03.04.2012, 16:01 | czytano: 1169

Romer i Podhale dla dzieci z Mathare

W ubiegły czwartek, 29 marca, w I Liceum Ogólnokształcącym im. E. Romera w Rabce- Zdroju odbyły się warsztaty poświęcone współpracy młodzieży polskiej i kenijskiej w ramach projektu edukacyjnego „Romer i Podhale dla dzieci z Mathare”. Partnerem w realizowanej akcji, w której od prawie roku „Romer” aktywnie uczestniczy jest Fundacja Partners Polska zajmująca się problemami Afryki oraz jej mieszkańców.
Główny cel spotkania, na którym oprócz uczniów i nauczycieli liceum obecne były przedstawicielki fundacji Katarzyna Tekień i Aleksandra Piotrowska, stanowiło omówienie założeń projektu, a także zachęcenie jak najszerszej grupy osób do zaangażowania się w to przedsięwzięcie.
Zasadniczą część warsztatów poprzedziło pytanie dotyczące wyobrażeń zebranych na temat Afryki. Okazało się, że skojarzenia związane z Czarnym Lądem są dość jednoznaczne – najczęściej wskazywano na dzikie zwierzęta, afrykańskie rośliny i owoce, murzyńskie plemiona oraz chatki ze słomianymi dachami. Inna był wymowa prezentacji multimedialnej przygotowanej przez prowadzące. Afrykę ukazano w niej jako kontynent wielu kontrastów, na którym obok nowoczesnych centrów miast funkcjonują dzielnice nędzy.

Trudy życia w takiej właśnie dzielnicy – w slumsie Mathare sąsiadującym z wieżowcami kenijskiej stolicy Nairobi – ukazane zostały w zaprezentowanym później filmie „Szkoła z blachy”. Dla społeczności Mathare ogromne znaczenie ma działająca tam szkoła św. Filipa, która młodym mieszkańcom slumsu nie tylko umożliwia naukę, lecz również uświadamia im ich własną wartość i otwiera drogę do lepszego życia. Ludzie żyjący w Mathare, mimo niestabilnej sytuacji oraz biedy, są pełni zapału i odwagi, nie porzucają swoich aspiracji.

Po projekcji krótkiego filmu, głos zabrał pan Bartosz Przybył- Ołowski – nauczyciel filozofii w I LO, pomysłodawca włączenia Rabczan w polsko-kenijską współpracę. Podzielił się on wrażeniami z pobytu w Mathare, a swoją relację uzupełnił zrobionymi tam zdjęciami. Szczególną uwagę zwrócił na otwartość Kenijczyków, ich łatwość w nawiązywaniu kontaktu z innymi.

Podsumowując spotkanie, wicedyrektor liceum, pani Joanna Lichoń, z zadowoleniem zauważyła, że uczniowie okazują pełne zrozumienie dla idei projektu i są zgodni co do jego dalszych losów. Na zebraniu zaprezentowano także logo akcji.
Projekt zasługuje na uznanie z wielu powodów. Przede wszystkim, co wielokrotnie powtarzają jego twórcy, jest on oparty na zasadzie partnerstwa – strony polska i kenijska biorą w nim udział na równych prawach. Niewątpliwym atutem całej akcji jest różnorodność podejmowanych w jej obrębie działań (m.in. w maju zorganizowana zostanie konferencja naukowa, na której poruszone będą zagadnienia związane z Afryką, w czerwcu planowany jest piknik rodzinny z licznymi atrakcjami, połączony ze zbiórką funduszy na edukację kenijskiej młodzieży).
Patronatem honorowym projekt objęli: Małopolski Kurator Oświaty, rektor PPWSZ w Nowym Targu prof. dr hab. Stanisław Hodorowicz.

Szerokie zainteresowanie jakim cieszy się akcja dowodzi, że pesymistyczne opinie o całkowitym zerwaniu poczucia więzi między ludźmi i o powszechnej obojętności na potrzeby innych są nieuzasadnione.

Nadesłali: organizatorzy akcji
Może Cię zainteresować
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl