19.10.2022, 18:00 | czytano: 21605

Przejechaliśmy nowym tunelem ze Skomielnej Białej do Naprawy. Robi wrażenie (video / zdjęcia)

Fot. Marcin Szkodziński
W listopadzie, po ponad 5,5 roku budowy, tunel na drodze ekspresowej S7 między Skomielną Białą a Naprawą ma zostać oddany do użytku kierowcom. Na jego budowę zużyto sześć razy więcej stali niż do budowy Wieży Eiffla. Ilość betonu, która posłużyła do budowy mogłaby zapełnić niemal 51 basenów olimpijskich. Budowa tunelu kosztowała 968,8 mln zł.
Budowę tuneli pod Luboniem Małym rozpoczęto 6 marca 2017 roku. Tunele były drążone przy użyciu ciężkiego sprzętu, ale także używano materiałów wybuchowych. Podczas drążenia tuneli o długości 2058 m zużyto 180 ton materiałów wybuchowych. Wydobyto 600 000 m3 materiału skalnego. Na budowę zużyto 190 000 m3 betonu, a także 48 tys. ton stali.
Poruszając się tunelem wzrok przyciąga duża ilość świateł. Zamontowanych zostało 3156 źródeł światła, na które składają się oświetlenia wjazdowe, przejazdowe, orientacyjne, awaryjne, ewakuacyjne, antypaniczne, a także oświetlenie kanału świeżego powietrza.

Bardzo ważna jest wymiana powietrza wewnątrz tunelu. W tym celu zamontowanych zostało 76 wentylatorów strumieniowych, 20 wentylatorów kurtyny powietrznej, cztery wentylatory napowietrzne i 11 kompletów różnicujących ciśnienie w przejściach pomiędzy tunelami.

Ruch pojazdów wewnątrz tunelu jest monitorowany przez 26 kamer obrotowych, 114 kamer z wideodetekcją oraz 30 kamer statycznych.

Projektanci oraz budowniczowie postawili na bezpieczeństwo. W tunelach znajduje się 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 239 czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła w postaci przewodów rozciągniętych na całej długości obu tuneli. Zamontowano także 178 głośników, z których w razie potrzeby będą nadawane ostrzeżenia.
Tunel posiada dwie nitki. Każda z nich ma 2058 m. Wysokość 4,7 m i szerokość 14,9 m dała możliwość umieszczenia dwóch pasów ruchu po 3,5 m oraz 3 m pasu awaryjnego, co daje w przyszłości możliwość wytyczenia trzech pasów ruchu.



ms/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Greg03.09.2023, 05:10
Co należy się pracownikowi przy upadłości firmy?
Good day! I could have sworn I've been to this website before but after checking through some of the post I realized it's new to me.
Anyways, I'm definitely happy I found it and I'll be bookmarking and
checking back often! Czy w przypadku upadłości firmy należy się odprawa?
sknerus06.11.2022, 12:02
a czemu tyle swiatel ??? to za moje tam sie tyle placi ????
POWYLACZAC !!! kazdy i tak ma swoje w aucie i widzi ka jedzie
Szajbus06.11.2022, 01:39
Najbardziej podobał mi się ten traktor z kupą na końcu filmu.Oto kwintesencja tejże inwestycji...
kris04.11.2022, 09:02
serio? długo jeszcze będzie trwała ta podnieta jednym tunelem za kosmiczne pieniądze?
Górnik22.10.2022, 22:50
PiS pisem PO to zło, żeczywiscie ja na przodku chodnik o tej długości w kopalni drążyłem pół roku była odstawą urobku transport ludzi i materiałów kolejką podwieszszaną
plandemia22.10.2022, 21:10
ile trzeba bedzie placic za przejazd?
Potoczak21.10.2022, 22:53
Beautiful ????????????????????
Potoczak21.10.2022, 22:53
Beautiful ????????????????????
Skała21.10.2022, 11:16
Piękna sprawa. I tak sprawdza się Pismo Święte, mówiące o wierze, która góry przenosi. Wielka jest moc ducha człowieka, jeśli ją połączyć z wiedzą, techniką oraz pozbawić komunistycznego złodziejstwa i wyzysku sąsiadów (germańskich i ruskich sensu largo)
JK20.10.2022, 21:39
Ładniejszy niż metro w Warszawie
Osiol20.10.2022, 12:06
Do odrobina sceptycyzmu
Do otwarcia te usrerki,, napewno''usuną a może zapraszaja władze by był nacisk na termin odbioru wszak specjaliści od socjotechniki gotowi są posłużyć wszystkim i każdym by,, wyprac'' mózgi podatnikom ale mnie uspokoiłeś jest,, polski porzadek''już się boję o elektrownie atomowa co tam... Się uda... Zalać klejem pianka i plyta OSB o płycie gipsowej nie wspomne
jarek20.10.2022, 11:51
Teraz trzeba doliczyć utrzymanie tunelu przeznaczono 14 milionów rocznie - czy inwestycja ekonomiczna czy na pokaz.
Pyzdra20.10.2022, 11:01
Do Janosik: pozdrawiamy gwiazdę Pienin!
Ja20.10.2022, 10:54
Będzie to działalo jak magnes na de... na motorach z pustym pseudo sportowym wydechem .
odrobina sceptycyzmu20.10.2022, 09:57
W tunelu nie byłem. Ale po zdjęciach patrząc to jakby Rumunii z Bangladeszu lepiły tą dziurę. Przejrzałem tylko zdjęcia z lokalnych portali nie mogę się opędzić od wrażenia że jest to kolejna inwestycja zrobiona "po polsku". Może czepiam się szczegółów ale po prostu drażni mnie sposób rozwalania kasy podatnika. Kilka spostrzeżeń ze zdjęć:
- asfalt przy krawężnikach wylany "na oko", raz więcej, raz mniej, raz się wylewa raz brakuje,
- wykończenie ścian to jest mistrzostwo, fale, doły i wądoły; odcięcie chodnik/ściana robiły dzieci w ramach ZPT używając gumowej linijki,
- jakiś warkocz okablowania wyprowadzony nad wejściem; /.../
- podświetlane na zielono tabliczki ewakuacyjne przeznaczone do prostych ścian, zamontowane na zakrzywieniach tunelu, w efekcie odstają od ściany i podświetlają ją białym światłem; serio nie dało się zainstalować na podstawce dopasowanej do zakrzywienia, wyrównać kawałka ściany pod te tabliczki lub "domurować" platformy instalacyjne
- informacje na drzwiach wydrukowane na kartce, wrzucone w koszulki i przyklejone taśmą do pakowania, w lepszej wersji zalaminowane i przyklejone na taśmie dwustronnej; tak właśnie wygląda "najnowocześniejszy tunel w Europie" jak chwalą się pisbolszewicy
- przy podświetlanych kasetonach z telefonem warkocz kabli niezabezpieczony i wiszący jak psu...

Tyle na pierwszy rzut oka po kilku zdjęciach z portali. A co tam się tak na prawdę dzieje to chyba nawet "budowniczowie" nie wiedzą. "Na szczęście" wszystko pozalepiane "betonem", gdzieś pochowane pod farbą, przykryte pianką. Jestem pewien że przegląd, odbiór, dopuszczenie i homologacja będą jednogłośnie przyklepane przez najlepszych inżynierów w kraju. Jeśli jeździcie gdzieś dalej niż na targ do Miasta to wiecie jak wyglądają tunele w Niemczech, Austrii, Chorwacji. Jestem przekonany że gdyby pokazać te zdjęcia niemieckim robotnikom to by nie uwierzyli że można tak sp.....
Wszystko to ulepione "na kleju", byle odbiór przeszło, wziąć kasę i zniknąć. Jestem ciekawy dlaczego taki odbiór zostanie przez jakieś zacne grono inżynierów podpisany? Śmiem twierdzić że jeśli całość wykonana jest w takim standardzie to jest szansa że "tunel" będzie wielokrotnie naprawiany, remontowany, wyłączany w celu usunięcie "niespodziewanych" usterek, "tymczasowo" zwężany do jednej nitki lub nawet do jednej rury, lub zamykany w całości. Podobnie jak najnowocześniejszy na świecie blok elektrowni Jaworzno w którym utopiono 6 miliardów naszych podatków i który nadal nie produkuje prądu. Tak wyglądają inwestycje narodowych czempionów pod przywództwem PZPR bis i jej przewodniczącego nie dopuszczającego krytyki.

Ta inwestycja to jakaś kpina i niedowierzanie że można tak bezsensownie wydawać publiczne pieniądze.
nieten20.10.2022, 09:20
"sześć razy więcej stali niż do budowy Wieży Eiffla" - Wieża Eiffla jest zbudowana z żelaza, 6x0=0, dziękuję bardzo i pozdrawiam
Janosik20.10.2022, 08:42
Piękny ten tunel. Wspaniale podsumowuje prawie 2 kadencje PiS. Dla porównania: ten tunel budowano 5 lat, wlano masę zbrojonego betonu, długość 2km i wydano 968 mln. zł. W latach 2011-2016 czyli za rządów PO, budowano tunel pod Martwą Wisłą.Tunel wydrążono niemiecką maszyną i wsadzono dwie rury stalowe w których zrobiono dwie nitki dla pojazdów. Długość tego tunelu 1350 m, a Koszt tego tunelu wyniósł 1,450 mld zł.
I takie porównanie:
tunel pod Luboniem 48 tys. ton stali,
tunel pod Martwą Wisłą 4,3 tys. ton stali (ponad10 razy mniej). Jakie ceny surowców były 8 lat temu, można porównać.
Nie wspomnę różnicy w ilości zużytego betonu, asfaltu itp.
Można wszystko sprawdzić i porównać w internecie. Wystarczy zapodać hasło: Tunel pod martwą Wisłą.
Brawo PiS. Zwracam się do Lemingów, przemyślcie to sobie wszystko przed wyborami. Drugiej szansy nie będzie.
tarżanin stary20.10.2022, 08:25
Co za banda malkontentów! Nic dziwnego, że mamy w świecie słabą pozycję, skoro mamy takich "obywateli".
Masakra20.10.2022, 06:39
Redakcjo to jeszcze podjedcie sobie z kamerka na zamknięty odcinek drogi między Rąbka i Chabówką nagrajcie i pokarzcie wszystkim jak ignorowany jest tam zakaz ruchu ,a druga sprawa to pokażcie jak super oznakowali zamknięteęcie drogi,żadnych Wcześniejszych info i możliwości objazdów
K_D19.10.2022, 23:32
W takiej Chorwacji wybudowano kilkadziesiąt tuneli na kilku autostradach w krótszym czasie niż ten... Wielkie HALOOOOO i WOW... I jakiś Maliniak się tam dziś jeszcze lansował jakbyśmy co najmniej na Marsie wylądowali...
normal19.10.2022, 22:09
Tak naprawdę, to żeby się dostać do tunelu trzeba najpierw zjechać z góry i jeszcze skręcić w lewo by trafić na górę, w której wydrążono tunel. A gdyby drogę wytyczono na wprost, wystarczyłoby kilka wiadukcików, kilka milionów na wykup gruntów, śmiesznie niskie koszty budowy i zero wydatków na eksploatację.
edek19.10.2022, 22:05
moze i robi wrażenie ale kierowca wjechał do tunelu na czerwonym swietle materiał juz został przesłany na policje o ukaranie kierowce prawo jest równe dla wszystkich czerwone to sie stoi....
Babka19.10.2022, 22:05
Zawsze musi się znaleźć jakiś niezadowolony...Ej dziadek dziadek
cała prawda19.10.2022, 21:22
@dziadek : widać ,żeś głupi. Tak dawniej budowała komuna i PO. Teraz od 7 lat buduje Prawica. To rzetelni , nie tylko w słowach rodacy , a nie nieudacznicy .Z a p a m i ę a t a j ! młody człowieku!
cała prawda19.10.2022, 21:21
@dziadek : widać ,żeś głupi. Tak dawniej budowała komuna i PO. Teraz od 7 lat buduje Prawica. To rzetelni , nie tylko w słowach rodacy , a nie nieudacznicy .Z a p a m i ę a t a j ! młody człowieku!
Szambo -Lot19.10.2022, 20:10
Dla kogoś kto pierwszy raz w zyciu bedzie jechał tunelem moze i zrobi wrażenie. Kto jeździł trochę po Chorwacji lub Szwajcarii to już nie zrobi.
nie ślepy19.10.2022, 19:52
@ dziadek...w twoim przypadku to się nie ma czym chwalić! Do szkoły i się uczyć pisać po polsku!
Michał19.10.2022, 19:34
Jaki dostaliście mandat za wjazd na czerwonym? :P
Osiol19.10.2022, 19:00
Śliczny ciekawe czy go naprawdę pierwszy naprawdę pieszo przeszedł
dziadek19.10.2022, 18:35
No nie ma sie czym chwalić chila i będą remonty jak zawsze w Polsce.
Rodak z Niemiec19.10.2022, 18:28
Coz mozna powiedziec??? Jest piekny !!!! jest super!!! Czekamy na wiecej i pozdrawiamy budowniczych, odwalili kawal dobrej roboty!!!!
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl