09.08.2022, 15:26 | czytano: 1968

III Zlot Zabytkowych Szybowców Czarna Góra - Litwinka

Arch. Podhale24.pl
Zlot Zabytkowych Szybowców Czarna Góra - Białka Tatrzańska - Góra Litwinka odbędzie się w dniach 9 - 11 września.
Miejscowość Czarna Góra i położone na jej terenie wzniesienie Litwinka w roku 1923 były świadkami ważnego wydarzenia związanego z historią polskiego lotnictwa, a w szczególności lotnictwa bezsilnikowego, nazwanego w czasach późniejszych szybownictwem. Ponieważ nigdy wcześniej, nikt nie organizował takich zawodów w Polsce ich organizacja nastręczała wiele problemów. Początkowo planowano, że ta pierwsza lotnicza impreza odbędzie się na wiosnę 1923 roku, ale brak szybowców spowodował przesunięcie zawodów na okres jesienny. Kolejnym, niezmiernie ważnym problemem było znalezienie odpowiedniego miejsca do rozegrania zawodów. Relacja ze „Skrzydlatej” z października 1938 r tak oto opisała przebieg poszukiwań: „ W sierpniu gotowych było 9 szybowców: po dwa z Warszawy, Poznania, Bydgoszczy i Lublina, jeden zaś z Suchedniowa. (…) Zbudować szybowce, to była tylko połowa problemu. Trzeba było poza tym znaleźć odpowiednie teren do lotów. 15 sierpnia wyjechała z Warszawy do Zakopanego grupa przyszłych szybowników z hasłem: Jedziemy robić konkurs w Tatrach!”. Nazajutrz rozbito namiot na znanej bywalcom górce Antałówce, położonej w samym osiedlu. Ale piloci nie zgodzili się tu latać. Na poczekaniu zaczęto szukać jakiegoś innego terenu. Dnia 17 sierpnia A.Karpiński, J.Wędrychowski i W.Ulass udali się na poszukiwania na … Czerwone Wierchy! Nic jednakże „odpowiadającego” nie znaleźli . 19-go A.Karpiński bezskutecznie penetrował zbocza Gubałówki. Wreszcie 22 sierpnia zgodzono się na Czarną Górę pod Białką.” Uroczyste otwarcie zawodów nastąpiło 30 sierpnia 1923 roku o godz. 15. Rozegrane zostały w terminie od 28 sierpnia do 13 września.
Jak doniosłe było to wydarzenie, możemy przekonać się sięgając do ówczesnej prasy "Kurier Poznański” 10 sierpnia 1923 roku donosił: "Wszystkie zapisane do konkursu płatowce (zapisano 14, wystartowało 9) nie tylko, że zbudowane są w Polsce, ale i według planów i pomysłów polskich konstruktorów (...) Specjalnie trzeba podkreślić w nadchodzącym konkursie dwie okoliczności, z których słusznie możemy czerpać zadowolenie ambicji narodowych. Po pierwsze urządzając ten konkurs - Polska staje na czwartym miejscu (po Niemczech, Francji i Anglii) w rzędzie państw, które lotem bezmotorowym się zainteresowały. Po drugie konkurs ten zawdzięczamy inicjatywie prywatnej instytucji, jaką jest poznański Związek Lotników Polskich, a wszystkie aparaty budowane są własnym kosztem konstruktorów.” Pierwsze trzy próbne loty podczas zawodów, wykonał Tadeusz Karpiński na szybowcu Akar. Pierwszy lot trwał 68 sekund, drugi 24 sekundy , trzeci lot trwał 37 s. Na starcie stanęło ostatecznie dziesięciu pilotów przy czym dwóch pilotów latało na jednym szybowcu typu Akar. Szybowce uczestników konkursu ulokowane zostały w trzech namiotach lotniczych na zachód od zbocza, tuż za rzeką Białką. Starty przeprowadzano przy użyciu liny wzlotowej.Regulamin zawodów przewidywał rozegranie trzech konkurencji długotrwałości lotu, przelotu i żaglowania. Na uwagę zasługuje lot wykonany przez Tadeusza Karpińskiego w dniu 1 września, który trwał 165 s. Start nastąpił podczas wichury poprzedzającej burzę, a lądowanie nastąpiło z powodu gwałtownej ulewy. Zawody były przerwane zmienna pogodą. Ostatecznie pierwsze miejsce w zawodach zajął Tadeusz Karpiński na szybowcu Akar. Warto wspomnieć, że w kwietniu 1924 roku na Babiej Górze na szybowcu tym pilot Karpiński ustanowił nowy rekord szybowcowy. Rekordowy lot wynosił 4 minuty i 5 sekund przy osiągnięciu wysokość 50 metrów. Pierwsze Krajowe Zawody Szybowcowe rozegrane w 1923 roku zapoczątkowały współzawodnictwo w sporcie szybowcowym. Latanie nie należało wówczas do łatwych, ale na pewno do przyjemnych.
Zawody te były również początkiem rywalizacji w konstruowaniu szybowców. W organizacji konkursu szybowcowego wykorzystano wszystko czym dysponowano; entuzjazm pilotów i działaczy, chęć konstruowania szybowców i samego latania.Członkowie i sympatycy Aeroklubu Nowy Targ, chcąc upamiętnić to ważne wydarzenie z historii polskiego lotnictwa postanowili zorganizować zlot zabytkowych szybowców połączony z zawodami oraz pokazami lotniczymi, które odbędą się dokładnie w tym samym miejscu, czyli na Czarnej Górze obecnie znanej jako Litwinka. Góra ta dominuje nad Białką Tatrzańską, co pozwala podziwiać piękną panoramę Tatr oraz dolinę Białki, która przepływa u jej podnóża. Umiejscowienie imprezy powoduje, nigdzie indziej nie znajdziemy tak niezwykłego klimatu i widoków, które są niewątpliwie dopełnieniem naszych pokazów na które serdecznie zapraszamy.

Link do wydarzenia na fb: https://www.facebook.com/events/5327454760705081?active_tab=about

PROGRAM:

Piątek – 09.09.2022

13:00 – Powitanie oraz odprawa pilotów i załóg
14:00 – 19:00 - Loty treningowe

Sobota – 10.09.2022

9:00 - Odprawa pilotów i załóg
10:00 - 14:00 - Starty z lin gumowych szybowców: Mucha 100, Mucha Std, Lis, KA 7, KA 8, Grunau Baby (Litwa) - I konkurencja
14:00 - 15:00 - Prezentacja statyczna zabytkowych szybowców biorących udział w zlocie oraz przeloty współczesnych szybowców - otwarte wejście na startowisko, możliwość zrobienia zdjęć z szybowcami i załogami, prezentacje indywidualne.
15:00 - 19:00 - Starty szybowców z lin gumowych - II konkurencja
19:00 - Góralska Watra z posiadami i muzyką na żywo (Karczma na szczycie góry)
Niedziela - 11.09.2022

9:00 - Odprawa pilotów i załóg
10:00 - 13:00 - Starty z lin gumowych szybowców: Mucha 100, Mucha Std, Lis, KA 7, KA 8, Grunau Baby (Litwa) - III konkurencja
13:00 - 13.30 Zrzut skoczków z samolotu PAC 750 XL ( Szkoła Spadochronowa Skoczek) oraz przelot formacji samolotów Aeroklubu Nowy Targ - otwarcie pokazów lotniczych
13:30 - 17:00 - Pokazy w locie: An-2 "Wiedeńczyk", Akrobacja na samolocie Extra 300, Carbon Cub - Łukasz Czepiela ( lądowanie na szczycie góry ), Piper Cub x 2, Cellfast Flying Team (4 x Morane ), Wiatrakowiec, 2 x Albatros, FireBirds (3 x Extra 300), śmigłowiec Robinson R44 i TS-11 Iskra oraz prezentacja w locie współczesnych szybowców: ASH 25 (S. Kawa) JS 3 (Z. Bednarczuk), Diana 2 ( S. Biela) i Perkoz/Puchacz (J.Wielkiewicz - akrobacja), paralotniarze i motolotnie oraz start balonów na ogrzane powietrze.
Prezentacja statyczna zabytkowych szybowców biorących udział w zlocie - otwarte wejście na startowisko, możliwość zrobienia zdjęć z szybowcami i załogami, prezentacje indywidualne.
17:00 - Zakończenie Zlotu

UWAGA: Program może ulec zmianie. Jeśli prognozy atmosferyczne będą niekorzystne, impreza zostanie przeniesiona na następny weekend 16-18 września !

Wydarzenia towarzyszące podczas Zlotu:
- Stoiska handlowe
- loty balonów na ogrzane powietrze
- ognisko z góralską muzyką
- strefa zabaw dla dzieci - dmuchańce

Informacje dla widzów:
- Wstęp wolny
- Parking Zlotu - wyciąg narciarski GrapaSki - dojazd na szczyt i postój obok górnej stacji - parking bezpłatny
- Na szczycie Czarnej Góry dostępny będzie Bar, Gastronomia i stoiska handlowe z pamiątkami oraz strefa dla dzieci
- wjazd na górę będzie regulowany ze względu na wąski dojazd i konieczność transportu szybowców.

Mat. prasowe, oprac. r/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
wrrr10.08.2022, 14:42
Pan odpowiadający "swojemu lotnikowi" to chyba się z koniem na głowy pozamieniał. Lotnik dobrze napisał, że miasto w ukryty sposób przez niski podatek wspiera ANT a i jeszcze na piknik lotniczy dawało w tym roku kolejne 40 tysięcy - to się okazało, że chłopcy z klubu nie potrafili ogarnąć organizacji pikniku i teraz lamentują po kątach, że nie mieli kasy. Ile można ciągnąć z miejskiej kasy? Wszystko by chcieli za friko a nic od siebie nie dają. Dlaczego mieszkańcy nie mają nic z faktu że jest tu ANT? Czemu nie ma żadnej ale to ŻADNEJ inicjatywy lotników która by była zauważalna w Mieście? Ujawniają się raz do roku jak chcą od Miasta kasę - a poszli won.
Js10.08.2022, 10:40
Dokładnie tak miasto nie da kasy a imprezę by chciało. Można się pokazać i powiedzieć jaka to piękna imprezę zrobili. W Białce się da i dopiero za rok będzie impreza z rozmachem.
do swój lotnik10.08.2022, 09:16
może dlatego, że w Białce i Bukowinie są sponsorzy, którzy chcą mieć imprezę u siebie a nie w Mieście gdzie aeroklub traktuje się jak sługę do robienia darmowych imprez gdzie władza może się polansować
Swoj lotnik09.08.2022, 22:06
A dlaczego nie w Nowym Targu? Bonifikata na podatek od nieruchomości udzielona jest przez Miasto Nowy Targ, lotnisko zawsze z miastem jest związane. W tym roku nie ma pikniku a za to jest, za miejskie podatki, impreza na litwince...
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl