10.04.2016, 19:51 | czytano: 2566

Tragedia narodowa pod Smoleńskiem

Minęło sześć lat od katastrofy polskiego samolotu TU-154 pod Smoleńskiem. Pamiętamy ten dzień … Był sobotni ranek, 10 kwietnia 2010 roku. Czekaliśmy na transmisję telewizyjną z Katynia, do którego udała się państwowa delegacja, by uczcić pamięć pomordowany w czasie wojny oficerów II Rzeczypospolitej.
Jeśli zapomną o nich,
Ty, Boże na niebie, zapomnij o mnie.

(Adam Mickiewicz, Dziady)
---
Las katyński znacznie urósł przez te siedemdziesiąt lat. Las, niemy świadek eksterminacji elity naszego narodu – oficerów, którzy jednocześnie byli lekarzami, prawnikami, nauczycielami, inżynierami, urzędnikami. Las, który zdaniem sowieckich katów z NKWD miał pochłonąć i ofiary zbrodni, i pamięć o nich.

Przez dziesiątki lat nie upominał się o nich świat, ale pamiętali bliscy – żony, bracia, dzieci. Po wielu latach upomniało się o godną, historyczną pamięć państwo polskie, wysyłając na rocznicowe uroczystości do Katynia współczesną elitę swojego narodu. W służbie narodowi i ojczyźnie udali się do Katynia, m. in.: prezydent RP Lech Kaczyński z małżonką, prezydent RP na uchodźstwie Ryszard Kaczorowski, generałowie, dowódcy głównych formacji polskich sił zbrojnych, marszałkowie Sejmu i Senatu RP, posłowie i senatorowie, ministrowie polskiego rządu, biskupi, prezes Narodowego Banku Polskiego – Sławomir Skrzypek, prezes Instytutu Pamięci Narodowej - Janusz Kurtyka, Anna Walentynowicz, współzałożycielka NSZZ „Solidarność”, dyplomaci, przedstawiciele organizacji kombatanckich. Po raz kolejny odczuliśmy stratę ludzi ważnych dla istnienia suwerennego państwa.

Mgła, która spowiła smoleński las rzednie i odsłania dramatyczny obraz roztrzaskanego samolotu z biało-czerwoną szachownicą na jego korpusie.

W telewizji pojawia się komunikat, że polski samolot TU-154 uległ pod Smoleńskiem katastrofie. Niedowierzanie … Pytania: jak to możliwe?, dlaczego?, kto zginął? …. Czekamy na oficjalny komunikat. Po dwóch godzinach Jacek Sasin, zastępca szefa kancelarii Prezydenta RP, czekający z innymi w lesie katyńskim na przybycie oficjalnej delegacji państwa polskiego ogłasza, że 96 osób na pokładzie samolotu TU-154 zginęło!!! Szok … To niemożliwe …
Rozdzwoniły się telefony w całej Polsce. Światowe agencje informacyjne podają tę tragiczną wiadomość. Historia lubi się powtarzać – taka myśl przeszyła moją duszę. Las katyński zapamiętał swoje ofiary sprzed 76 laty. Las smoleński zapamiętuje swoje ofiary sprzed lat sześciu …

Pierwsze godziny, pierwsze dni zmieniały postawę obywatelską wielu Polaków. W tak tragicznym momencie naszej współczesnej historii wielu moich rodaków zrozumiało jaką wartością jest wolna Polska. Po raz kolejny odczuliśmy stratę przywódców, którzy gwarantowali istnienie suwerennego państwa. Niestety nadal wielu moich rodaków nie rozumiało jakim człowiekiem i mężem stanu był prezydent RP, profesor Lech Kaczyński. Dopiero po latach docenimy jego przekonania i jego dzieło.

Polska w swojej ponad tysiącletniej historii miała takie dramatyczne momenty. W 1444 roku pod Warną poległ w boju Władysław II (syn Władysława Jagiełły), król Polski i Węgier razem z setkami swoich rycerzy, w 1526 roku pod Mohaczem ginie Ludwik II Węgierski, ostatni z rodu Jagiellonów, w 1864 roku został stracony z towarzyszami Romuald Traugutt, ostatni dyktator powstania styczniowego, w 1943 roku ginie w katastrofie lotniczej generał Władysław Sikorski, premier rządu RP na uchodźstwie i dowódca sił zbrojnych, razem z osobami towarzyszącymi. Tamte wydarzenia przyczyniły się do upadku Rzeczypospolitej bądź upadku idei walki o niepodległość Polski.

Czym będzie skutkować tragedia pod Smoleńskiem?
Dziś, po sześciu latach po części już wiemy. Staliśmy się krajem gdzie „przemysł pogardy” stał się normą, gdzie agentura wewnętrzna i zewnętrzna niszczyła nasze państwo, dominowały media służalcze wobec władzy. Przez ostatnie sześć lat staliśmy się wasalem Niemiec, ulegaliśmy naciskom Rosji.

A przede wszystkim następowało świadome niszczenie postaw obywatelskich i zabijanie prawdy (nie tylko o tragedii pod Smoleńskiem). To nie są puste slogany: prawda nas wyzwoli, stanąć w prawdzie, budować na prawdzie. To są imponderabilia, bez których człowiek i naród ulegają degradacji, stają się przedmiotem a nie podmiotem.

Dziś, po sześciu latach od katastrofy pod Smoleńskiem wiemy, że bywają rządy – premierzy, prezydenci, generałowie, choć wybrani demokratycznie, którzy działają przeciw własnemu narodowi, w interesie własnym i przeciw polskiej racji stanu, których należy poddać nie tylko osądowi historii, ale przede wszystkim osądowi prawnemu. Tego wymaga nasze istnienie jako suwerennego państwa dziś i jutro.

Jest rzeczą godną i wskazana, by kolejne rocznice katastrofy samolotu-154 pod Smoleńskim były obchodzone w całej Polsce jako tragiczne wydarzenie w naszej powojennej historii, które ma nas jednoczyć, ma nas uczyć patriotyzmu i postawy obywatelskiej. Jeśli tej lekcji historii nie pojmiemy, to co pewien czas będziemy przeżywać ją ponownie.

Adam Kitkowski
Może Cię zainteresować
komentarze
taka jest prawda11.04.2016, 18:58
"?Warszawa, 5 marca 2010
Pan Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu RP
Z upoważnienia Pana Prezydenta RP pragnę poinformować, że na uroczystości 70 rocznicy zbrodni katyńskiej w dniu 10.04.2010 w Katyniu Kancelaria Prezydenta RP organizuje przelot samolotu specjalnego. Obok Pana Prezydenta, w skład wchodzą przedstawiciele rodzin katyńskich, wojska, duchowieństwo, osoby zaproszone przez Pana Prezydenta. Liczba miejsc w samolocie jest ograniczona. Odpowiadając jednak na prośbę Pana Marszałka proponuje udostępnienie miejsc w samolocie dla 12 przedstawicieli parlamentu, po trzech z każdego klubu. W związku z koniecznością prowadzenia dalszych prac organizacyjnych proszę o przekazanie listy osób zgłoszonych na uroczystości.
Władysław Stasiak?
I jeszcze kilka cytatów:
"Każdy kto będzie próbował zmienić miejsce lądowania prezydenckiego samolotu zostanie oskarżony o utrudnianie prezydentowi RP sprawowanie władzy."
Jarosław Kaczyński
I przyszedł marzec 2010r, I w TVP pojawił się prezydent RP z wystąpieniem.
Do sprawdzenia w archiwach TVP.
Oto co powiedział:
Ja i moja kancelaria przygotujemy wizytę w Smoleńsku. Tusk i rząd mają się do tej wizyty nie wtrącać.
Lech Kaczyński.
I to wszystko w tym temacie"
baciok@11.04.2016, 15:21
Boże chroń nas od skrajności na lewicy i prawicy.
Zaczynamy żyć w jakimś surealistycznym świecie.
A11.04.2016, 15:10
Brawo mieszkaniec i Mieczysław, tak się prowadzi dyskusję.
nieznany11.04.2016, 13:00
Ludzie co za tekst, kto w to wierzy. Wstyd mi za was wszystkich. Polska wolnym,suwerennym państwem. Państwem,które po 6 latach od tragedii nie chce przyjąć do wiadomości pewnych faktów. Mało tego, z tak wielkiej tragedii nie potrafi nawet wyciągnąć pewnych wniosków, incydent z prezydentem Dudą na autostradzie jest na to najlepszym dowodem. 6 lat po tragedii naród ani się nie zjednoczył, ani nie stanął w prawdzie, ani niczego się nie nauczył. Fakty są takie: zle przygotowany lot, braki w wyszkoleniu pilotów, trudne warunki atmosferyczne, nieprzygotowane lotnisko jak na takie warunki atmosferyczne, złamanie wszelkich procedur, olbrzymia chęć zrobienia czegoś na siłę, tylko po co, czy świat nie słyszał o Katyniu, czy Polacy nie znają historii, czy ten niby pstryczek dla Putina był aż tak potrzebny, a czy może jednak był to początek kampanii wyborczej??? Kochałem Prezydenta jak żył, jak patrzył i całował żonę, jak wychowywał Martę, widziałem, że jest dobrym człowiekiem. Teraz go już nie ma.
xxx11.04.2016, 08:03
Panie Kiitkowski, zginęła cała załoga polskiego samolotu.To Oni byli na służbie, zginęli w godzinach pracy.
Mieczysław11.04.2016, 07:09
Autor ma rację co do tego, że wydarzyła się tragedia. I to tyle. Budowaniem atmosfery zagrożenia, prezentowaniem dziejowych teorii spiskowych wpisuje się w retorykę obecnych władz i części kleru. Prawda o tym "zamachu", jak mawia pan Macierewicz jest znana. To nie agenci sterowali przestarzałą maszyną, ale załoga bez aktualnych uprawnień i wymaganych szkoleń. To nie agentura obcych mocarstw organizowała lot, ale pracownicy polskiego rządu i prezydenta pospołu. Przyziemienie było wynikiem nie "aktu terroryzmu" jak nazywa to pan Macierewicz, ale trudnych warunków, błędów obsługi lotniska i pilotów. Skoro znane są wiarygodne przyczyny tej katastrofy, dlaczego wciąż brak dla nich akceptacji, zamiast tego rzekomi "eksperci" prowadzą nieustanne "badania" nad np. pękającymi parówkami? Co chcą udowodnić? Każdy myślący człowiek wie. Ale czy taka gra polityczna nie jest ohydna wobec ofiar tej katastrofy? Czy sugerowanie zakłamywania przeszłości, kiedy mamy w Polsce niezliczone ulice, ronda, tablice pamiątkowe i pomniki ofiar nie jest czystym oszczerstwem? Czy ten zarzut w odniesieniu do prezydenta Kaczyńskiego nie jest bezczelnością, kiedy pamiętamy przecież wciąż jaki zorganizowano mu pogrzeb i gdzie go pochowano? To że poprzedni rządzący nie chcieli ze Smoleńska budować mitu i swoistej religii, a obecni chcą, to znaczy, że Prezydent Kaczyński nie został wtedy należycie uhonorowany? Czy można było zrobić cokolwiek więcej? Pana tekst niestety trąci PiSowską propagandą i przykro to czytać, bo w katastrofie zginęli także ludzie o innych niż wasze poglądach. Ale wasze zakłamywanie faktów, prawdy, ten wąski światopogląd nie dopuszczający istnienia Polski innej niż PiSowska sprawi w końcu że nie przetrwacie, ani dzięki straszeniu agentami, ani nawet za cenę przekupstwa 500, czy 1500+. Szkoda tylko Polski, jej dobrego imienia w świecie, jej szans i nas Polaków, podzielonych przez was i skłóconych.
mieszkaniec11.04.2016, 06:49
@Smok
Skoro mnie Pan wywołał to odpowiem: niestety wg mnie autor napisał pisowską propagandę, słowa o tym, że byliśmy wasalami Niemiec, ulegaliśmy Rosji to przecież nic innego jak dawne tezy J. Kaczyńskiego o kondominium niemiecko-rosyjskim, toż to paranoja. Autor na wzór p. Macierewicza wszędzie widzi "agenturę wewnętrzną i zewnętrzną", " służalcze media" itd, następny przykład pisowskiej narracji, bardziej służalczych mediów jak obecnie to nawet za komuny nie było. Takich przykładów jest w tym tekście masa. Na koniec, skoro Pan nie do końca wie, o co mi chodzi w stwierdzeniu, że prawda na temat tej katastrofy lotniczej jest znana to wyjaśniam; przebieg i przyczyny katastrofy wyjaśniła Komisja Millera.
Smok10.04.2016, 23:49
Ale żeby nie było to dla pana też słowa uznania, za pierwsze zdanie, bo nie ma już się co pastwić nad tym tematem, być może i drugie bym pochwalił, ale nie wiem co do końca pan miał na myśli pisząc, że prawda jest znana.
Smok10.04.2016, 23:47
Przecież autor dobrze napisał to o co chodzi panie mieszkaniec?

Swoją drogą to przykre, że wszystko na własne życzenie.
alicja10.04.2016, 23:39
....tragiczne wydarzenie w naszej powojennej historii,ktore ma nas jednoczyć... -a jakiż niepokój wprowadza pański tekst
200010.04.2016, 22:55
Dobry tekst popieram
rufio10.04.2016, 22:51
Panie Kitkowski, zamilcz pan. Z ludzkiej tragedii robić polityczną hecę wzorem polityków PISu, rzucać bzdurne oskarżenia bez żadnych dowodów, powtarzać propagandowe kłamstwa... tfu. Nie przy takiej okazji.
Benek10.04.2016, 22:43
z jednym sie trzeba zgodzić z autorem "... bywają rządy ? premierzy, prezydenci, generałowie, choć wybrani demokratycznie, którzy działają przeciw własnemu narodowi, w interesie własnym i przeciw polskiej racji stanu, których należy poddać nie tylko osądowi historii, ale przede wszystkim osądowi prawnemu. Tego wymaga nasze istnienie jako suwerennego państwa dziś i jutro." Dokładnie opisana obecna władza, jej postępowanie i perspektywy po kolejnych wyborach
niestety też jarek10.04.2016, 22:37
Proszę nie nadużywać określenia "elita narodu". To byli zwykli politycy, w większości z jednej partii, która zechciała zacząć w Katyniu kampanię wyborczą swojego kandydata. Było tam wielu porządnych ludzi spoza polityki, ale głównie jednak politycy. A w tym narodzie zdanie o politykach jest pełne niechęci i raczej pogardy niż szacunku, niezależnie od partii jaką reprezentują. Więc po co nazywać ich elitą ?
oburzona rzeczywistością10.04.2016, 22:08
obiektywnie patrząc na otaczającą mnie rzeczywistość, całkowicie zgadzam się z autorem, dziadziejemy, głupiejemy, "Staliśmy się krajem gdzie ?przemysł pogardy? stał się normą, gdzie agentura wewnętrzna i zewnętrzna niszczyła nasze państwo, dominowały media służalcze wobec władzy. Przez ostatnie sześć lat staliśmy się wasalem Niemiec, ulegaliśmy naciskom Rosji. Brawo! dawno ie przeczytałam mądrzejszego artykułu!, "mieszkaniec' najwyraźniej masz klapki na oczach....
Zmęczony10.04.2016, 22:00
Poważne oskarżenia........o tym zdecyduje historia, kto po której stronie stał i dla kogo grał......

PS: Niemcy też za Hitlerem szli jak zahipnotyzowani; Rosjanie za Putinem..... Do niedawna Prezydent Wałęsa był czysty jak kartka; Prezydent Kaczyński krytykowany za życia, po tragicznej śmierci już wcale taki zły nie był.... Prezydent Komorowski - był strażnikiem żyrandolu..., zaś Prezydent Duda - ponoć notariuszem..... Oceni historia...... Może być tak, że niby Ci co zdrajcy......to byli Patrioci, a Ci co mienią się Patriotami, to tak naprawdę Wilki w owczej skórze.....

Obserwujcie i nie wierzcie we wszystko co mówią i piszą.....bo prawda jest naprawdę inna!!!
e210.04.2016, 22:00
Czy już teraz będziemy żyć tylko Smoleńskiem??? Tę tragedię spowodowała polska bylejakość, która o mały włos nie doprowadziła do kolejnej tragedii /wypadek Pana Prezydenta/, ta bylejakość i jakoś tam będzie nadal istnieje w Polsce w każdej dziedzinie / w szkołach, szpitalach, urzędach itd/ To my pozwalamy na tą bylejakość; Tyle ważnych osób leci nieprzygotowanym samolotem, w tragiczną pogodę samolot ląduje na bylejakim lotnisku z głową państwa na pokładzie- i to normalne?? A dlaczego ktoś nie zmienił opon w samochodzie Pana Prezydenta? - też winny Tusk . Nie ośmieszajmy się, mam nadzieję,że w końcu powołają międzynarodową komisję i będzie spokój? Kto kazał im lądować w takich warunkach?
mieszkaniec10.04.2016, 21:01
Szanowny Panie wzorem polityków PIS-u, którzy na tym zdarzeniu budują kapitał polityczny, z tragedii ludzkiej robi Pan szopkę i manifest polityczny. Ma Pan rację, że jest to tragiczne wydarzenie w powojennej historii Polski, ale prawda o tej katastrofie lotniczej jest już od dawna znana i żadne pseudo komisje p. Macierewicza tego nie zmienią. Pominąłbym milczeniem Pana tekst, gdyby nie żałosne stwierdzenia cyt."Staliśmy się krajem gdzie ?przemysł pogardy? stał się normą, gdzie agentura wewnętrzna i zewnętrzna niszczyła nasze państwo, dominowały media służalcze wobec władzy. Przez ostatnie sześć lat staliśmy się wasalem Niemiec, ulegaliśmy naciskom Rosji", z powodu tych i wielu innych zdań zawartych w Pańskim tekście na usta cisną się mocne słowa, których jednak nie użyję, aby nie być Panu podobnym.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl