09.05.2014, 18:23 | czytano: 3595

Komisja Sportu przeciwna nadaniu nazwy nowotarskiemu basenowi. Opinia burmistrza - także negatywna

NOWY TARG. Popołudniowe posiedzenie Komisji Sportu, Turystyki i Promocji poświęcone było m.in. kwestii zaopiniowania projektu uchwały w sprawie: nadania pływalni miejskiej - nazwy "Fala". Wiceburmistrz Eugeniusz Zajączkowski oświadczył, że projekt przygotowano "z rażącym naruszeniem prawa".
Fala dobrze się kojarzy
Projekt uchwały referował w imieniu grupy radnych Grzegorz Watycha. Przypomniał, że od czasu oficjalnego otwarcia obiekty trwa dyskusja na temat roli, jaką Stowarzyszenie Fala odegrało w budowie pływalni. - Inicjatywa społeczna pojawiła się w 2007 r. Nadanie obiektowi nazwy "Fala" byłoby podziękowaniem dla tych, którzy zaangażowali się w ten proces, bezpośrednio: członkom stowarzyszenia, i pośrednio: osobom, które podpisem wsparły budowę. Fala kojarzy się z wodą, rekreacją, przyjemnością. Celem działalności stowarzyszenia było reprezentowanie woli mieszkańców, by obiekt był nowoczesny i ponadczasowy. Potem pojawiły się perturbacje, bo stowarzyszenie chciało uczestniczyć w wyborze projektu. Odebrano to jako ingerencję w działanie Urzędu. Wybuchły całkiem niepotrzebne konflikty. Ale "Fala" dobrze kojarzy się ludziom - mówił.

Burmistrz jest przeciwko

Do projektu uchwały swoją opinię (czterostronicową) przesłał burmistrz Nowego Targu. Stanowisko władz zaprezentował wiceburmistrz Zajączkowski, który prócz stwierdzenia, iż projekt przygotowano "z rażącym naruszeniem prawa" dodał, że negatywne stanowisko wynika ze "względów formalnych". - Rada nie ma takich kompetencji. Nadawanie nazw placom, czy obiektom - to nie jest zadanie Rady. Narzucając swoją wolę burmistrzowi, usiłujecie obejść prawo. Nie jest tak, że samorząd wszystko może - tłumaczył wiceburmistrz.

Na pytanie jednego z radnych, czy nadanie takiej nazwy basenowi zależy od "dobrej woli burmistrza", Eugeniusz Zajączkowski nie odpowiedział, tłumacząc że można ogłosić konkurs na nazwę, a poza tym widzi sens nadawania nazwy dużym obiektom w dużych miastach, gdzie sponsor płaci za markę, zaś w Nowym Targu jest tylko jeden basen - więc dla niego problemu z identyfikacja nie ma.

Rola "Fali"

Swój sprzeciw wyraziła także Ewa Pawlikowska. - Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że "Fala" doprowadziła do budowy basenu. Basen by nie powstał, gdyby nie grupa radnych, którzy wpisali tę inwestycję do Wieloletniego Programu Inwestycyjnego. To radni zadziałali. W jakimś sensie "Fala" przyspieszyła budowę, ale nie zgadzam się, że "doprowadziła do powstania basenu" - stwierdziła radna i... powołała się na sondę zorganizowaną na naszym portalu, z której wynika, że większość osób jest przeciwko nadawaniu nazwy basenowi.

- Dla mnie jest jasne, że chodzi o Stowarzyszenie "Fala", a nie względy formalne - mówił Gabriel Samolej. - W poprzedniej kadencji, gdy byłem przewodniczącym komisji sportu zabiegałem o basem. Doprowadziłem do spotkania radnych z przedstawicielami "Fali" i mieszkańcami - za co zostałem zrugany. Urząd wtedy był przeciwny budowie basenu i są na to dokumenty. Była walka o basen. Ludzie o tym wiedzą i pamiętają - dodał.

"Nic nie wiecie"
Wiceburmistrz bronił stanowiska przywołując przykład budowy szkoły na Niwie, gdzie "Komitet Budowy Szkoły przez lata był bardzo aktywny, ludzie oddawali za darmo tereny pod budowę szkoły i do głowy nikomu nie przyszło, by domagać się uhonorowania".

- Poza tym władze miasta nie były przeciwne budowie basenu. To nieprawda, co mówi pan Samolej. Był moment zderzenia dwóch inicjatyw. PPWSZ planowała budowę 50-metrowego basenu i myśmy wtedy zwracali uwagę, że dwa baseny będą przez miasto nie do udźwignięcia. Ja byłem jak najbardziej entuzjastycznie nastawiony do budowy basenu w Nowym Targu - przekonywał Eugeniusz Zajączkowski. - Różniliśmy się ze stowarzyszeniem, ale dzieło końcowe powinno wszystkich satysfakcjonować. Projekt zrealizowano z determinacją. Nic państwo nie wiecie! Nie wiecie jak była ta budowa zagrożona! Gdyby nie udało się jej dokończyć - cały samorząd by za to odpowiadał w listopadowych wyborach - mówił poirytowany. Dodał, że pomysł nadania nazwy "Fala" ma "przykryć sukces samorządu, jakim jest dokończenie budowy". - Technologia na tym basenie jest taka, jak u bogatych biznesmenów. Jest nowoczesny - podsumował.

Wątek mijania się z prawdą radny Samolej skwitował stwierdzeniem: "Niedługo wyjdzie na jaw, kto kłamie".

Sprawa przesądzona?

Dyskusję zakończył radny Watycha, mówiąc, że określenie o "rażącym naruszeniu prawa" uważa za przesadę. - Kompetencjami Rady jest wytyczanie kierunków działań. Nikt niczego nie narzuca, to uchwała intencyjna. Zdaję sobie sprawę, że wynik głosowania jest przesądzony. Teraz jest licytowanie się - czyją zasługą jest basen. Władze miasta zamiast się cieszyć i dzielić sukcesem, zamiast popierać inicjatywę społeczną - zawłaszczają sobie prawo do niej, a przekaz brzmi, że "mamy być wdzięczni urzędnikom" - podsumował.

s/
Może Cię zainteresować
komentarze
wiedźmin12.05.2014, 15:43
Nazwa Fala dla basenu jest bez sensu, ale sama debata nad zawłaszczaniem zasług ma uzasadnienie.Delfinie (ziemny) jak mniemam zadowoleni winni wiedzieć kto o nich się stara, a kto jest zwykłym udawaczem i przyparty do muru dla siebie żąda pochwał. Gdyby MS Fryźlewicz słuchał dobrych rad byłby burmistrzem na zawsze. Realizacja budowy basenu była takim działaniem i pewnie zostanie nagrodzona. Prawdą jet to, że na początku był tego wrogiem, a Burmistrz Zajączkowski opowiada bania luki o tym, że miasto utrzymywałoby basen Podhalańskiej Wyższej. Chyba PPWSZ nie jest miasta jednostką.
NAZWA BASENU11.05.2014, 09:22
Rura Maziorza
!!!11.05.2014, 03:22
"NIE DA SIĘ - mnie usunąć" - hasło przewodnie Wielkiego Szu. A może jednak da się - ZA 5 MIESIECY !!!
Alien11.05.2014, 00:56
pan wice Zajączkowski może wyjaśni czy inicjatywa budowy szkoły na Niwie chciała wielkiej hali sportowej, która zajęła kawał działki a teraz nie ma miejsca na plac zabaw dla zerówek i pierwszych klas
tak samo inicjatywa w sprawie basenu mówiła że ma być sportowy z przewiązką do szkoły a wyszło wg mądrzejszych realizatorów ni sportowy ni rekreacyjny ale bez przewiązki bo po co
*10.05.2014, 19:59
Popieram nazwę BEŁKOT, też mnie satysfakcjonuje
Bobo10.05.2014, 19:12
Nazwa nieważna byle woda była czysta w basenie. Najbardziej się ucieszę jak Delfin pójdzie na zasiłek dla bezrobotnych. Torozumiem,że delfin jest z wody a nie następcą tronu?
Brawo ?10.05.2014, 18:00
FALA, w wojsku, to mało służby, mało gadania?!
bełkot10.05.2014, 17:02
Ja sie upieram za nazwą BEŁKOT i ta nazwa mnie satysfakcjonuje.
pio10.05.2014, 13:59
a wy podatnicy płaćcie żeby można było obradować czy nazwać basen czy nie!
Innowierca10.05.2014, 13:29
Po co się szarpać teraz, za 5 miesięcy wybory i niech nowe rozdanie władz miejskich postawi przysłowiową kropkę nad ; I : czyli nazwę Pływalni Miejskiej byle nie św.Marka.
Ja jestem za : FALA : kojarzy mi się z falą morską -bryzą bardzo przyjemna nazwa i przyjemne odczucie być w fali morskiej w trakcie kąpieli.
Zxy10.05.2014, 13:20
Do xyz. Fala to debilna nazwa która kojarzy się zbyt miło wszystkim którzy byli w wojsku. Nikt kto jest trochę myślący nie nazwie tak basenu. Ku czci bardzo małej grupy ludzi którym mazy się władza.
...10.05.2014, 12:59
Burmistrzu...i komisjo...wy jesteście TYLKO pracownikami - NASZYMI pracownikami tj. mieszkańców i G...macie do gadania - macie robić to co my - mieszkańcy sobie życzymy. Nie pasuje to wyp...
jasmin10.05.2014, 11:58
Ja bym proponował nazwę RADNI może to bez kłopotów przejdzie.
......10.05.2014, 11:00
TOPIELICA (i oby polityczna również!!!)
Brawo ?10.05.2014, 10:17
do Delfin.... Cóż z tego, że my mieszkańcy, niby prości ludzie, mamy kilka pomysłów i je przedstawimy burmistrzowi czy radnym? Ci państwo z założenia odrzucają wszelkiego typu innowacje, bo po co się angażować, bo dlaczego niby mają dokładać sobie roboty?!! Przecież to budżetówka, czy się stoi, czy się leży.....złotych się należy!!!! Przykre to jest!
szelma10.05.2014, 09:36
Drodzy Nowotarżanie.
Mając na celu ciekawą zabawę oraz minimalizację kosztów pragnę zaproponować następujące rozwiązanie problemu nazwy dla BASENU:

Już Ktoś, bardziej lub mniej chcący nazwał ten obiekt PŁYWALNIA MIEJSKA.
Nazwa ta trochę jak z minionej epoki, ale jasno określa co to w ogóle jest.
Proponuję, by z liter użytych do już istniejącej nazwy stworzyć nazwę obiektu. Oczywiście rozpatrywanie propozycji nowej nazwy rozpocząć od przyjęcia oświadczenia o odstąpieniu od wynagrodzenia za pomysł.
Miłej zabawy, najlepiej wspólnej ze swoimi pociechami!
xyz10.05.2014, 09:27
delfinie - bajkopisarzu od siedmiu boleści - po złej stronie człowieku stanąłeś. Wiemy że ci się to finansowo opłaca, ale honor ma się tylko jeden, a ty go sprzedałeś i jeszcze próbujesz nam udowodnic, że uczyniłeś to w imie wyższych idei. Chłopie, przecież jaki koń jest każdy widzi, więc daj se siana i nie wysilaj się, a FALA to bardzo ładna nazwa, tylko żaden z was jaj nie posiada
e tam10.05.2014, 09:04
Fala to mi sie kojarzy z fala w wojsku, czyli niczym przyjemnym..
Bolo10.05.2014, 07:37
proponuję nazwę- studnia bez dna(finansowego)
lis10.05.2014, 01:22
Od kiedy Ozorowski zwie się delfin?
osioł09.05.2014, 22:50
''''sami swoi ''''''' tez by pewnie im nie pasowało
ja ty on09.05.2014, 22:43
już ma nazwę "Pływalnia miejska" to o co chodzi? Ktoś chce kasę wydębić? a kogo to obchodzi jaką będzie miała nazwę tak jak z rondami nikt nie mówi kogo imieniem i nazwiskiem jest rondo bo nikt nie pamięta tylko przy czym się znajduje i z jaką ulicą sąsiaduje. Niech się ktoś spyta jak nazywa się rondo przy dworcu to ci odpowie "Rondo przy dworcu" a nadawanie nazw to jest dla zabicia czasu urzędasów
F-1609.05.2014, 22:27
PŁYWALNIA MIEJSKA - Bul, bul, tonę - oto moja propozycja nazwy basenu :)
delfin09.05.2014, 22:18
Pan radny Watycha ma problem z pamięcią i dużą skłonność do nad interpretowania faktów. Hello, to już nie działa. Działało może kiedy pan wchodził do samorządu, ale dzisiaj, po kilku latach ludzie będą wymagać realnych działań i dokonań. Mają też prawo do oceny czterech trudnych lat udowadniania, że tylko pana racja jest prawdą objawioną. I to jest właśnie cyniczna forma zawłaszczania. Nawiasem mówiąc władza wcale nie musi się cieszyć. Cieszyć mają się mieszkańcy i każdy z tych, który wychodząc z miejskiej pływalni to uczyni - z nazwą czy bez nazwy. Pewnie też okazuje wdzięczność nie zastanawiając się kto i w jakiej skali był inicjatorem, inwestorem czy realizatorem. Raczej stosuje miarę satysfakcji. Pan tego nie widzi? Pan tego nie słyszy? Pan tego nie czuje?Mam wrażenie, że to zadowolenie najbardziej pana boli i wszystkich, którzy mając władzę uchwałodawczą w rękach, a przez dwa lata nawet większość, nie potrafiła tej władzy nijak wykorzystać, bo najważniejsze było zwalczanie Fryźlewicza. Fala odpłynęła, a każde aktywne stowarzyszenie realizuje się na tyle, na ile ludzie tam zrzeszeni mają pomysł na nasze lepsze życie. Jest też czas, który albo się wykorzystuje albo bezpowrotnie traci. Właśnie coś pan stracił, ale żeby do tego się przyznać trzeba mieć klasę i odrobinę obiektywizmu.
kioskareczka09.05.2014, 21:56
Skoro na przyjmowali rodzinki działaczy pewnej wspólnoty samorządowej to czemu nie uczcić i uhonorować tej wspólnoty że ma takich wybitnych działaczy nadając pływalni nazwę skrótowiec tejże wspólnoty samorządowej?
luca09.05.2014, 21:42
ALE JAJA:)
N.T09.05.2014, 21:26
BANDA...
Maria09.05.2014, 21:17
Skandal, Najważniejszy problem rady i władz to nazwa basenu. nie brak miejsc pracy, nie brak środków do życia nie powtarzające się samobójstwa młodych ludzi tylko nazwa basenu. Jak wam nie wstyd, za co bierzecie te diety skoro nic nie robicie dla zwykłego mieszkańca naszego miasta.
lambada09.05.2014, 21:06
Fala kojarzy mi się jedynie z wojskiem ... i to chyba niezbyt pozytywne skojarzenie. Po co ma być jakaś nazwa
Lij09.05.2014, 20:55
Hmmmm,ze tak zapytam, ile kosztowala ta nazwa??? :)
nio nio nio09.05.2014, 20:26
Teraz sobie będziecie papiery wyciągać? Wstydzilibyście się. Kłamczuch goni kłamczucha. A to ludzie są najbardziej zasłużeni w tym że basen powstał. Pani Ewo - nie spodziewałam się po Sportowcu takiej rangi - aż takiej małostkowości.
WIOSLO09.05.2014, 20:24
trzeba bylo nie zatrudniac bankrutujacych firm jako wykonawcy to moze nie bylo by zadnych zagrozen . Od poczatku byly problemy z ' ALPINE' wyzyskiwacze nie pierwszy taki nr na panstwie a Ja bym tego nie nazwal sukcesem samorzadu ze nie ukonczyl budowy w terminie i ze stratami xxx a nazwa niech bedzie jaka jest
brunet09.05.2014, 20:05
To nie komisja pani redaktor tylko zdrajcy i jedna blondynka
ana09.05.2014, 20:00
szansa na lepszy kontakt z mieszkańcami ,bez pokazu władzy się wypaliła ,był pomysł fajny który być może dał by WAM wiecej punktów w wyborach ale teraz trzeba Was wymienić na pokorniejszych!!!!
derr09.05.2014, 20:00
To podłe, urzędnicy przypisują sobie zasługi a gdyby nie mieszkańcy tego regionu - to guzik byśmy mieli a nie basen. OD razu było wiadomo, że zapowiedzi Hodorowicza o basenie to ściema. No i gdzie ten basen przy Podhalance? Czekaj tatka latka. Tak samo jak z wykorzystaniem terenu starego szpitala. Na świętego nigdy.
Nowotarżanin z wyboru09.05.2014, 19:41
A nie pisałem ze "Fala" miała w poważaniu propozycję wspólnej inicjatywy z miastem i PPWSZ przy poprzednim artykule? Teraz te słowa znajdują tylko potwierdzenie. Nie taka Fala szlachetna jak ja malują. ;-)
zgrir09.05.2014, 19:38
Chwała na wysokości chwala na wysokości a pokój na MO
dość tego!09.05.2014, 19:26
Urząd kocha tylko piłkę, za grube miliony powstają dwa kolejne stadiony. Basen mają gdzieś tak samo jak Gorce i lodowisko. A Fryźlewicz cały czas jak mantrę: nie da się, nie możemy, nie mamy kompetencji. Tak samo nie dało się brać dotacji na lodowisko i MOK bo coś tam. Jak się chce to się da! Fala też walczyła o dotacje z UE co jest gwarantem że inwestycja będzie prowadzona porządnie bo sprawdzają to unijni urzędnicy ale tu też się "nie da". Wszędzie się da tylko nie w Nowym Targu pod rządami Fryźlewicza!!!!!!!
Ada z 8 klasy09.05.2014, 19:16
Basen nazwijcie im. "Żółwika".
.09.05.2014, 18:55
Basen i basen, jeden wielki przekręt i kumoterstwo przy zatrudnianiu, sama zakopiańska ekipa szefa Ścisłowicza i pwsowska . A gdzie zamknięta Hala Gorce? Gdzie lodowisko? Gdzie zajmowanie się halami sportowymi których ceny wywindowane są do granic rozsądku.
osioł09.05.2014, 18:54
powinna nosic imie jakiegos sw.
STAŚ09.05.2014, 18:37
I, co, my tu mamy nowego?? Dalej, nikogo nie ma w domu, klucz pod wycieraczką?!!
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl