NOWY TARG. Podczas niedzielnego Koncertu Laureatów, prócz tegorocznych finalistów, zaprezentowała się także Rodzina Kutyłów, która rok temu zdobyła Puchar Publiczności. wystąpił także Paweł Madzia - laureat głównej nagrody sprzed roku. Tym razem Grand Prix zdobył zespół z Nowego Sącza - Cantabile.
Nagrody wręczali m. in.: starosta nowotarski Krzysztof Faber, burmistrz Nowego Targu Grzegorz Watycha, Przewodniczący Rady Miasta Grzegorz Luberda, poseł Edward Siarka i radny wojewódzki Marek Wierzba. Koncert Prowadzili Dorota Rak i Dariusz TokarskiProtokół z XXIX Przeglądu Piosenki Religijnej na Podhalu SACROSONG 2018
Jury w składzie: Halina Sięka – przewodniczący, Barbara Banowska, Bożena Giżycka - przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:
SOLIŚCI - KATEGORIA DZIECIĘCA
I miejsce ex aequo Katarzyna Waberska - Podwilk i Magdalena Matoga - Bysina
II miejsce Krystian Gizicki - Nowy Sącz
III miejsce Jakub Duda - Klikuszowa i Zofia Sęk - Borek Szlachecki
Wyróżnienie - Julia Papież - Bańska Niżna
ZESPOŁY - KATEGORIA DZIECIĘCA
I miejsce Schola Dziecięca Parafii pw. Św. Jana Pawła II - Nowy Targ oraz Dziecięcy Zespół Wokalny „JEDYNKA” - Nowy Targ
II miejsce Duet Sisters Klara i Matylda Smoła - Tarnów oraz zespół Kabatinki - Szaflary
SOLIŚCI - KATEGORIA MŁODZIEŻOWA
I miejsce Oliwia Ślipek -- Nowy Sącz
II miejsce Zofia Sydor - Kraków
III miejsce Karolina Pietrzak - Nowy Sącz
WYRÓŻNIENIE: Julia Skupień - Skomielna Biała
ZESPOŁY - KATEGORIA MŁODZIEŻOWA
I miejsce zespół Hajnica - Ochotnica Dolna
II miejsce duet Patrycja i Nina - Młodów oraz zespół SKRZYPNIANKI - Skrzypne
III miejsce zespół Niebo w Piekielniku - Piekielnik
GRAND PRIX zespół CANTABILE - Nowy Sącz
Komisja 29. Archidiecezjalnego Przeglądu Piosenki Religijnej na Podhalu kontrolowała dobór tekstu i poddawała ocenie walory muzyczne wykonywanych utworów. Patrzyła na wykonawców i słuchała, na ile wykorzystują wybrane do towarzyszeń instrumenty oraz w jakim stopniu stosują środki wyrazu muzycznego.
Wśród solistów zwracano uwagę na: dostosowanie tonacji do możliwości głosowych wykonawców; intonację; zróżnicowanie dynamiczne i interpretację; dykcję.
W śpiewie zespołowym również na: stopień trudności wykonywanych utworów oraz harmonię w dobranych głosach i zachowane proporcje dynamiczne wynikające z roli, jaką spełniają poszczególne głosy w śpiewie wielogłosowym. Z kolei w wykonywanych towarzyszeniach instrumentalnych na największą uwagę jury zasługiwało: pełne wykorzystanie możliwości instrumentów – różnorodność melodyczna na instrumentach jednolitych; pomysły na improwizację i ich realizacja.
Poziom muzyczny przesłuchań konkursowych był bardzo wysoki. Pojawiło się sporo ciekawych wykonań, przewinęło się również wiele talentów. Komisja zadbała zaś o to, by wygrali najlepsi. Gratulujemy wszystkim laureatom niezwykłej wrażliwości muzycznej oraz umiejętności twórczej interpretacji tradycyjnych oraz współczesnych pieśni zarówno religijnych, jak i patriotycznych. Życzymy wiele radości płynącej ze wspólnego muzykowania i sukcesów w samorealizacji."
opr. s/ zdj. Szymon Pyzowski