27.09.2024, 11:35 | czytano: 7158

GDDKiA obiecuje większą elastyczność przy budowie obwodnicy Nowego Targu. Samorządowcy mają raz jeszcze przygotować swoje propozycje

zdj. Podhale24
"Mamy wstępne porozumienie", "jesteśmy na etapie konsultacji społecznych w Nowym Targu", "możliwy jest kompromis", "znajdziemy wariant, który zadowoli i GDDKiA i mieszkańców" - mówią po spotkaniu z dyrektorami krakowskiego oddziału GDDKiA samorządowcy. Rozmowy dotyczyły przebiegu tzw. południowo-wschodniej obwodnicy Nowego Targu. Uczestniczył w nich m. in. starosta nowotarski.
O zaproponowanych wariantach drogi już kilkakrotnie pisaliśmy. W skrócie: wszystkie trzy zaczynają się w tym samym miejscu, ale kończą inaczej. Pierwszy prowadzi drogę nad kładką na Białym Dunajcu, na wysokości ok. 10 metrów nad terenem i potem są dwie możliwości: przejście nad obwodnicą lub pod obwodnicą. Wariant drugi zakłada przejście nad istniejącą zabudową. Wariant trzeci wpisuje się w mpzp i korytarz określony tam lata temu - bez przebudowy drogi krajowej. - Tu także są plany poprowadzenia obwodnicy pod lub nad drogą, z połączeniem istniejących ścieżek rowerowych Velo Dunajec i Szlak dookoła Tatr - tłumaczył podczas ubiegłorocznego spotkania z radnymi i mieszkańcami projektant Arkadiusz Kowalewski.
Inwestycję ogranicza Bór na Czerwonym, bliskość lotniska, skarpa - czyli teren zagrożony osuwiskiem, teren przeznaczony w mpzp na cmentarz, punkt początkowy "dowiązania" obwodnicy, lokalizacja węzła "Nowy Targ południe", rozbudowa Sikorskiego, czy skrzyżowanie obwodnicy Waksmundu w ciągu drogi wojewódzkiej z droga krajową.

Wariant czwarty jest nierealny

GDDKiA wskazała jeden wariant jako przez siebie preferowany, ale na etapie postępowania środowiskowego, wójt gminy Nowy Targ nałożył na inwestora (GDDKiA) obowiązek opracowania jeszcze jednego rozwiązania - poprowadzenie obwodnicy od południowej strony rezerwatu Bór na Czerwonem. Skąd obecność w tym układzie wójta? Otóż burmistrz Nowego Targu wykluczył się z postępowania ze względu na możliwy konflikt interesów, posiada bowiem w rejonie oddziaływania inwestycji działkę. Rolę pełnomocnika powierzono wójtowi gminy Nowy Targ. A ponieważ pojawił się pomysł przesunięcia drogi w kierunku Szaflar - to do grona zainteresowanych dołączyli samorządowcy z tej gminy.

Wójt Nowego Targu wydał postanowienie, którym zobowiązał GDDKiA do przeprowadzenia analizy poprowadzenia drogi w kierunku Szaflar. Ten wariant był kiedyś brany na tapet, ale GDDKiA zrezygnowała z niego. Po pierwsze jest droższy, bo zakłada dłuższą drogę, po wtóre - prowadzony miałby być przez korytarz ekologiczny Natura 2000, Bór na Czerwonem, zakłada też wycinkę lasu i zaczepia o Miasto, o gminę Szaflary i Gminę Nowy Targ - został więc zarzucony, bo uznano, że uzyskanie w tym przypadku decyzji środowiskowej jest na poziomie zerowym, a do tego dochodziła obawa o "negatywną opinię społeczną."

- Dostałem to zadanie "w spadku" po poprzednim wójcie - przypomina Wiesław Parzygnat. - Ta czwarta wersja, nazwijmy ją społeczną - jest nierealna. Pokazano nam wizualizację tej opcji - po torfowisku, przez las i na drogę do Gronkowa. Nikt tamtędy drogi nie poprowadzi. Niemniej GDDKiA raport musi przygotować, chociaż inwestor się od niej odwoływał. Sprawa trafiła już przed Samorządowe Kolegium Odwoławcze, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, do NSA... Oczywiście ta czwarte koncepcja będzie procedowana. GDDKiA zależy by drogę zbudować, bo jak nie, to rządowy program "100 obwodnic" będzie tu niemożliwy do wykonania. Dyrektor Maciej Ostrowski dał nam do zrozumienia, że pieniądze mogą zostać zabrane Nowemu Targowi i to będzie duża strata. Dla Miasta też, bo widać jakie są już teraz uciążliwości spowodowane niedokończeniem obwodnicy. Trzeba myśleć praktycznie, tylko takie rozwiązanie się liczy - dodaje wójt Nowego Targu.

Jak mówi samorządowiec trzeba się dogadać tu, na miejscu. - W Krakowie mamy spotkać się za miesiąc, dostaliśmy czas do naradzenia się. Ale widzę pewną uległość ze strony Generalnej Dyrekcji co do warunków optymalizacji budowy tak, by obwodnica była jak najmniej szkodliwa dla mieszkańców. Z drugiej strony GDDKiA upiera się, że budowanie czegoś zastępczego, jest złym rozwiązaniem, dlatego trzeba wybrać to, co jest realne. Mam nadzieję, że rozsądek zwycięży - podsumowuje wójt Parzygnat.

Szaflary protestują

Koncepcja poprowadzenia drogi od Castoramy, albo nawet od ronda na granicy Nowego Targu i Szaflar - na południe i takie ominięcie rezerwatu przyrody - wywołała protest Szaflarzan. Stąd obecność na spotkaniu delegacji z tej gminy.

- My wiemy jak skutecznie sobie radzić, jeśli chodzi o kwestie niemożliwe dla nas do realizacji - ostrzega wójt Rafał Szkaradziński i dodaje, że jeśli obwodnica Nowego Targu nie powstanie to "skazani będziemy na te same korki w Szaflarach, czy Ostrowsku". - Oby Nowy Targ się dogadał, by była chęć współpracy. Na razie mamy jeden wielki komunikacyjny chaos. Nie stać nas na kłótnie, a gdyby nie upór bylibyśmy już w innym miejscu jeśli chodzi o tę inwestycję - mówi wójt.

- Jako nowotarżanin uważam, że obwodnica jest potrzebna, ale nie może być poprowadzona przez tereny chronione, bo to jest nieporozumienie. Ludzie chcą przeprojektowania drogi i zmiany rozwiązań technicznych podczas budowy i projektowania. Mam nadzieję, że protestujących zadowoli zapewnienie przejścia pod drogą, poprowadzenia drogi na palach nie po nasypie, montaż ekranów akustycznych. GDDKiA stawia warunek, że wybrany będzie stary ślad, a oni się dostosują do warunków protestujących - mówi zastępca wójta Szaflar Sławomir Furca. - Wyszliśmy z tych rozmów z poczuciem, że możliwy jest kompromis. Znajdziemy wariant, który zadowoli i GDDKiA i mieszkańców - komentuje.

"Przerobiłem to 4 lata temu"

Nowy Targ na spotkaniu w Krakowie reprezentował Grzegorz Watycha oraz Szymon Fatla, a także starosta nowotarski Tomasz Hamerski.

- Ciekaw jestem odczuć Szymona Fatli po tym spotkaniu, bo sam przyznał, że ten wariant czwarty jest niewykonalny, ze względu na to, że biegnie w sąsiedztwie obszaru chronionego. Gołym okiem z mapy widać, że GDDKiA nie weźmie tego pod uwagę i skupiła się na pierwszych trzech wariantach, które pokrywają się ze studium zagospodarowania przestrzennego. Wójt Nowego Targu nakazał przeanalizowanie tego nowego rozwiązania i wracamy do sytuacji sprzed kilku lat. Pytanie, czy nie szkoda czasu na robienie analizy wariantu, który skazany jest na odrzucenie - mówi burmistrz.

- Nasze rozbieżne stanowiska z radnymi wynikają z tego, że ja to przerobiłem 4 lata temu, czy nawet już w 2019 roku. Wnioskowałem wtedy, mówiłem, prosiłem o szukanie innego wariantu, który ochroniłby chociaż ten jeden dom jednorodzinny, żeby poszukiwać innej trasy, która uciekałaby od miasta - widząc jak postępuje zabudowa wielorodzinna. Przepracowaliśmy to z drogowcami, planistami, inżynierami i niestety nie znaleziono innego wariantu - wyjaśnia Grzegorz Watycha.

Na pytanie "jakie są możliwości", burmistrz odpowiada: - Jeśli ten wariant czwarty będzie przeanalizowany i zostanie jako generujący konflikt ze środowiskiem niezaakceptowany - to albo pozostajemy z tym co mamy dziś, czyli zakopianka kończy się "ślepo" i jest ucięta koło Castoramy, nie biegnie już dalej i na lata wszystko to zostanie odłożone, albo jest dyskusja o tym jak poprowadzić zakopiankę w przewidzianym korytarzu.
Zdaniem samorządowca obecność na spotkaniu wiceprzewodniczącego Rady Miasta oznaczać może, że sprawa obwodnicy dyskutowana będzie albo na forum rady, albo na posiedzeniach komisji.

"Jesteśmy krok bliżej"

- Moja obecność na spotkaniu wynikała z tego, że burmistrz nie chciał zabrać ze sobą radnych. Przewodniczący RM zapytał w GDDKiA o możliwość uczestnictwa i nas zaproszono - wyjaśnia Szymon Fatla, który od kilku lat jest mocno zaangażowany w temat przebiegu tej drogi. Reprezentował mieszkańców, którzy protestowali przeciwko poprowadzeniu obwodnicy w wyznaczonym miejscu i w pierwotnej - topornej formie.

Pytany o wrażenia po dyskusji w GDDKiA mówi, że są "umiarkowanie pozytywne". - Jest pewien postęp. Inwestor chce wypełnić postanowienia wójta Nowego Targu i tego szeregu obowiązków przy przygotowaniu czwartego wariantu przebiegu drogi. Natomiast jest po ich stronie wola pójścia na ustępstwa jeśli chodzi o ten preferowany przez nich przebieg trasy. Natomiast zdaniem GDDKiA nie ma mowy o zmianie punktu startowego. Musi tam być. Nie zgadzają się też na zmianę przekroju drogi, a Szaflary w żaden sposób nie akceptują rozwiązania jakim jest maksymalne odgięcie drogi na południe, obok potoku Biały Dunajec i przejście na południe koło rzeki i ominięcie boru na Czerwonem - mówi radny.

Na pytanie czy widzi szansę na porozumienie odpowiada: - Tak, ale muszę zobaczyć dokumentację środowiskową, zabezpieczenie komfortu życia mieszkańców, szczegółowy raport oddziaływania na środowisko. Jesteśmy krok bliżej do porozumienia. GDDKiA zaczęła słuchać, ale to postawienie czwartego wariantu zmusiło ich do słuchania.

"Macie się w Nowym Targu dogadać"

Spotkanie w Krakowie Rafał Szkaradziński skomentował tak: - Jasny przekaz poszedł z GDDKiA w kierunku burmistrza, starosty, wójta Nowego Targu i przedstawiciela Rady Miasta: że jak nie będzie porozumienia pomiędzy burmistrzem a radnymi - i to w szybkim czasie - jeśli to się będzie przedłużać to pieniądze na budowę obwodnicy się skończą albo zostaną przesunięte na inne cele, tam gdzie nie ma protestów, bo są inne potrzeby. Zwłaszcza teraz po powodzi jest co odbudowywać.

Maciej Ostrowski z GDDKiA przypominał, że zaprezentowane wcześniej trzy warianty spełniają funkcje obwodnicy Nowego Targu, a próba poprowadzenia drogi w stronę Szaflar sprawi, że będzie to de facto obwodnica Szaflar, a to oznacza, że droga nie spełnia zakładanej roli i pieniądze "uciekają, bo to nie byłaby ta obwodnica".

- Najbliższe okienko transferowe na inwestycje w Nowym Targu - dzięki programowi "obwodnice" - będzie za 20-30 lat. W tym czasie zator komunikacyjny będzie się utrzymywać. Dyrektorzy krakowskiego oddziału GDDKiA na proponowane przez protestujących nowotarżan rozwiązania mówią, że "wszystko jest możliwe, ale najważniejszy jest przebieg drogi" - dodaje jeden z samorządowców.

Kolejne spotkanie w Krakowie odbędzie się za miesiąc, w tym czasie radni w porozumieniu z mieszkańcami Nowego Targu, w których imieniu działają - mają wypracować warunki graniczne od strony technicznej - co ma zrobić GDDKiA, by zaakceptowany został jeden z wcześniejszych wariantów. Oznacza to, że kolejny raz opisane mają zostać oczekiwania nowotarżan co do ekranów, szerokości drogi, możliwości przejścia pod nią, ustawienia konstrukcji na palach, czy zapewnienia, że naruszenie skarpy nie spowoduje szkód w ekosystemie torfowiska.

Szymon Fatla chwali stanowisko wójta Nowego Targu. Jak mówi, "Wiesław Parzygnat stanął w obronie interesów mieszkańców Nowego Targu jak nikt dotąd". Dopytywany o konkrety opowiada: - Na uwagę ze strony Generalnej Dyrekcji, że stracono półtora roku na spory, wójt powiedział wprost, że poślizg nie jest winą oporu mieszkańców, tylko odwoływania się GDDKiA, bo gdyby nie to - dziś bylibyśmy z tą inwestycja dużo dalej.

Pierwotnie droga miała być gotowa w 2029 roku. Termin stał się nierealny.

Sabina Palka
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Nowotarżanin21.10.2024, 20:33
Ruch z Gronkowa i Białki łączy się z tym z obwodnicy Waksmundu. Wczoraj wszystko stało w ogromnym korku do nowego ronda i dalej do Nowego Targu. A ruch wcale nie był rekordowy. Obwodnica nie może być poprowadzona przez rondo w Nowym Targu bo nic to nie da. Muszą być połączone bezpośrednio nowe rondo w Gronkowie z nową Zakopianką. J żeli tak nie będzie to na ciul obwodnica Waksmundu. Ruch pójdzie Stara droga i obwodnica. Wszystko będzie stało.
Dars11.10.2024, 21:20
Na Tewikiel z tym, bo I tak tam będą korki
Kończacy temat.30.09.2024, 17:31
Dofinansowanie inwestycji zostało wyraźnie skonkretyzowane. Obwodnica Nowego targu. Prowadzeni drogi na Szaflary to "grób" dla tego przedsięwzięcia i dlatego jest tylu upierających się przy tym "rozwiązaniu". Napiszcie wprost, że korki na Szaflarskiej wam pasują, żadnej drogi nie chcecie, i macie gdzieś mieszkańców kosztem rozjechanej i zapchanej zaparkowanymi autami, psami i motocyklistami strefy ... niby-"relaxu". Za to chcecie kompletnie nierealną drogę dłuższą i poprowadzoną bardziej malowniczymi i spokojnymi terenami. Rozum wam odebrało albo cynizm zaślepia.
melas30.09.2024, 10:28
Zamiast przepychać drogę na prawo i lewo może zastanówcie się jak solidnie zrekompensować stratę tym którzy ucierpią, żeby krzywdy nie było? Bez wchodzenia komuś w szkodę to za Mieszka I można było budować, teraz zawsze komuś popsujesz, i tutaj i tam. A ja się nie dogadacie, to za 10 lat korki będziecie polami omijać, i też po cudzym.
do @ ja30.09.2024, 08:23
Ruch na Szczawnicę i tak załatwia nowa droga poza Waksmund i nie jest on wzmożony...Racje mają ci, którzy kierują drogę na Tewikiel. Po pierwsze wzmożony ruch na Zakopane i tak wymusi na Szaflarach obejście wsi za Dunajcem, bo między wsią i torami się nie da..., a po drugie sezonowy ruch Białkę musi mieć ujście i to najlepiej w Gronkowie, bo zaczyna się korkować Nowy Targ. Zresztą Szaflar na Bór i z Gronkowa na zakopiankę już "kieruje" nawigacja... Już widać korki z braku ronda na skrzyżowaniu w Gronkowie, a zauważyłem, że przy wzmożonym ruch od strony Zakopanego korkują się Szaflary i bida się włączyć do ruch. Trzeba zatem jak wariant rozsądny pchać drogę na Tewikiel, co wskaże zarazem szaflarzanom, że to i dla nich rozsądne rozwiązanie w kierunku Białego Dunajca i Poronina... Pchać i przekonywać, nie bać się szantażu że piniendzy nie dadzą... Z czasem i tak się oleju naleje...i piniondze bedom.
ja29.09.2024, 16:31
brońcie tych bloków "Elity" i Sikorskiego. Co gorsze.? droga którą w miarę ktoś szybko przejedzie na karków czy Białkę czy Szczawnicę. czy zapcha to wasze elitarne osiedle i będziecie tam stać w koreczkach. nowy targ to zawsze stan umysłu! robią źle !!chcą cos zrobić tez źle!! nie robią nic jeszcze gorzej.!! tak jak ktoś wcześniej pisał zrozumiecie dopiero po zimie jednej czy dwóch
sikierka29.09.2024, 13:36
Nie jestem fachowcem, ale widząc problemy mieszkańców i drogowców proponowałbym, aby Miasto dało se spokój Szaflarami, bo to co wyprawiali z zakopianką daje wiele do myślenia?, spowolni ślimaczące się decyzje ze szkodą dla wszystkich?
Obserwując jako postronny w mediach i na Podhalu24 dyskusję, nie mogę zrozumieć oporu GDDKiA, ale też braku wizji, a nawet odwagi i urbanistów i Rady Miasta, jak chodzi o ominięcie rezerwatu Bór poprzez Tewikiel i dalej na trójstyk wsi lub w rejon mostku przed Gronkowem na DK 49. Za to pchają się bez sensu w strefę rekreacyjną i zawracają drogę w stronę Śmieciarni.
Zastanawiając się jak uwzględnić zrównoważony rozwój, ekologię i logikę zerknąłem na goeportal https://mapy.geoportal.gov.pl/imap/Imgp_2.html a tu aż narzuca się trasa z punktu dz.ew. 14882/69 (ew. 14453/15, 14882/37) dalej szlakiem drogi polnej we władaniu Miasta na Tewikiel nr dz. ew. 14922, aż gdzieś do dz. ew. nr 14899/2. Tu trzeba polecieć prosto lasem pasem o długości 1 km na granicy Miasta ale za dala od granicy Rezerwatu, do dz. ew. nr 18262/1 dalej do DK 49 wykorzystując szla drogi gruntowej do dz. ew. 18544/2.
Gdyby na rękę poszli mieszkańcy Gronkowa (Gmina wiejska Nowy Targ) to odcinek od granic Miasta tj. od. Dz.ew.18899 można by skrócić do dz. ew. na terenie Gronkowa włączeniem przed mostkiem do DK 49 gdzieś w rejonie nr 1082, a logikę wskazuje istniejący szlak drogi polnej. Zob. działki na https://geoportal360.pl/map/#l:49.4504,20.03147,17
Co do wycinki lasu, nie trzeba się tego bać tylko skompensować nowymi nasadzenia na gruntach przyległych w stronę Lotniska, a miastu ich nie brakuje. Zresztą ludzie sami poszliby sadzić nowy las, skoro istniejący trzeba przeciąć i byłaby sprawa rozwiązana i skutek emocjonalny i efekt ekologiczny murowany? Jechałem ostatnio nową trasą na Warszawę przez Kielce?i widziałem, że lasy tną aby dało się coś zrobić?Jeszcze raz powtarzam, że konieczna byłaby skuteczna kompensata ekwiwalentnego areału nasadzeń, co się nie tylko w Polsce ale i na cywilizowanym świecie robi.
Miastowa29.09.2024, 12:53
Obwodnica powinna pójść w stronę Szaflar, nad polami, omijając Bór a w Nowym Targu powstałe w przeciągu ostatnich lat inwestycje w postaci ,,strefy relaksu", osiedli mieszkalnych. Ta PRZEJAZDOWA autostrada do tworzących się kurortów w Białce i innych ościennych miejscowościach niech obciąża syfem spalin, hałasem tych, którzy korzystają z turystów przejeżdżających przez Nowy Targ. Niby dlaczego i jaki interes mają z tego trującego biznesu mieszkańcy bloków, dzieci relaksujące się w przygotowanych do tego miejscach? Każdy patrzy oczyma własnego interesu i korzyści. Prawda jest taka,że ruch powinien być ograniczony a nie wzmożony w mieście ze względu na jego położenie w kotlinie i utrzymujące się zawieszone pyły i inne świństwa . Dojdziemy do punktu, że forujący autostradę wzdłuż Dunajca bez względu na to czy jest ona na nasypie czy na palach, ograniczona parawanami czy nie będzie rodzajem krematorium dla mieszkańców miasta oraz pobliskiego Boru, torfowisk, zwierząt tam żyjących. Du.... jest ten, który twierdzi, iż obwodnica była dawno planowana a bloki i strefy wypoczynku tymczasowo? Przez 20 lat nie myślano o obwodnicy ale za ciężkie pieniądze sprzedawano ludziom mieszkania w nowo powstałych właśnie w pobliżu osiedlach z widokiem na Tatry.
ps (Inżynierowie dróg z Krakowa => czy Huta Sędzimira trująca ludzi nadal pracuje pełną parą choć dawała miejsca pracy?)
Obwodnica ma być28.09.2024, 19:11
Jak budowano strefę relaksu , było wiadomo i mówiono o tym że to tymczasowe , bo w tamtym rejonie ma iść obwodnica . I nagle znalazł się jakiś tokarz i namieszał. Tak chciał sie dostać do władzy, to postanowił na obwodnicy się wybić. Skończ pan i idź mieszać gdzieindziej .
Dobrze poinformowana28.09.2024, 18:07
Oh Grażynka przestań myśleć tyko o swoim nosie wszyscy dobrze wiedzą, że chodzi ci tylko o to aby zmniejszyć ruch koło twojego domu. Popieram wszystkich którzy są za śladem wokół boru, a fachowcy projektują tak jak im pracodawca karze bo to on płaci za ich projekt.
Mieszkaniec Ciemnogrodu28.09.2024, 15:23
@Grazyna Mikołajska Proszę sobie przeczytać co napisałem i co mówi ekspertyza potem włączyć mapy i zobaczyć gdzie torfowisko, a gdzie zwykłe pola. Zobaczymy którędy kiedyś Zakopianka ominie Szaflary będzie zdziwienie.
Buba28.09.2024, 14:44
O radnego Fatli burmistrz nie wziął, a co miał brać? To pakunek jest jakiś, ktoś go może brać lub przestawiać? Nie jest samodzielny ? To niech slucha Pana Mistrza Tokarza, bo go wywali z Rady skoro pakunek.
Grazyna Mikołajska28.09.2024, 08:47
@ Mieszkaniec Ciemnogrodu. Masz to dokładną analizę fachowca, więc przestań bredzić . Wersja od Szaflar odpoda,zbyt duża ingerencja w Naturę 2000, dostrzegł to nawet Pan Fatla, który wcześniej jakoś tego nie chciał dostrzec. https://podhale24.pl/aktualnosci/artykul/91888/List_Otwarty_w_sprawie_budowy_poludniowej_obwodnicy_Nowego_Targu_.html
ustawki28.09.2024, 05:12
@Katarzyna: na ostatniej sesji było widać jak Tokarz steruje całą 11stką... Fatla zagłosował inaczej niż miał i M.T. coś mu gestykulował... cos w stylu "miałeś głosować inaczej". Oni wcześniej ustalają jak będą głosować, tak samo było z wyborem przewodniczącego i vice . Oni wszystko maja ustawione. Nic z tego na co głosują nie jest wolną wolą danego radnego.
Katarzyna27.09.2024, 22:58
Dobry tekst. Kompleksowa analiza. Nie doceniałam radnego Fatli, a tu okazał się cennym nabytkiem do rady miasta. Widać, że mu zależy. Żeby tylko radny Tokarz ze swoim zacięciem do konfliktowania wszystkich go nie zagłuszył.
Dziękujemy Wam27.09.2024, 22:35
I chwała Ci Panie, pamiętajcie głos ludu jest głosem Boga....... w końcu zaczęto słuchać a nie robić co się chce!
Tadzio27.09.2024, 22:03
To na Zakopane jedzie więcej aut co widać jak teraz się Szaflary korkują. Należy rozbudować zakopiankę przez Szaflary. Do kościoła już mało kto chodzi to nikt nie będzie księdza słuchał ze mu parafie na pol podziela.
Mieszkaniec Ciemnogrodu27.09.2024, 21:57
Nie wiem gdzie oni w wariancie 4 wymyśleli torfowisko droga powinna biegnąć w stronę Szaflar przez tzw. Krótkie Pole potem skrajem rezerwatu po polach aż do ronda nad sortownią na obwodnicę trójwsi.
ja27.09.2024, 21:33
cała ta polana Szaflarską z Sikorskiego jeszcze będą błagać o ta obwodnice po najbliższej zimie "sezonie" jak wszystkie wasze uliczki będą zakorkowane przez turystów na wiosnę sami ta drogę będziecie budować.
ale na razie jeszcze wasze mózgi tego nie rozumieją !!!
Buba27.09.2024, 20:10
Na tej obwodnicy tak Tokarz jak i Fatla wjechali do Rady Miasta, bo przecież żadnych innych usług nie mieli. Popieram referendum w/s odwołania Rady Miasta, maja większość ale tylko w połowie 11/10 to co to za większość?
Ted27.09.2024, 19:50
Budować obwodnicę jak najszybciej, kto tego nie rozumie to nadaje się do szpitala gdzie drzwi nie mają klamek.
karaluch27.09.2024, 19:26
Problemem są Szaflary a rozwiązaniem na pewno nie będzie przedłużenie obwodnicy
Pac27.09.2024, 18:55
Wystarczy pojawić się w dużej grupie na najbliższej sesji I powiedzieć w imieniu mieszkańców, że jest potrzeba budowy tej obwodnicy. Radnych można odwołać w referendum. Potrzebujemy mądrych radnych, takich którzy dbają o mieszkańców a nie o siebie.
King of the Spisz27.09.2024, 18:41
No to brawo 3 km drogi będą robić 10 lat bo nie umią się dogadać, od początku było wiadomo że droga musi się zacząć koło Castoramy a na południe ogranicza ja rezerwat... To co można było ugrać to właśnie zadbanie o ekrany dźwiękochłonne jeszcze przed budową i ewentualnie jak najwięcej przejść pod drogą bo budowa w całości na plach jest mało realna.
Co do zakorkowanych ulic to pewnie że dużo ulży bo każdy kto będzie. Chciał objechać miasto nie będzie zmuszony w nie wjeżdżać. Jak obwodnica ma nie pomoc jak już teraz wszyscy co chcą od Białki jechać w stronę Krk robią to przez Bór i Szaflary bo pozostałe dojazdy do nowej zakopianki albo stoją całkowicie albo trzeba doliczyć co najmniej 15 minut a w tyle to może do Rabki już dojechać
mm27.09.2024, 18:24
Do RADNYCH
POLANA SZAFLARSKA to nie cały NOWY TARG. Budować obwodnicę, bo przepadną pieniądze
Noris27.09.2024, 17:47
Za ponad rok zwłoki zapłacić powinien Tokarz i Fatla. Zabawili się w politykę, a płacą wszyscy stojąc o rok dłużej w korkacha na alejach, Waksmundziej teraz Szaflarskiej i Sikorskiego. Każdy logicznie myślący to wiedział. Szkoda, że rozsądek dopiero teraz wraca.
Burok27.09.2024, 17:34
Obudzili się wszyscy że należy odwodnicę zrobić na palach a nie na paranoicznym nasypie który wielka woda jak się kiedy trafi zabierze w jeden dzień
Góralalbogórol27.09.2024, 16:34
Uważam, że droga poprowadzona w stronę Gronkowa (w okolicach Szaflar), to najlepsze rozwiązanie - dużo jest tam budynków usługowych(rozrasta się), teraz wielkie korki... Może się zmieni na przemysłowe, nie wiemy.
Nie widzę sensu, by budować obecnie drogę w rejonie terenów zamieszkałych w Nowym Targu... Trzeba zaraz będzie myśleć o bulwarach czy coś... a tu droga w powietrzu...

W tej materii jestem zdania, aby przeprosić się z przyrodą i wybudować drogę, która przeniesie część ruchu na południe (Białka Tatrzańska).. bo Zakopianka kwiczy szczególnie Szaflary (światła i PKP) po oddaniu ostatniej drogi....
Nie ma tam znaczących zabudowań, a jednostki dbające o środowisko powinny być trochę przychylne dla dobra społecznego.

GDDKiA planuje wprowadzić ograniczenie prędkości do 60 km/h na całym odcinku do Zakopanego...
W perspektywie lat, droga wybudowana (w planowanym, znanym wariancie) będzie musiała zostać rozszerzona tak czy siak... więc lepiej postawić drogę zdecydowanie dalej od centrum - problemu.

Uważam także, że spory dotyczące umiejscowienia drogi, już dawno powinny być rozwiązane i wreszcie zacznijmy rozwijać myśl - najpierw drogi później domy, bo zaraz będzie problem jak w Lasku o ekrany akustyczne i cichą noc.
lotnik27.09.2024, 16:30
Dziękuję Pani Sabinie za powrót do pisania jak że merytorycznych artykułów :)
Kinga z Polany27.09.2024, 15:37
Turysty którzy mają tylko mieszkanie na polanie nie mają nic do gadania.Tylko mogą dyskutować nowotarzanie którzy tu są od pokolen
On z Polany Szaflarskiej27.09.2024, 15:12
Obudzcie się bo za chwilę okien nie otworzycie przez te auta na Sikorskiego i wokół blokowisk taki jest smród .Strefa relaksu wśród Spalin
Loko27.09.2024, 14:54
Jakas parodia zeby wojt szaflar co blokuje rozbudowe zakopianki bo mu wies na pol podzieli dyktowal Nowemu Targowi co ma robic. Trzeba twardo z GDDKiA.
Onn27.09.2024, 14:34
Potrzeba także odblokować bariery na starej Zakopiance żeby ułatwić przemieszczanie po mieście.Rozgrodzic blachy na Kolejowej,Podtatrzańskiej,na wysokości skarbówki otworzyć przejazd na Nadmlynowke
lb27.09.2024, 14:26
jak inwestycja jednak nie powstanie do 2030, to z całego serca będę życzył blokersom z sikorskiego, żeby im się tam nie dało żyć przez nastepne 20 lat, i żeby ceny ich nieruchomości poleciały na mordę. przez wąską grupę niby-ekologów-a-tak-na-prawdę-zwykłych-egocentryków może cierpieć całe miasto, ba, cały region. przez długie lata. tfu.
Prawo i Sowieci27.09.2024, 14:25
Stop obwodnicy w rejonie boru i os Sikorskiego.
Grazyna Mikołajska27.09.2024, 14:17
Q Karol. Opanuj się . Obwodnica nie
jest po to, żeby z Waksmundu czy okolicznych wiosek wjeżdżać do Miasta,ale ma za zadanie go omijać przez dziesiątki tysięcy pojazdów turystów z Krakowa, Śląska , Wrocławia , Łodzi itd. Ma odkorkować Miasto z tego ruchu, a nie lokalnego. Obwodnica pobiegnie prawdopodobnie estakadą, jest to możliwe, tylko rzecz w tym, że Panowie Radni opozycyjni optowali za obwodnicą od strony Szaflar, mimo wykazania już dużo wcześniej, że tak ślad będzie niemożliwy.
jastrząb27.09.2024, 13:52
Taka ameryyykańska będzie ta obwodnica. Będzie można zburzyć kładkę na borze bo stając w korku na tym odcinku w stronę Bukowiny i Białki będzie można sobie z okna samochodu pooglądać torfowiska i nowotarskie sowy których lata tam tysiąc sztuk
sakrobiznes27.09.2024, 13:37
Szkaradziński stracił kontakt z rzeczywistością. Droga to niedługo będzie jego najmniejszy problem. Zdecydowanie nie ma pozycji do straszenia kogokolwiek. Jego funfle ziobryści będą wkrótce zamykani jak leci. Natomiast warto przypomnieć, że Wielki Rafaello niedawno chciał tam (na Tewiklu) budować spalarnię odpadów dla całej południowej małopolski i wtedy już drogę miał załatwioną.
Pycha kroczy przed upadkiem, co niedługo znajdzie spektakularne potwierdzenie na przykładzie tego megalomana.
Kia27.09.2024, 13:23
Wariant 5 Tunel
skansyniok27.09.2024, 13:19
Oby powstała jak najszybciej, aby nie trzeba było przejeżdzać przez to śmierdzące smogiem miasto.
Karol27.09.2024, 13:19
GDDKiA od samego początku ma gdzieś ludzi. Wizualiacje zrobione tak by nic nie było widać. By ludzi oszukać. Wał ziemny by było szybko i tanio, ale nie rozsądnie. Nie dajmy sobie mydlić oczu. Tyle czasu nie chcieli robić konsultacji z tyle czasu ludzi traktowali jak byle co, to czemu nagle będzie inaczej?
Gdyby nie p. Tokarz,Sięka i cała grupa ludzi, to GDDKiA już dawno zrobiła by co chciała.
Ps.Jeśli ktoś myśli, że obwodnica zniweluje korki w mieście, to jest naiwnym głupcem. Nie da się z Waksmunda czy Ludźmierza dojechać do Nowego Targu inaczej niż Alejami. Obwodnica tego nie zmieni. Korki są i będą, bo aut jest dużo a droga jedna.
Kabaret27.09.2024, 13:19
Tunel zrobić
Cieply27.09.2024, 13:16
Do Pani Grazynki.To nie tylko chodzi ślad drogi ale o budowę na palach a nie nasypie.Inwestor zakopianki żałował że nie wykonał całej drogi na palach a na nasypie,co znacznie utrudniło i podniosło koszty budowy,nie mówiąc co teraz dzieje się tam z zwierzyna.Mysle że bardzo dobrze że oprotestowali pierwotny projekt.W końcu skoczyło się chrapanie wszystkiego jak młode pelikany.Mysle że nowa rada ma wiekszosc to pozytywny akt demokracji.Wiwkoszcz pana Watychy już mieliśmy i chyba nikt nie powie że to dobry gospodarz?!Same sklepy,największe podatki,nietrafione decyzję,brak strategicznych rozwiązań dla biznesu co skutkuje beznadziejnym rynkiem pracy.Mozna wymieniać bez końca...
Bas27.09.2024, 12:55
Obwodnica i tak korków nie zmniejszy póki Watycha nie ogarnie dróg w centrum. Stara zakopianka też musi zacząć byś drogą miejska żeby nie trzeba było wszędzie jechać Szaflarską
Nt27.09.2024, 12:50
Dogadywać się jak najprędzej bo jak przepadną pieniądze które są już zarezerwowane to Nowy Targ cały stanie w korkach
Miejscowy27.09.2024, 12:44
W końcu pozytywne wiadomości :-)Już czas odkorkować to miasto i upłynnić ruch.
Droga27.09.2024, 12:43
Pan Szymon,pan Tokarz,pan Sięka i cała reszta radnych przeciwnych obwodnicy stańcie przy zakorkowanych drogach w mieście i
przedstawcie się. Dobrze by było aby was stojący w korkach poznali i odpowiednio pozdrowili. Obwodnica musi powstać a wy do dymisji. Mam nadzieję, że pan Fatla zmieni zdanie w sprawie budowy drogi podobnie jak zmienia zdanie w sprawie straży miejskiej. Widać, że pan Szymon jest z tych dłużej dojrzewających.
Rhvd27.09.2024, 12:28
Budować jak najszybciej, bo jest potrzebna na już. Wariant przesuniety w strone szaflar, nie ma sensu.
Ale niech jeszcze pomyślą o poszerzeniu ul sikorskiego, bo przez niwy lidl korki rosna, a jak jeszcze aldi sie otworzy, to bedzie jeszcze gorzej
sad27.09.2024, 12:18
Obwodnica to konieczność.
drogowiec27.09.2024, 12:16
Panie Wójcie Rafale Pan się z Panią ulubioną Anną zajmie geotermią
Grażyna Mikołajska27.09.2024, 12:14
Ależ to było wiadome, ze innej opcji nie ma. Wypowiadali się na ten temat fachowcy. Sama cytowałam wielokrotnie list otwarty zamieszczony tutaj na Podhale.24. inżyniera budownictwa drogowego Pana Roberta Dudy, który wykazał za pomocą dokładnej analizy, że wariant od strony Szaflar jest niewykonalny,ale Panowie opozycyjni Radni nie mający żadnych kompetencji w tej materii upierali się przy swoim, tracąc cenny czas, nerwy ludziom i powodując nowe koszty. Z tego artykułu wynika, kto miał rację. Słuchajcie fachowców ,a nie dyletantów. Albo ta obwodnica,albo pieniążki chętnie przygarną inne samorządy, a my będziemy nadal tłamsić się w korkach.
JA27.09.2024, 12:07
W 2029 roku to dopiero sie skończą konsulatcje , realny termin to 2040 rok .
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl