30.04.2021, 09:34 | czytano: 1425

Walka o tytuł „Złotej Szkoły NBP” (zdjęcia)

zdj. nadesłane
Uczniowie z klas: VII i VIII Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Św. Królowej Jadwigi w Lipnicy Wielkiej, biorą udział w pierwszej edycji ogólnopolskiego programu Złote Szkoły NBP, który popularyzuje zagadnienia ekonomiczne w środowiskach szkolnych i lokalnych.
Ideą pierwszej edycji programu Złote Szkoły NBP jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów osobistych – stąd motto tegorocznej akcji - „Giganci finansów osobistych”. Każda Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, która zgłosiła swoją szkołę do programu, ma do wykonania trzy obowiązkowe zadania:
1. Spotkanie z ekspertem.
2. Lekcja z ekonomią
3. Szkolna debata
W ramach realizacji programu do szkoły zaproszono gości, którzy w profesjonalny sposób prowadzili spotkania na tematy związane z tematyką programu. Swoją wiedzą na temat finansów podzielili się z uczniami: Rzecznik Praw Konsumenta - Ewa Barczuk – Kałat, dyrektor oddziału Santander Bank Polska – Paweł Liszka, Doradca Finansowy - Dariusz Buroń, Dyrektor SP1 w Lipnicy Wielkiej - Łukasz Klozyk, Wójt Gminy Lipnica Wielka - Mateusz Lichosyt, Sekretarz Gminy Lipnica Wielka, wieloletni Dyrektor ZSO w Lipnicy Wielkiej - Jan Kuliga, Dyrektor Centrum Usług Wspólnych - Marzena Michalak, nauczycielka przedsiębiorczości, doradztwa zawodowego oraz pedagog szkolny - Krystyna Smoleń oraz przedstawicielka Rady Rodziców - Marta Pawlak. Znakomite merytoryczne i dydaktyczne przygotowanie prelegentów oraz świetna interakcja z młodzieżą pozwoliła znacznie przybliżyć uczniom tematykę związaną z projektem.

Na interdyscyplinarnych lekcjach z elementami ekonomii, uczniowie rozmawiali na temat inflacji, oszczędzania, inwestowania, budżetu domowego, dowiedzieli się jakie mają prawa i obowiązki jako konsumenci, nauczyli się obliczać ratę kredytu, odsetki na lokacie i wiele innych. Zostały uporządkowane najważniejsze pojęcia ekonomiczne. Realizując program uczniowie przygotowali również plakaty promujące udział szkoły w projekcie, a także wpadli na pomysł stworzenia szkolnego słownika pojęć ekonomicznych. Wszystkie zagadnienia zostały przedstawione w ciekawej i przystępnej formie, dla uczniów którzy w świecie finansów stawiają dopiero pierwsze kroki.

Na zakończenie uczniowie uczestniczyli w debacie podsumowującej realizację projektu ekonomicznego. Podczas debaty poruszano następujące kwestie: Czy warto oszczędzać pieniądze? Jakie są sposoby na oszczędzanie oraz jak zwiększyć wartość odkładanych środków? Czy inwestowanie może być formą oszczędzania? Co stanowi nasz dochód? W jaki sposób możemy racjonalnie gospodarować naszymi pieniędzmi? Na jakie cele przeznaczamy nasze oszczędności? Na te, i wiele innych pytań, odpowiadali uczniowie przy wsparciu merytorycznym zaproszonych Ekspertów.

Dzięki wiedzy nabytej podczas realizacji całego projektu, uczniowie mogli lepiej zrozumieć świat finansowy. Znajomość podstawowych zasad ekonomii znacznie poszerzyła ich horyzonty myślowe i na pewno pozwoli na lepsze odnalezienie się w otaczającej na co dzień rzeczywistości.

S. Lichosyt
Może Cię zainteresować
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl