31.01.2020, 18:55 | czytano: 10853

Wójt wycofał uchwałę ws. spalarni w Szaflarach

zdj. YouTube.pl/UG Szaflary
SZAFLARY. Ponad trzy godziny trwały rozmowy mieszkańców Szaflar z samorządowcami i ekspertem na temat zalet i wad termicznej utylizacji odpadów. Na sali obrad pojawiło się kilkadziesiąt osób, które gorąco protestowały przeciwko pomysłowi postawienia spalarni na granicy Szaflar i Nowego Targu.
Artykułowane już wcześniej niezadowolenie mieszkańców z powodu samych prób rozpoczęcia procedury i przygotowywania analiz, sprawiło iż chociaż to mała być jedynie uchwała intencyjna, wójt Rafał Szkaradziński - zdecydował się o zdjęciu tego punktu z porządku obrad. W ten sposób sprawa spalarni odpadów w Szaflarach odsunięta została na nieokreśloną przyszłość.
Jako ekspert na obawy mieszkańców odpowiadał Marcin Chełkowski ze spółki IVW Polska, który brał udział w budowie podobnych instalacji m. in. w Krakowie. Nie zdołał jednak uspokoić szaflarzan.

Z sali padały argumenty o spadku wartości działek, o ogromnej liczbie ciężarówek, które pojawią się na gminnych drogach, o zniszczeniu turystycznego charakteru gminy, o smrodzie itp. Mimo zapewnień i prób rozwiania obaw, nie dali się przekonać.

Mieszkańcy usłyszeli od radnych, że niektórzy z nich podejmą decyzję co do lokalizacji spalarni w Szaflarach dopiero, gdy poznają wolę większości szaflarzan. Temu służyć będą zwołane spotkania w sołectwach.

s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Już nie OBURZONA14.02.2020, 22:59
Ty baco to zawse umiys wytłomacyć. Tobie mogę słuchać. No to moze polmy te śmieci z całego świata - jak innym taki biznes pasuje, Zrobimy dobry ucynek i wartko się w niebie znojdziemy. Wybraliśmy se przewodnika co nom raj niebieski bez paśportu załatwi.
Baca11.02.2020, 10:15
Na zebranie wiejskie do Saflar przyjechoł wójt i gada- ludzie przynosym wom radosnom nowine.
Namyślołek ze postawiem wom we wsi spalarnie śmieci, takuśkom samom jak u cysorza we Wiedniu !
Ciescie sie ludzie tak jak jo sie ciesym.
Jo juz to syćko wyłoblicoł i wysło mi ze zarobicie telo dutków ze nie bedziecie wiedzieć co z nimi robić.
Z całyj Polski a moze i ze świata bedom przyjezdzoły pany coby sie to w Saflarach inhalować.
W zimie bedzie tak ciepło ze nie bedziecie musieli śniega odkidować.
łodpadem po spalaniu sie nie przejmujcie bo jo wam piekne drogi z tego leśiu zrobie.
Bedziecie mieli tońse śmieci i jeszcze wom sie na gorzołke zwysy, bedziecie mieli na papierosy.
Wase dzieci nie bedą musiały sie ucyć ino se bedom w śmieciach grzebać....
...a jakby dopadło was, niedaj boze jakieś racysko to bedziecie mieli na doktora abo i na pogrzyb.
Nie słuchojcie zadnych głuptoków ino mnie bo jo syćko wiem i jo sie tym syćkim najlepiej zajmem,
Hej
Energety03.02.2020, 20:51
Przeglądając komentarze można zrozumieć obawy mieszkańców Szaflar, gmina mała lokalizacja kontrowersyjna ale nie nierealna. Mentalnie lokalizacja spalarni i temu podobne instalacje zawsze pociąga za sobą niepokoje, strach, jedynie otwarta dyskusja prawdziwymi argumentami, ponawiam propozycje zwiedzenia kilku spalarni poczynając od najbliższej w Krakowie, wyjazd do Wiednia do Niemiec do Anglii. Może warto rozważyć przy tak wielkich protestach lokalizacje Zakładu Termicznego Przetwarzania Odpadów na paliwa z odpadów RDF, wydaje się, że najlepsza lokalizacja to Nowy Targ "Na czerwonym".
Zed03.02.2020, 20:23
Gdyby spalarnie były takie dochodowe to myślę, że wszystkie koncerny zachodnie stałyby w kolejce by budować. Jak do tej pory większość spalarni odpadów komunalnych w Polsce i w Europie budują samorządy, spółki skarbu państwa lub samorządy w partnerstwie PPP.... Tyle w temacie.
stasek03.02.2020, 11:29
do pozytywnej poco klamac przeciesz to wojt chodzil z radnymi po wsi zeby ich wybierac i z kandydatem na soltysa tez taka prawda niewstydzmy sie jej
Pozytywna03.02.2020, 09:32
A ja i tak podziwiam spoko wójta i radnych. Nie wiem czego ludzie zarzucają że za ich plecami się coś robi i że za zamkniętymi drzwiami pod osłoną nocy z tego co wiem to rada sołecka po wsi goniła i organizowała to spotkanie więc sami chyba działają przeciwko sobie. Nasuwa mi się jedno stwierdzenie są to ludzie którzy obserwowali działania poprzedniego włodarza. Za czasów poprzedniego wójta robiono co chciano i nikogo nie słuchano a teraz organizuje się spotkania, informacje, fajną gazetkę gminna, to jest klasa demokracji. Niestety zostało kilku z radnych z poprzednich rządąów i zastraszają wieś. Niech przestaną łazić po wsi i zastraszać mieszkańców. Panie J. /.../ podczas wyborów to pan mi wmawiał ze szkaradzinski zamknie szkoły, pozwalnia wszystkich i sprywatyzuje ośrodek. Mam nadzieję że Pana ktoś w końcu nagra i się tym zajmie. Czy pan szkaradzinski i reszta radnych chodzi po domach i nakłania do nienawiści i hejtu, chyba nie. A pan Wątorek i reszta radnych i tak są spokojni jak słyszą taki ciemnogród bo ja bym tak grzecznie nie gadała do nich. Brawo za kulturę dzisiejszej Władzy i ufam że wójt który tez ma w rodzinie osoby które żyją z turystyki wie dobrze co robi, do tej pory fajnie rozwija naszą gminę tylko tak dalej.
Do... Dla wsi03.02.2020, 08:49
Bardzo sprawny to z niego lawirant i zdradziecki charakter...
Rodzic do rodzica02.02.2020, 22:43
Bo miała swoje zdanie.
Polacy z Chicago02.02.2020, 22:29
Naprawdę widać ilu w Szaflarach jest mądrych ludzi ,aż cieszy nas z Chicago, nie dali się tej manipulacji .Jestesmy dumni z Was
Dla wsi02.02.2020, 22:28
Trzeba jeszcze zaznaczyć ze bardzo sprawnie p.Wasik poprowadził ta sesje ,nadaje się naprawdę na przewodniczącego rady gminy,świetna dykcja !!!! Oglądaliśmy cała rodzina ta sesje !!! Źle się słucha Pana Wójta dla niego spalarnia -priorytet...ale nie każdy rodzi się mówcą .Brawo dla Szaflarzan !!! Przygotowani ,konkretnie brawo !!!
Dureń02.02.2020, 22:21
Na mój gust to Wójt chciał dobrze ale wyszło jak zawsze. Ludzie są jak im im wiater zawieje. Tylko szkoda że Ci co powinni murem stać za Wójtem byli na sesji nieobecni.
bajkopisarz02.02.2020, 18:34
A mnie się wydaje że tu chodzi o czysty interes. Włodarze sąsiednich turystycznych miejscowości zauważyli, że rośnie im konkurencja, mogąca odebrać masę turystów(pieniądze), gdyż posiada dużo atrakcji i ma perspektywy na jeszcze więcej. Oprócz spadającej liczby turystów borykają się jeszcze z kupą śmieci (Białka nie ma kanalizacji...). Zaczęli się zastanawiać co by tu zrobić by zniechęcić turystów do Szaflar? I wymyślili - trzeba wepchnąć im g..., żeby był smród i miejscowość źle się kojarzyła! Lecz musieli sobie znaleźć kogoś, kto by im pomógł ten plan zrealizować, takiego posłusznego ....
Rodzic02.02.2020, 15:35
I musze napisać bo każdemu wolno ,nie dziwota ze ludzie nie lubią p.wojta ,byliśmy z żona na zabawie ,który organizowała szkoła ,nowa pani dyrektor wybrana od wójta i ani jednego nauczyciela ze szkoły nie było ,o czym to świadczy ? Odprowadzam dzieci go szkoły i wierzcie mu ! Nie da się nie zauważyć jaka jest atmosfera, co najmniej jak w sądzie .Zupelnie jakieś dziwne rządy ,przecież rozmawiam z innymi rodzicami i to samo mówią. Dlaczego nie ma tamtej pani dyrektor ??????
NIE DLA SPALARNI02.02.2020, 15:10
ludzie włączcie myślenie i pokażcie mi chociaż jedną lokalizację w Europie gdzie spalarnia jest zlokalizowana obok tak małej miejscowości. z ekonomicznego punktu widzenia ma się to nijak . owszem spalarnia i sortownia przy wielkich aglomeracjach bo wtedy to ma sens , ciepło ze spalarni jest wykorzystane w 100% a u nas , gdzie to wykorzystamy. sama spalarnia nie ma sensu przy tym musi być składowisko śmieci,a co za tym idzie wszelkiego rodzaju robactwo , musi być składowisko na odpady po spaleniu i przede wszystkim na pył o którym nikt nie wspomina a on dopiero jest szkodliwy i co z tym wszystkim zrobią . kolejna sprawa, w takim razie po co nam geotermia skoro spalarnia zapewni nam ciepło, coś tu nie zagrało . jeszcze jedna sprawa żeby spalarnia przynosiła efekty ekonomiczne musi działać 24/h to wtedy śmieci muszą być zwożone z połowy Polski wyobrażacie sobie te wszystkie samochody zostawiające za sobą smród spalin i nie tylko , a to wszystko wdychać będziemy my.tak można wymieniać jeszcze wiele, jedno wiem jestem PRZECIW BUDOWIE
Mieszkaniec02.02.2020, 14:01
Proszę najpierw powymieniać piece ludziom ,na to znaleźć dotacje ,bo to jest podstawa a potem myśleć przyszłościowo .Codziennie chodzę dokładać do pieca ,mam stary 20 letni ,składałem do gminy ,dostałem odmowę .Jestem dziadkiem i mieszkam sam ,ciężko mi naprawdę z renty odłożyć na węgiel
energetyk02.02.2020, 13:09
Zainteresowana to kolejny manipulator danymi, w spalarni redukuje się prawie 90% masy odpadów w nowoczesnej elektrociepłowni na paliwa z odpadów wytwarza się poniżej 6% odpadów stałych które można poddać dalszemu odzyskowi materiałowemu. Dla przykładu elektrociepłownia na 150 tyś. RDF redukuje 140 tyś masy odpadu. Ponadto ogranicza zapotrzebowanie na ponad 100 tyś ton węgla z którego powstałoby prawie 10 tyś ton żużli i popiołów jak widać argumentacja Zainteresowanej całkowicie nie trafiona, a do ceny to w Krakowie obecnie za przyjęcie odpadów do spalenia wynosi niecałe 250 zł. za tonę a nie prawie 600 zł. za tonę frakcji palnej odpadów obecnie ponoszonych kosztów
Jak krzyknę to mam rację02.02.2020, 01:05
Żeby być wójtem trzeba mieć odwagę powiedzieć nie zawsze tak jak chcieliby tego inni. Szkaradziński taką odwagę ma, patrzy trochę dalej, czytaj przyszłościowo.
Radni mówią że będą głosować tak jak chcą ludzie bo ludzie ich wybrali. Radni też powinni patrzeć przyszłościowo, czytaj ekologicznie, ale niektórzy patrzą przyszłościowo rachunkowo wyborowo od wyborów do wyborów. Niektórzy komentatorzy się odgrażają, że wójta już nie wybiorą. Mnie się wydaję, że wójt nie patrzy rachunkowo wyborowo do następnych wyborów tylko zależy mu na rozwoju. Czy będzie wójtem czy nie, będzie się miał dobrze.
Nie rozumiem też oburzenia po wypowiedzi Wątorka, powiedział nie to co chciał tłum i wielkie oburzenie. ja się oburzam na fałsz i obłudę, na mówienie tego co się myśli nie oburzam się. Albo myślisz jak tłum albo nie masz racji...
Francka01.02.2020, 22:03
Jak to moja ciotka powiedziała TO SĄ ROLE. PO TRUPACH ALE DO CELU.
stasek01.02.2020, 20:54
do wiesniok dobrze myslis postawic na ranioku bedzie blisko radnego
Mieszkanka01.02.2020, 20:19
Patrząc na to wszystko i słuchając p.Wojcie Pana już nie wybierzemy !!!
niech wyjawi01.02.2020, 19:17
Tu nie chodzi o samą spalarnię, tylko o to, że albo wójt Szaflar nie mówi wszystkiego, że ma powstać cały zakład komunalny z bazą transportową dla co najmniej dwóch powiatów (30-40 śmieciarek?), sortownią (patrz IB Nowy Targ), kompostownią (na pewno nie śmierdzi!!!) etc, etc... albo nie wie co mówi, bo sama spalarnia to jak budowanie domu od końca, czyli od dachu:) .....
Proszę o przesłuchanie nagrań z sesji z dnia wczorajszego z Szaflar, ze zrozumieniem...
Z Poronina01.02.2020, 19:10
A u nos w Poroninie na zebraniu wiejskim powiedzieli z gminy, ze dają 120 tys. dlo Szaflar na projekt, a nie na zodne analizy. Hahaha
penonol01.02.2020, 18:56
Ekspert był doświadczonym pracownikiem prywatnej firmy. A dlaczego nie ściągnięto jakiegoś niezależnego naukowca z uczelnii np. AGH. Tam są bardzo doświadczeni fachowcy. A pan Chełkowski jest jednak pracownikiem prywatnej firmy i jak przyznał robił już analizy dla gminy Szaflary, więc chyba nie charytatywnie??? Prawda?
Oburzona01.02.2020, 18:32
To nie patriotyzm - to interes
OBURZONA01.02.2020, 18:09
Jedno jest pewne! Nam na dzień dzisiejszy KREMATORIUM jest niepotrzebne!!!
Profesore01.02.2020, 17:38
Może poczekajmy jeszcze pare lat z decyzją o budowie. Możliwe że za te 5 lat wszystko się wyklaruje i zobaczymy czy taka inwestycja jest potrzebna u nas. Boję się że może dojść do sytuacji kiedy bedzie za dużo spalarni, Unia zwiększy normy recyclingu i nie bedziemy mieli czym palić ...a spalarnie będą przebijały się w odwrotnym kierunku żeby tylko pozyskać materiał do spalania....
...a od Pana Wątorka proszę się odczepić ....chłop całą noc nie spał żeby takie fajne przemówienie przygotować.
Szaflarzanka01.02.2020, 17:07
Do asa
Być może będę złośliwa, ale jest taki jeden czy dwóch którzy chodzą po domach i buntują ludzi wciskając im za przeproszeniem kit, a tak nawiasem mówiąc nikt nikomu nie zabrania stawać do wyborów, dobrze krytykować to trzeba brać się do rządzenia.
Ktoś tam jeszcze wspomniał, że Ci którzy się przekrzykiwali to jak pięciolatki, dla mnie jeszcze gorzej, wiele osób nie umiało się wysłowić, trzeba było najpierw się dobrze przygotować w domu,a później przychodzić na tego typu spotkania, pozdrawiam
Energetyk01.02.2020, 14:59
Niestety pojawiła się jaskółka nadzieja wybudowania elektrociepłowni na paliwa z odpadów na Podhalu jedyna słuszna droga uporządkowania gospodarki odpadami dzięki odważnym działaniom Wójta Szaflar przy pełnym poparciu innych Włodarzy sąsiednich gmin.
Wyliwywanie negatywnych emocji, strachu, przywoływanie fałszywych tendencyjnych argumentów miedzy innymi Pana Pawła Głuszyńskiego które pschną z daleka czyztą manipulacją i prowokacją, " 10 argumentów przeciwko budowie spaleni " o tym dobitnie świadczy, każdy złych argumentów można z łatwością obalić co świadczy o perfidnym graniu na emocjach mieszkańców i tak dla przykładu orgumenty:
.."nie da się uniknąć wysypisk".:. to totalna bzdura, wysypiska to najtańsza, najbardziej szkodliwa dla środowiska naturalnego, to czyste marnotrastwo surowców ibardzi popularna w czasach słusznie minionych gdzie gospodarka rabunkowa była na porządku dziennym od tego modelu zdecydowanie odchodzimy inny bzdurny argument: ..."spalarnie najdroższa metoda...:" kolejna bzdura, chyba, że chcemy wrócić do wiysypisk odpadów i tych legalnych u nielegalnych w lasach, rzekach, potokach ..., jeszcze jeden dla przykładu idjiotyczny argument: " marnotrastwo odpadów" wręcz odwrotnie dzięki termicznymi odzyskowi odpadów ograniczamy zapotrzebowanie na paliwa kopalne, paliwa z idoadow to jedno z OZE pominę dalsze obalanie bzdurnych argumentów bo to staje się nudne. Państwa Zachodniej Europy maja sieć spalarni które działają nanpelny gwizdek u mają się dobrze, niestety i tam dą cwaniacy którzy odpady podrzucali do Chin, teraz gdy ten proceder się skończył próbują nas i innych obdarować swoimi odpadami, podrzucenie odpadów do dziur po różnych wyrobiskach do ocenów do Afryki czy nielegalnie spalać to najtańsza metoda. Wracając do meritum wybudowanie elektrociepłowni na posagu to słuszny zasadny ekonomicznie bezpieczny ekologicznie kierunek wykorzystania odpadów a niw wyrzucanie ich na składowiska co na szczęście jest powoli eliminowane, w przeciwnym razie będziemy płacić za odpady grubo powyżej 50zl na osobę na miesiąc oraz ponownie odpady wylądują w lasach potokach i innych pięknych miejscach i skończy się rekreacja turystyka przyroda służąca zdrowi ludzi. W Białce Tatrzańskiej mądrasie którzy blokowali budowę kanalizacji ściekowej powoli zauważają że zrobili krzywdę nie tylko dobierałem swoim dzieciom i następnym pokoleniom. Apeluje do rozsądku i odpowiedzialności mieszkańców Podhala o jakbajszybsze przystąpienie do budowy elektrociepłowni na paliwa z odpadów i osady ściekowe czy to w Szaflarach czy w Niwym Targu "Na czerwonym"
Mieszkaniec01.02.2020, 14:50
Do spalarnia tak. Nie wiem ale widze ze wogole ty nie znasz tematu. Czy ty uwazasz ze nie bedziemy placic lub mniej bedziemy placic niz do tej pory za smieci??? Otoz w Krakowie jest spalarnia bardzo duza oprocz tego krakow posiada swoja sortownie i nawet transport. I wiesz ile placa za smieci od osoby??? 28zl. A maja wszystko. Takze skoncz z zastraszaniem ludzi yltak samo jak Wojt Szaflar ze bedziemy placic duzo wiecej bo sama spalarnia tak czy siak nic nie zmieni.
Zośka01.02.2020, 13:49
Wypowiedz Wątorka porażka
Obecny01.02.2020, 13:45
Pan Wątorek ,krzykacz ,na sam koniec sesji taki skecz odwalił,hahahahaha
Szaflarzanka01.02.2020, 13:44
Do Megi ,mylisz się byłam w domu ,jestem przeciw .Nie poszłam bo byli mądrzejsi odemnie
Władek rodowity Szaflarzanin01.02.2020, 13:42
Do Megi ... Pan Szkaradzinski ma więcej wrogów jak przyjaciół .Poszli i dobrze tacy co wiedza co powiedzieć ,niech wójt nie myśli ze ma nie douczonych wokół ,na temat pana Wątorka to w sklepie dziś w centrum rozmawiali ,zrobił z siebie błazna
Szaflarzanin01.02.2020, 13:29
Do Megi ,Niewiesz o czym piszesz zupełnie
miescon01.02.2020, 13:14
burmistrzu Watycha i wice Wojtaszku czy mało mamy smrodu w Nowym Targu? Jesteście za spalarnią? Gdzie wasz sprzeciw. Mówił że kocha i szanuje a truje
Eugeniusz01.02.2020, 12:23
Pan Wątorek wykazał się cwaniactwem ,za kogo się uważa ? Za lepszego od nas szaraków ? Jakie ma kwalifikacje ? Do czego ? Wybranie takich radnych to jest na nie korzyść dla społeczeństwa .Wojtowi tacy pasują ,co powie oni zaklepią i to wszyscy wiedza .Powiedziane było ze zastraszamy radnych oni się sami zastraszają .Smieszne ,naprawdę
Rufio01.02.2020, 11:38
fajnie że sobie poczytałeś wikipedię, ale...
1) to nie jet najlepsze źródło informacji. Każdy może redagować hasła, każdy może wprowadzać poprawki do już zredagowanych. Nikt tego nie nadzoruje, bo założenie jest takie, że sami internauci skorygują błędne wpisy. W efekcie wiele haseł ma spore przekłamania. A są i takie które poprawiane są co kilka dni, zależnie chyba od stopnia zacietrzewienia spierających się redaktorów. Więc informacje z wikipedii trzeba traktować ze sporym dystansem, a nie jako pewnik. W dawnych encyklopediach za każde hasło odpowiadał jakiś autorytet, każde było konsultowane z ekspertami i dopiero po zatwierdzeniu przez zespół redakcyjny trafiało do encyklopedii. Stąd się brał autorytet słowników i encyklopedii. Ale wikiedia to coś zupełnie innego, więc ostrożnie z powoływaniem się na nią.

2.Autorem publikacji którą zacytowałeś (niestety nie podając źródła) jest Paweł Głuszyński, działacz ekologiczny z Towarzystwa na Rzecz Ziemi który od lat zwalcza spalarnie. Samo to nie jest niczym złym, może być sobie ekologiem, może nie lubić spalarni - jego prawo .
Ale publikacja pochodzi z lat dziewięćdziesiątych, czyli z czasów kiedy w Polsce nie było ŻADNEJ spalarni. Spalarnie działały na Zachodzie od lat 70-tych, ale sądząc po argumentacji p. Głuszyńskiego nigdy nie zapoznał się z żadną z nich, a całe wywody oparł na domysłach i własnych uprzedzeniach. Zresztą - od czasu gdy napisał owe "10 argumentów..." minęło kilkadziesiąt lat, a w tym czasie technologie bardzo się zmieniły. Argumenty dawno się zdezaktualizowały i nawet te które kiedyś miały coś tam słusznego, są już dalekie od prawdy.

3. Dzisiaj w Polsce działa około 10 spalarni, następne są w budowie. Z tym, że są to instalacje zupełnie innej generacji niż zwalczane przez autora "10 argumentów przeciw budowie spalarni odpadów w Polsce". To tak jakby porównywać współczesny samochód hybrydowy z Trabantem albo Syreną. Dzisiaj spalarnie budowane są w oparciu o europejskie normy, a ponieważ budowa jest ze środków unijnych, to nie ma mowy o jakichś odstępstwach od bardzo rygorystycznych przepisów środowiskowych.
Dzisiaj można pojechać do Krakowa, Poznania, Rzeszowa i innych miast i naocznie przekonać się jak pracuje i wygląda spalarnia.
Dla mieszkających w sąsiedztwie jest zupełnie nieodczuwalna. Wielokrotnie byłem w okolicach poznańskiej spalarni, i o tym że to spalarnia a nie jakiś zakład produkcyjny dowiedziałem się ze zdziwieniem po kilku latach. Żadnych zapachów, zanieczyszczeń, hałasu itp. Bliżej można się wybrać do Krakowa i zobaczyć, że wygląda bardziej jak galeria handlowa a nie zakład przemysłowy. Sądzę, że wielu szaflarzan przejeżdżało obok i widziała ładne kolorowe przeszklone obiekty i do głowy im nie przyszło, że to spalarnia.

Może to jakiś pomysł dla Wójta, aby zorganizować wycieczkę dla mieszkańców i pokazać jak to wygląda. Koszt wysłania ze dwóch autokarów sądzę że byłby do udźwignięcia przez Gminę, Jak ludzie zobaczą, to przynajmniej będą wiedzieli czego się boją. I okaże się że strach wynikający z niewiedzy ma wielkie oczy. I zmieni się podejście.
GłupotaLudzkaiWszechświat01.02.2020, 11:36
Do "Jestem ZA"
Ja nie mówie ze to było wczoraj napisane ale pokazane sa fakty o których się nie mówi oficjalne...
Jeśli tamte dane są mało wiarygodne to prosze zapoznać sie z literatura która uzył pan Dr inż. Grzegorz Wielgosiński ? Katedra Systemów Inżynierii Środowiska, Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska Politechniki Łódzkiej
Który bardzo obszernie podobne napisał na stronie "Nowa Energia"
Artykół w roku 2008..
"Oddziaływanie na środowisko spalarni odpadów"
Prosze tez sprawdzić jakie informacje ma wikipedia na ten temat.
Prosze też poczytać o tym ze:
"Rząd zaczął w połowie ub. roku przygotowywać zmianę ustawy o gospodarowaniu odpadami, a przy okazji chciał tez zmienić kilka innych, wiążących się z nią ustaw. - Jeden z tych zapisów dla miasta, w którym powstała pierwsza spalarnia śmieci mógł być brzemienny w skutkach, ponieważ mówił o zakazie termicznego przekształcania odpadów - mówi Michał Sztybel, zastępca prezydenta Bydgoszczy." 7 lutego 2019

Pozatym rozmawiałem z osobami z całej Polski i pytałem o ich opinie..
Ani jedna osoba z która miałem przyjemnośc rozmawiać nie pochwaliła tego pomysłu lecz wyśmiala i powiedziala ze bardzo negatyne odczucia wywołuje sformułowanie Spalarnia śmieci.. Mam kontakt z róznymi ludzmi i jedna rzecz działa zawsze tak samo.. Pierwsze wrażenie w danym temacie. Uważam ze taka spalarnia w tej lokalizacji to gwóźdz do trumny dla wsi Szaflary. A to sformułowanie "Składania liter" swiadczy tylko o tym jakim Pan jest prostakiem i chamem.
Człowiekiem który nie potrafi prowadzić normalnej rozmowy tylko obraża drugą stronę. Dlatego wiecej już na żadne Pana wypowiedzi nie odpisze ponieważ mam taka zasade ze że szkoda czasu na ludzi Pana pokroju.
Ja moge "składać litery dalej" a Pan niech sobie żyje w słodkiej nieswiadomości ze spalarnie maja same plusy i przyciagną turystów i to samo dobro.. Wielu ludzi zyje w błędzie i zyja bardzo długo. Pozdrawiam
Nie dla spalarni w tej lokalizacji01.02.2020, 11:29
Stanowcze NIE dla lokalizacji spalarni na zaproponowanym terenie. Teren ten jest terenem rekreacyjnym, w bardzo bliskim położeniu obszaru Natura 2000, obok ścieżek rowerowych i biegowych. Na terenach rekreacyjnych, w miejscowościach turystycznych nie ma miejsca na tego typu projekty. Skoro mamy w najbliższym sąsiedztwie teren typowo rekreacyjny to nie można tego niszczyć i realizować tutaj inwestycji typowo przemysłowej. Tego typu inwestycja wpłynie negatywnie na krajobraz, na turystykę, na ceny nieruchomości. Z działaniem takiej spalarni wiąże się ogromna emisja gazów cieplarnianych - a o tym nikt nie mówi. To nie jest tak, że nowoczesna spalarnia nie emituje do środowiska żadnych szkodliwych substancji, bo emituje tylko w określonych normach - a co jeśli te normy się zmienią. Co ze szkodliwymi odpadami powstałymi w procesie spalania. Te odpady są bardzo niebezpieczne, dlatego też inne działające na świecie i w kraju spalarnie wywożą je do kopalni bądź betonują. Gdzie będą składowane takie odpady? Swiat idzie obecnie w recykling (dlatego też UE nie dotuje tego rodzaju przedsięwzięć). Recykling = mniejsza ilość śmieci. Te brakujące śmieci trzeba będzie sprowadzać/kupować z odległych miejscowości. Spalarnia śmieci to bardzo kosztowna realizacja, a ceny śmieci w miejscowościach gdzie takie spalarnie są wcale nie są niskie - przykład Kraków - ceny za śmieci wyższe niż u nas. A gdy spalarnia okaże się nierentowna będą jeszcze wyższe.
mieszkaniec01.02.2020, 11:28
Cóż taka inwestycja mogła by być wielka szansą dla gminy. Jeśli był by to nowoczesny obiekt można by mieć z tego wiele korzyści. Niestety wójt nie popisał się i podejrzewam że sposób w jaki podszedł do tematu przekreślił szanse na realizacje tego projektu jak i swoją przyszłość w samorządzie przynajmniej w Szaflarach.
Megi01.02.2020, 10:52
Jakiego smrodu obawiają sie mieszkańcy? Przecież tu juz smierdzi. Taki smog... Ludzie , palicie w piecach czym popadnie a nowoczesnej spalarnii się boicie?
Elektrociepłownia ma być dla mieszkańców, dla nas a Tu takie blokowanie...
Jestem jak najbardziej za spalarnią i tak będę głosować, jeśli będzie taka możliwość.
I Ci wszyscy mieszkańcy którzy są za byli w domach.
Do dzieła!
JESTEM ZA01.02.2020, 09:52
Do GłupotaLudzkaiWszechświat
Piszesz ze poświeciłeś 10 godzin na uzupełnienie wiedzy to muszę przyznać
że za miast czytać ze zrozumieniem po prostu składałeś litery i nie zastanawiałeś się nad tym co pisze.Autor Pan Głuszyński pisze wyraznie że w polsce nie działa żadna taka instalacja, czyli reasumując analiza była opracowywana bardzo bardzo dawno temu. Jeżeli coś publikujesz to chociaż niech będą to aktualne i prawdziwe dane więc musisz jeszcze dużo poskładać liter żeby coś zrozumieć. Poniżej przedstawiam Faktyczne odniesienie to tego co napisałeś:

10 ARGUMENTÓW
PRZECIWKO BUDOWIE SPALARNI ODPADÓW
Autorem tego, przygotowanego na początku lat 90-tych, zbioru jest Pan Paweł Głuszyński. W momencie, kiedy go tworzył w Polsce nie działała żadna taka instalacja, a Pan Głuszyński nie miał lub się nie starał o dostęp do informacji, danych i doświadczeń innych krajów europejskich w których spalarnie działały od początku lat 70-tych. Przez 25 lat jakie minęły od tego momentu w Polsce powstało 8 spalarni odpadów. Tylko w latach 2013-2018 wybudowano i oddano do eksploatacji 7 nowoczesnych zakładów termicznego przekształcania odpadów w Krakowie, Poznaniu, Bydgoszczy, Szczecinie, Białymstoku, Rzeszowie i Koninie.
pispojednozlo01.02.2020, 09:51
hahaha:D Jakie wyziewy , ogladacie pierdoły w necie ludzie , popatrzcie sobie ze mozna nawet plastik spalac , bez kopcenia! poszukajcie sobie popatrzcie jak to sie robi . ale to nie oplacalne lepiej wymieniac piece co roku
nowotarżanin01.02.2020, 09:49
A w Wiedniu spalarnia działa pełną parą,zasila w energię szpital i 60000!!! mieszkań...Mało tego burmistrz bodajże Osaki też zapragnął mieć taką spalarnię i zaczęła działać w Japonii w 2001roku siostrzana do wiedeńskiej spalarnia.
Ludzie niedouczeni zawsze będą postrzegać tego typu budowle jako zagrożenie.Lepiej więc,żeby tych 60000 gospodarstw paliło śmieciami w kopciuchach.
Dramat...
a01.02.2020, 07:16
W Jabłonce budujcie spalarnie w dzikolandii
Palacz01.02.2020, 06:16
Pytam gdzie jest Watycha i dlaczego nie protestuje przeciwko budowie spalarni na granicy z Nowym Targiem?
jaga201.02.2020, 05:31
Między Łopuszną a Nową Białą jest trochę lasu zarzuconego wszystkimi odpadami łącznie z padliną. Wyciąć i zbudować spalarnie śmieci na tych śmieciach
Mieszkaniec01.02.2020, 00:06
Jak widzę komentarze o braku demokracji przez zmniejszenie sali to ręce opadają... przecież w końcu ta sala wygląda normalnie a nie jak w komunie przecież wszyscy to widzą że jest to dobra zmiana! Co by nie gadać to jest to wójt który słucha ludzi, a to żadko się zdarza! Trzeba mieć odwagę i do ruszenia takiego tematu i też do tego żeby wysłuchać ludzi,. To właśnie demokracja.
Saflarzon31.01.2020, 23:40
Bardzo złą rzeczą było pomniejszenie sali obrad Obecnie ludzie nie mogą tam się w ogóle dostać stoją na korytarzu to jest niedopuszczalne. Jak to jest że chcemy demokracji, a pomniejsza się salę obrad Rady Gminy.!, widocznie Wójt Szkaradziński nie lubi demokracji ! Marzy my się władza bezwzględna.
Widz31.01.2020, 23:40
Halooo...oglądałem transmisje...Zachowanie zgromadzonych ludzi na sesji było jak spotkanie pięciolatków...co ktoś mądrego powiedział to oni się śmiali i buczeli...jak dzieci które wogole nie rozumieja co się do nich mówi....zero szacunku...zero zrozumienia tematu...nawet nie chcieli słuchać...dziwne ...
NowoczesneSzaflary31.01.2020, 23:32
To wspaniała inwestycja...brawooo...stracą tylko firmy obecnie zdzierające z ludzi pieniądze...
Dlaczego okoliczne gminy nie podjęły się tego tematu?bo nie mają głowy na karku...i oprócz tego że inwestycja jest bezpieczna to jeszcze gmina będzie miała z tego dochody a na tym zyskamy my...mieszkańcy...wierzę w ludzi którzy chcą cos zmienić...to nie średniowiecze...
Mieszkaniec Sz.....31.01.2020, 23:21
Ludzie !!!Opamiętajcie się!!! Jesli nie nasza gmina Szaflary to inne gminy wykorzystają środki z zewnątrz i one beda miały elektrociepłownie a nasza gmina bedzie im płacić za utylizację smieci.
Spalarnia ma nowoczesne technologie wyłapywania zanieczyszczen.
Kto ma w tym interes ?tylko ci którym ta inwestycja przeszkodzi w zbogacaniu się na innych..
A Radnym się nie dziwię że nie zabierali głosu jeśli zebrani ludzie wyśmiewali się z każdej wypowiedzi, krzyczeli i kompromitowali.
Powodzenia przyjaciele31.01.2020, 23:11
Kolejnym krokiem mieszkańców powinno być usunięcie wójta ze stanowiska ...
Tewikiel31.01.2020, 21:52
...iż chociaż to miała być jedynie uchwała intencyjna, wójt Rafał Szkaradziński - zdecydował się o zdjęciu tego punktu z porządku obrad.
Ten wójt właśnie taki jest, jak zaczyna się kolokwialnie mówiąc ,,dym" to wycofuje się rakiem. Nie pierwszy przypadek.
rentgen*31.01.2020, 21:48
Panie Wojcie - kompromitacja
Sam Pan przygotowuje uchwale po czym sam Pan ja sciaga z porzadku obrad??? Po co ten cyrk???
Mam nadzieje ze inni Wojtowie z Podhala ogladali sesje i wyciagna wnioski jak to Szaflary sa idealnym miejscem na spalarnie
Sasiad31.01.2020, 21:34
Porażka to radny który chodzi po ludziach i brednie kładzie do głowy. Ten człowiek zawsze wszystko robi na zlosc - zło do niego wróc. Oby ludzie ktorzy go jeszcze słuchają zaczęli używać swojego rozumu.
wiesniak31.01.2020, 21:15
przecies mozno postawic spalarnie za ranym zborgiem tam jest tys pole gminne i spolki a i ludzie maja male kawolki pola to sprzedadza drogi nie trza robic bo jest i poproblemie a bedzie jesce wyzyj nad wsiom
uczestnik debaty31.01.2020, 21:11
A czy Pan radny Wątorek podczas tej całej debaty dzisiejszej i wcześniejszych wypowiedział chociaż jedno słowo? Jak można zakrzyczeć kogoś, kto nie ma nic do powiedzenia? Trzeba było siedzieć cicho, nie kompromitować się. Pan jako radny, w oczach ludzi stracił, inni zyskali!
jabloncanin z austrii31.01.2020, 20:57
Budowac spalarnie bo Jablonka tonie w smieciach!!
ekspert31.01.2020, 20:57
do "spalarnia tak".
Ile będziemy płacić? Konkrety proszę a nie puste czekanie.
Brydzia31.01.2020, 20:27
Po pierwsze jak ktos nie był na zebraniu to niech sie nie wypowiada. Zachowanie radnego Watorka to porażka wójt nie lepiej
Burax( janusz biznesu)31.01.2020, 20:24
Gmina nomen omen Czarny Dunajec jest tak ogromna obszarowo, że może prędzej niech u nas powstanie taka spalarnia. Saflarzany po fakcie przekonają się co stracili.
Spalarni NIE31.01.2020, 20:15
Odezwał się pewnie mieszczan to weź sobie tą spalarnie pod swój dom wolę płacić drugie tyle za śmieci jak mieszkać z dziećmi koło tego syfu!!!! I niech nie wypowiadają się ci których to nie dotyczy
aaa31.01.2020, 20:09
Pan Radny Wątorek grupę ludzi mieszkańców Szaflar którzy poświęcili swój czas i przyszli na sesję nazwał krzykaczami, wmawiając że sa tylko garstką przeciwników a inni którzy zostali w domach są za tą inwestycją. Dlaczego ci mieszkańcy co rzekomo sa ''za" jakoś do gminy nie dotarli, czy ktoś im bronił tez przyjść i "pokrzyczeć" ????
Trzeba było przed sesją zrobić zebrania wiejskie i wtedy wszyscy by widzieli kto jest za a kto przeciw!
.... a do mieszkańców gminy taki apel na przyszłość: pomyślmy jak nasi radni pracują i za co biorą pieniądze, czy tylko za ciche siedzenie przy stole podczas Rady Gminy czy ruszyli w teren by zasięgnąć opinii mieszkańców np. ze swojego okręgu wyborczego, bo w końcu mają reprezentować ich interesy, jak nie to odpowiedź jest prosta - głosują tak jak chce wójt!
spalarnia tak31.01.2020, 19:50
Nie chcecie spalarni, to teraz będziecie dużo płacić monopoliście za wywóz śmieci. Za parę lat obudzicie się z ręką w nocniku.
Howa31.01.2020, 19:30
Człowieku jaki smród jakie wyziewy ?
STAŚ31.01.2020, 19:11
Ciekawe co teraz ?!!
Waran31.01.2020, 18:59
Na sali zabrakło burmistrza Nowego Targu który nie chce bronić nas przed spalarnią. Wszystkie wyziewy pójdą w stronę miasta i zasmrodzą szczególnie bloki. Pytam dlaczego Watycha nas nie broni? Gdzie jest? /.../
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl