06.03.2023, 23:48 | czytano: 4459

Protest przeciwko wyborowi patronki Gminnej Bibliotece Publicznej w Szaflarach

zdj. Maciej Gębacz
Dziś w Szaflarach zorganizowano uroczyste otwarcie hali widowiskowo-sportowej z częścią szkolną, Gminnej Biblioteki Publicznej oraz Gminnego Centrum Kultury, Promocji i Turystki. Podczas uroczystości nadano patronat Wisławy Szymborskiej Gminnej Bibliotece Publicznej. Przeciwko temu wyborowi protestuje jeden z mieszkańców gminy.
Do wójta gminy Szaflary Rafała Szkaradzińskiego wysłany został lit:
Szanowny Wójcie Gminy Szaflary!
Dnia dzisiejszego dowiedziałem się zupełnie przypadkiem, że na ostatniej sesji Rady Gminy odbyło się głosowanie w sprawie nadania imienia Wisławy Szymborskiej Gminnej Bibliotece Publicznej w Szaflarach.

Nasza biblioteka z początku XX wieku ma za sobą trudną historię. Do jej powstania przyczynił się Związek Podhalan w Szaflarach, który z własnych funduszy zakupił kilkaset książek. Początki czytelnictwa rodziły się głównie za sprawą powieści historycznych jak również nieodłączną tematyką religijną, która miała za zadanie umacniać i pielęgnować najwyższe wartości, którymi winni się kierować Podhalanie. To właśnie ta biblioteka była na tamte czasy jedynym ośrodkiem kultury, w którym przygotowywano nawet inscenizacje związane z obrzędami religijnymi.

Na stronie Gminnej Biblioteki Publicznej w Szaflarach opisana jest jej krótka historia. Pragnę zacytować jej fragment:
"Z chwilą wybuchu II wojny światowej, gdy Niemcy wkroczyli na Podhale, zaczęło się niszczenie przez okupanta nie tylko dobytku materialnego, ale i wszelkich przejawów nauki i kultury. W tej sytuacji czytelnicy ukryli książki – i tym sposobem częściowo je uratowali.

Jak pisze Jan Antoł we wspomnianym artykule: „Podczas okupacji niemieckiej część księgozbioru ocalała u czytelników i zaraz po wojnie zasilono nimi tworzoną na nowo bibliotekę szkolną. Przypomnieć trzeba palenie polskich książek i archiwów, które hitlerowscy „kulturtragerzy” (Kulturtrager – szerzyciel kultury; nazwa, jaką sobie samym nadawali Niemcy) zwozili ciężarówkami na długi stos pomiędzy torami kolejowymi a szosą nad Rendlowym Potokiem. My – kilkuletnie wyrostki z Bańskiej i Szaflar – próbowaliśmy doskakiwać do ognia, aby coś wyciągnąć i schować „za pazuchę”. (...). Gestapowcy zabrali też kilka worków i wszystkie rękopisy Augustyna Suskiego i prawdopodobnie spalili w hajcu katowni „Palace” w Zakopanem”. Po wojnie zostały zgromadzone ukryte zbiory, dokupione też zostały książki z funduszu gminnego – co pozwoliło odrodzić Bibliotekę w formie Biblioteki Przyszkolnej w Szaflarach."

Należy przypomnieć, że zaraz po II wojnie światowej Polska nie odzyskała niepodległości. Pomimo faktu, że po wojnie zostały zgromadzone po części ukryte zbiory, wiele książek zostało objętych cenzurą w Polsce Ludowej w okresie stalinizmu. Kiedy dobijano ostatnich Żołnierzy Wyklętych, w tym również z terenów Podhala, władze komunistyczne skupiały w tym okresie swych agitatorów. Ci włączali się wraz z oprawcami spod znaku sierpa i młota w krwawe prześladowania wszelkich przejawów polskości, tłumienia patriotycznych zrywów, w tym ostatecznego rozwiązania kwestii Kościoła katolickiego.
Tak 8 lutego 1953 roku za sprawą komunistycznych intelektualistów został napisany list do najwyższych władz komunistycznych Polski popierający wyroki wobec księży z kurii krakowskiej. Zapadły tam wyroki długoletniego więzienia i kary śmierci włącznie. Rezolucję Związku Literatów Polskich podpisała (taką nazwę nosił list) m.in. Wisława Szymborska, która była zaangażowana wraz ze swym środowiskiem w popieranie komunistycznego reżimu.

Rezolucja Związku Literatów Polskich w Krakowie w sprawie procesu krakowskiego:
„W ostatnich dniach toczył się w Krakowie proces grupy szpiegów amerykańskich powiązanych z krakowską Kurią Metropolitarną. My zebrani w dniu 8 lutego 1953 r. członkowie krakowskiego Oddziału Związku Literatów Polskich wyrażamy bezwzględne potępienie dla zdrajców Ojczyzny, którzy wykorzystując swe duchowe stanowiska i wpływ na część młodzieży skupionej w KSM działali wrogo wobec narodu i państwa ludowego, uprawiali – za amerykańskie pieniądze – szpiegostwo i dywersję.

Potępiamy tych dostojników z wyższej hierarchii kościelnej, którzy sprzyjali knowaniom antypolskim i okazywali zdrajcom pomoc, oraz niszczyli cenne zabytki kulturalne.

Wobec tych faktów zobowiązujemy się w twórczości swojej jeszcze bardziej bojowo i wnikliwiej niż dotychczas podejmować aktualne problemy walki o socjalizm i ostrzej piętnować wrogów narodu – dla dobra Polski silnej i sprawiedliwej”.
Rezolucję podpisały 53 osoby: Kazimierz Barnaś, Władysław Błachut, Jan Błoński, Jerzy Bober, Władysław Bodnicki, Antoni Brosz, Bogdan Brzeziński, Karol Bunsch, Bronisław Mróz-Długoszewski, Władysław Dobrowolski, Kornel Filipowicz, Ludwik Flaszen, Józef Andrzej Frasik, Zygmunt Greń, Leszek Herdegen, Roman Husarski, Jerzy Janowski, Jan Jaźwiec, Andrzej Kijowski, Ryszard Kłyś, Władysław Krzemiński, Jan Kurczab, Jalu Kurek, Tadeusz Kwiatkowski, Jerzy Lovell, Józef Łabuz, Władysław Machejek, Włodzimierz Maciąg, Henryk Markiewicz, Bruno Miecugow, Hanna Mortkowicz-Olczakowa, Sławomir Mrożek, Tadeusz Nowak, Stefan Otwinowski, Adam Polewka, Marian Promiński, Julian Przyboś, Edward Rączkowski, Edyta Sicińska, Stanisław Skoneczny, Maciej Słomczyński, Karol Szpalski, Wisława Szymborska, Tadeusz Śliwiak, Anna Świrszczyńska, Olgierd Terlecki, Henryk Vogler, Jan Wiktor, Adam Włodek, Jerzy Zagórski, Marian Załucki, Witold Zechenter, Adam Znamierowski. Obok nr. 43 widnieje imię i nazwisko Wisławy Szymborskiej.

Nadanie imienia Gminnej Bibliotece Publicznej w Szaflarach to wbrew pozorom wielka sprawa. Nasza biblioteka pełni bardzo ważną rolę w środowisku kulturalnym. Zgadzam się w pełni, że zasadne jest nadanie jej imienia, które wyróżniłoby ją w sposób szczególny. W tym momencie pragnę zapytać czy nadając jej imię, imieniem Wisławy Szymborskiej wyróżnimy to miejsce w sposób szczególny?

Jak już zostało wspomniane, z chwilą wybuchu II wojny światowej niemieccy zbrodniarze zaczęli niszczyć wszelkie przejawy nauki i kultury. Niestety, po okresie okupacji niemieckiej przyszła kolej na drugą - sowiecką. Nauka i kultura została zastąpiona zatrutymi ideologiami, które również promowała Wisława Szymborska - "zobowiązujemy się w twórczości swojej jeszcze bardziej bojowo i wnikliwiej niż dotychczas podejmować aktualne problemy walki o socjalizm i ostrzej piętnować wrogów narodu – dla dobra Polski silnej i sprawiedliwej”.

Indoktrynacja komunistyczna zaczęła postępować również przez tych podpisujących rezolucję w 1953 roku. Przez ich twórczość propagującą komunizm i walkę z polskością. To właśnie oni podpisali rezolucję wraz z Wisławą Szymborską w trakcie, gdy trzech skazanych księży oczekiwało na wykonanie wyroków śmierci.

Czy taka osoba jest godna tego, by nadać jej imieniem naszą Gminną Bibliotekę Publiczną w Szaflarach? Czy My Podhalanie nie mamy już swoich lokalnych Bohaterów, którzy z pewnością zasługują na to bardziej niż osoba, która stała w tamtym czasie po drugiej stronie barykady i zwalczała o nich pamięć?

Z poważaniem Sebastian Śmietana

ps. "Zginą twe syny – to nic.
Ale zostanie serce narodu,
co bije, woła przez krew
tyranię i łzy-
„Przetrwamy!”-
i choć koniec daleko,
przetrwamy!..."
Augustyn Suski
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Szymborska? kto to jest08.03.2023, 15:17
@ aczemunie

Nic. Nic mi nie objaśniaj. Daruj sobie. O moje zdrowie też się nie martw.
Wredni ludzie pozostaną takimi przez wszystkie pokolenia.
Będą pytać "a czemu nie".
Wyrocznia08.03.2023, 14:27
Do Szymborska? kto to jest - dobrze, że piszesz takie rzeczy, niech ludzie wiedzą kto tak naprawdę jest ich wrogiem i do czego potrafi się posunąć. Niestety większość ludzi nadal za wroga uznaje tylko tego kto osobiście zadaje ból fizyczny.
Goralscy potomkowie08.03.2023, 13:22
Mam nieodparte wrazenie, ze te wpisy broniace wyboru patronki to nietutejse, albo urzedniki co klepli.
Do nietutejsych- rece precz od calego Podhala, rzadzic se u siebie, na swoich wzgorzach! A do urzednikow - czekamy na wybory.
Czytelnik08.03.2023, 11:23
Sensacja w Szaflarach, świat zaniemówił, co teraz z nami będzie ? a może Zenek albo Sławomir, poziom zgodny z plebejuszami szaflarzanskimi. Ostatnio zastanawiałem się co oznaczał artykuł o głębokiej dziurze w Szaflarach. Teraz wiem.
Ociec08.03.2023, 09:41
"Głupie gołębie nawet największe pomniki obsrają"
Goralscy potomkowie08.03.2023, 09:05
Dobrze ze ta sprawa wyplynela. Dziekujemy Panie Smietana. Mieszkancy zajeci codziennoscia nieswaidomi tego co serwuje wladza. Po czasie dowiadujemy sie, jak zatwierdzone, tablica zawisla, a i jeszcze nasze dzieci- najlepiej aby byly po goralsku wystrojone, minionki, na otwarciu.

Kto zaproponowal Szymborska?
Jakie inne nazwiska byly brane pod uwage?
Kto to zatwierdzil?

Rozpanoszyli sie na naszych ojcowiznach znow!
Lud pospolity bardziej swiadom niz im sie wydaje
Polok08.03.2023, 09:00
A prokurator komuch w trybunale już nie razi, to jest git :D
aczemunie08.03.2023, 08:13
Do "Szymborska? kto to jest"
nie bede ci objaśniał, szkoda czasu. Tylko taka relfleksja mnie naszła, że
dla ciebie czytanie to musi być ciężka i wykańczająca harówka, żadnej przyjemności i zbawy. Nic dziwnego że nie masz pojęcia o czym Szymborska napisała.
No ale jak się musi wszędzie odkryć syjonistyczny spisek, prześwietlić przeszłość każdej rodziny kilka pokoleń wstecz ( jak w ustawach norymberskich), jak się musi czytać takie wypociny jak niejakiego Pająka Henryka (Świetny dokumentalista ??? he he, he, LOL !! ) czy dzieła starego Terleckiego, to może rzucić się coś na głowę. Zostaw już te swoje lektury i weź lekarstwa.
Konfi08.03.2023, 06:24
Tylko córka milicjanta może takie coś napisać, cytuje"Nie mówiąc o paszporcie do Stanów, bo to miała większość. A za darmo tego nie dawali." Moja matka była w Stanach ale nie chce się przyznać że kablowała na sąsiadów by go dostać a to sugeruje ta kodowica.
Szymborska? kto to jest07.03.2023, 21:54
Na tablicy jest napisane: "Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa..."
to jest opinia "patronki" biblioteki.
Ona również pisanie traktowała jako "zabawę"
Gdy ŻYDOKOMUNA rządziła Polską, pisała na część Lenina, gdy ta traciła władzę i próbowała się przemienić w "ŻYDODEMOKRACJĘ", już w swym pisaniu bawiła się inaczej. Bo jak piszą niektórzy "i co z tego".

Ja jestem ciekaw, a to chyba bez problemu jest do ustalenia, kto poddał pomysł poddania biblioteki pod patronat Szymborskiej? Ta wiedza może wyjaśnić wszystko.

No cóż, nie miał szczęścia hr. W. Zamoyski do otaczania się polskimi współpracownikami, ale takie to były czasy.
Nie tylko miał on dziwnych zarządców ale i na licytacji na której zakupił polskie Tatry i Morskie Oko reprezentował go adwokat który "o jeden grosz" podbijając cenę licytację tą wygrał.

Był nim Stanisław Retinger pochodzący z rodziny żydowskiej która w 1827 roku w Tarnowie przyjęła chrzest. Po jego nagłej śmierci synem adwokata Józefem zaopiekował się W. Zamoyski który zapewnił mu wszechstronne wykształcenie.
Młody Józef Retinger był nawet przez krótki okres w nowicjacie jezuickim w Rzymie (skąd my znamy tych księży o podobnie brzmiących nazwiskach?).

Kariera Józefa Retingera jest niezwykła. Był doradcą gen. Sikorskiego, nie było z generałem tylko w Gibraltarze. Inicjator i sekretarz Grupy Bilderberg, jeden z twórców Wspólnoty Europejskiej, wolnomularz.

W 1958 r. nominowany do Pokojowej Nagrody Nobla.

To nim Olgierd Terlecki, nomen omen sygnatariusz wspomnianego w artykule "listu 53", a prywatnie ojciec Ryszarda Terleckiego prawej ręki naszego naczelnika państwa, napisał książkę pt. "Kuzynek diabła".Również o nim świetny dokumentalista Henryk Pająk napisał książkę pt. "Józef Retinger - żyd, mason, agent syjonizmu".

Tak więc, w razie potrzeby odpowiedniego z duchem czasu patrona czegokolwiek na Podhalu a z nim związanego, podsuwam powyższą personę.

Rodzina Retingerów posiadała również zakupiony majątek w Rciechowicach koło Dobczyc.
Remontu dworu po tym majątku od kilku lat nie udaje się zakończyć, drewniany budynek, aczkolwiek zabytkowy, chyba już zgnił.


/część informacji pochodzi z Wikipedii?
Smok07.03.2023, 20:55
bratezawa i wodnik, paszporty macie tylko Polskie czy narodu wybranego też? ;>
Góral babiogórski07.03.2023, 20:27
Całym sercem popieram protest !!! Brawo Panie Śmietana. /.../
pytanie07.03.2023, 18:40
Kto to jest Smietana ?
Czy od tych śmietanów co karte przyjęli ?
konfederacja nadchodzi07.03.2023, 18:32
prezes partyjki o nazwie PiS Jarosław Kaczynski - tajny współpracownik TW Balbina i wielbiciel władzy komunistycznej
góralom nie przeszkadza - "bo kradnie i dzieli się" ?
kulawy koń07.03.2023, 18:24
Miłosz,Szymborska,Tokarczuk - antypolska banda. Brawo,Panie Sebastianie.
stały przeglądacz strony07.03.2023, 17:55
pisząca panegiryki na cześć Stalina patronką biblioteki - to skandal!!! W tym czasie, gdy ona składała hołdy komunistycznym oprawcom, oni mordowali Polaków pragnących wolnej Polski.
Historyk.07.03.2023, 17:50
Można było wybrać jakiegoś tam zasłużonego Banderowca z Ukrainy bo dziś moda w Pis by lizać bandytów.
Baca07.03.2023, 17:47
A co to za gmina te wiejskie Szaflary co to nas obchodzi kto będzie patronem w bibliotece , dziś tak nikt nie czyta książek pożyczanych bo są streszczenia w internecie a szkoła to coraz bardziej schodzi na psy.
Młody patriota07.03.2023, 17:26
Dres ma mieć 3 paski i być czysty. Reszta się nie liczy.
Burok07.03.2023, 17:26
Gdyby Biblioteka w Szaflarach za patrona miała Jezusa Chrystusa to Pan Śmietana też byłby przeciwny bo to przecież Żyd
@pytanie07.03.2023, 17:03
"WIELKIEJ NOBLISTKI"?
To chyba ŻART ;)
Miłosz??
Wałęsa??
Szymborska??
Nie ma co wielcy ludzie - oj kochali i kochają Polskę :)
@pytanie07.03.2023, 17:03
"WIELKIEJ NOBLISTKI"?
To chyba ŻART ;)
Miłosz??
Wałęsa??
Szymborska??
Nie ma co wielcy ludzie - oj kochali i kochają Polskę :)
@pytanie07.03.2023, 17:03
"WIELKIEJ NOBLISTKI"?
To chyba ŻART ;)
Miłosz??
Wałęsa??
Szymborska??
Nie ma co wielcy ludzie - oj kochali i kochają Polskę :)
@pytanie07.03.2023, 17:03
"WIELKIEJ NOBLISTKI"?
To chyba ŻART ;)
Miłosz??
Wałęsa??
Szymborska??
Nie ma co wielcy ludzie - oj kochali i kochają Polskę :)
@pytanie07.03.2023, 17:03
"WIELKIEJ NOBLISTKI"?
To chyba ŻART ;)
Miłosz??
Wałęsa??
Szymborska??
Nie ma co wielcy ludzie - oj kochali i kochają Polskę :)
@pytanie07.03.2023, 17:03
"WIELKIEJ NOBLISTKI"?
To chyba ŻART ;)
Miłosz??
Wałęsa??
Szymborska??
Nie ma co wielcy ludzie - oj kochali i kochają Polskę :)
@pytanie07.03.2023, 17:03
"WIELKIEJ NOBLISTKI"?
To chyba ŻART ;)
Miłosz??
Wałęsa??
Szymborska??
Nie ma co wielcy ludzie - oj kochali i kochają Polskę :)
@pytanie07.03.2023, 17:03
"WIELKIEJ NOBLISTKI"?
To chyba ŻART ;)
Miłosz??
Wałęsa??
Szymborska??
Nie ma co wielcy ludzie - oj kochali i kochają Polskę :)
wodnik07.03.2023, 16:09
Patronka Biblioteki, Wisława Szymborska, była młodszą córką Wincentego Szymborskiego. A ten był zarządcą zakopiańskich i kurnickich dóbr hrabiego Władysława Zamoyskiego, stąd związek Szymborskich z Szaflarami. Jego (Szymborskiego) żona, młodsza o 21 lat, to Anna Rottermund - siostra proboszcza z Szaflar, Maurycego Rottermunda -tego co przyczynił się do postawienia krzyża grunwaldzkiego na Raniszborku, założenia mleczarni i kasy zapomogowej.
Rodzina Rottermundów spotykała się na rodzinne zjazdy w szaflarskiej parafii, a Poetka często w Szaflarach bywała jako dziecko na wakacjach. A szaflarskiego proboszcza nazywała "dziadziem"
Wobec tego, czy może być lepsza patronka biblioteki ? Świetnie, że właśnie ona została. Od wakacji w Szaflarach do Nobla... Jak ta historia sie plecie, od drobnych nieistotnych spraw, po te wielkie znane na całym świecie.
Że podpisała list ? i co z tego. Ludzie upadają, robią głupoty i błędy. Nie ma ideałów. Ale sztuką jest podnieść się, i naprawiać co się zepsuło jeżeli sie da. Jak się nie da, to robić rzeczy dobre. To też jest dobry powód do patronowania. Niech się dzieci uczą, że upaść można, ale ważniejsze jest jak sie podnosi.
bratezawa07.03.2023, 15:30
Panie Smok, jeden się wychylił, bo mu się zapomniało ile szaflarzanie mają za uszami. I że lepiej tego nie tykać. Ilu było w goralenvolku ? Jak to się stało że Konfederację Tatrzańską zlikwidowali w kilka dni ? oficjalnie piszą, że z powodu "błędów organizacyjnych" a czy to nie eufemizm kryjący donosy od sąsiadów ? Czasy wojny bez sensu porównać do dzisiaj.
A po wojnie ? niby z kim walczyło antykomunistyczne podziemie ? to czasem nie miejscowi byli tą komuną ? paru przyjezdnych towarzyszy stworzyło taką siłę że partyzantka nie dawała rady? A trochę później, po likwidacji oddziałów Ognia, jakoś szybciutko zrobił się spokój. Miejscowi szybko się zaadaptowali, dogadali z władzą i zaczęli z tego dobrze żyć. Władza zrobiła wodociągi, kanalizację, elektryfikację, komunikację, a górale pensjonaty i swoje małe biznesy. A to drewno się dostarczyło władzy, a to mleko odstawiło, albo jakąś kuśnierkę na większą skalę poprowadziło. Nie mówiąc o paszporcie do Stanów, bo to miała większość. A za darmo tego nie dawali. No i nie chodziło o pieniądze tylko współpracę z "organami". W ramach walki z komuną ? Tak walczyli, żeby nie brać tych paszportów, nie podać ręki komuniście, nie wziąść od niego ani pół dolara...
A dzisiaj ich potomków coś uwiera, więc szukają winnych gdzie indziej. Przecież łatwiej ze zgrozą i oburzeniem mówić, że Szymborska list podpisała i nie przeprosiła, niż przyznać że tata albo dziadek postawili dom za to co z komuną zarobili, najczęściej nielegalnie.
aczemunie07.03.2023, 14:50
I co z tego że w 53 roku podpisała list ? ktos, kto kto nie ma pojęcia jakie to były czasy i w jakich okolicznościach podpisywano takie listy, nie powinien zabierać głosu. A jeżeli na podhalu domaga się jakichś przeprosin, to niech zacznie sie ich domagać za goralenvolk.
Ktoś słyszał żeby jakiś góral przeprosił za to, że wziął kartę od Niemców ? Obrońcy ojczyzny mają podwójne standardy, dla swoich kumających się z niemcami jedne (nic sie nie stało, a w ogóle to nie my, tylko jacyś inni górale), dla innych co mieli pecha przeżyć młodość w czasach stalina - wieczne potępienie. Nieważne co zrobił później przez 70 lat. No chyba że przyłączył się do bandziorów od Ognia, to od razu wszystko ma wybaczone.
pytanie07.03.2023, 14:10
Ciemnota i jeszcze raz ciemnota, protestuje, że nadano imię WIELKIEJ NOBLISTKI, ale oszołomowi nie przeszkadza udział w uroczystościach komucha, ucho-donosiciel SB z Zakopanego.
Jo07.03.2023, 13:59
Hahahahahahaha
Po II wojnie światowej polska nie odzyskała niepodległości - tak naprawdę polska nigdy jej nie odzyska, bo zawsze będzie pod butem jakiegoś mocarstwa panie Śmietana.
Co do patronki przebywała w Szaflarach dostała literackiego nobla więc wybór w pełni uzasadniony.
A jeśli nie W Szymborska to kto ?
polok07.03.2023, 13:49
Wymyślajcie sobie dalej sztucznych wrogów a tych co jawnie was okradają nie widzicie, ale naród polski ma to do siebie że raz na czas upadek musi zaliczyć, kolejny jest już w trakcie...
Wyrocznia07.03.2023, 13:10
Tak trzymaj Sebastian! Mimo, że zdrajców pełno dookoła, to trzeba walczyć. Komu w duszy nie gra polska nuta, ten twej walki nie rozumie i będzie pchał na piedestał podobnych sobie.
Zbyszek07.03.2023, 11:44
Popieram protest.
@halny07.03.2023, 09:52
Kiedy to niby Szymborska powiedziała, że żałuje tego listu ?!?!?!
Bo nie kojarzę ?!?!?!
Brawo Sebastian - Dziękuję Ci za aktywność !!!07.03.2023, 09:51
Mogę tylko powiedzieć;
Dziękuję, że jest ktoś taki jak Sebastian, który śledzi każdy ruch ludzi u władzy. Władzy nie wolno ufać !!!
Z bohaterów robią zbrodniarzy, a przestępców stawiają na piedestał !!!!!
Tadeusz Rudzyk07.03.2023, 09:36
Boże jakie tu młoty żyją na tym Podhalu
Tys Prowda07.03.2023, 09:16
Wychodzi od razu z jakiego źródła ktoś pił. Krytykują ci co mówią o nawróceniu Szymborskiej i spółki. Nawróciła się tak samo jak Michnik , Kuroń,
Cimoszewicz,Miller , Terlecki ...
To nie jest niestety Polska bajka i dopóki tego nie zrozumiecie to lepiej swoją krytykę schowajcie głęboko.
zwz07.03.2023, 09:11
halny kiszczak i jaruzelski też też chcieli dobrze dla... no właśnie i przed śmiercią również żałowali
Mieszkaniec Gminy07.03.2023, 08:51
Związek Podhalan to lepiej niech się zajmie Papieżem Polakiem, co krył pedofili w sutannach, a nie tym co robiła Szymborska.
Bardzo dobrze, że został taki patron wybrany, jestem z tego dumny!
radykalny Benek07.03.2023, 08:35
Liczę na to, że po wczorajszej emisji ?Franciszkańskiej 3? autor listu będzie równie gorąco zwalczał patronat Karola Wojtyły / Jana Pawła II. Wtedy jestem gotów go poprzeć.
Smok07.03.2023, 08:20
Tak, tak żałowała, mhm, pokaż mi halny jednego Polaka - nieżyda który dostał nobla?

Żenującym jest fakt, że tylko jeden człowiek protestuje przeciwko takiemu ośmieszaniu Polskiego narodu, gdzie cała reszta Szaflarzan? Gdzie macie swój honor i rozum?

/.../
AjWaj07.03.2023, 07:57
Popieram protest.
A w zyciorys/ pochodzenie i opinie Szymborskiej o Polakach prosze sie zaglebic.
Dlaczego nie decyduja o takich sprawach mieszkancy/ uczniowie?
baciok@07.03.2023, 07:56
Jaka masowa demonstracja? Jedna osoba. Chłopie zajmij sie jakąś robotą. Ni mosz co robić w chałpie?
nowotarżanin07.03.2023, 07:27
panie Smietana zapomniał pan że to w Szaflarach było najwięcej kenkart Goralenvolk ,ale widzę że to panu nie przeszkadza
A.T.07.03.2023, 07:24
Przykład ,, poprawności politycznej ,, .Może pójść o jeden krok dalej i np szukać patronów u naszych ,,braci,, za wschodnią granicą ?
Do halny07.03.2023, 07:15
Nic dodać nic ująć.
zołza07.03.2023, 06:36
Lepiej pewnie, żeby biblioteka nosiła imię Sebastiana Śmietany i jego banerów. Jak ktoś nie ma żadnych zasług, to, żeby zaistnieć, wszystko krytykuje- ot, tata jego uroda. Augustyn Suski od takich trzymał się z daleka.
PełniącyObowiązkiPolaka07.03.2023, 06:25
Bardzo dziękuję temu panu, że znalazł się jeden który trafnie ocenił wybór tego "patrona". Cytuje"Szymborska bardzo żałowała że podpisała ten list" tak, tak oni zawsze tak robią, ja się na to nie nabieram. I na koniec wiersz patronki z dedykacją dla @halny i czytelników biblioteki.
Wisława Szymborska Lenin

Że w bój po­pro­wa­dził krzyw­dzo­nych,
że trwa­łość zwy­cię­stwu nadał,
dla nad­cho­dzą­cych epok
sta­wia­jąc moc­ny fun­da­ment -
grób, w któ­rym le­żał ten
no­we­go czło­wie­czeń­stwa Adam,
wień­czo­ny bę­dzie kwia­ta­mi
z nie­zna­nych dziś jesz­cze pla­net.
halny07.03.2023, 00:57
Szymborska bardzo żałowała że podpisała ten list i później w PRL-u popierała środowiska opozycyjne i podpisywała protesty do władz przeciwko prześladowaniom politycznym.
Tak sobie myślę że Paweł Apostoł nie miałby szans u autora listu. Pan SS napisałby zapewne taki list: Pawle, dobrze pamiętamy jak byłeś Szawłem i mordowałeś chrześcijan a teraz przechrzciłeś się na Pawła i próbujesz nas pouczać. Won z Podhala, mamy tu godniejszych od ciebie wyznawców Jezusa z Nazaretu!
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl