SZCZAWNICA. Pierwszy z łącznie 6 koncertów i pokazu filmowego odbył się w Dworku Gościnnym, w kameralnej Sali Jazz - Baru.
Dzisiejszy koncert był wspaniałą muzyczną ucztą duchową, pokazującą że nawet duże, pełno-orkiestrowe w zamyśle kompozytorów formy muzyczne można wykonać kameralnie, przy udziale dwóch wspaniałych zespołów i solistów.Solistami koncertu byli Jolanta Kowalska – Pawlikowska – sopran, Zoltan Megyesi tenor z Węgier oraz Marian Kréjcik, urodzony w dawnej Czechosłowacji – bas, koncertujący niemalże w całej Europie.
Orkiestra Musica Aeterns to jeden z najdłużej działających zespołów nurtu określanego jako HIP (kierunek mający na celu próbę odtworzenia pierwotnych warunków wykonywania muzyki, unikający współczesnej konwencji - przyp. red.).
Przedstawiciele autentyzmu opierają się na badaniu oryginalnych traktatów muzycznych, prowadzą także badania w dziedzinie transkrypcji, produkcji instrumentów, tańca, akustyki budowli i technik wokalnych.
Ten orkiestralny zespół o składzie kameralnym specjalizuje się w muzyce środkowoeuropejskiej, biorąc udział w licznych muzycznych europejskich festiwalach.
Oba zespoły, dyrygowane przez Agnieszkę Żarską, która zarazem w sposób bardzo przystępny wprowadzała melomanów w tematykę prezentowanych utworów - wykonały opracowane dla obu kameralnych zespołów duże, pełno-orkiestrowe i chóralne utwory Georga Fridericha Haendla – Chandon Anthem no 1 (wybór), Jana Sebastiana Bacha – Kantatę BWV 194 Hochsterwunschtes Freudenfest (wybór), Uwerturę z Oratorium "Theodora" HWV 68 Haendla oraz Grand motet "Super flumina Babilonis" Michaela Richarda Deletande’a.
Trzeba podkreślić, że członkami szczawnickiego Chóru Kameralnego, który jest organizatorem tego festiwalu są osoby nie kształcące się w przeszłości w żadnych wyższych muzycznych uczelniach, a jednak ich poziom wykonawczy jest określany przez znawców kameralistyki wśród zespołów chóralnych wśród najlepszych amatorskich, choć moim zdaniem, jak i wielu melomanów, już zawodowym zespołem kameralistyki chóralnej w Polsce, a także poza granicami naszego kraju.
Całości koncertu dopełniła wspaniała oprawa graficzna specjalnie wydanej publikacji festiwalowej, w której słuchacze mogli znaleźć historyczne opisy okresu baroku we Francji oraz styl francuski w muzyce europejskiej i oczywiście harmonogram kolejnych koncertów festiwalowych oraz sylwetki wykonawców festiwalowych koncertów.
Ten festiwal należy polecić wszystkim kochającym muzykę i jej wykonawstwo na europejskim poziomie.
Henryk Janusz Olkiewicz