05.12.2025, 18:34 | czytano: 5664

Automatyczne słupki blokujące wjazd na ul. Krzywą. Propozycja nowotarskich radnych i mieszkańców budzi wątpliwości

Hydrauliczny słupek zamontowany w jednym z dużych miast w Polsce/ zdj. Podhale24
NOWY TARG. Montaż automatycznych słupków uniemożliwiających przejazd ul. Krzywą znalazł się na liście inwestycji, które chcą zrealizować w przyszłym roku radni z klubu Nowy Targ dla Mieszkańców.
Na Krzywej obowiązuje zakaz wjazdu, który nie dotyczy mieszkańców, ani - w określonych godzinach - dostawców towaru do znajdujących się tam sklepów i punktów gastronomicznych.
- Krzywa to nowotarski deptak, ale powoli ta ulica staje się parkingiem dla przedsiębiorców i klientów. Staje się miejscem, przez które niektórzy kierowcy chcą przejechać /.../ Nie może tak być, że w Nowym Targu prawo jest martwe: jest znak zakazu ruchu, a pod znakiem stoją co najmniej 3 samochody, a na całej ulicy stoi ponad 20 samochodów. Kto ma to wyegzekwować? Na komisji inwestycji zaproponowaliśmy, żeby zamontować tam słupki hydrauliczne. Mieszkańcy będą mieli możliwość wjazdu. Teraz jest tam niebezpiecznie i przeradza się "w Bangladesz", a powinien panować porządek. Skoro mamy deptak, to tego się trzymajmy - mówi radny Jan Sięka.

Jak przekonuje - "zdalnie sterowane słupki uporządkują sytuację na ulicy". - Teraz ludzie łamią przepisy, a Urząd Miasta i pan burmistrz nic z tym nie robi - podsumowuje.

Słupki miałyby ograniczyć możliwość wjazdu na ulicę w godzinach 10:00- 16:00. Koszt ich zakupu i montażu radni wycenili na 150 tys. zł. Mieszkańcy będą mogli przejeżdżać swobodnie posługując się urządzeniami kontrolującymi wysokość przeszkód.

Na pytanie, czy takie słupki nie będą utrudnieniem dla ratowników, strażaków czy policjantów, którzy wezwani będą na pomoc np. w południe - pada odpowiedź, że "służby zostaną wyposażone w uniwersalne piloty, które w razie potrzeby schowają słupki i karetka, czy radiowóz przejedzie bez problemu".

Radny Maciej Tokarz dodaje, że "takie rozwiązania przyjęto w wielu dużych miastach, stosuje się to od dekad i jakby stanowiło zagrożeniem - to zostałoby wyeliminowane".

Mniej optymistycznie widzi tę sytuację pytany przez nas jeden z ratowników medycznych. - Zaślepione wjazdy to zawsze przeszkoda. Nie wierzę w to, że wszystkie karetki dostaną jakieś uniwersalne piloty. Już do wielu wezwań musimy iść z noszami z buta. Takie separatory na ulicach to dodatkowe opóźnienie z dotarciem z pomocą.

Zapytany o to samo strażak dodaje inny argument. - Co będzie jak spóźni się dostawa towaru do sklepu? Będzie taki samochód stał i zablokuje kawał miasta. Już nie ma wjazdu na Krzywą, bo od Królowej Jadwigi stoją donice, a od Mickiewicza - słupki. Poza tym tam nie ma dużego ruchu. Samochody, które tam stoją - dalej stać będą, bo to są właśnie samochody mieszkańców. Nie widzę sensu inwestowania w słupki, może lepiej przeznaczyć je na bezpieczne przejścia dla pieszych.

Jak mówi naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego nowotarskiej komendy Policji - mam on "wątpliwości i obawy".
- Proponowane rozwiązania stosuje się na prywatnych terenach typu teren ambasady a nie na drodze publicznej - zauważa asp. szt. Piotr Stanek. I dodaje: - Wydział Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Nowym Targu na propozycję zamontowania przy ulicy Krzywej automatycznych słupków hydraulicznych uniemożliwiających przejazd w określonych godzinach budzi wątpliwości, bo konieczny jest całodobowy dostęp do deptaka wszystkich służb w tym ratujących zdrowie i życie. Ponadto zamknięcie odcinka w określonych godzinach generowało będzie problemy dla mieszkańców czy punktów usługowych.

Pomył zamontowania słupków to nie jest jednak "wymysł radnych", ale reakcja na prośby mieszkańców ul. Krzywej.

W Referacie ds. drogownictwa i transportu nowotarskiego Urzędu Miasta potwierdzono, że dotarły do urzędników sygnały dotyczące montażu hydraulicznych słupków. Zatrudniony w magistracie inżynier ruchu mówi, że prowadzone są już stosowne analizy, a "Urząd Miasta przygotuje różne warianty, bo mieszkańcy muszą mieć dojazd do domów. Niższy priorytet stanowią usługi, ale trzeba pogodzić różne interesy".

Co do interesów - to na ul. Krzywej wynajmowane są mieszkania, a to oznacza, że potencjalni najemcy, którzy dość często się zmieniają - też będą musieli mieć możliwość dojazdu do kwater.

Podsumowując - z jednej strony mamy już obowiązujący, ale nie respektowany zdaniem mieszkańców zakaz wjazdu, z drugiej - plan fizycznego ograniczenia ruchu, który od razu zakłada szereg wyjątków.

Jeszcze w tym miesiącu lub w styczniu przyszłego roku odbyć się mają konsultacje społeczne dotyczące tej kwestii.

s/
Może Cię zainteresować
komentarze
Wyborca10.12.2025, 08:42
Tak się wydaje pieniądze publiczne prywatnie by tego nie robili, pozdrawiam wyborców .
Elmoe08.12.2025, 18:40
Wow
RGD08.12.2025, 09:22
Pomysł ze słupkami jest OK. Widziałem takie rozwiązania zagranicą. Pytanie tylko czy w kiepskich, zimowych warunkach pogodowych będą zawsze działać bezproblemowo|?
Do Policja07.12.2025, 21:01
Policja ma gdzies źle zaparkowane samochody. Wezwałem kiedyś patrol ponieważ jakiś bezmuzgowiec zaparkował na całym chodniku. Brak przejścia. Ludzie chodzili ulicą a policjat widząc to stwierdził że nie ma takiego przepisu że musi być miejsce 1,5 metra i odjechali. Maja gdzies przepisy i wystawiają mandaty tylko tam gdzie im wygodniej. Przykładem jest cała ulica Podhalańska. Kto daje zgodę na parkowanie na pasie jezdni i blokowaniu przejazdu ???
Janek07.12.2025, 16:17
A co to za problem 2 x dzienni puscic partol.Kazdy z tych mieszkajacych tam twierdzi ze trzyma samochód na prywarnym co jest totalnie nie prawdą.Czy PUCHACZ czy Materiał czy tam koleś od Lodów koło Bułeczek.Zawsze twierdzili ze stoją na prywatnym ale niestety tak nie jest.Brać się za tych Bizneszłomów i karać ile wlezie.
Czas na myślenie07.12.2025, 13:43
@Bartek 100 % racji. Brak egzekucji prawa, bo kiedyś zlikwidowano straż miasta. Nie lubili straży bo dawała mandaty za parkowanie. Przecież to było do przewidzenia, że tak będzie. Panowie Radni wy już nie wymyślajcie, bo nic rewelacyjnego nie zrobiliście przez ten czas,który został wam dany. Radnym sie bywa a człowiekiem jest. Krzywa odkąd nie ma skórzaka na Placu Słowackiego jest ulica wymierająca, i to zależy od ludzi i mieszkańców czy pobudza to miejsce a nie od władzy !! Życzę kreatywności.Dbanie o wizerunek tej ulicy to interes właścicieli, ludzie niechodzą bo po parkingu chodzić nie będą, pieniędzy siła rzeczy nie zostawią w sklepach, sklepy nie zarobią to się zamykają. Sklepy sie zamknął to kto traci przychody ?? A galerie pięknie wyglądają to i ludzie lubią tam chodzić. Proste ;) czyli w ostatecznym rachunku kto komu zrobił na złość. Takie słupki to taka utopia, że nie wierzę że ludzie wyksztalceni potrafili to wymyślić.
Janosik07.12.2025, 13:09
Automatyczne słupki mają zablokować możliwość wjazdu dla pospólstwa. Mają ułatwić parkowanie wybranym. A kto będzie wybranym poznacie po samochodach parkujących na Krzywej. I nie są to bynajmniej auta niskobudżetowe. Wjazd będzie na pilota lub tablicę rejestracyjną. Miasto niech se to montuje, ale ma za to pobierać opłatę i takie rozwiązanie bym poparł, ale jak mają ułatwiać życie tylko wybranym, to ja się sprzeciwiam. Przywilej powinny mieć tylko karetki pogotowia, straż pożarna, śmieciarki, stali mieszkańcy. Reszta płacić czynsz. Inwestycja się wróci i miasto skorzysta.
Bartek07.12.2025, 12:21
W Nowym Targu ludzie parkują tam gdzie im wygodnie i byle za darmo, nie ważne że na chodnikach, wjazdach do garaży, zakazach, pasach itp. Ten typ ludzi nie jest w stanie zapłacić 2 zł i podejść do celu 20 m. Inni na cały dzień zostawią auto na chodniku, bo nie chce się podejść z Bereków do pracy. I tej głupoty nie wyleczy nic innego jak tylko nieuchronność kary. Parkujesz tam gdzie nie wolno, to płać i to słono. Ale w Nowym Targu nie ma kto karać dzięki Wolnościowemu Podhalu i kuriozalnemu referendum burmistrza w sprawie straży miejskiej. Jak widać władza sama stwarza problemy które później za nasze pieniądze w pocie czoła rozwiązuje. Tym rozwiązaniem mają być słupki za 150 tys. na Krzywej, a co z resztą miasta, dalej jak w Mogadiszu? A może rozszerzyć strefę, puścić parkingowych w teren i niech wypisują mandaciki dzikusom, albo w końcu przywrócić straż miejską, tym razem z efektywniejszym nadzorem?
King of the Spisz07.12.2025, 08:22
Okoliczny. To jest łatwe do wychwycenia każdy mieszkaniec powinien zadeklarować na jakich rejestracjach będzie trzymał tam auto i kładzie identyfikator za szybą i zwykły parkingowy patrzy czy jest, jeśli zaistnieją jakieś podejrzenia sprawdza z bazą danych a coś się nie zgadza to wzywa lawetę i tyle. Pewnie to się dałoby jeszcze uprościć tylko pasowało żeby zajoł się tym ktoś co ma trochę pomyślunku a takich ludzi w radzie za dużo nie ma albo dobrze się maskują. Kolejna kwestia jest to że np na Berekach niektóre auta stoją tygodniami i tym też trzeba się zająć a jest to możliwe tylko znowu zależy od włodarzy w miastach gdzie jest ciężko z parkingami to bardzo dobrze rozwiązali oczywiście te miasta to nie w Polsce ale rozwiązanie wystarczy skopiować i zaadaptować nanowotatskie realia.
Pts07.12.2025, 00:10
Fachowca to proszę wynająć od planowania Ronda jednego i drugiego, oraz trzeciego. Coraz gorzej z porządnym planowaniem drogowym w tym mieście.
okoliczny.06.12.2025, 21:08
King of Spisz masz racje.Zwykly kawalek papiers rozwiaze problem. A mieszkancy powinni wylapywac podrbki I zglaszac. Stoi po godzinach? Odholowac. Zab8li po kieszeni to sie nauczy.
Miastowa06.12.2025, 13:50
Do Krzywej jest dostęp od ul. Długiej a dalej od Mickiewicza ,gdzie widzi się problem w zamknięciu ulicy wyłącznie dla pieszych, którzy mogliby na tym niewielkim odcinku poczuć się bezpiecznie, bez zwracania uwagi na ruch aut , które wjeżdżając na Krzywą czują się ,,panami sytuacji.
A ja zapytam o przejście - były Plac Kombatantów-, między Harcerską a Długą. Do ubiegłego roku to piesze przejście było zastawione donicami . Od kiedy władze miasta oddały budynek byłego WIĘZIENIA,(który za PRLu- był MDKiem ) Starostwu , to majestat tego miejsca przelanego krwią niewinnych i rozstrzelanych zamienił się w PARKING aut pracowników i petentów Starostwa. Urząd Miasta nie reaguje na sygnały płynące nie tylko od mieszkańców. Starostwo czuje się być właścicielem terenu tłumacząc parking jako rzecz naturalną dla funkcjonowania urzędu. Czy jedyną drogą na porozumienie w istotnych dla mieszkańców miasta i pamięci o historii sprawach musi być sąd? Odnośnie parkingów, Nowy Targ zdaje się być jednym wielkim parkingiem. Zapytam też do kogo należy kontrolowanie samowolki parkowania? Od kiedy zlikwidowano straż miejską, nikt nie ogarnia aut pozostawionych tuż przed przejściem dla pieszych lub zajeżdżających wyjazd z garażu czy bramy. Trzeba na 112 dzwonić , bo tutejsza Policja jest nieosiągalna w postaci dzielnicowych czy policji ruchu drogowego?
.........06.12.2025, 10:43
dlaczego wieś wtrąca się w sprawy miasta zajmijcie się problemami u siebie
Baśka06.12.2025, 10:20
Tam powinien być deptak z prawdziwego zdarzenia. Niestety Policja w NT nie działa i syf z parkowaniem gdzie się da i byle jak jest wszędzie
Ruska łonuca06.12.2025, 09:50
Trzeba to zrobić szanujac podatki czyli współpraca z policją jak się nie układa cofamy coroczna dotacje i kupujemy słupki.
Bo ile razy mamy płacić za ochronę
Obserwator06.12.2025, 09:36
N.Targ tp miasto do parkowania a nie do jazdy
Sonsiat06.12.2025, 09:32
Puknijcie się w głowę, najlepiej tym słupkiem, jak się nie ma co robić to wymyśla się głupoty
Obiektywny06.12.2025, 09:17
Zakazy, nakazy, ograniczenia...to najlepiej wlodarzom miasta wychodzi.
Heavy06.12.2025, 07:20
Likwidacja straży miejskiej ,chyba jednak była błędem.
Braun06.12.2025, 06:37
Drodzy czytelnicy, dlaczego sie spieracie - przecież ich juz nie ma. Bartek, Agata, Szymuś. Oni nie zagłosują za łysym, radcą i byla policjantka. Za klasykiem Miales chamie zloty rog, ostal Ci sie jeno dieta samorzadowca.
Maniek06.12.2025, 06:35
Kiedyś straż miejska tam spacerowała i nie było problemu, nie żebym był zwolennikiem tamtej straży ale jakby tak utworzyć taką małą jednostkę 5-6 osób pod warunkiem że będą służyć i pomagać mieszkańcom?
Wyborca06.12.2025, 00:04
To otwieracie ulice miasta czy zamykacie? Trudny wybór? Wywalić donice i wszelkie blokady przejazdu! Otwórzcie przejazd! To nie jest prywatna ulica!
wilk05.12.2025, 23:06
A nie taniej dać parę otoczaków wyłowionych z Białki? Taniej nawet je przesunąć w razie potrzeby.
King of the Spisz05.12.2025, 22:20
Czyli za kilka słupków 150 tys i ciekawe ile za ich dalszą eksploatację? A myślicie że pilota nie będzie się dało sklonować? Wystarczy mieszkańcom wydać identyfikator który ma być za szybą jeśli go niema auto odholować przez służby o czym tu dyskutować
shsdgd05.12.2025, 21:28
150 tys zł za taki kawałek metalu???
Jan05.12.2025, 21:25
Taaa i zna pewno bedą działać w zimie ! Chory pomysł ! Wydawanie pieniedzy w błoto
Asdf05.12.2025, 21:04
No tak. Na zakazie nie można parkować ale parkują. Nie można też pobrać opłaty bo to by legalizowało postój.
Zatem trzeba uniemożliwić wjazd zupełnie po to by te 20+ kierowców zaparkowało na płatnym miejskim postoju.
Proste :)
A może by tak zwyczajnie policja podjechała i wystawiła mandaty komu się należy?
Anka05.12.2025, 21:00
Ali ma rację. Skrzyżowanie Doroty z ogrodową jest na okrętkę obstawione autami, które parkują nawet na pasach, policja regularnie tamtędy przejeżdża ma to w d.....e
Uczestnik ruchu05.12.2025, 20:55
Pozwolę sobie wspomnieć o innej ulicy,"przy okazji". Należałoby wprowadzić wreszcie porządek na ul.Kolejowej przy wjeździe do rynku. To bardzo blokuje płynność ruchu w dzień, gdyż jeden pas jest ciągle wyłączony z ruchu przez zaparkowane na wiele godzin samochody.
Chcielibyśmy widzieć poprawę, ale jej nie ma, pomimo zgłoszeń na policje. Zgadzam się z przedmówcami, którzy wskazują problemy z parkowaniem także na innych ulicach - patrole jeżdżą i zamykają na to oczy. Wielokrotnie jestem tego świadkiem. Może dla jednych to bzdura, ale codziennie pokonuję ten odcinek drogi kilka razy, i wskazuję że jest to problem zauważalny i odczuwalny.
sod05.12.2025, 20:38
dać łostrewkę ze słomą taniej i ekologicznie...
Bezradni miejscy05.12.2025, 20:25
Nowotarscy radni głównie myślą jak utrudnić nam życie, a to blokując południową obwodnicę albo stawiając słupki na Krzywej.
zpodhalanskiej05.12.2025, 19:58
A latarnie beda dalej spadac nam na glowy tylko zeby rosflożyc pieniadze najepiej na korzysc korporacji produkujacej ten badziew nastepne beda inteligetne kosze na smieci za miliony
Rogatka05.12.2025, 19:51
Mieszkańcy Kolejowej i Podtatrzańskiej rozważają zakup i montaż słupków przy ul.Krakowskiej. To jest odpowiedź na "wymysł" radnych. "Znakomity" pomysł te ruchome słupków. Wyjątkowo sprawdzają się w naszym klimacie. Kto was wybrał wymyślacze?
miejscowy05.12.2025, 19:47
Może by tak pan Tokarz pomyślał o sprawnym oczyszczaniu śniegu z ulic i miejsc parkingowych, a nie egzekwował prawa słupkami. Od tego są mundurowi z Podtatrzańskiej.
Ali05.12.2025, 19:28
Bangladesz to są okolice znanego baru na Berekach. Kierowcy tam parkujący byle jak oraz ci co nie przestrzegają przepisów czyli cały chodnik równo ze skrzyżowaniem, nie ważne że przejście dla pieszych.
Przykro to mówić ale Policja ma to totalnie gdzieś. Dzisiaj przejeżdżał patrol i nic nie widział.
Te 150 tys. zł proponuję przeznaczyć na "prywatnego" policjanta. Na półtora roku wystarczy kasy. Może ludzie się nauczą.
Góral05.12.2025, 19:07
A gdzie jest policja przecież podobno burmistrz miasto daje dodatkowe pieniądze na patrole ostatnio około kasy chorych koło kina stało ośmiu samo 8 samochodów nie powinni tam stać na ulicy harcerskiej jest na samochody stoją na trawnika policja jeździ tamtędy kilka razy dziennie i nie widzi tego to po co dawać na dodatkowe patrola teraz jeszcze jakiś łuk i stawiać
Stasek ze Stasikówki05.12.2025, 19:04
Drodzy nowotarżanie kogo wyście wybrali?
to się pomylili05.12.2025, 18:35
Pomył zamontowania słupków to nie jest jednak "wymysł radnych"
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl