NOWY TARG. "Rada Miasta może w dowolny sposób wyrażać swoje stanowiska na różne tematy, niezależnie od tego, czy terytorialnie obejmują Miasto Nowy Targ" - pisze Szymon Fatla i dodaje: "Niedopuszczalne są słowa - Nowy Targ chce ciepła geotermalnego od Szaflar ... może go nie dostać."
To reakcja na słowa wójta Szaflar Rafała Szkaradzińskiego, który komentował na Podhale 24 podjętą przez Radę Gminy rezolucję, w której wyraża sprzeciw "co do postanowień uchwały Rady Miasta Nowym Targ z października br. w sprawie stanowiska dotyczącego popieranego przez Miasto wariantu budowy południowej obwodnicy". Piszemy o tym w artykule Szaflary protestują przeciwko uchwale nowotarskich radnych...Wiceprzewodniczący nowotarskiej Rady Miasta przesłał nam swoje stanowisko.Oto ono:
"Odpowiedź do sformułowań z ostatniej sesji Rady Gminy Szaflary oraz użytych w artykule: "Szaflary protestują przeciwko uchwale nowotarskich radnych. "Mają teren, niech tam budują obwodnicę". W tle leciutki szantaż..."
Szanowni Państwo,
Pragnę stanowczo zaprotestować wobec słów jakie padają ze strony wójta Gminy Szaflary Pana Rafała Szkaradzińskiego. Sprytne łączenie niepowiązanych ze sobą wątków i spraw to taktyka mająca na celu zaciemnić obraz sprawy i sytuacji związanych z samą południową obwodnicą jak i stanowiskiem wyrażonym przez Radę Miasta Nowy Targ.
Dla jasności, by uniknąć niepotrzebnych słów i emocji, w punktach przedstawię faktyczny obraz:
1. Nakaz przygotowania wariantu społecznego wynika z postanowienia Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 28 marca 2024 r. znak: SKO-OŚ-4170-4/24 w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: Budowa obwodnicy Nowego Targu w ciągu DK49 oraz określenia zakresu raportu o oddziaływaniu ww. przedsięwzięcia na środowisko. Określenie "wariant społeczny" występuje w oficjalnych dokumentach, takiego określenia używają organy administracyjne prowadzące ww. postępowania administracyjne, a także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie. Nie jest to widzimisię Rady Miasta ani żadnego z radnych.
2. Rada Miasta Nowy Targ swoim stanowiskiem jedynie przypomniała o kształcie "wariantu społecznego", który GDDKiA i tak jest zobowiązana przygotować w procesie wydania decyzji środowiskowej.
3. "Wariant społeczny" miałby przebiegać przy granicy Miasta Nowy Targ i Gminy Szaflary, a nie wyłącznie na terenie Gminy Szaflary.
4. Rada Miasta może w dowolny sposób wyrażać swoje stanowiska na różne tematy, niezależnie od tego czy terytorialnie obejmują Miasto Nowy Targ. Podjęcie tej konkretnej uchwały wynikało natomiast z prośby dyrektora GDDKiA, który postulował o przyjęcie przez Miasto oficjalnego stanowiska co do wariantów obwodnicy i rozwiązań technicznych.
Przyjęta treść uchwały powstawała we współpracy radnych z burmistrzem i z jego czynnym udziałem - podczas narady, w której uczestniczyli również jego zastępcy oraz przedstawiciele wszystkich klubów radnych.
6. Burmistrz Miasta Nowy Targ stanowisko wyrażone przez Radę Miasta uchwałą zaprezentował na spotkaniu z GDDKiA w dniu 24.10.2024 jako wspólne stanowisko Rady Miasta i Burmistrza. W tym temacie panuje w Mieście powszechna zgoda.
7. Niedopuszczalne są słowa o tym, że "Nowy Targ chce ciepła geotermalnego od Szaflar ... może go nie dostać." Złoża geotermalne nie stanowią własności gminy Szaflary. Przypomnieć należy, że odwiert geotermalny jest w całości finansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a ekonomiczny sens tej inwestycji jest oparty o odbiór ciepła z tego odwiertu przez Miasto Nowy Targ. Groźby takie odbieram jako groteskowe, ale i bardzo szkodliwe. "Zakręcanie kurka" budzi w polskim społeczeństwie najgorsze skojarzenia.
Również chciałbym podkreślić fakt, że na spotkaniu w GDDKiA 24.10.2024 przedstawiciele Gminy Szaflary nalegali na realizację obwodnicy w zgłaszanym przez GDDKiA śladzie i kształcie nawet bez uwzględnienia uwag dotyczących tego wariantu zgłaszanych przez pozostałych samorządowców. Mowa tu głównie o przeprojektowaniu zjazdów na kierunkach Nowy Sącz - Zakopane i Zakopane - Nowy Sącz w sposób ograniczający dodatkowy ruch tranzytowy na ulicy Szaflarskiej. Czy troska o wydatkowanie blisko pół miliarda złotych z budżetu państwa nie powinna również obejmować tego, by projektowana obwodnica, negatywnie oddziałująca na życie mieszkańców była funkcjonalna i nie spowodowała nawarstwienia się dodatkowych problemów komunikacyjnych? I czy postawa wójta Szaflar zbliża Nowy Targ do budowy obwodnicy, czy wręcz odwrotnie - sabotuje powstający kompromis?
Szymon Fatla wiceprzewodniczący Rady Miasta Nowy Targ (uczestniczący w ostatnich dwóch spotkaniach z GDDKiA w Krakowie)"
s/