26.08.2023, 11:00 | czytano: 8371

Weronika Smarduch: "Obecna władza nie rozmawia z ludźmi. My chcemy ich słuchać"

Archiwum prywatne
- Widzę na Podhalu, i nie tylko na Podhalu, ale w całym okręgu - przebudzenie, ogromną zmianę w myśleniu - mówi pochodząca z Łopusznej Weronika Smarduch, nowotarska kandydatka do Sejmu z listy Koalicji Obywatelskiej, „jedynka” w okręgu sądecko-podhalańskim.
Podhale24: „Jedynka” w okręgu 14, sądecko-podhalańskim, bastionie PiS-u. Posłanki ani posła z Nowego Targu ani powiatu nowotarskiego z innej niż Zjednoczona Prawica dawno nie było…
Weronika Smarduch: - Sondaże pokazują nam dwa mandaty w całym okręgu, ale mocna lokalna lista ma za zadanie uzyskać jak najlepszy wynik i pomóc nam powalczyć o trzeci. Powiat nowotarski jest - po nowosądeckim, liczącym tylko o 10 tysięcy mieszkańców więcej - drugim pod względem wielkości w okręgu i ma bardzo duży potencjał. To był błąd, że kandydaci z tego terenu nie trafiali wcześniej na czołówki list wyborczych. Zmieniliśmy to myślenie, listy zostały ułożone tak, by w czołówce niepowiązanego przecież z sobą po likwidacji dawnego województwa nowosądeckiego okręgu, znaleźli się przedstawiciele wszystkich powiatów - nowosądeckiego i miasta na prawach powiatu Nowego Sącza, nowotarskiego, limanowskiego, gorlickiego i tatrzańskiego. W czołówce z powiatu nowotarskiego mamy jeszcze młodego aktywistę z Jabłonki, Szymona Zubrzyckiego.

Mieszkańcy głosują na ludzi, których znają z tego, że ci z kolei znają najlepiej ich potrzeby. I tacy właśnie są nasi kandydaci, czym też różnimy się od Prawa i Sprawiedliwości. Słyszę, że Ryszard Terlecki, który miał najgorszy wynik z obecnych posłów w Krakowie, teraz kandydować ma w naszym okręgu, z którym nie jest w żaden sposób związany i którego sprawy są mu obce. To nie jest żaden pomysł strategiczny, tylko szukanie miejsca dla najbardziej zaufanych ludzi Kaczyńskiego. Takie działania prowadzą do konfliktów z lokalnymi działaczami PiS, ale - przede wszystkim - są nie fair w stosunku do własnych wyborców, którzy są traktowani przez pryzmat polityki warszawskiej. U nas nie ma spadochroniarzy.

Listy to jedno, a „bastion PiS” - jak mówi się o naszym okręgu - to drugie. No chyba, że coś się zmienia, może już nie „bastion”?

- Widzę na Podhalu, i nie tylko na Podhalu, ale w całym okręgu, przebudzenie, ogromną zmianę w myśleniu. Pamiętam, bo byłam szefową sztabu w 2019 roku, że ludzie kompletnie nie byli zainteresowani polityką, kompletnie ignorowali kampanię wyborczą naszej strony.

To się zaczęło zmieniać po pandemii Covid 19, teraz ma na to wpływ obecny kryzys, drożyzna. Polskie rodziny mają mniej pieniędzy i ludzie naprawdę czekają na zmianę, na jakieś poruszenie. Gdy robiliśmy akcję profrekwencyjną - zaczynaliśmy ją w maju tego roku - nie było ani jednego negatywnego odzewu. Widzieliśmy w społeczeństwie poczucie, że czekają na tę zmianę, czekają, żeby coś się wydarzyło, żeby ktoś ogarnął to państwo. W tym podejściu ludzi na Podhalu to faktycznie zmiana gigantyczna, sami się jej aż w takim stopniu nie spodziewaliśmy. Teraz widzimy to również podczas zbiórki podpisów pod naszymi listami. Ot, w sam tylko poniedziałek, w Nowym Targu, w ciągu zaledwie dwóch godzin zebraliśmy ich ponad setkę.

Oczywiście widać, że propaganda w telewizji publicznej działa i niektórzy nadal przez jej pryzmat do nas podchodzą, ale w zdecydowanej większości ludzie są pozytywnie nastawieni. To, że jesteśmy wśród nich daje najlepsze efekty.

Ale druga strona też jest…

- Właśnie nie. Prawo i Sprawiedliwość miało tutaj ponad 60 procent poparcia, a potem okazało się, że ich politycy w ogóle nie rozmawiają z mieszkańcami. Najpierw pochowali głowy w piasek podczas pandemii, gdy ludzie przygotowywali się do sezonu zimowego, zatrudniali pracowników sezonowych, śnieżyli stoki narciarskie. Nikt nie raczył ich poinformować z odpowiednim wyprzedzeniem, nie miał odwagi porozmawiać o tym, że sezonu w 2020 roku nie będzie. Masa przedsiębiorców i pracowników sezonowych została na lodzie, pozostawiona samym sobie.
I tak samo jest w innych sprawach. Ot, choćby biogazownia w Rabie Wyżnej, powstająca tylko na potrzeby własnego gospodarstwa rolnego, którego nie ma, a przeciwko której dwa tysiące mieszkańców protestuje. Anna Paluch nie raczyła im nawet odpowiedzieć na pismo, Edward Siarka też nie wykazał zainteresowania.

Ot, choćby obwodnica Nowego Targu. Problem z nią jest nie dlatego, że nie jest ona potrzebna, ale dlatego, że nikt nie porozmawiał z mieszkańcami, nie wyszedł do nich. Dlaczego nie zweryfikowano planów sprzed 20 lat? Dlaczego nie wzięto pod uwagę, że miasto się rozrasta? Dlaczego nie przeprowadzono konsultacji społecznych, tylko coś zostało narzucone z góry? To samo jest w Jabłonce. Ludzie nie narzekają na kolejną obwodnicę, ale na to, że nikt z nimi nie rozmawiał. Stąd właśnie 20 osób na spotkaniu w Jabłonce z posłami PO.

PiS ignoruje - co słyszymy w rozmowach z mieszkańcami - głos lokalnej społeczności. A to jest priorytet - najpierw słuchać mieszkańców, rozmawiać z nimi, bo wszystko da się zrobić, ale w rozsądny sposób.

Coś o programie? Władza mówi, że Koalicja Obywatelska go nie ma.

- Program mamy i na kongresach programowych były prezentowane konkretne postulaty. W akcji „Tu jest przyszłość” sukcesywnie przedstawialiśmy nasze propozycje. Ale nie możemy wszystkich kart odsłonić za wcześnie, ponieważ PiS to wykorzysta. Pamiętamy choćby pomysł inicjatyw lokalnych w kampanii Rafała Trzaskowskiego. Nie minął miesiąc, a już ten pomysł był przejęty przez PiS i zrobiony zgodnie z ich metodologią. Czyli - kto niżej uklęknie, ten dostaje pieniądze.

To natomiast, o czym spokojnie możemy dziś rozmawiać, to nasz program aktywizacji społeczeństwa i jego poszczególnych grup. Choćby kobiet na urlopach wychowawczych, dla których wymyśliliśmy „babciowe”. Obecnie opłata za żłobek w miastach to ok. 1600 zł. W tej sytuacji dla kobiety zarabiającej najniższą krajową, nie jest opłacalne pójście do pracy, lepiej pozostać z dzieckiem. „Babciowe” ma pomóc w zapewnieniu polskim rodzinom opieki nad dzieckiem, sprawić, by rodziny było na nią stać. Nie będziemy wnikać, czy te pieniądze będą wydatkowane na żłobek, nianię, czy dla babci, która ma głodową emeryturę. Matka za to wraca na rynek pracy i odprowadza podatki, więc ten bilans - nawet przy najniższej krajowej - będzie in plus. A kobieta więcej wniesie dla państwa, niż państwo będzie jej wypłacać.
Bardzo istotną dla mnie kwestią jest też wyrzucenie do kosza „Polskiego Ładu”. Przedsiębiorcy borykają się z wielkim wzrostem kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, z bardzo dużymi wyzwaniami ze względu na malejący popyt, bo Polacy ubożeją, a wprowadzanie tak skomplikowanych zmian podatkowych sprawia, że nawet jednoosobowe firmy muszą korzystać z księgowych itd. Prawo podatkowe musi być uproszczone do minimum, szczególnie dla małych przedsiębiorców.

Kolejna sprawa to urzędy skarbowe. Na przykład w powiatach nowosądeckim i tatrzańskim bardzo wiele osób zgłasza nam, że są kontrolowane z powodu błahostek - bo na przykład w danym miesiącu zużyli więcej paliwa czy ryz papieru. To nie może tak wyglądać. My jesteśmy płatnikami, urząd skarbowy powinien nam pomagać, a nie tylko kontrolować, czy wręcz prześladować. Tym bardziej, że polskie prawo podatkowe się tak zmieniło, że trudno to ogarnąć, myślę, że sami skarbowi urzędnicy mają z tym problem. Trzeba powrócić do tego, co Platforma wprowadzała w swojej poprzedniej kadencji, czyli do zamieniania urzędów skarbowych w centra obsługi podatnika.

Wejdźmy na lokalne podwórko. Co jest dla Pani najważniejsze dla Podhala?

- Wszystkiego nauczył mnie mój ojciec, który jest samorządowcem (Jan Smarduch, od 33 lat wójt gminy Nowy Targ - przyp. red.). Jest dziś mnóstwo kwestii, których samorząd nie da rady rozwiązać. Dlatego też zainteresowałam się parlamentem, bo wiem, że wiele rzeczy trzeba zmienić właśnie tam, u góry. Mam trzy priorytety działania. Po pierwsze - jeżeli chodzi o cały region Sądecczyzny i Podhala - młodzi ludzie stąd uciekają i nie wracają. Trzeba zdecydowanej strategii, co zrobić, by chcieli wracać na ojcowiznę i tu budować swoją przyszłość. I znowu wraca sprawa żłobków, których nie ma, a które powinny być w każdej gminie - to też nasza propozycja.
Druga sprawa, to wykluczenie komunikacyjne, szczególnie dla młodych ludzi uciążliwe. Fatalna komunikacja publiczna, z punktu A do punktu B bez własnego samochodu nie da się najczęściej dojechać. Tym tematem trzeba się zresztą zająć również na poziomie kraju.

Kolejna kwestia to smog, który jest gigantycznym problemem nie tylko na dziś, ale zagrożeniem dla rozwoju całej turystyki. Były na to pieniądze europejskie, są środki krajowe, ale trzeba zacząć to mądrze organizować. Środki krajowe powinny być przekazywane bezpośrednio samorządom, które sobie z tą sprawą lepiej radzą, a priorytetem powinny być miejscowości turystyczne i uzdrowiskowe. Załatwiajmy najpierw problemy tam, gdzie gospodarka lokalna, szczególnie turystyka zimowa, nie będzie niebawem mogła funkcjonować. Jeśli chcemy konkurować z zachodem, kwestię smogu trzeba rozwiązać. Najlepiej poradzą sobie z tym samorządy, bo obecne procedury, wnioski o wymianę pieców są skomplikowane i trwają latami, a liczy się czas. W przypadku samorządów, które też mają swoje programy, tyle, że są one zasilane niewielkimi pieniędzmi, mieszkaniec w ciągu miesiąca sprawę załatwia. Gdyby finansowanie wymiany źródeł ciepła było bezpośrednio przekazane samorządom, to problem smogu dawno byłby rozwiązany.

Następna niezwykle istotna sprawa to konieczność współpracy pomiędzy samorządami i wspólne, długoterminowe rozwiązywanie problemów. Nie możemy zarządzać państwem ani naszym obszarem przez pryzmat najbliższej środy. Musimy zacząć myśleć o długoterminowej strategii rozwoju turystyki, w co - przede wszystkim - powinno się włączać mieszkańców. Nie może być tak, że w wakacje czy ferie zimowe nie możemy się przemieścić z jednego miejsca na drugie bez gigantycznych korków - czasem 1,5 godziny zajmuje pokonanie trasy z Łopusznej do Klikuszowej. Jeżeli ta długoterminowa strategia rozwoju by była, to już najważniejsze drogi mielibyśmy pobudowane. A w tym momencie choćby nowotarska obwodnica budowana jest na podstawie planów sprzed 20 lat, choć miasto przecież wygląda zupełnie inaczej, niż wtedy, a za 10 lat będzie wyglądać jeszcze inaczej. To wszystko kompletnie nie jest brane pod uwagę.

Promocja też powinna się odbywać w stosunku do całego regionu. Nie możemy promować każdej gminy z osobna, bo efekt będzie zupełnie inny. My musimy wykorzystywać walory całego regionu. Bo turysta nie przyjeżdża tylko do Zakopanego dla kolejki na Kasprowy, do Białki na narty i Czorsztyna dla ścieżki rowerowej, ale jeśli spędza tu tydzień, to chce skorzystać ze wszystkich atrakcji. Stąd ta konieczność współpracy. Tymczasem przez ostatnie 8 lat samorządy przestały współpracować, każdy sobie rzepkę skrobie. Nie myślą o przyszłości całego regionu, bo muszą myśleć o dobrych kontaktach z PiS, żeby zdobyć pieniądze dla swoich mieszkańców.

I trzeba też sobie wyraźnie powiedzieć, że bez zmiany tej władzy, bez dostosowania się do warunków demokracji, która jest standardem w Unii Europejskiej, nie będzie już żadnych pieniędzy z KPO, z UE. Musimy być tego świadomi, że - podejmując decyzję przy wyborach - decydujemy faktycznie o tym, czy chcemy być w UE, czy nie. Trzeba jasno mówić, że Prawo i Sprawiedliwość już dzisiaj nie chce pieniędzy z Unii Europejskiej, bo jak nie będzie tych pieniędzy, to większość osób może nie chcieć już być w Unii. Dlatego właśnie karmią nas kłamstwami, propagandą, chcą, byśmy patrzyli na UE przez pryzmat ideologii. Te wybory więc to autentyczny sprawdzian. Głosujemy na PiS i prawicowe partie i wychodzimy z Unii, czy chcemy dążyć do kraju dobrobytu, do gospodarek zachodnich, iść dalej, rozwijać kraj. I to jest podstawowe pytanie, które sobie musimy zadać.

Obecna kampania jest najbardziej brutalną od 89 roku, pełną mowy nienawiści. Tu też będziemy mówić tym językiem?

- Moim zdaniem, w polityce nie liczy się najbardziej atakowanie innych, tylko - jeżeli chcemy coś zmienić - musimy stworzyć alternatywę. I my taką realną alternatywę stworzyliśmy, a program opieramy na lokalnych potrzebach. Chcemy proponować, pokazywać, że jesteśmy tymi, dla których społeczność lokalna i jej głos ma znaczenie. I na tym się będziemy skupiać. Co PiS zrobił źle, to zrobił, ale jeżeli nie byłoby alternatywy, planu na to, jak działać po wyborach, to faktycznie wygrałaby mowa nienawiści, a my nie odróżnialibyśmy się niczym od Prawa i Sprawiedliwości. Dlatego przede wszystkim będziemy mówić o tym, co mamy do zaoferowania, a nie o tym, co nam się nie podoba w innych. I to jest mój priorytet - zawsze tak w polityce działam i zawsze tak będę działać.

Skąd pomysł kandydowania? Co na to tata?

- Polityka zawsze była moją pasją, ale nigdy nie wiązałam z nią przyszłości zawodowej. Rodzice całe życie mi powtarzali: „Najpierw szkoła, wykształcenie, potem fach w ręku, a polityka wtedy, kiedy będziesz do niej mogła coś wnieść”.

Tak też się stało. Działałam w młodzieżówkach PO, angażowałam się, oferowano mi wcześniej start w wyborach, ale najpierw ten fach w ręku chciałam mieć. I mam. Jestem analityczką finansową, mam 10-letnie doświadczenie zawodowe szczególnie przy modelowaniu, wyliczaniu efektywności finansowej inwestycji, mam wiedzę. I teraz faktycznie wiem, że jestem w stanie coś do tej polityki wnieść.

Inna rzecz, że chciałam się też w tę politykę zaangażować z taką ekipą, w którą wierzę. I musieliśmy dopiero taką ekipę, taką Platformę, w którą wierzymy, tutaj zbudować. Ze względu na to, że byłam jedną z liderek na Podhalu i wiceprzewodniczącą PO w Małopolsce, moim zadaniem była organizacja struktur w całym okręgu sądecko-podhalańskim. Na Podhalu mamy już 6 kół - 2 w Zakopanem, 2 - w Nowym Targu, jedno w Rabce i jedno w Czarnym Dunajcu. Tworzymy nowe struktury w województwie, odbudowaliśmy potencjał PO w całej Małopolsce. Mamy na Podhalu ok. 80 członków, ale współpracujemy z naszymi poprzednikami, którzy nie chcą już czynnie wracać do polityki, ale nas wspierają. Tu, na Podhalu najważniejsze było zjednoczyć środowiska, odbudować zaufanie do PO. Kiedy to się udało, dostrzeżono mój potencjał i - gdy zaoferowano mi start - przyjęłam.

Pod jakim hasłem?

- „Czas na realną zmianę”. Mój ojciec od 33 lat jest wójtem. Mimo że związany z PO, wybierany jest w wyborach samorządowych, bo go znają, bo mają zaufanie, bo on zna ich sprawy i problemy. Jesteśmy też lokalnymi patriotami, liczy się merytoryka, a nie szyld partyjny.

Ja też ufam wyborcom. Ufam w ich mądrość, ufam, że wierzą w potrzebę wprowadzenia do polityki nowego pokolenia, i - tak jak w przypadku ojca - w merytorykę. A ja tu się wychowałam, tu mieszkam, tutejsze sprawy znam od podszewki, a Nowy Targ i Nowotarszczyzna były zawsze priorytetem w moim działaniu.

Rozmawiał Piotr Dobosz
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Jasiek25.09.2023, 10:58
Dla wyznawców PIS-u można by założyć skansen, coś na wzór Mormonów w U.S.A. Tam mogliby sobie żyć po staremu i wierzyć w prawdy objawione przez Prezesa. A pozostałym pozwólcie żyć w normalnym kraju.
Helena24.09.2023, 10:52
Super Kandydatka!.Odważna, postępowa, nowoczesna i przekonywującą.
Będę głosować i popieram
chłopek roztropek z sąsiedniej wioski23.09.2023, 20:19
Przecież ta kobieta przypisuje sobie i jej ugrupowaniu to ,że oni rozmawiają ze społeczeństwem i jak społeczeństwa słuchają . Jak to było , to trzeba im przypominac , pokazywać ich wypowiedzi , gdy niszczarki niszczyły miliony głosów w sprawie umieszczenia na multipleksie TV trwam , jak mielono podpisy ludzi w sprawie podwyższeniu wieku emerytalnego. To tylko przykłady z pierwszej ręki. Ta kobieta , albo nie wie co mówi , albo chce zrobić z nas górali idiotów, to znaczy ,że ona góralka z Ostrowska też jest idiotką. Hipokryzja i obłuda. Jak jej przyjdzie żyć w tym środowisku po wyborach ? Wstyd i hańba
Skała23.09.2023, 08:56
Całkiem atrakcyjna ta Weroniczka jako kobieta. Szkoda, że przyłącza się do obozu zdrajców kolaborujących z Niemcami.
Kasia31.08.2023, 18:11
Polska jest bogata? Zadłużona gorzej niż za czasów komuny!!!! Wszystko na kredyt - Nasze dzieci i wnuki będą na to latami ciężko pracować by to spłacić - pomyślcie o dzieciach o następnych pokoleniach za nim oddacie głos. Powodzenia Pani Weroniko!
ol31.08.2023, 16:16
A moja odpowiedż *****PO
oli31.08.2023, 16:04
Kto na nią zagłosuje?Skręca ich bo nie mogą wytrzymać,że Polska jest bogata a oni nic nie mogą ''zachachmęcić do kieszeni.Do zobaczenia za 4 lata,jak jeszcze będzie na listach tych sprzedawczyków.
Bryś31.08.2023, 09:50
Pani Weroniko, na wstępie wielkie brawo za odwagę i zapał w działalności na rzecz naszej społeczności. Jako osoba młoda w polityce może Pani wprowadzić świeży powiew i nadzieję , że pomimo różniących nas poglądów można ze sobą rozmawiać i działać dla wspólnego dobra.
Z obecnych polityków, już nie wielu pamięta o takiej możliwości.
Dziś ludzie wiedzący wszystko najlepiej i mający najlepsze pomysły na wszystkie bolączki zazwyczaj nawet nie wychodzą z domu, siedzą przed monitorem swojego komputera w domowych pieleszach i krytykują wszystko dokoła. Żeby się dowartościować muszą kogoś opluć, nawet osoby których nigdy nie poznali.
"Większość ludzi nie zawraca sobie głowy
samodzielnym myśleniem. Ktoś powiedział, że ludzie głupieją hurtowo i mądrzeją detalicznie" - Wisława Szymborska.
Życzę Pani udanej kampanii wyborczej zakończonej sukcesem oraz żeby udało się Pani zachować mądrość detalicznie.
Kasia31.08.2023, 06:58
Wybieram wolność i demokrację! Wybieram mądrość i Europę ! Oby górale zmądrzeli i nie dali się sprzedać za pseudokatolicyzm i miskę ryżu!!!
moim_zdaniem29.08.2023, 22:51
## Ten Gulasz chyba mocno nieświeży był
filip z konopi29.08.2023, 18:57
### Gulasz Juliusz Zeżarł;i rozum mu odebrało na amen ..
Gulasz Juliusz Zeżarł29.08.2023, 11:54
@Janosik

pominąłeś podstawowe argumenty (i daruj sobie te brednie o zdrajcach rzucających kłody, sypiących piach w tryby, na polecenie niemieckich imperialistów, bo to plagiat komuszych tekstów o Solidarności - jak musisz, to wymyśl coś własnego)

Statki transportowe, które są na Bałtyku MAJĄ ZANURZENIE CO NAJMNIEJ 6 I SĄ ZA DUŻE ŻEBY WPŁYWAĆ PRZEZ KANAŁ NA MIERZEI nawet jak już będzie taki, jak zaplanowany - 4,5 - 5 m głębokości. To może PIS zbuduje swoje statki albo przynajmniej barki?(jak na razie to stępka pod promy w stoczni zardzewiała).

Wiek emerytalny - za chwilę i tak ci emeryci, których wysyłasz na emeryturę nie będą mieli z czego żyć, bo zabraknie pracujących, który będą płacili składkę. Twój PIS krzycząc głośno, że nie podniesie wieku emerytalnego, po cichu go podnosi. To się chyba nazywa hipokryzja...

Można używać krzyża jako cepa do okładania "niewiernych i nie dość wiernych", jak to robi na co dzień partia rządząca, ale prawdziwemu chrześcijaninowi nie wypada.

A co do twojej dobrej rady o wyjedzie z naszego kraju - to odwdzięczę się równie dobrą - pocałuj się w d**ę.
Gulasz Juliusz Zeżarł29.08.2023, 11:28
@manowianin
gdzie byłem i co robiłem - o tym nie wiesz nic - ale o sobie napisałeś wszystko - twoja tęsknota za komuną (kiedy "małe miasteczka kwitły") mówi wszystko - ty kochasz życie jak za komuny - typu "czy się stoi czy się lezy 800+ i inny socjal się należy". A może czas wziąć się do roboty i samemu zarobić na siebie?
Janosik29.08.2023, 10:15
@Gulasz Juliusz Zeżarł
"Kanał żeglugowy ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości-umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4-4,5 m, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości"
Od kilku miesięcy trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury co do tego, kto ma pogłębić tor wodny w porcie w Elblągu na rzece Elbląg. Samorząd w Elblągu to oczywiście PO, zdrajcy Polski, rzucają kłody pod nogi na polecenie Niemców.

(przeciętne trwanie życia mężczyzn wydłużyło się o niemal 8 lat, z 66,0 lat w 1980 roku do 73,8 lat w roku 2014, natomiast kobiet o ponad 7 lat z 74,4 do 81,6 lat)
To wg Ciebie przeciętny mężczyzna ma się cieszyć tylko 7-oma latami życia na emeryturze (gdyby wydłużono do 67 lat)? Zdrowia, szczęścia życzę. W latach 80 wiek emerytalny wynosił 55 lat bez różnicowania płci, a w pewnych przypadkach było możliwe przejście na emeryturę już nawet w wieku 50 lat.
OFE były osobistym kapitałem każdego Polaka inwestowanym przez fundusze ubezpieczeniowe, jednak zostały ukradzione przez rząd Tuska i wsadzone do ZUSu, po to aby znowu rozdawać wszystkim emerytom.

Te gwiazdki (tak jak i słowo KONSTYTUCJA:) strasznie rażą, bo są dowodem, że można coś powiedzieć mocno, nic nie mówiąc.
Również można mieć symbol w postaci krzyża, ale równie dobrze można mieć 666. W ten sposób można skłócić nawet całe narody
Ruch Ośmiu Gwiazd powstał na fundamencie nienawiści. Najłatwiej jest skłócić już i tak skłóconą grupę ludzi, napuścić jednych na drugich, dać do ręki symbol. Przez takie symbole na świecie ginęło miliony ludzi.

Trzeba osadzić winnych, bez dwóch zdań, zarówno tych z PO jak i również tych z PIS i przystawek. Ale na tę drugą część musimy poczekać.
Nie musimy czekać, ponieważ aferzystów i złodziei PiS usuwa ze swoich szeregów natychmiast.

