabości i niedopracowanie przepisów Prawa Budowlanego, Kodeksu Cywilnego itp. Czasami mu kibicuje ????
Kuba20.03.2023, 20:19
Co to za styl i walor, że pod ochroną??
Chlewnie i stodoły ciekawsze widziałem.
Jak konserwtor ludziom tak ludzie pseudozabytkom.
Osiol20.03.2023, 20:15
Na pewną instytucje na kazdy remont jej zabytku wpisanego jest...... Dla zwykłego obywatela tylko wpis do rejestru i żadnej dotacji ot równość wobec prawa i wpisu.
Zabytek Klasy "0"20.03.2023, 20:14
Taka "perełka" jest również przy ul.sw.Anny. strach się bać!!!
Burok20.03.2023, 19:45
Popieram . Jak taki zabytek to niech se go wezmom , najlepiej razem z piwnicą jak jest . Ite ludziom krwi napsuli z tym uzabytkowianiem placów i bud i kurników wszelakich . Dziadowskie prawo ludziom na złość . Chcą niech se wezmom a ludziom dadzom spokój
Witkiew20.03.2023, 19:37
Jaki to styl aby był pod opieką konserwatorską ? Staronowotarski ?
lb20.03.2023, 19:37
pan ambasador miasta godnie reprezentuje miasto :-----) cyrk na kółkach.
Mały20.03.2023, 19:35
@nowotarzanka na inspektora! Niech pokaże jak radzić sobie wzorowo z właścicielem tej nieruchomości.
baciok@20.03.2023, 19:32
Cytat ,,Nie można go, ot tak, rozebrać, bowiem jest pod opieką konserwatorską.
No to na miejscu właściciela też bym nie ruszał. Niech se konserwator remontuje
nowotarzanka20.03.2023, 19:15
Pani inspektor nieporadna to nadzor budowlany do likwidacji
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl