04.01.2019, 12:29 | czytano: 1642

Portugalia – moda, przygoda i my. Szkolne praktyki w Portugalii

arch. szkoły
Fundacja „Mądra Europa” już po raz drugi w ramach projektu „Projekt „Moda” – organizacja zagranicznych staży w zawodzie technik przemysłu modowego dla uczniów Zespołu Szkół w Nowym Sączu” zorganizowała zagraniczne praktyki dla uczennic z Technikum nr 6 z Zespołu Szkół Nr 3 im Bolesława Barbackiego w Nowym Sączu. Projekt realizowany jest na zasadach programu Erasmus+ współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Podobnie jak w roku ubiegłym 12 osób kształcących się w zawodzie Technik Przemysłu Mody wyjechało na miesięczne praktyki do Barcelos, gdzie mieli okazję zobaczyć branżę przemysłu odzieżowego, a także poznać architekturę i kulturę Portugalii.
Relacja uczniów:
Nasza podróż do Portugalii zaczęła się od przyjazdu na lotnisko im. Ferenca Liszta w Budapeszcie. Pierwszy dzień upłynął nam na zakwaterowaniu w kampusie Intercultural Association Mobility Friends – organizacji przyjumującej uczniów na praktyki. Kolejny dzień w Barcelos minął nam bardzo przyjemnie, miałyśmy wycieczkę, podczas której poznałyśmy to piękne miasteczko słynące z targowiska ceramiki i rzemiosł artystycznych, następnie pojechałyśmy zobaczyć w jakich firmach odzieżowych będziemy odbywać miesięczną praktykę. Zostałyśmy tam bardzo ciepło przyjete. Podczas kolejnego dnia dokładniej poznałyśmy wyposażenie zakładów i osoby tam pracujące. Kolejny dzień praktyk zawodowych był również udany. Poznałyśmy specjalistyczne oprogramowania komputerowe, maszyny oraz urządzenia, którymi bez problemu potrafimy się już obsługiwać. Uczestniczyłyśmy w procesie tworzenia kolekcji. Jest to dla nas bardzo inspirujące i nie możemy doczekać się kolejnych satysfakcjonujących dni praktyk. Miałyśmy okazję też skosztować specjałów kuchni portugalskiej np.; Caldo Verde, Calderiada oraz Pasteis de Nata.
Po tygodniu inspirujących modowych doświadczeń w trakcie odbywania praktyk zawodowych czekała nas kolejna fascynująca przygoda. Była to wycieczka do pięknego miasta położonego nad rzeką Duoro – Porto. Pierwszym miejscem, które odwiedziłyśmy była winiarnia, w której poznałyśmy historię oraz tajniki powstawania słynnego wina Porto Cruz. Kolejnym miłym doświadczeniem był rejs łódką, w trakcie którego Porto wydawało nam się jeszcze piękniejsze. Niesamowite wrażenie wywarł na nas spacer po moście DOM LUIS I, który zbudowany został w 1886 roku przez Teophila Seyriga, współpracownika Eiffela i stanowi symbol Porto, z którego rozpościera się cudowna panorama miasta.
Następnie zwiedziłyśmy Katedrę, która znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz dworzec kolejowy, gdzie azuleo na ścianach przedstawiają historię Portugalii. Po pełnym wrażeń i bardzo udanym dniu wróciliśmy do Campusu Mobility Friends. Campus jest dla nas bardzo ważnym miejscem, ponieważ czujemy się tu jak we własnym domu. To tutaj nawiązałyśmy nowe znajomości z koleżankami i kolegami z innych polskich miast oraz z Czech. Razem spędzamy wolny czas grając w piłkę nożną, bilard i piłkarzyki, czy też odpoczywając przy basenie.
Stulecie niepodległości obchodziliśmy niestety poza granicami kraju, ale nie powstrzymało nas to przed uczczeniem takiej wspaniałej uroczystości. Czego dowodem są zdjęcia oraz odśpiewanie hymnu narodowego na terenie kampusu.