04.10.2023, 11:09 | czytano: 4362

Firma z Nowego Targu zbuduje dwa ronda w Zakopanem

Fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie wybrała wykonawcę budowy dwóch rond - na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 47 z ul. Ustup i ul. Wojdyły w Zakopanem. Przetarg wygrało Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Nowego Targu. Koszt prac wyniesie 10,4 miliona zł.
Każdego dnia do Zakopanego wjeżdża zakopianką średnio prawie 21 tysięcy pojazdów. Tak wskazują wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021. Jest to wartość średnia, która zdecydowanie rośnie w sezonie turystycznym. Duże natężenie ruchu w tym miejscu utrudnia wjazd na drogę krajową z dróg gminnych - ul. Wojdyły i ul. Ustup. Sytuację ma poprawić budowa dwóch rond.
Pierwsze rondo, jadąc od strony Nowego Targu, powstanie na skrzyżowaniu DK47 (ul. Kasprowicza) z ul. Wojdyły. Będzie ono turbinowe, co pozwoli na płynny przejazd w trzech kierunkach - do centrum Zakopanego, do Poronina i na Olczę. Na rondzie będą też dwa zjazdy indywidualne, pozwalające na włączenie się do ruchu mieszkańców okolicznych posesji.

Drugie rondo powstanie 50 m dalej, na skrzyżowaniu ul. Kasprowicza z ul. Ustup. Dzięki jego budowie poprawi się połączenie drogi krajowej z Ustupem i Harendą.

W ramach inwestycji powstaną trzy przejścia dla pieszych – dwa na ul. Kasprowicza, po jednym przed każdym z rond. Trzecie będzie zlokalizowane w miejscu obecnego na ul. Ustup. Po północnej stronie DK47 powstanie chodnik. Przebudowana zostanie infrastruktura techniczna i zatoki autobusowe, powstanie też nowe oświetlenie i odwodnienie.

Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał maksymalnie 12 miesięcy, nie licząc przerw zimowych.


Jesienią ubiegłego roku rozpoczęły się prace przy budowie innego ronda na DK47 w Zakopanem, na skrzyżowaniu z ul. Spyrkówka. Konstrukcja ronda jest już gotowa. Planowany termin zakończenia tej inwestycji to kwiecień 2024 r.

Źródło: GDDKiA, r/
Może Cię zainteresować
komentarze
GB05.10.2023, 13:42
Zastanawiam się czy projektant przemyślał też inne rozwiązania, np. tylko jedno rondo na wysokości Orlenu z dociągnięciem ul. Guty i Wojtyły. Domyślam się, że dwa ronda mogą sprawiać wrażenie większej przepustowości (zwłaszcza w sezonie), ale być może jedno większe byłoby lepszym rozwiązaniem.
przewodnik05.10.2023, 06:59
W końcu.
Marucha04.10.2023, 18:50
Może choć jedno będzie okrągłe i nie odśrodkowo-wyrzutowe. A czy Zakopane jak chodzi o ilość rond chce wejść do Księgi Guinnessa ?
Białcon04.10.2023, 17:17
Typowe KTT nie potrafi jeździć inaczej niż po oborze więc ronda będą im przeszkadzać
Jasiek04.10.2023, 13:29
Wspaniale! Teraz, to korek będzie sięgał aż do Nowego Targu.
Ja04.10.2023, 11:56
Dajcie rzut z góry tego planowanego ronda i zobaczycie jaki to debilny pomysł....
Ben04.10.2023, 11:27
Firma, która już teraz płaci kary za opóźnienia na Jagiellońskiej i Chałubińskiego, która wszystko rozgrzebała na sezon na letni - świetny wybór, gratulacje.
Ben04.10.2023, 11:27
Firma, która już teraz płaci kary za opóźnienia na Jagiellońskiej i Chałubińskiego, która wszystko rozgrzebała na sezon na letni - świetny wybór, gratulacje.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl