Według ekspertów na świecie istnieje około 60 marek samochodów. Liczba ta jest przybliżona i uwzględnia tylko najbardziej znane marki. Jeśli chodzi o modele, ich liczba liczona jest w tysiącach. Nas jednak interesują tylko najsłynniejsze samochody - te, o których wszyscy mówią i które można rozpoznać wśród dziesiątek i setek innych.
Najsłynniejsze samochody na świecie
W naszym rankingu znalazły się tylko najsłynniejsze samochody na świecie:
- Volkswagen Beetle
- Ferrari F40
- BMWM3
- Porsche 911
- BMWX5
- Nissan Skyline
- Ford Gran Torino
- Dodge Charger
- Ford Mustang
Wiele z nich jest nadal dostępnych na aukcjach. Na przykład samochody z USA, które można kupić z katalogu na stronie internetowej bez wychodzenia z domu.
Volkswagen Beetle
Volkswagen Beetle ma bogatą historię, która rozpoczęła się w latach 30. ubiegłego wieku. F. Porsche pracował nad prostym i niezawodnym samochodem, a w 1933 roku sam Hitler zainteresował się ideą „samochodu dla ludu”, po czym projekt został sfinansowany przez państwo.
Prototyp samochodu o nazwie KdF-Wagen był gotowy w 1935 roku, a jego cena w tamtym czasie nie była wyższa niż cena motocykla. Druga wojna światowa wprowadziła poprawki i samochody były produkowane w małych partiach, a na podstawie modelu powstały samochody wojskowe.
W Niemczech samochód był produkowany do 1980 roku, a firma zdecydowała się wznowić jego produkcję pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Volkswagen New Beetle został zaprezentowany w ramach Detroit Motor Show w 1998 roku. Podstawą dla niego była platforma napędu na wszystkie koła Golfa czwartej generacji, a sam samochód został wykonany w stylu retro.
W 2011 roku zaprezentowano nową generację samochodu, która została zmontowana na platformie PQ35. W porównaniu do swojego poprzednika, nowy samochód był o 8 cm szerszy i o 15 cm dłuższy. Nowy model miał wygładzoną sylwetkę dachu, dzięki czemu pasażerowie z tyłu otrzymali bardziej przestronną przestrzeń. Samochody Volkswagen Beetle trzeciej generacji są dostępne w trzech konfiguracjach - Beetle, Design i Sport, które będą różnić się różnymi szczegółami, a także zestawem opcji. Podstawowa wersja posiada ESP i sześć poduszek powietrznych. Sprzedaż samochodu rozpoczęła się w 2012 roku. Ostatnia partia modelu zjechała z linii montażowej w 2019 roku, a jeden egzemplarz trafił do muzeum.
Ferrari F40
Dwudrzwiowy supersamochód z silnikiem umieszczonym centralnie, napędem na tylne koła i nadwoziem typu berlinetta. Produkowany od 1987 do 1992 roku. Podwozie GTO Evoluzione stało się bazą dla tego samochodu. Łącznie wyprodukowano 1 315 samochodów. W ciągu dwóch lat od 1987 roku był to najszybszy na świecie seryjny supersamochód przeznaczony na drogi publiczne. Stał się również najdroższym przez cały okres działalności firmy. Początkowa cena samochodu wynosiła 400 tysięcy dolarów, ale później wielu klientów zgłaszało, że kupili samochód za 1 milion 600 dolarów.
Supersamochód miał masę 1100 kg i moc 478 KM. W testach samochód przyspieszał do 100 km/h w 3,8 sekundy, a do 160 km/h w 7,6 sekundy. Jego głównym konkurentem było wówczas Porsche 959. F40 był pierwszym oficjalnie wyprodukowanym samochodem, który osiągnął 320 km/h.
BMW M3
Model został po raz pierwszy zaprezentowany w 1985 roku jako coupé. Był to jeden z najbardziej udanych projektów firmy i w przeciwieństwie do wersji produkcyjnej miał szersze nadkola i duży tylny spojler. Był napędzany nowym czterocylindrowym silnikiem S14, który zapewniał samochodowi wysokie osiągi bez turbosprężarki. Podczas swojego istnienia coupe było trzykrotnie aktualizowane, a wszystkie aktualizacje miały nazwę: Evo1, Evo2, Sport Evolution.
W 1988 roku pojawiła się rzadka wersja tego modelu (E30) z nadwoziem typu kabriolet, której wyprodukowano 786 sztuk. Po tym, jak M3 odniosło wiele zwycięstw na torach, zdecydowano się kontynuować jego produkcję. Druga generacja samochodu (E36) była produkowana przez siedem lat, a w ofercie znajdowały się prawie wszystkie wersje, z wyjątkiem kombi i trzydrzwiowej modyfikacji. Następnie pojawiły się trzecia i czwarta generacja, a także ich modyfikacje (E46, E90, E92, E93).
W 2015 roku firma zdecydowała się porzucić legendarne już M3 coupe i kontynuować produkcję serii w piątej generacji (F80), ale w nadwoziu sedan.
Porsche 911
Samochód sportowy, który został wprowadzony w 1974 roku i wyznaczył nowe standardy mocy i luksusu. Jego jednostka napędowa rozwijała moc 260 KM i pozwalała rozpędzić się do prędkości 250 km/h. Dzięki temu przez długi czas pozostawał najszybszym drogowym samochodem sportowym.
Silniki z doładowaniem były powszechnie stosowane w samochodach sportowych, ale po raz pierwszy w samochodach drogowych. Zwiększenie mocy poprzez doładowanie zmniejszyło żywotność silnika, a sam samochód stał się bardzo kapryśny. Inżynierom Porsche udało się jednak okiełznać silnik z turbodoładowaniem.
Wiosną 1975 roku firma rozpoczęła sprzedaż Porsche 911 Turbo, a dwa lata później pojawiła się modyfikacja z silnikiem rozwijającym 300 KM. W 1987 roku gamę Turbo uzupełniono o modyfikacje Targa i Cabriolet.
Przejdźmy jednak do naszych czasów. 50 lat po modelu 911 firma zaprezentowała nowe topowe modele: Turbo i Turbo S. Samochody stały się jeszcze bardziej dynamiczne dzięki lekkiemu nadwoziu, zwiększonemu rozstawowi osi, tylnemu układowi kierowniczemu i 20-calowym tarczom hamulcowym. Nowa generacja Porsche 911 była wyposażona w innowacyjny system tłumienia przechyłów, który zapewniał jeszcze większą dynamikę boczną. Był on już dostępny w standardzie wraz z ceramicznymi hamulcami. Na efekty nie trzeba było długo czekać - Turbo S ustanowiło nowy rekord Północnej Pętli toru Nürburgring, którą pokonało w czasie poniżej 7 minut i 30 sekund.
BMW X5
Jest to pierwszy produkcyjny crossover marki, który zadebiutował w 1999 roku. Samochód był produkowany w Ameryce Północnej i Meksyku. Doświadczenie brytyjskiej firmy Rover odegrało dużą rolę w tworzeniu samochodu. Crossover posiadał napęd na wszystkie koła. W podstawowych wersjach montowano rzędowe silniki benzynowe i wysokoprężne, a najbardziej wydajne wersje z silnikami benzynowymi rozwijały moc 286 i 347 KM. Były one wyposażone w automatyczne lub manualne skrzynie biegów.
Po restylingu w 2003 roku samochód otrzymał nowy wygląd zewnętrzny, potężny silnik o mocy 360 KM i napęd na wszystkie koła xDrive. Pierwsza generacja trwała do 2006 roku i w tym okresie wyprodukowano ponad 600 tysięcy samochodów.
W drugiej generacji, która ujrzała światło dzienne w 2006 roku, twórcy zwiększyli wymiary samochodu, dodali opcję w postaci trzeciego rzędu siedzeń i pozostawili crossovera bez manualnej skrzyni biegów. Samochód posiada wiele nowych systemów elektronicznych: aktywny układ kierowniczy, elektronicznie sterowane amortyzatory, stabilizatory z regulacją.
Jeśli chodzi o trzecią generację, używała ona tylko silników z turbodoładowaniem, a najmocniejszy silnik benzynowy rozwijał moc 450 KM. Na dzień dzisiejszy jest to czwarta generacja crossovera, która jest produkowana od 2018 roku.
Nissan Skyline
Coupe GT-R R34 uczyniło ten model ikoną. Pięćdziesiąt lat temu wszystko zaczęło się od najprostszego sedana, produkowanego wówczas przez Prince Motors. Kompaktowy sedan wyposażony był w 1,5-litrowy silnik o mocy 60 KM. Pierwszy sedan pod japońską marką został wypuszczony w 1966 roku, po tym jak Nissan wchłonął Prince Motors.
Pierwsze coupe pojawiło się trzy lata później. Samochód korzystał z sześciocylindrowego silnika o mocy 150 KM, co pozwalało mu rozpędzić się do 200 km/h. W 1998 roku światło dzienne ujrzał ostatni prawdziwy Skyline. Samochód był wyposażony w 2,6-litrowy turbodoładowany silnik o mocy 280 KM. Coupe z napędem na tylne koła i do dziś pozostaje kultowe dla fanów wyścigów ulicznych i driftu. Został wycofany z produkcji w 2002 roku, a GT-R zadebiutował w 2007 roku. Była to tylko wersja klasycznego Skyline'a, więc nazwa nie została użyta w tytule. GT-R jest uważany za najbardziej przystępny cenowo supersamochód na świecie, a jego topowa wersja jest wyposażona w jednostkę napędową o mocy 600 KM, choć po tuningu może ona wzrosnąć do 1500 KM.
Ford Gran Torino
Historia tego legendarnego samochodu rozpoczęła się w odległym 1968 roku, a podstawą dla niego była platforma jego poprzednika - Forda Fairlane. Ten ostatni został wycofany z produkcji dwa lata później. Torino stał się kamieniem milowym w historii marki Ford, a jego różne modyfikacje pojawiały się na rynku aż do 1976 roku.
Najpopularniejsze w USA były czteromiejscowy sedan i wersja Hardtop, która była wyposażona w lekki dach i nie posiadała środkowych słupków i ram drzwi. W ofercie znajdowały się również bardziej agresywne i mocniejsze modele. Na przykład wersja „muscle cars”, która była bardzo popularna wśród Amerykanów.
Najmocniejsi przedstawiciele gamy byli wyposażeni w 7-litrowy silnik o mocy 455 KM. Ta modyfikacja była używana w wyścigach Nascar jako samochód treningowy, ale na rynku ten samochód był rzadkością. W sprzedaży były głównie egzemplarze z sześciocylindrowymi silnikami o pojemności 3, 4,7, 4,9 i 6,4 litra.
Wersja sportowa była wyposażona w lusterka w kolorze nadwozia, profilowane panele drzwi i plastikową deskę rozdzielczą. Ostatnia aktualizacja samochodu miała miejsce w 1974 roku - wprowadzono głównie zmiany we wnętrzu i na zewnątrz. Produkcja samochodu została wstrzymana z powodu zmiany planów produkcyjnych w 1974 roku.
Dodge Charger
Potężny i charyzmatyczny, kultowy samochód legendarnej firmy należącej do Chrysler Corporation. Jest to jeden z pierwszych samochodów na olej napędowy w amerykańskim przemyśle motoryzacyjnym, który został po raz pierwszy zaprezentowany jako koncepcja w 1964 roku. Pierwszy samochód zjechał z linii montażowej w 1966 roku.
Pierwsza generacja pojazdów była szybkim samochodem z dachem w stylu fastback i pełnymi tylnymi światłami. Wczesne modele bazowały na Coronecie, ale można je było łatwo pomylić z Dodge Challengerem.
Dodge Charger był masywny i mierzył 5 metrów i 17 centymetrów długości. Swój unikalny wygląd zawdzięczał wypukłym grillom o pełnej szerokości, ukrytym reflektorom z przodu i tylnym światłom o pełnej szerokości na rufie. Pierwsza generacja nie była hitem, ale jej popularność pozwoliła samochodowi przetrwać do drugiej generacji. To właśnie ona przyciągnęła uwagę fanów.
Ford Mustang
Trudno wyobrazić sobie świat bez kultowego Forda Mustanga, samochodu wprowadzonego na rynek w latach 60. ubiegłego wieku. Pierwszy Ford Mustang, amerykańskie marzenie motoryzacyjne, zjechał z linii montażowej 9 marca 1964 roku i był początkiem nowego typu samochodu: Pony Club. Oparty na Fordzie Falcon drugiej generacji, Mustang był bardziej sportowy.
Jego kabina została przesunięta daleko do tyłu na podwoziu, więc maska była dłuższa, a tył krótszy niż w innych samochodach z gamy Forda. Indywidualności modelowi nadawały detale: biegnący koń na grillu, boczne przegłębienia po bokach i trzypoziomowe sekcje tylnych świateł, które dodawały mu kultowego charakteru.
Łącznie powstało sześć generacji samochodu. Najnowsza generacja, Mustang Mach-E, pojawiła się w 2021 roku. Rozpoznawany na całym świecie jako coupe z mocnymi silnikami benzynowymi, samochód zaczął być wyposażany w elektryczne układy napędowe. Na jednym ładowaniu samochód elektryczny może przejechać 379 mil. Bardzo cieszy fakt, że cechy konstrukcyjne tradycyjnego Mustanga zostały starannie zachowane w wyglądzie zewnętrznym nowej generacji. Nawiasem mówiąc, topowy Mach-E może przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 5,1 sekundy. Oczywiście dźwięk nie jest taki sam, ale uczucie, że coś niesamowicie potężnego jest pod twoją kontrolą, zostało w pełni zachowane.