11.10.2024, 20:23 | czytano: 5099

Będą pomiary ruchu na drogach - m. in. w Nowym Targu

zdj. Krzysztof Nalewajko GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na przeprowadzenie pomiaru ruchu na małopolskich drogach. Badanie zostanie przeprowadzone w przyszłym roku, a wyniki zostaną opublikowane w 2026 r.
Na potrzeby badania teren województwa został podzielony na trzy obszary: północno-zachodni (teren Rejonu Kraków GDDKiA); południowo-zachodni (Rejony Wadowice i Nowy Targ); wschodni (Rejony Tarnów i Nowy Sącz). Łączna wartość prac to prawie 2,1 mln zł.
Generalny Pomiar Ruchu w Małopolsce zostanie przeprowadzony w ok. 170 punktach pomiarowych.

- Zmierzymy ruch na trasach szybkiego ruchu oraz na drogach krajowych - mówi Monika Skrzydlewska. - Punkty pomiarowe wyznaczymy na całej sieci naszych dróg. Powstaną one np. na skrzyżowaniach z drogami krajowymi i wojewódzkimi, na granicach miejscowości mających ponad 10 tysięcy mieszkańców, na skrzyżowaniach z ważnymi drogami lokalnymi oraz w miejscach, które ze względu na swoją specyfikę mają duży wpływ na ruch np. duże obszary inwestycyjne, ośrodki rekreacyjne, zakłady przemysłowe, centra handlowe itp. - wymienia przedstawicielka GDDKiA.

W punktach pomiarowych zostaną ustawione kamery rejestrujące ruch. Potem dane z zapisu zostaną przeanalizowane pod kątem liczby i rodzaju pojazdów.

Mierzony będzie także średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek); średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień);  średni ruch dzienny (od 6:00 do 18:00); średni ruch wieczorny (od 18:00 do 22:00);  średni ruch nocny (od 22:00 do 6:00);  rodzaje pojazdów i kierunki ruchu.

Wyniki badania zostaną opublikowane w 2026 roku, równo 100 lat od wykonania pierwszego pomiaru ruchu samochodowego w Polsce. Wtedy badania na drogach państwowych o twardej nawierzchni rozpoczęły się na początku stycznia 1926 r. (2, 3 i 4 stycznia), następnie kontynuowano je co 26 dni, do końca roku. Pomiary wykonywali dróżnicy lub nadzorcy mostów. W specjalnie zaprojektowanych w tym celu książeczkach ręcznie zaznaczali, ile pojazdów i jakiego rodzaju przejeżdżało przez dany punkt. 

Pierwszy pomiar, tak jak i współczesne, zwracał uwagę na rodzaje pojazdów poruszających się po drogach. Wyróżniano dwie podstawowe kategorie – konne i mechaniczne. Zwierzęta zdecydowanie dominowały na małopolskich drogach, a samochody można było zaobserwować w praktyce jedynie w Krakowie, na zakopiance i w okolicy Krynicy-Zdroju. 
Pierwszy powojenny pomiar ruchu przeprowadzono w 1954 roku. Na południu Małopolski większą liczbę przejazdów notowano w okolicy Nowego Targu i Gorlic. Od 1965 roku badanie prowadzone jest w regularnych, 5-letnich odstępach.

Ostatnie badanie zrobione w latach 2020-2021 korzystało już w pełni z zapisów wideo i automatycznych liczników ruchu. 

Szczegółowe informacje o metodzie pomiarowej można znaleźć na stronie GDDKiA. 

GDDKiA, opr. s/
Może Cię zainteresować
komentarze
górolalbogóral15.10.2024, 13:54
No, wybudowali piękną zakopiankę i co? G....!
Ludzie nie potrafią jeździć. Od Bańskiej korki na światłach... Klikuszowa-bis. Codziennie.
Najgorzej to jest na rondzie przy McDonald... Dostać się z lewego pasa z ronda na prawą stronę ślimaka do wjazdu na dwupasmówkę... kiedyś skończy się to wypadkiem...
Samochody wyjeżdżające z Szaflarskiej na starą zakopiankę w kierunku Nowego Targu też mają utrudnione zadanie...
swój chłop13.10.2024, 19:26
To jest paranoja żeby wyjechać z miasta na południe trzeba jechać przez Gronków, Bór i Szaflary. Nie mogę się doczekać sezonu zimowego, dobrze, że od rana do nocy siedzę w pracy.
Jasiek13.10.2024, 16:53
Wyniki pomiarów mogą być szokujące dla urzędników. Okaże się, że w Nowym Targu są... korki!
GM13.10.2024, 14:01
Ja widzę 3 problemy:
1. Miasto jest nadal tranzytem dla turystów. Wyznaczyć drogi dla ruchu tranzytowego, zainstalować system monitoringu miejskiego i automatycznie słać mandaty za zjechanie z wyznaczonej drogi tranzytowej. Jak się zakorkuje, to niech sobie stoją turyści nawet i dwa dni w korku bo góry, krokusy, redyk, itd. może następnym razem przyjadą pociągiem, albo wcale, ale dlaczego cały Nowy Targ ma stać? Co my z tego mamy?
2. Ruch generowany przez sklepy wielkopowierzchniowe. Miasto wydało zezwolenia na budowę kilkunastu supermarketów a Ludźmierska przykładem że tam gdzie dużo sklepów tam są też ciągłe korki. Nie ma gdzie budować nowych dróg w centrum miasta, więc jedyne rozwiązanie to ograniczenia w ruchu, jak na zachodzie, np. w parzyste dni zakaz wjazdu dla rejestracji KTT, KLI a w nieparzyste dla KSU i Słowaków. Dzisiaj systemy automatyczne sprawdzają tablice rejestracyjne, drukują mandaciki, pakują je w koperty, adresują, wystarczy mieć człowieka który to dostarczy na pocztę. A za kasę budować estakady, tunele itp.
Dodatkowy problem to L-ki które spowalniają a wręcz blokują np. całą zmianę świateł i natychmiast powstaje korek. Tutaj miasto też jest bezsilne, jakby nie mogło zakazać ruchu L-ek w godzinach szczytu.
Nie może być tak że mieszkaniec miasta jedzie z jednego końca na drugi 1:30 godz. Konieczne są odważne PILNE i mądre rozwiązania, jakaś sensowna organizacja ruchu bo to co mamy to jest zwykły bajzel.
P.13.10.2024, 10:06
Sami wybieracie takich ludzi do władzy a później lament. Trzeba wybierać ludzi wykształconych którzy coś osiągnęli w życiu, coś zrobili widocznego, namacalnego. A nie tylko dobrych krzykaczy i bajkopisarzy.
Orawiok12.10.2024, 19:52
@do NT

Ale to korki nie od ruchu na Białkę ale fatalnego układu dróg w mieście a miasto ma to gdzieś. Dobrze ktoś napisał, 2 drogi na krzyż a reszta slepa i jednokierunkowa. Połączyć to i auta się rozproszą a nie pchają w Szaflarską i aleje
Ona12.10.2024, 15:33
Katecioki powinni płacić za wjazd do Nowego Targu za tych turystykow co jadą i przeszkadzają w funkcjonowaniu miasta
Dowcipny12.10.2024, 13:58
Co oni chcą mierzyć, jak wszystko będzie stało?
aAA12.10.2024, 13:22
Powiem tak można się poczuć jak naprawdę w dużym mieszkaniu prawie Krk czy Wawa może nie przez architekturę czy uczelnię ale napewno przez korki . To mamy na ba światowym poziomie. Widać to bez pomiarów ale pomiar musi być .
Kidac12.10.2024, 11:24
Soflarzany niedługo będą błagać żeby zrobić coś z tym syfem na drodze
hajduk12.10.2024, 10:46
korki generuje głównie ludźmierska gdzie kumulacja sklepów hurtowni i stacji paliw jest największa ponadto droga jest tranzytowa od Sącza na Jabłonkę urzędnicy powinni zostać pociągnięci do odpowiedzialności za ten bałagan bo sami wydawali pozwolenia ...
Asia12.10.2024, 10:10
Albo miasto przemodeluje układ drogowy, włączy do ruchu miejskiego stara Zakopiankę albo dalej będzie jak teraz - Dwie drogi na krzyż do jazdy czyli Szaflarska i Al. Tysiąclecia w wiecznym korku a reszta pusta bo ślepo zakończona albo jednokierunkowa

Ruch trzeba rozproszyć a stara Zakopiankę włączyć do sieci dróg.
Kierowca bombowca12.10.2024, 09:53
Może najwyższy czas aby nie tylko GDDiK ale przede wszystkim Powiat, Miasto i Gmina zastanowiły się wspólnie nad rozwiązaniami komunikacyjnymi w mieście i okolicach.
Osiol12.10.2024, 09:28
Nie jest źle to nie Chiny że fabryka po trzech miesiącach stoi, tu jest Polska tu pozwolenie na budowę fabryki czeka się cztery lata a ile się poczeka to ... (wywiad z właścicielem Fakro)
Ci urzędnicy to dobrze zainwestowane pieniądze w każdej dziedzinie życia
lb12.10.2024, 09:07
wczoraj był przedsmak zimy - było zablokowane caluteńkie południowe miasto. ja nie widziałem jeszcze czegoś takiego, ale jestem pewien że będę oglądał jeszcze nie raz. mam nadzieję, że teraz wesoło mieszkańcom równi.
Buli12.10.2024, 09:05
Dwa miliony a wystarczy tylko stanąć na chwilę przy drodze i wszystko będzie jasne
Do nt12.10.2024, 08:58
Bardzo dobrze niech będzie jeszcze większy smród i całkowity paraliż Sikorskiego i polany szaflarskiej. Skoro łącznik od castoramy do gronkowa przeszkadzał. Mają teraz piękne widoki. Jestem z nich i z ich protestów dumny. CO CHCIELIŚCIE TO MACIE. A jeszcze aldi i nowa galeria u bryjaka się otworzy to i wy otworzycie oczy i podziękujecie radnym którzy nie zostali wybrani na burmistrza a teraz są radnymi. Miłego dnia w smrodzie
miastowy12.10.2024, 08:45
Przez patomieszkańców zamiast czystego powietrza mamy gnój.
Kuba12.10.2024, 07:08
Kto odpowiada za wczorajszy sobotni paraliż miasta???
Lukas11.10.2024, 22:13
Dzisiaj Szaflary zablokowaly pol miasta. Czas na rozbudowe zakopianki przez Szaflary.
Nt11.10.2024, 21:58
Przez patoturystyke zamiast czystego powietrza mamy gnój z rur włóczących się turystykow.Moze ktoś zmierzy stężenie zanieczyszczeń w powietrzu na Szaflarskiej i Sikorskiego .
MarcinD11.10.2024, 21:46
Szanowna GDDiK, już wam mówię: Nowy Targ ginie, zdycha, dusi się w korkach. Za tę rzetelną i podpartą wieloletnimi obserwacjami opinię rachunek wyślę pocztą. Dwa lata matołkom na urzędach zajmie diagnoza ruchu! Świat urzędników to rzeczywistość alternatywna.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl