Drążenie tunelu pod górą Luboń na trasie nowej zakopianki między Naprawą a Skomielną Białą postępuje zgodnie z harmonogramem. Aktualnie drążenie prowadzone jest od strony Naprawy. W sierpniu ma rozpocząć się kucie tunelu od strony Skomielnej Białej.
Oprócz samego drążenia i zabezpieczenia tymczasowego wykonywane są zbrojenia i betonowanie obudowy stałej w dwóch nitkach portalu północnego. Od strony portalu południowego trwa budowa muru oporowego. Skarpa drogowa nitki lewej wzmocniona specjalnymi kotwami wzmacniającymi została tu wykonana w 100%. Drążenie pierwszej nitki tunelu od strony południowej, zgodnie z planami ma się rozpocząć na przełomie lipca i sierpnia 2017 r.W przypadku nitki prawej portalu północnego wydrążono i wykonano obudowę tymczasową o dł. 110 m. Wykonano także izolację na ścianach tunelu, trwają roboty zbrojeniowe i betoniarskie obudowy stałej, przygotowano zbrojenie pod szalunek stropowy na długości 24 m. W przypadku nitki lewej portalu północnego wydrążono 55 m i wykonano na tym odcinku obudowę tymczasową. Trwają prace przy zbrojeniach obudowy stałej dolnej części tunelu ( spągu ).
Rozpoczęcie drążenia jednej nitki tunelu portalu południowego przewidywane jest na przełom lipca i sierpnia 2017 r, a drugiej nitki portalu południowego planowane jest na listopad 2017 r.
Ze względu na warunki geologiczne i hydrologiczne panujące na tym terenie projektanci tunelu zalecili, aby pomiędzy jedną nitką drążonego tunelu i drugą było od 50 do 100 metrów różnicy stąd otwory nie są drążone jednocześnie. Dlatego też drążenie lewej nitki portalu północnego rozpoczęto dopiero po wydrążeniu 50 metrów prawej nitki.
Skomplikowana budowa geologiczna Karpat Zewnętrznych spowodowała wybór drążenia tunelu metodą tradycyjną, górniczą. Wykonawca, firma Astaldi z Włoch stosuje metodę A.DE.CO.RS (analiza deformacji kontrolowanych z skałach i gruntach) czyli metodę kontrolowanej deformacji. Jest ona stosowana po raz pierwszy w Polsce, a została opracowana w latach 80 we Włoszech. Metoda ta była wykorzystana przez Astaldi w bardzo podobnych jak na „Zakopiance” warunkach gruntowych, przy budowie tunelu Marta Giulia, na linii kolejowej pomiędzy Parmą a prowincją La Spezia we Włoszech.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, oprac. r/
Teraz czas na PiS od Chabówki do Nowego Targu - obiecali w kampanii !!