To coś napisał o Kolejce na Kasprowy, to litościwie przemilczę. Jednak dam ci radę. Najlepiej zrobisz, jak wyjedziesz z naszego kraju.
Frasne29.08.2023, 00:31
Mile zdjecie tej pani tyle tylko, ze reprezentuje soba osiem gwiazdek.
Ni mniej, ni wiecej.
Frasne29.08.2023, 00:31
Mile zdjecie tej pani tyle tylko, ze reprezentuje soba osiem gwiazdek.
Ni mniej, ni wiecej.
Test Fobii28.08.2023, 23:09
@Wektor. Popieram. Tak czymaj.

Ten przypadek jest nieuleczalny :D.
******************************************
@Gulasz Juliusz Zeżarł

Albo, żeś w kupę wlazł, albo żeś czytał wyborczą. Krótka pamięć to twoja domena życiowa? Nie usiłuj być głupio
mądry i nie tłumacz określeń oczywistych. Myślisz, że wszyscy to nieuki jak wasi wyznawcy z PO.
f/x28.08.2023, 21:06
Jedno pytanie dla wszystkich popierających i przeciwnych PO. Jak zagłosować ? Jestem z gronem znajomych za PO. Jestem katolikiem wierzącym i praktykującym i jak mam zagłosować na morderców którzy chca zabijać nienarodzone dzieci ,jak mam zagłosować na te panią która jest za zabijanie nienarodzonych dzieci . Co na to inni udzielający się w kościele , śpiewający w scholach z dziećmi itd. W jednej ręce różaniec a w drugiej nóż
???????
maniowion28.08.2023, 20:39
Ty Gulasz, kiedy byłeś ostatnio np we Fromborku lub Tolkmicku? A czy byłeś tam kiedykolwiek? Nie byłeś. No widzisz a ja tam bywałem za komuny i bywam teraz, więc nie pisz o przekopie mierzei sloganów żywcem wyjętych z wyborczej. Te miasteczka,kiedyś kwitnące, dzisiaj umierają. Przekop i polski szlak na Bałtyk są dla nich jak światełko w tunelu. Kanał byłby już dawno gotowy gdyby nie takie Gulasze w zarządzie miasta Elbląg. Ty chłopie nie myślisz, ty wkuwasz wyborczą.
p.s. Boli obcięta emeryturka, co??
Śmierdziuch28.08.2023, 20:15
Weronka z PO to kłamstwo. Gdzie jest obiecany program ??? OBIECALIŚCIE, ŻE NAPISZECIE, gzie on jest?? Mamy kupować kota w worku?
Maria28.08.2023, 16:36
Kobieto, kobieto uskuteczniasz następne kłamstwo Tuska, kiedy On słuchał wyborców. Historia się kłania, opowiada Pani brednie, na nic nie było pieniędzy. Teraz Polska kwitnie. Świat się liczy teraz z polskim Rządem, na którego czele jest wspaniały Premier Morawiecki , który jest wielkim patriotą, państwowcem . Nie omamicie nas Polaków czczym gadaniem. Tylko Pis, a będzie jeszcze lepiej.
PO to ZŁO, KŁAMSTWA i DNO28.08.2023, 16:01
@Julek ... za dużo gulaszu, znowu żeś się ubabrał.

Dość już Tuskowania czyli kłamania.
Dość Nitrasów i innych chamskich ...tasów
Jachiry itp. świry powinny być poza polityką.
Dość Smarduchów i innych lewackich śmierdziuchów.
Dość.
Gulasz Juliusz Zeżarł28.08.2023, 15:07
@Janosik
Dlaczego byliście przeciwko przekopie Mierzei Wiślanej?

Nie byłem ani za ani przeciw, bo się na tym nie znam, ale na dzisja fakty są takie: od 18 września 2022 r. do 22 czerwca tego roku przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej przepłynęło łącznie 991 jednostek - poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska. Inwestycja kosztowała 2 mld zł ale nie ma przygotowanego portu oraz linii kolejowych, aby mogły przewozić towar i go odbierać, a sama inwestycja kończy się 900 metrów przed portem. Docelowo "Kanał żeglugowy ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości-umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4-4,5 m, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości" - informuje gdański Urząd Wojewódzki. ?Tyle, że jednostek o takim zanurzeniu na Bałtyku po prostu nie ma ? pisał w swojej ekspertyzie z 2019 roku prof. Włodzimierz Rydzkowski z Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu w Gdyni - Najmniejsze są jednostki o zanurzeniu 6,5 m?. Czyli na dzisiaj mamy ponad 2 miliony złotych na ?przepłyniętą? jednostkę (w tym sporo kajaków) . Aby osiągnąć docelowy plan trzeba będzie jeszcze kolejnych miliardów i jest duża szansa, że nie będzie statków, które tam dopłyną. Wydaje mi się, że można dyskutować o sensowności takiej inwestycji.

Dlaczego podnieśliście wiek emerytalny?
Ja nie podnosiłem, ale jestem stanowczo za podniesieniem, bo mnie to osobiście dotyka. System emerytalny w Polsce jest tak zbudowany, że na dzisiejszych emerytów pracują dzisiejsi pracujący (a nie tak, że na emerytury odłożyli sobie wcześniej dzisiejszy emeryci; pieniądze są wydawane "na bieżąco" i do tego "z górką") ? w związku z tym w tej chwili mniej więcej 2,5 osoby pracuje na jednego emeryta. Za piętnaście lat będzie to może 1,5 i to będzie jeszcze większy problem-bo państwo będzie musiało więcej dopłacać. A z czego dopłaci? Z moich podatków - przechodzenie na emeryturę relatywnie młodych ludzi tę pogłębi tylko ten trend. A na końcu emerytury będą za wysokie, żeby umrzeć ale za małe żeby przeżyć. W moim interesie jest, żebym nie musiał płacić kolejnych podatków na emerytury ludzi, który są zdrowi i maja przed sobą jakieś 15 - 20 lat życia i mogą pracować (przeciętne trwanie życia mężczyzn wydłużyło się o niemal 8 lat, z 66,0 lat w 1980 roku do 73,8 lat w roku 2014, natomiast kobiet o ponad 7 lat z 74,4 do 81,6 lat).

To wy wprowadziliście chamstwo w polityce wymyślając te gwiazdki ***** ***.
Te gwiazdki (tak jak i słowo KONSTYTUCJA:) strasznie rażą, bo są dowodem, że można coś powiedzieć mocno, nic nie mówiąc. A Kaczyński pokrzykuje ciągle a to o gorszym sorcie, a to o elementach animalnych a to o kobietach dających w szyję ? to był szczyt dobrego wychowania modo Wy.

Partia PO ma takie twarze, jak płacząca posłanka Sawicka złapana podczas przyjmowania łapówki. To Sławomir Nowak z ukrytymi setkami tys. zł w nogach od stołu. To syn D. Tuska przenoszący łapówki w reklamówce z Biedronki.
Trzeba osadzić winnych, bez dwóch zdań, zarówno tych z PO jak i również tych z PIS i przystawek. Ale na tę drugą część musimy poczekać.
Partię PO należy zdelegalizować, winnych osądzić. Nigdy więcej PO, Tuska i Smarduchów i innych ***;
Pamiętaj, że mniej wiecej jest tyle samo tych, którzy uważają, że zdelegalizować należy PIS.
Każdy ma prawo do swoich opinii ? ale póki co, poza wzmożeniem w TVPisie i innych rządowych szczekaczkach propagandowych, jakoś przez 8 lat nie za bardzo udało się prokuraturze (pod nadzorem Zjednoczonej Prawicy) udowodnić jakąkolwiek ?grubszą aferę?, a zapowiedzi było co niemiara.

Zapomniałem o kolejce na Kasprowy. Osobiście sądzę, że dobrem narodowym są Tatry a nie kolejka, która przyczynia się do ?zadeptywania? gór przez ?turystyczną stonkę?.
Gulasz Juliusz Zeżarł28.08.2023, 13:57
@pusty dymion
ale co KONKRETNIE w moim tekście jest nieprawdziwe?
opozycjonista, nie oportunista28.08.2023, 13:50
Pis trzeba wygonić z Podhala natychmiast! Brawo dla Pani, dość już tych fałszywych pseudo katolików nienawidzących innych ludzi ot tak po prostu! Dość tych katabasów zboczeńców, grubasów, co wiarę w Jezusa w hucpę zamienili! Dość tych 500 plusowców co za nic dzieci mają! co chleją, piją, biją, co pieniądze podatników roztrwaniają. Dość już oglądania tej przebiegłej, zniszczonej moralnie do szpiku kości, mieszkającej w mieszkaniu socjalnym Anny P! WON Z PODHALA!
Heavy metal NT28.08.2023, 12:57
Za komuny większość milicjantów rekrutowała się Łopusznej.Nic się nie zmieniło.
Zośka28.08.2023, 12:46
Popieram Weronikę, każdy kto ją zna wie że ma duży zapał i faktycznie chce coś zdziałać, jej słowa to nie puste frazesy co udowodniła już nie raz! Takich ludzi potrzebujemy w polityce.
pusty dymion28.08.2023, 11:46
&& Gulasz Juliusz Zeżarł;rzeczywiście coś niedobrego się dzieje z człowiekiem,że potrafi takie brednie przelewać na papier,może rzeczywiście to po "Gulaszu"serwowanym z wiertniczej lub czerskiej za Franciszka Józefa I lekarze mieli skuteczną i szybką metodę na takie dolegliwości a mianowicie lewatywa z tłuczonego szkła,warto spróbować a nuż POmoże?
Janosik28.08.2023, 10:03
Gdzie byliście, gdy PO sprzedało kolejkę na Kasprowy? Przecież to dobro narodowe wszystkich Polaków!
Dlaczego byliście przeciwko przekopie Mierzei Wiślanej?
Dlaczego podnieśliście wiek emerytalny?
To wy wprowadziliście chamstwo w polityce wymyślając te gwiazdki ***** ***.
Partia PO ma takie twarze, jak płacząca posłanka Sawicka złapana podczas przyjmowania łapówki. To Sławomir Nowak z ukrytymi setkami tys. zł w nogach od stołu. To syn D.Tuska przenoszący łapówki w reklamówce z Biedronki.
Partię PO należy zdelegalizować, winnych osądzić. Nigdy więcej PO, Tuska i Smarduchów i innych ***
Gulasz Juliusz Zeżarł28.08.2023, 09:27
Długie i propagandowo-kłamliwe wyziewy intelektu Wektora można podsumować tak:

Za 30 proc. udziału (które kupili i tak po znacznie zaniżonej cenie) Saudyjczycy uzyskali PEŁNĄ I CAŁKOWITĄ KONTROLĘ NAD RAFINERIĄ (mają prawo veta) - czyli mogą ją sprzedać komu chcą. Opowieści o zakazie odsprzedaży Rosjanom można włożyć między bajki, bo Ruscy mogą sobie na przykład kupić to "na węgierskiego słupa". W umowie znalazł się też zapis o GIGANTYCZNEJ KARZE grożącej stronie polskiej za odstąpienie od jej zapisów - to 500 000 000 DOLARÓW (pięćset milionów dolarów).
Trzeba dodać, że sprzedano rafinerię Saudom, mimo, że każdy wiedział (oficjalnie), że Arabia Saudyjska omija sankcje nałożone na rosyjską ropę, gaz i technologie.
Twierdzenie, że Komisja Europejska kazała sprzedać część Lotosu w ramach działań antymonopolowych jest prawdziwe, ale tylko do tego momentu- ale to RZĄD PIS PODJĄŁ DECYZJĘ, ŻEBY SPRZEDAĆ TO ZA UŁAMEK WARTOŚCI SAUDYJCZYKOM (i nawet nie chciał porozmawiać z innymi potencjalnymi oferentami!!!)
A Tusk może i chciał sprzedać Lotos ruskim, ale posłuchał Służb Specjalnych (czego nie zrobił PIS) i nie sprzedał (a PIS sprzedał).
janioł28.08.2023, 08:53
Pani Weroniko - niech Pani nie pyta taty, a o tatę. Wtedy zrozumie Pani przyczyny porażki PO na Podhalu.
@ Radek28.08.2023, 08:28
A tanie wino jest dobre, bo jest dobre i tanie? Ech..
Życie27.08.2023, 23:46
Rozwój będzie wtedy gdy będą przestrzegane prawa człowieka. Jeśli nie odetniemy się od WHO to nadal będzie zamordyzm i przedsiębiorcy będą plajtować. Teraz ustawa o odbieraniu majątku, bo jakiś pachołek popisowski sobie wymyśli jednoosobowo, że pod czyjąś działką jest według niego cenny surowiec. Tych rzeczy obawiam się najbardziej, a nie dziurą w drodze. Bez odszkodowania to nie wiem czy dadzą jakieś mieszkania czy na zieloną trawkę przez tą ustawę geologiczną. Utrzymywanie i wszelkie przywileje dla gości też mi się nie podobają. Życzę powodzenia
Smok27.08.2023, 22:07
następna jagna
Śmierdziuch27.08.2023, 22:00
Pani Weronika to już napisała ten program PO ???
Platforma_Obietnic niespełnonych.
Wektor27.08.2023, 19:13
Małgorzata Kidawa-Błońska - "Polacy mają prawo zabierać głos, ale wszystko zależy kto i jakie pytania zadaje".
mieszkaniec27.08.2023, 17:48
@Wektor
Szanowny Panie, jak się robi chamskie kopiuj-wklej z czyjegoś artykułu to podaje się źródło, jeżeli to ma być cytat, w przeciwnym razie narusza Pan czyjeś prawa autorskie. Szczerze to "mam w głębokim poważaniu" źródło, z którego Pan skopiował swoje bzdety jako własny komentarz, ale niezależna pl. może uważać inaczej.
Wiktor27.08.2023, 17:07
Wektor podaj źródła madralo, za dużo tvp.
Cesiek27.08.2023, 12:25
Nieważne na kogo byle od4 do przedostatniego bo te nie biorą jakto mówią oszuści partyjni beż względu na opcje polityczna ,tam są patrioci na każdej z list czy to lewica czy prawica bo te karierowicze z miejsc biorących to myślą tylko o sobie ,wiem bo uczestniczyłem w tym cyrku za pieniądze polakow ciężko zarobionym czy to na zachodzie cze na polskich budowach ,gdzie mają cie za nic a państwo tego nie widzi nawet cudowny pis przez 8 lat
Śmierdziuch27.08.2023, 12:16
Weronika ma już ten program ?
Czy ciągle obiecuje, że napisze ??

Platforma_Obietnic ...niespełnionych xD
Krzysiek27.08.2023, 11:59
Do roboty się brać A nie żyć za pieniądze innych. Najlepiej tak brac i nic nie robic
Krzysiek27.08.2023, 11:59
Do roboty się brać A nie żyć za pieniądze innych. Najlepiej tak brac i nic nie robic
Radek27.08.2023, 11:58
Ja będę popierał Panio Weronike bo jest młoda i fajna :)
Józef27.08.2023, 11:09
Kiedy te .... z Podhala się opamiętają i zaczną myśleć głosuję się ją ludzi od 4 miejsca w dół byle nie na ostatnie bo trzy z przodu o ostatnia to są sługusy parti bez względu na opcje reszta myśli o Polsce beż względu na opcje polityczne i tak media powinny naświetlać sytuację
Max27.08.2023, 09:45
Następny członek rodziny ma chrapkę na lekką kasę bez względu na prawdziwe wartości .
ani rozumu , ani urody27.08.2023, 09:00
Kolejne wstrętne platformerskie babsko. Brzydkie, suche ,kłamliwe i to z Podhala. Gdzie to się takie tu uchowało. Góralki to raczej śwarne dziewuchy , a to takie wstrętetne, ani rozumu , ani urody ?
Osiol27.08.2023, 08:02
@wektor
Jako stary,, naganiacz'' obecnej władzy powinieneś iść w kierunku hasła ani jednych ani drugich a a nie wybielać tych jednych
Bo tak naprawdę to naiwnemu podatnikowi,,kelner''przyniesie rachunek w postaci nowych czy wyższych podatków czy inflacji
Miało być lepiej a nadal jest ok 4 chleby na godzinę pracy przy stawce przed laty też tyle było chleb był ok 1,8- 2,2
Młodzi ludzie w takich stawkach i stopach procentowych uciekną(zobacz jak NT się wyludnia), czy ktoś z rodziny twojej skorzystał że tak.....
Góral27.08.2023, 02:48
Wg mediów: Ćwierć miliona złotych kosztował miecz, który minister aktywów państwowych Jacek Sasin i prezes Grupy Enea Paweł Majewski wręczyli dyrektorowi Radiu Maryja Tadeuszowi Rydzykowi. Posłowie PO składają w Sejmie interpelację, w której pytają o koszt zakupu i pochodzenie środków na zakup białej broni.
Góral27.08.2023, 02:30
Według doniesień medialnych Martyna Wojciechowska, protegowana prezesa NBP Adama Glapińkiego, na stanowisko dyrektora departamentu komunikacji i promocji NBP awansowała w 2016 roku i miesięcznie zarabiała ok. 50 tysięcy złotych. Media w tym czasie podawały również informację, że Kamila Sukiennik zarabiała w NBP około 40 tys. zł. Zgodnie z doniesieniami, w przeszłości reklamowała rajstopy, była modelką, a następnie recepcjonistką i sekretarką Glapińskiego.
Góral27.08.2023, 02:18
Jak donoszą media, państwowa spółka Autosan pozbawiła się szansy na start w przetargu na autokary dla wojska, ponieważ spóźniła się ze złożeniem oferty o 20 min. Kwota, na jaką opiewało zamówienie wynosiła około 30 milinów złotych.
Gulasz Juliusz Zeżarł27.08.2023, 01:29
Dlaczego nie dziwi, że emerytowany milicjant będzie głosował na PIS?
Bo PIS to mentalne przedłużenie komunistów- wierzą w propagandę, cenzurę, służby nielegalnie inwigilujące obywateli, donosy, milicję i wieczną wladzę jedynie słusznej partii.

Taki Wektor to wyjątkowa wprost egemplifikacja tej tezy, wręcz dowód wprost. Gość powiela baśnie z TVPisu sądząc, że nikt jego bredni nie sprawdzi i że "ciemny lud to kupi". A sprawdzenie tych kłamstw nie zajmuje specjalnie dużo czasu.
Wg pisowców Tusk chciał sprzedać Rosjanom Lotos (co zresztą jest nieprawdą) ale fakt, że Lotos sprzedali pisowcy nagle jest bez znaczenia. Najlepsze, że mając 30 % (za drobne grosze- taki kredyt na zakup rafinerii to sambym wziął) Saudi Aramco MA PEŁNĄ KONTROLĘ NAD RAFINERIĄ, PRAWO WETA I MOŻE SPRZEDAĆ TO KOMU CHCE i te tajemne zapisy o zakazie odsprzedania ruskim, to są tylko w propagandowych pogadankach dla ciemnego ludu.
Komisja Europejska nie oczekiwała oddania za darmo rafinerii jakimś Arabom, tylko jej sprzedania w ramach działań antymonopolowych. A decyzję komu i że za ułamek wartości podjął rząd pisu.
Wektor26.08.2023, 23:36
Kolejny przykład manipulacji LPO.

Politycy Lewicowej Platformy Obywatelskiej w mediach powrócili do tematu fuzji Orlenu z Lotosem. Zacząć należy
od tego, że to nie rząd PiS, a LPO-PSL chciał sprzedać Lotos Rosjanom. Rząd Donalda Tuska sprzedał ponad 950
spółek skarbu państwa. Statystyka jest zabójcza. Gdy w 2007 roku Lewicowa Platforma Obywatelska przejmowała
władzę, skarb państwa miał udziały w 1343 spółkach, a w 2015 roku pozostało ich tylko 393. Warto wspomnieć o
sprzedanej w 2015 roku spółce OTP, największym przewoźniku drogowym paliw płynnych w Polsce. W 2021 roku rządowi
Zjednoczonej Prawicy udało się przejąć kontrolę nad OTP. To około 25 milionów złotych oszczędności każdego roku!

Druga ważna kwestia to zakup części Lotosu przez Saudyjski koncern Saudi Aramco. Biorąc pod uwagę to, że LPO
chciała sprzedać 100 procent akcji Lotosu Rosjanom, to podnoszenie larum jest co najmniej hipokryzją, gdy
saudyjczykom sprzedano zaledwie 30 procent akcji. Politycy LPO mówią o "sprzedaży Lotosu Orlenowi", tymczasem
sprzedaży nie było, była fuzja. Jedyna sprzedaż, jaka miała miejsce, to sprzedaż 30 procent dotychczasowego
Lotosu spółce Saudi Aramco. Co więcej, do interesów z Saudyjczykami doszło tylko dlatego, że wymagają tego
PRZEPISY Unii Europejskiej, na którą tak często powołują się politycy opozycji. Wszelkie wytyczne Komisji
Europejskiej zostały spełnione, a w umowach Orlenu z Saudi Aramco znalazły się zapisy, uniemożliwiające dalszą
odsprzedaż Rosjanom. Zresztą sytuację chronią też przepisy ustawy o kontroli niektórych inwestycji z 24 lipca
2015 roku.

No ale jak to było z tą sprzedażą Rosjanom? Zaledwie tydzień po wygranych przez LPO wyborach w 2011 roku podjęto
temat. Mówi o tym odtajniona notatka ówczesnego ministra skarbu, Aleksandra Grada. Zakładano sprzedaż 100 procent
akcji rosyjskiej spółce OJSC TNK-BP (która została następnie przejęta przez Rosneft). Strach co by było dziś,
gdyby wtedy się udało. Kto najbardziej straszy wyprzedażą majątku? Politycy, którzy sami odpowiadają za
uzależnianie Polski od rosyjskich wpływów gospodarczych. Donald Tusk i Waldemar Pawlak byli głównymi orędownikami
popisania kontraktu jamalskiego z 2010 roku. Rząd PO-PSL zwiększył wtedy uzależnienie Polski od rosyjskich dostaw
gazu. A ropa? Od 2008 do 2015 roku, przez wszystkie lata swoich rządów aktualna opozycja utrzymywała uzależnienie
od rosyjskiej ropy. Z tego w latach 2010-2014 niemal 100 procent naszych dostaw pochodziło z Rosji.

Pojawiają się też zarzuty, że przez fuzję Orlenu z Lotosem, Skarb Państwa utracił kontrolę nad strategicznymi
aktywami państwa. I co? Kulą w płot... Fuzje Orlenu z Lotosem, a później z PGNiG sprawiły, że udział państwa
w Orlenie wzrósł z 27,52 procent do niemal 50 procent (konkretnie 49,9%). Zważywszy na to, że spółka stała się
dużo silniejsza na rynku, daje to zauważalnie większą kontrolę wspomnianych aktywów. Dzięki fuzji Orlenu i Lotosu
możliwe było powstanie mulitienergetycznego koncernu i uniezależnienie od rosyjskich surowców. Dywersyfikacja
dostaw spowodowała, że w 2023 roku po raz pierwszy Polska nie importuje z Rosji ani gazu ziemnego, ani ropy
naftowej. Nieprawdziwe są tezy o tym, że Lotos został lub zostanie przez Orlen wyprzedany. Spółka nie tylko tego
nie zrobiła, ale ogłosiła całkiem duże zakupy. 266 stacji w Austrii. Łącznie ma już ponad 1200 stacji w Austrii,
Niemczech, Czechach, Słowacji, na Litwie i na Węgrzech. Inwestuje także w odnawialne źródła energii (farmy
wiatrowe, czy portugalskie instalacje fotowoltaiczne).

Jeszcze innym ciekawym punktem zapalnym są "kosmiczne" zarobki prezesa Orlenu Daniela Obajtka. W ciągu pięciu
lat zarobił on niecałe 10 milionów złotych. Niewątpliwie to dobra pensja. Warto jednak spojrzeć szerzej
i zobaczyć ile za jego rządów zarobił Orlen. Dla porównania można zestawić to z Jackiem Krawcem, prezesem Orlenu
w latach 2008-2015, za rządów Lewicowej Platformy Obywatelskiej i PSL. Nie ma w ogóle o czym dyskutować, to jak
dwie różne firmy, w tym jedna z przepłacanym prezesem.

Lata 2008-2015 - prezes Krawiec
- zysk Orlenu: 2,9 miliarda złotych (w 2008 i 2014 firma przynosiła straty)
- inwestycje: 24 miliardy złotych
- pensja Jacka Krawca: ok. 26 milionów zł

Lata 2015-2022 - prezes Obajtek
- zysk Orlenu: 70,5 miliardów złotych
- inwestycje: 57,5 miliardów złotych
- pensja Daniela Obajtka: ok. 10 milionów zł.

Ciekawa statystyka :). Straszą bogatym Obajtkiem, a kto teraz pamięta o Krawcu? :).

W gospodarce liczą się tylko duże, scentralizowane firmy. Rozproszone, małe i słabe karły, to plankton skazany
na pożarcie. A Obajtek niech zarabia miliony, byle tylko jego zarządzanie przynosiło skarbowi, zyski,
a nie straty , jak było za Tuska-Krawca :).
Jan26.08.2023, 22:27
Wiara w Pani Smarduch, że pogoni Pani Tych posłów co z publicznych pieniędzy żyją w socjalnych mieszkaniach, tych co w covidowym kryzysie dla Podhalan zawiedli
Człowiek26.08.2023, 22:17
Powodzenia - oddam głos - z całego serca kibicuję Pani Smarduch. Jestem za młodością, demokracją, wspólną Europą. Jestem zszokowany obecnym złodziejstwem i rozdawnictwem, 500 ml na elektryczny samochód, który nie powstał, nie ma nawet fabryki, port w Radomiu za 800 ml z którego prawie nikt nie lata? Utrzymanie tego lotniska to blisko milion miesięcznie, ponad miliard złoty na laptopy dla czwartoklasistów, wille plus, itd? kto za to płaci?
Wektor26.08.2023, 21:50
Ciekawe sygnały do mnie docierają. Znam ludzi, którzy głosowali na LPO, ale mówią, że już nie będą na nich
głosować, po prostu oczy im się otworzyły. Nawet emerytowany milicjant powiedział mi, że będzie głosował na
PiS, bo doskonale zdaję sobie sprawę, jakie zakusy mają Niemcy i w razie przegranej PiS-u, to oni będą przez
Tuska rządzić Polską. Jeżeli tacy się budzą, to według mnie, dobry sygnał na wysoki wynik. Ja wiem, że PiS
wygra te wybory, wszelkie analizy to uzasadniają, a tego typu deklaracje, uświadamiają mi, że zmierza to
w dobrym kierunku. Pamiętam czasy, jak rzucano legitymacjami partyjnymi PZPR, to PIĘKNY WIDOK BYŁ :).
Na Podhalu ludzie odwracają się od LPO i oczekuje, że tendencja się utrzyma do wyborów, ponieważ wściekłość
nie może wygrać z rozumem.

"Czasami potrzebny jest impuls, iskra, która obudzi w ludziach przyzwoitość, obywatelską uczciwość i odrobinę
cywilnej odwagi, by stanąć po stronie prawdy i dobra" - marszałek Elżbieta Witek.

Przedwyborcza kampania LPO jest tak żałosna, że tylko kompletne bezmózgi mogą ją zaakceptować. A już numer
z tym Kołodziejczakiem to był strzał w potylice. Czasem się tak zastanawiam czy Tusk nie jest kretem PiS w
LPO :).

Dla przypomnienia. PROGRAM służy do rozliczania rządzących z obietnic po wyborach. Załóżmy, partia, koalicja
wyborcza, "ulegnie skrzywieniu", porzuci ideały (obietnice) po wyborach, jak LPO, to kto ją naprostuje,
na jakiej podstawie można ją będzie punktować i rozliczać. Oczywiście Lewicowa Partia Obywatelska nie pokaże
programu, ponieważ PiS go ukradnie :D. Zresztą, po co ma ich ktoś potem rozliczać i machać przed oczami jakimś
PROGRAMEM, "wicie rozumiecie", "łgarstwo to podstawowa technika w tzw. polityce" :). - Oppositionsführer.

Dla PO tylko dostęp do Kor*ta sytego się liczy, a nie jakiś PROGRAM czy działania dla dobra wspólnego Polaków,
oni naszą Ojczyzną i Narodem GARDZĄ, co widać po wypowiedziach i czynach, odwracanie kota do góry ogonem, licząc
na krótką pamięć ogółu, to stara dywersyjna praktyka SB.

Pani Weroniko, Pani się opamięta :). Żeby te wszystkie głupoty naprostować, trzeba by było napisać tyle samo co
Pani, tylko PO CO, ludzie już w te kłamstwa nie wierzą :). Pani to rozumie, czy pani udaje... :).
aleja złodzieji26.08.2023, 21:43
Następny darmozjad i leń ŚMIERDZĄCY
aleja złodzieji26.08.2023, 21:36
Następny darmozjad i leń ŚMIERDZĄCY
Michał26.08.2023, 21:09
Brawo Pani Weroniko. Ideologia PIS "jak najwięcej ukraść i utrzymać się przy władzy". Modlą się na pokaz. Robią z religii parodie tańcząc z klerem na murach klasztoru w Częstochowie. Za pieniądze przyznane Polsce 2 lata temu można by wybudować tunel z Krakowa do Warszawy. PiS robi wszystko by tych pieniedZY Polska nie otrzymala i by nas odsunąć od UE, strasząc Niemcami, emigrantam, LGBT. Lud to kupuje, o czym świadczą komentarze pod tym artykułem.
Michał26.08.2023, 21:09
Brawo Pani Weroniko. Ideologia PIS "jak najwięcej ukraść i utrzymać się przy władzy". Modlą się na pokaz. Robią z religii parodie tańcząc z klerem na murach klasztoru w Częstochowie. Za pieniądze przyznane Polsce 2 lata temu można by wybudować tunel z Krakowa do Warszawy. PiS robi wszystko by tych pieniedZY Polska nie otrzymala i by nas odsunąć od UE, strasząc Niemcami, emigrantam, LGBT. Lud to kupuje, o czym świadczą komentarze pod tym artykułem.
Najdroższa droga w walsmundzie26.08.2023, 20:39
Nie nadajcie na PO dam tylko jede przykład :
Bramę gorc wspierało PO czyli wójt wicewojt a otwierali : posłanka Paluch z Klerem czyli PiS bo udziałowcami sa pisiory a zezwolenia na ta inwestycje kto wydawał jak nie ci rządzący
Osiol26.08.2023, 20:28
Się na tym publicznym pieniądzu całkiem w w głowie poprzewracało, trzeba na prywatke i pokazać że cokolwiek się osiagnie
Przecież polityk kiosk z gazetami doprowadził by do upadku a tu przyszłość kraju chcą by im powierzyc
Ciekawy wyborca26.08.2023, 19:29
Poseł PO Poncyliusz w wywiadzie słusznie powiedział : ,,PO nie ogłasza wielkiego programu, tylko rzuca hasła, BY NIE MĘCZYĆ WYBORCÓW??
Tatuś26.08.2023, 19:06
Ja tam się niczym nie przejmuje , jestem już ustawiony
Kończący temat.26.08.2023, 19:03
PO tym bardziej nie rozmawiało z ludźmi. Przyjeżdżał ktoś z wytycznymi i na pytania odpowiedź była jedna- realizować wytyczne. Koniec dyskusji. Tak wyglądało sprawowanie urzędów przez PO. Zatem niech ta pani skończy brednie - jeszcze amnezji nie mamy.
Ciekawski26.08.2023, 19:00
Ja już wiem jak się będzie nazywać Ostrofsko po niemiecku ... OSTROWSKA
Droga plus26.08.2023, 18:50
Brama Gorce jest przykładem jak się robi ludzi w ( ) gdy się jest przy władzy i jak ustawia się swoje rodzinki w dobrobycie na pokolenia
wilczek26.08.2023, 18:43
Dziewczynko -widać jaka jesteś oderwana pod rzeczywistości i jakie masz pojęcie o lokalnych sprawach czy tez opiniach ludzi.Może zdobędziesz mandat,ale nic nie zrobisz dla tego regionu.bo nic nie potrafisz a co najwyżej będziesz w opozycji.bo PIS będzie nadal samodzielnie rządził.
Że wsi26.08.2023, 18:22
Pani Weroniko, zanim zostanie Pani posłem, to niech Pani pokaże, że ma wpływ na samorząd, w tym przypadku tatusia. Drogi w rodzinnej Łopusznej pełne dziur. Może coś dobrego ojciec zrobi we własnej wsi przed wyborami na Pani prośbę. Wtedy uwierzę.. Trochę.. Że jest Pani choć troszkę skuteczna..
Heavy26.08.2023, 18:04
Ale się pasożytów narobiło.Do roboty weź się laleczko.Najlepiej uczciwej.
Smutny26.08.2023, 18:00
Oj patrząc po komentarzach to słabo to widzę.Tatus nie był i nie jest dobrym politykiem. Jak nie wyjdzie na wiejskiej to może brama w Gorce?!
Smutny26.08.2023, 18:00
Oj patrząc po komentarzach to słabo to widzę.Tatus nie był i nie jest dobrym politykiem. Jak nie wyjdzie na wiejskiej to może brama w Gorce?!
Ewa26.08.2023, 17:36
Czemu ta pani non stop promuje się na waszym portalu?Tatuś się stara ale i tak nie wejdziesz do Sejmu,na niczym się nieznasz a za to że Rudemu zrobiliście w Łopusznej kampanie to ludzie wam nie zapomną. Nigdy popaprancow,którzy tak słuchali ludzi, że do nich strzelali,podnosili wiek emerytalny. Proszę sobie porównać PKB,bezrobocie,zyski państwowych spółek teraz i za peło,i tyle w temacie.
J2326.08.2023, 17:33
Do Radek:
Waksmund to po niemiecku dalej będzie Waksmund:
"Nazwa Waksmund (dawniej Wachszmuuth, Waxmund) pojawiła się po osiedleniu kolonistów niemieckich na prawie magdeburskim przed rokiem 1334-38"
Waksmund to była kiedyś główne niemiecka wieś :?-?)
góralka26.08.2023, 17:26
PO - największe Zło dla Polsku i Narodu.PRECZ!!!!
Stasek26.08.2023, 17:03
Uśmiałem się jak nigdy.pani Smarduch czeka panią wielka kariera na stend up w comedy central
Gorol z gorc26.08.2023, 16:48
Tatuś pokazał jak już jakim jest ignorantem, zwłaszcza przekręty przy bramie w Gorce. Widać było zdenerwowanie na proste pytanie dziennikarza, i oszustwa w dokumentach. Dla czego wróg nr1 bracia z za potoka wygrali w sądzie, bo w końcu ktoś pokazał ukladzikowi że z ludźmi trzeba się liczyć.No ale co można spodziewać się po PO
Broda26.08.2023, 16:12
Wszyscy chcą się dogadywać i niby słuchać przed dorwaniem się do koryta. Śmiechu warte. A potem gdy trzeba pokazać jaja przy załatwianiu prostych ludzkich problemów to się kryją tak jak tatuś tej pani. Jesteście wszyscy tyle warci ile wasze puste obietnice.
krótka refleksja26.08.2023, 16:11
No i wszystko jasne --- tatuś. Takich bajek to dawno nie czytaliśmy ,wam chodzi tylko o przejęcie władzy i dopinanie waszej ideologii a nie interesuje was dobro obywateli .Takich dobrych czasów jak teraz to nie było i nie będzie ,
żal serce ściska26.08.2023, 15:24
Weronika - ale ty pierdoły popychasz ludziom? Takie jak i Tusk .Masz społeczność ludzką za matołów Żyjesz chyba w jakiejś alternatywnej rzeczywistości . To ty i wszyscy wokół ciebie ludzi mają tam gdzie światło ni dociera , a w mawiasz to opcji , która cały czas jest z ludźmi .Możeś ty urodziwa , ale głupia jak mało która baba.
avivat26.08.2023, 15:23
Jak działa Urząd Gminy pod kierownictwem pana Smarducha, każdy wie. To nawet nie XX wiek. Dziwię się niezmiernie, że ludzie że wsi nadal go wybierają. Stop Smarduchom!
sprawiedliwy26.08.2023, 15:22
Następna po Paluch zero znaczenia pcha się do wyżerki darmowej,tylko ta obłudnica z partii Niemca zdrajcy rudego!
mądry i skromny26.08.2023, 15:16
Jak jeszcze zobaczę taki wywiad z politykiem Lewicy i Konfederacji to....
Sukisyn26.08.2023, 15:06
Wspaniała nowomowa partyjna. Brak programu w kampanii, mowio tym że nie dajcie się żadnej alternatywy. Ja pamiętam jak skończyłem studia w 2006 i Tusk otworzył granicę i kazał wypier....lać. gdzie trzy razy 15? I cztery razy tak? Mój rocznik 80 nie poprE tego oszusta. A jak było ciężko to tatuś załatwił pracę a reszta musiała się bujac za granicę...
Podatnik26.08.2023, 15:05
Weroniko! Zaufaj wyborcom i wracaj do Berlina.
H26.08.2023, 15:03
Co Pani zrobiła do tej pory. Jakieś sukcesy w pracy?
Radek26.08.2023, 15:03
Ciekawe jak po niemiecku będzie się nazywać nowy targ albo waksmund .
Dada26.08.2023, 15:02
Jakoś nie wierzę temu.
bolo26.08.2023, 15:01
Nastepna kurna resortowa córa
korektor26.08.2023, 14:54
Ludzie nie chcą i nie będą z wami rozmawiać! Chcecie tylko słuchać czy też zrozumieć ten fakt?
Sikiera26.08.2023, 14:27
Doś tako,nie pchoj siy do polityki i to jesce do tyk matołów ba ić gaciy lepiyj reklamować to bedziymy paczeć i głosować;)
LUTUTEK26.08.2023, 14:22
Program bez programu. Wszystko i nic.To takie opowieści letniej treści.Ale jeszcze lato , więc czas ku temu Ta partia już rządziła .Pamiętamy "piniędzy no ma i nie będzie"Dziękujemy Wam już.
Fiun26.08.2023, 14:17
Weź się dziecinko do roboty a nie jak tatuś na państwowym się bujać, ale czym za młodu.....
J2326.08.2023, 14:08
Cytując: "Wam kury szcz_ć prowadzać a nie politykę robić". Gdyby nie partacze z PiS to byście progu wyborczego nie przekroczyli. Za nic mieliście i macie nas wszystkich. Wybory wygracie, ale nie dlatego że jesteście lepsi, tylko dlatego że Wasi przeciwnicy są gorsi.
Kacper26.08.2023, 14:03
Pis niszczy kraj i trzeba odsunąć od władzy.. drożyzna wszech czasów, kasa w spółkach skarbu państwa i nie tylko dla swoich, zabieranie kasy samorządom, brak kasy z UE, skłócenie Polaków, chamstwo Kaczyńskiego Macierwicza i innych, traktory dla swoich na ślubne prezenty. Jak popierający pis mogą codziennie patrzeć w lustro przy tej najgorszej dla Polaków władzy w historii.
otwórz oczy26.08.2023, 13:55
byłoby dobrze jakby ta pani przypomniała sobie jak to za rządów platfusów władza rozmawiała z ludźmi,z Polakami a to strzelając z broni gładkolufowej do protestujących górników,kradnąc pieniądze z OFE mówiąc ,że to są pieniądze nie Polaków,podnosząc wiek emerytalny do 67 roku,sprzedając za czapkę gruszek bez mała 1000 przedsiębiorstw,firm ,banków i zakładów pracy,zmuszając Polaków do wyjazdu za "chlebem" za granice przy bezrobociu wynoszącym TYLKO 14,4% ,pisać dalej ...
Wnerwiony26.08.2023, 13:50
Tatuś 33 lata nie słuchał ludzi,a ona będzie? Śmiech na sali.Tatus pójdzie teraz w odstawkę,to trzeba się utrzymać przy korycie
Remember26.08.2023, 13:43
Dzięki posłance Paluch, mamy ustawę, która umożliwia wywłaszczenie z własnej nieruchomości bez prawa do odszkodowania. Wszystko oczywiście po cichu przeprowadzone. Takie mamy prawo i sprawiedliwość...pani poseł była w sejmie sprawozdawcą ustawy. Dziękujemy...
15%26.08.2023, 13:35
Tytuł jest najlepszy, cytuje: "Obecna władza nie rozmawia z ludźmi. My chcemy ich słuchać" No, wyście już ich wysłuchali za te osiem lat rządzenia.Trzeba mieć niezły tupet, by myśleć, że ludzie są głupcami i nie pamiętają coście z nami wyprawiali.
Max26.08.2023, 13:19
Chyba sobie jaja robisz ? Wy rozmawiacie i słuchacie ludzi ? Wy sami nie wiecie co mówicie . Kłamstwo poparte kłamstwem -to jest wasz program !! Puste hasła . Wasz program to osiem gwiazdek i tacy ludzie jakNitras, Jachira , Kołodziejczyk , pijana Joanna i inne kodziarstwo !!
Janusz26.08.2023, 12:42
Drogę do prywatnej inwestycji czyli bramy Gorce trzeba dokończyć wiec władze trzeba przejąć dalej
Nomartin26.08.2023, 12:42
A tatuś słuchał ludzi? Czytał wpisy na obecnym portalu? Pisma od ludzi? A Pani kandydatka ma jakiś program?
Sąsiad26.08.2023, 12:21
Tak wy słuchacie,koniowi takie bajki
Xyz26.08.2023, 12:10
Powodzenia!
mieszkaniec26.08.2023, 12:10
Taaaa znam juz to . po dorwaniu się do koryta bedzie gorzej
Ktos26.08.2023, 12:08
Ej to jest jakaś masakra nie..
Olga26.08.2023, 12:00
Kolejna która będzie słuchać ludu..EMERYTURA 65 i 67. Mówi ci to coś??
Zjadacz papieru toaletowego26.08.2023, 11:58
Idę o zakład, że nic nie zostanie spełnione z tych pani pomysłów, ani całej reszty PO.Artykuł trzeba dodać do ulubionych by przypomnieć o tych kolejnych "szufladach pełnych pomysłów"
sceptyk26.08.2023, 11:50
A co ta pani zrobiła dla ludzi?
NIUSIEK26.08.2023, 11:41
Ja by Ci się czasem nie udało wygrać to masz zapewnioną fuchę w BRAMIE GORCE !!!
Dunajczanin26.08.2023, 11:05
Oczy..wiście :D
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl