28.02.2022, 21:12 | czytano: 1206

Kiedy najlepiej założyć opony letnie? (art. sponsorowany)

Na początku sezonu letniego pogoda bywa kapryśna, przez co wielu kierowców postanawia poczekać z wymianą opon. Warto jest zrobić to wcześniej, czy może jednak poczekać na znaczne ocieplenie? Podpowiadamy, kiedy najlepiej założyć opony letnie w swoim samochodzie!
Kiedy montować opony letnie?

Nie ma konkretnej daty, kiedy należy montować opony letnie (sprawdź TUTAJ). Przyjęło się jednak, że zmiana opon na letnie następuje, gdy średnia dobowa temperatura przekracza 7 stopni Celsjusza. Kapryśna pogoda sprawia, że moment ten może nadejść zarówno w marcu, jak i w maju.

Przed założeniem opon letnich warto więc uzbroić się w długoterminową prognozę pogody, według której można zaplanować wizytę u wulkanizatora. Wymiana opon odpowiednio wcześnie pozwoli uniknąć długich kolejek do warsztatu i zyskać optymalne przygotowanie pojazdu do podróży.

Wymiana opon na letnie – na co zwrócić uwagę

Wymieniając opony na letnie, warto przede wszystkim sprawdzić czy nadają się one do dalszego użytku. Jest to jeden z najważniejszych elementów pojazdu, który w dużej mierze odpowiada za przyczepność i drogę hamowania. Dobre ogumienie jest istotne nie tylko ze względu na bezpieczeństwo, ale i komfort kierowcy oraz pasażerów.

Na co warto zwrócić uwagę, zakładając opony letnie.
  • Wiek opony – ze względu na naturalne procesy starzenia się gumy, producenci oceniają opony za zdatne do użytku do 10 lat od daty produkcji. Z tego względu na ścianie bocznej zawsze wytłoczone są informacje o dacie wytworzenia.
  • Uszkodzenia opony – należy zwrócić uwagę na wszelkie pęknięcia, przecięcia oraz rozwarstwienia na powierzchni opony. Warto w takim przypadku udać się do warsztatu wulkanizacyjnego celem oceny kondycji ogumienia oraz ewentualnej naprawy.
  • Głębokość bieżnika – w świetle polskich przepisów, minimalna głębokość wynosi 1,6 mm. Wyeksploatowany bieżnik o wiele gorzej poradzi sobie na mokrej nawierzchni, a droga hamowania będzie dłuższa. Fabrycznie nowe opony letnie mają zazwyczaj bieżniki o głębokości od 6,5 do nawet 8 milimetrów.

Czym różnią się opony letnie od zimówek?

Opony letnie i zimowe mają mnóstwo różnic, gdyż zostały zaprojektowane z myślą o zupełnie innych warunkach. Już na pierwszy rzut oka widać, jak odmienna jest budowa bieżnika obu wariantów.

Opony letnie posiadają szerokie rowki odprowadzające wodę oraz dużą i gładką strukturę klocków bieżnika. Dzięki temu opona mniej klei się do suchej i rozgrzanej nawierzchni, a także w sprawniejszy sposób odprowadza wodę.

Z kolei klocki zimówek pokryte są licznymi nacięciami, a sam bieżnik posiada bardziej zwartą budowę. Dzięki temu opony mają lepszą przyczepność gdy jest ślisko oraz sprawniej wgryzają się w warstwę śniegu.

Jazda na oponach zimowych latem. Czy warto?

W Polsce nie ma obowiązku sezonowej zmiany opon – jest ona jedynie zalecana. Zdarzają się kierowcy, którzy stawiając na pozorne oszczędności postanawiają “przeczekać” sezon letni, dalej użytkując ogumienie zimowe. Znając już budowę obu wariantów, warto sprawdzić czy takie rozwiązanie jest bezpieczne.
Opony na zimę mają bardziej miękką mieszankę gumową, która nie tylko ulegnie szybszemu zużyciu w kontakcie z gorącym asfaltem, ale też wygeneruje znacznie wyższe opory toczenia. To z kolei wpłynie na większy hałas oraz zużycie paliwa.
Takie ogumienie będzie się cechować dłuższą drogą hamowania, mniej stabilnym torem jazdy, a także wrażeniem “rozpływania się” opony na asfalcie. Nie warto więc zwlekać i zamontować opony letnie wraz ze startem sezonu!
Zobacz pełną wersję podhale24.pl