29.01.2018, 17:00 | czytano: 7149

Gorzka prawda o paleniu w piecach w Nowym Targu. "To czym palą nowotarżanie trudno nazwać węglem", "W piecach lądują śmieci"

Arch. Podhale24.pl
Nie miejmy złudzeń - w Nowym Targu powietrze bywa gorsze niż w Krakowie. Małopolski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska Paweł Ciećko przedstawił dziś na sesji Rady Miasta Nowego Targu informację o stanie powietrza w stolicy Podhala.
- Węgiel, który jest używany przez mieszkańców Nowego Targu, trudno nazwać węglem, bo nie spełnia żadnych norm. To wszystko widać na pyłomierzu - mówił radnym Paweł Ciećko, podkreślając, że to właśnie jakość paliw stałych jest jedną z głównych przyczyn zanieczyszczenia powietrza. Swoje dokładają małe i średnie przedsiębiorstwa, które palą w piecach odpadami poprodukcyjnymi. - Przy ich spalaniu wydzielają się związki, które nas zabijają - mówił. Wpływ na stan powietrza mają także spaliny pochodzące z samochodów.
Efekt tego wszystkiego, to niestety wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza. Nowy Targ w 2017 roku miał 100 dni z przekroczonymi normami. Problem ten, jak podkreślał, dotyczy okresu jesienno-zimowego. - W lecie w Nowym Targu mamy doskonałe powietrze - podkreślił. - Ale zimą niejednokrotnie jest tak, że wjeżdżając do Nowego Targu od strony Niwy nie widać miasta, bo takie jest zanieczyszczenie powietrza.

Paweł Ciećko powiedział też bez ogródek, że nowotarżanie palą w piecach śmieciami. Pokazują to dane ze zbiórki odpadów - w lecie jest zbieranych od mieszkańców więcej ton śmieci niż zimą, choć w każdym z tych okresów mieszkańcy produkują ich tyle samo. - Do tego dochodzi masa odpadów kuśnierskich z nielegalnej produkcji, które lądują w piecach - dodał.

Problemowi nie pomaga też klimat Podhala. W ciągu roku w Nowym Targu jest ok. 100 bezwietrznych dni, najczęściej właśnie jesienią i zimą. A wtedy jest najgorzej, bo pył zawieszony wisi nad miastem. Pomaga czasami halny, ale nie rozwiązuje on problemu.

Odnosząc się do dyskusji, czy np. za komuny powietrze było bardziej zanieczyszczone niż teraz, zdaniem Małopolskiego Inspektora Ochrony Środowiska, w latach 80-tych powietrze mogło być lepsze. - Węgiel był tańszy, miał odpowiednie normy, był wysokoenergetyczny i pochodził z dobrych pokładów. Nie można było też sprzedawać mułów i flotów - uważa.
Jedyną drogą do poprawy tego stanu rzeczy jest ciągła i konsekwentna walka z trucicielami powietrza i wymiana pieców na bardziej przyjazne środowisku. Paweł Ciećko pochwalił Nowy Targ za dużą liczbę działań na rzeczy poprawy powietrza. - Wierzę, że burmistrz Watycha sobie z tym problemem poradzi. Może nie w tej kadencji, ale w przyszłej - dodał.

Jego zdaniem, podejmowane działania przyniosą efekty za kilka lat.

r/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Miłośnik świeżego powietrza18.02.2018, 18:19
Samochody jeżdżą cały dzień, a gęsty smog zawisa dopiero póżnym popołudniem. Wiadomo że musimy palić w piecach,ale róbmy to tak jak proponują nam fachowcy, czyli zapalajmy odgórnie i bez plastików i śmieci. Ktoś tam napisał że węgiel drożeje i nie będzie stać go na zakup dobrego paliwa.Podam Wam przykład; złomowiska prosperują bardzo dobrze i mogą zakupić dobry węgiel , a mimo to koło mleczarni spalają plastiki i gume z rozbieranych samochodów, kilkaset metrów dalej warsztat samochodowy , piękny dom a z komina taki sam smród.Tego zachowania nie powoduje bieda, tylko sknerstwo i upór a naszą policję to nie interesuje.Szkoda bo w najbliższym czasie większosć z nas zapadnie na nieuleczalne choroby nowotworowe i wtedy będzie już zbyt póżno na przemyślenia. Pozdrawiam i życzę świeżego powietrza
palący02.02.2018, 17:21
Palimy polski "patriotyczny" węgiel. A jak dymi to znaczy gospodarka się rozwija. Co ty na odludziu mieszkasz?!?!.
Póki węgiel jest będę palił i dymił.
Koniec i kropka.
Jan Sięka02.02.2018, 17:02
Pan Inspektor Ciećko myli się co do głównej przyczyny: wcale nie jest to niska jakość węgla, którym opalane są nowotarskie domy, tylko, z uporem maniaka będę to powtarzał, nieprawidłowy sposób palenia. Węgiel jest wędzony w kopciuchach, zamiast być spalany. Po zmianie sposobu rozpalania na prawidłowy, czyli współprądowy (od góry) redukcja emisji pyłow jest rzędu 80%. Z własnego doświadczenia wiem, że żółto-brązowy dym się wydziela również wtedy, gdy palimy najlepszym węglem.

Zgadzam się oczywiście, że w wielu domach śmieci lądują w piecu i to jest naganne. Jednak, jak pokazują doświadczenia straży gminnych z Małopolski i Śląska, najwyżej 20% kontroli palenisk domowych kończy się wykryciem nieprawidłowości, czytaj: właścicel pali śmieci. A co z tymi pozostałymi 80%? Legalnie kopcą, bo nie wiedzą, że można inaczej. Bo władze, szczególnie w Małopolsce, boją się otwarcie powiedzieć, że zmiana sposobu rozpalania jest skutecznym i szybkim, choć tymczasowym (do czasu wymiany kotłów) sposobem ograniczenia emisji zanieczyszczeń.
Igor02.02.2018, 00:14
Czyli jak inni ze swoich podatków nie dołożą ci do opału to ty będziesz palił czym popadnie i jesteś usprawiedliwiony i może jeszcze pokrzywdzony tak? Nie. Spalanie śmieci to kwestia zaradności, wychowania i moralności. Jak wiesz że nie stać cię na węgiel to napisz pismo o przydział drewna z wycinek miejskich lub skorzystaj z pomocy społecznej a nie truj innych ludzi. Pierwszy problem to nie samochody czy gorszej jakości węgiel. Problem to mechanicy spalający przepracowany olej który jest niewyobrażalnym źródłem rakotwórczych substancji w tym metali ciężkich oraz substancji kilka tysięcy razy bardziej toksycznych od cyjanku potasu. Mechanicy spalają także plastiki i gąbki emitując cyjanowodór - gaz pruski oraz dioksyny i chlorowodór. Stolarnie spalają resztki z płyt mdf w których są kleje, farby plastik. Kuśnierze spalają resztki skór w których jest chemia i farby. Cwaniaki z pensjonatów spalają plastikowe śmiecie po wycieczkach żeby nawet latem oszczędzić parę groszy i pogrzać sobie wodę. Kryminał. Ci wszyscy ludzie łącznie z prywatnymi domami gdzie prymitywni właściciele rozpalają w piecach plastikiem i przy okazji spalają co się tylko da spalić - dywany, wykładziny, styropian po remoncie, powinni gnić w więzieniu za narażanie innych na choroby i śmierć. Lawinowo wzrasta zachorowalność w Polsce na raka płuc. Dzieci coraz częściej rodzą się z wadami rozwojowymi. Nie może być litości dla trucicieli. Zgłaszać gdzie się da, monitorować toczące się sprawy, egzekwować kary. Najskuteczniejszy jest WIOŚ Nowy Sącz. Piszemy maila, podajemy tylko imię i nazwisko, okoliczności, adres truciciela i ZASTRZEGAMY ANONIMOWOŚĆ. Kontrola WIOŚ to jest wyrok. Ta instytucja może wejść z nakazem i z Policją. Biorą wymaz z paleniska i z komina. Są skuteczni. Można zrozumieć spalanie syfu w przypadku skrajnej biedy i niezaradności życiowej. Jeśli jednak palacz chodzi normalnie ubrany a tym bardziej stać go na paliwo do auta to nie ma sensu nawet apelować. Zgłaszać takiego sk...na i nawet się nie zastanawiać. Kiedyś chodziłem, apelowałem. To nie ma sensu. Walczcie z tym bo to wasze zdrowie i zdrowie waszych dzieci. To jest bezczelne cwaniactwo a tłumaczenie się drogim opałem to tłumaczenie się idioty.
goral maltanski01.02.2018, 21:54
a ja zapraszam na Malte tu sie oddycha pelna piersia ... Karac moze kazdy urzednik , obnizcie Vat na gaz zadbajcie o jego jakosc , zastosujcie inne taryfy na to paliwo na Podhalu !!! zobaczycie zmiany !!!
normal01.02.2018, 13:45
Z roku na rok ceny węgla rosną o średnio 10% mimo że inflacja praktycznie stoi w miejscu. Jak tak dalej będzie wszyscy będziemy palić śmieciami bo nas nie będzie stać na węgiel lub gaz. Gdyby węgiel staniał to nie byłoby sensu ładować do pieca innych materiałów opałowych ale nikomu nie zależy na tym aby wstrząsnąć lobby węglowym bo łatwiej wstrząsnąć biednym mieszkańcem i nakładać kary.
SSS31.01.2018, 12:19
NOWE PIECE - nie są rozwiązaniem, jeśli nadal będą nam sprzedawać kiepski (wymieszany z miałem) węgiel, mimo tego, iż kupujemy najdroższy dostępny - czy ktoś mógłby zacząć to kontrolować??? WIATR - nie jest rozwiązaniem, ten pył i tak gdzieś opadnie na glebę z której będą jakieś zbiory :(
Obserwator30.01.2018, 18:39
do @Burok, masz racje i dzięki za podpowiedź. Tu same apele nie wystarcza trzeba kompleksowych zmian a nie oczekiwania na wiatr, który rozwieje ten syf..
Burok30.01.2018, 12:16
Do obserwatora:
Cena za gaz jest dobra , ale nie da się podlączyć pieca gazowego do starej instalacji gdzie rury są grube jak ręka . Piec gazowy nie jest w stanie napędzic grzania 500 l wody w obiegu i stąd są glupie opinie iz gaz jest drogi . Dlaczego nie dofinansowuje się zmiany instalacji na cienkie rurki tylko dopłaca do zmiany jednych pieców węglowych na drugie . Gazyfikować miasto i wymieniać instalacje . Wegiel zostanie węglem , zawsze będzie z tego syf . Piec gazowy ma jeden plus - nie da się w nim palić śmieciami :):)
x30.01.2018, 12:05
Janosik: masz jakieś wiarygodne dane na ten temat? Bo ze wszystkich danych wynika, że samochody stanowią ok. 10% źródła problemu...
Płucka30.01.2018, 11:48
Jarmark to największe źródło syfu na Podhalu!
Po pierwsze załóżmy taki handlarz Waldek sprzedający chińskie obuwie. Odbiera swój towar powleczony masą kartonów, foliopaków, styropianów itp. rzeczy. Wiadomo, że nie wyrzuci tego przecież do śmieci- tylko do pieca, razem z chińskimi butami, które nie zeszły. Tak to ciepło będzie i zaoszczędzi bo za wywóz śmieci z działalności gospodarczej musiałby jeszcze zapłacić, a i węgiel swoje kosztuje.
Po drugie samochody stojące w korkach z całego Podhala i okolic, plus przygraniczna Słowacja w czwartki i w soboty. Dorzućmy kursantów do tego i mamy piękny gęsty bulion.
Po trzecie pamiętacie handlarza Waldka z puntu pierwszego? Jak coś sprzeda to ma śmieci. Część bierze do domu do spalenia, a cześć zostaje po to aby wywieźć na wysypisko. I git w końcu jakieś śmieci na wysypisku ale te śmieci są groźniejsze od tych spalanych. Z nich uwalnia się powoli małych dawkach ale systematycznie metan. A wszystko trafia do najbliższego wysypiska.
Po czwarte wymieńcie handlarza Waldka na Maryśkę od odzieży, Marka kuśnierza, Romka od mebli i dorzućcie do pieca odpady produkcyjne.
baca30.01.2018, 10:58
do olo
Wypraszam sobie, ja mam piec na ekogroszek i palę tylko w sezonie zimowym. Proszę nie wrzucać wszystkich użytkowników do jednego worka....
beksiński30.01.2018, 10:42
Kto zagląda do planów rozwojowych miasta zwiazanych z ochroną powietrza- ekologią?
Chciałbym realnych planów - swoistej mapy drogowej - terminy realizacji , odpowiedzialni, a nie okresowe bicie piany o piecach.
Ogłosić publicznie , zorganizować referendum i konsekwentnie realizować uzgodnione zamierzenia.
..............................................................................
Mieszkańcy naszego miasta muszą wywierać nacisk, aby samorzad zainwestował w sieć gazową, która powinna objąć nie tylko centrum Miasta.
Niech sie pochwali urząd ile rozprowadził nowej sieci gazowej poza obszarem miasta.
.............................
Alternatywa jest sieć geotermalna , ale już trzeba projektować i rozprowadzić sieć przewodów.
.............................................
Cenralna sieć ciepłownicza ( odpowiednie filtry)- rozbudować , duże miasta potrafią być ogrzewane z takiej sieci.
.........................................
Patrzęć w przyszłość, gromadzić srodki finansowe na cele ekologicznego ogrzewania, zamiast wymyślać "pod wybory" nietrafione pomysły inwestycjne- wieże widokowe, kawiaranki itp.
olo30.01.2018, 10:01
Prawdą jest niestety iż kocioł na tzw. eko-groszek pracuje non stop 24g/dobę przez cały rok. Przy takiej jakości węgla mamy smog większy niż w latach 80 czy 90 kiedy takich kotłów nie był,. był za to węgiel w jednym gatunku i to dobrym. A śmieci na pewno też były spalane. Dzisiaj śmieci każe segregować przez co odbierane są gotowe surowce wtórne za które powinno się płacić a nie pobierać opłaty za ich wywóz.Gdyby prawidłowo działały skupy surowców wtórnych nikt przy zdrowych zmysłach nie wrzuciłby do pieca kawałka plastiku. Ale to nie o to chodzi żeby byłą ekologia tylko o to żeby można było wlepiać mandaty zamiast wyjść na przeciw z dobrymi pomysłami na poprawę powietrza. Przede wszystkim należy usunąć samochody nauki jazdy z centrum miasta bo one też spowalniając ruch przyczyniają się do dodatkowego zanieczyszczenia powietrza szkodliwymi związkami azotu oraz pyłami z okładzin hamulcowych itd.
Janosik30.01.2018, 09:17
W Nowym Targu powietrze bywa gorsze niż w Krakowie.
Nie bywa tylko jest. Przyczyna - milion samochodów dziennie. Jedną ulicą w N.Targu dziennie przejeżdża kilkanaście samochodów więcej niż w Krakowie.
Samochody, głównie z dieslem, to jest prawdziwa przyczyna smogu.

Porobić obwodnice i wypieprzyć jarmark, zlikwidować Lecrerc a Problem smogu zniknie.
besala30.01.2018, 08:23
A jakie sa efekty pracy powołanego przez burmistrza Watychę Zespołu Doradczego? Jego powołanie to takie charakterystyczne dla biurokratów bicie piany. Udawanie, że coś się robi. Dzieki smogowi nasze miasto jest obecne w mediach ogolnopolskich. I chyba o to chodzi; niech mówia nawet źle, ale niech mówią! I to jest kolejny sukces obenie rzadzących miastem.
Wojtek30.01.2018, 06:53
Ja bym chętnie palił gazem ale niestety na Niwie brak gazu, zreszta nie tylko na Niwie
Obserwator30.01.2018, 06:27
Obniżcie ceny za gaz i po problemie. Niektórzy budowali domy na wyrost gdy cena węgla oscylowała w granicach 100-200 zł teraz za mniej niż 900 zł za tonę dobrego węgla, nie uświadczysz chyba, że z bieda szybów sami będziecie kopać .. ludzie pala i będą palić czym się da bo puścić z dymem ok 3-4 ton węgla za 3-4 tys. zł to nie zabawa
ehh30.01.2018, 00:28
Haha, miasto coś robi, burmistrz coś robi??? Co robią ja się pytam. Do momentu gdy np. na tym portalu w górze nie przestanie się prawie codziennie świecić pasek z napisem jakość powietrza zła lub bardzo to znaczy, do tego momentu znaczy że nic nie robią. Wprowadzić całkowity zakaz palenia węglem i jego pochodnymi z okresem przejściowym 3lata, w czasie którego dofinansuje się w prosty sposób wymianę źródła ogrzewania na inne, a miasto zbuduję jak największą centralną sieć ogrzewania. Obecny system dotacji to jest pic na wodę, fotomontaż. Przychodzi durny urzędas i każe oprócz pieca instalacje wymieniać, okna wymieniać, budynek docieplać... Dobrze, że nie każe nowego domu wybudować!!! Oczywiście lepsza instalacja, energooszczędny budynek to mniejsze zużycie każdego źródła ciepła i oszczędności... Ale to powinno być uzupełnieniem tematu, bo kluczowym zagadnieniem mogącym najwięcej poprawić to wymiana pieca/ogrzewania na takie które nie pozwoli palić węglem jego pochodnymi i śmieciami!!! Poza tym dofinansowanie na nowe piece węglowe to jakaś paranoia. Trują mniej, ale nadal znacząco!!! To tak jakby wyleczonego z alkoholizmu nazwać tego co już nie piję litra wódy dziennie, a tylko pół...

A do wszystkich, którzy chcą sobie palić syfem i truć siebie i innych mam proste rozwiązanie. Jak uważacie, że nic takiego złego nie robicie, to spaliny z komina wprowadźcie sobie do wnętrza Waszego nierzadko luksusowo wykończonego domu, pod którym stoją fury, za których równowartość można by najnowocześniejsze ogrzewanie zainstalować!!! I sobie sami to wdychajcie, dziady jedne!!!
oskar5129.01.2018, 23:18
A czym ogrzewany jest dom burmistrza ?????
oldman29.01.2018, 22:44
Ekogroszek czyli potłuczony drobny wegiel, wegiel gruby- 1000 zł za tonę.
...................................
"Uzdatnianie" czyli mieszanie naszego dobrego węgla z tanim rosyjskim, ukraińskim, prawdopodobnie powszechne na składach węglowych.
Kto jest w stanie kontrolwać handel opałem.
......................................
Najporościej zachwalać nowe piece- jedyna recepta naszych rządzacych. Przy okazji ukryta reklama pieców, które nie wydalają spalin tylko perfumy marki Old -Spice.
Gazda zza potoka29.01.2018, 21:50
Niech sobie doliczy to, że kilkadziesiąt ton śmieci jak wersalki i inne gabaryty zbierają latem a nie zimą. Troche to dziwne, że osoba na takim stanowisku opiera się nie na kontrolach domów czy coś a czymś co jest mocno naciągane. Niech inspektor ruszy się zza biurka na składy węgla i tam zobaczy co sprzedają!
nowotarzanka29.01.2018, 20:02
ja mam takie pytanie dlaczego urzad miasta nie wyda pozwolenia aby domy ktore maja skrzynke gazowa na scianie domu mogly przejsc na ogrzewanie gazowe bez wzgledu ze wspolwlasciciel nie wyraza zgody sama mam taki przypadek ze ja jestem za gazem a drugi wspolwlasciciel nie dodam ze w budynku sa dwa osobne kominy z piecami na wegiel i jeden od drugiego nie jest zalezny ale potrzeba zgody drugiego wspolwlasciciela prosze o tym pomyslec chodzi o nasze zdrowie
John29.01.2018, 19:45
No ja od lat kupuje wegiel u sprawdzonego dostawcy i nie narzekam a nawet polecam maja certyfikaty z kopalni i tylko PGE w Spytkowicach
awq29.01.2018, 19:36
W NT nawet halny nie wieje !! Banda cyganów , i bus co 5 min. na zakopane!!!!!
w-nt29.01.2018, 19:28
A gdzie ten wspaniały dron co latał w zeszłym roku w rynku W MIESIĄCU MAJU.Teraz niech polata ,chyba że padł ze smrodu.
abc29.01.2018, 19:13
wybory idą, pochwały się należą.
a smog?
z smogiem można walczyć i trzeba walczyć, jednak nie cena węgla jak to robi dobra zmiana.
jak ludzie nie zarobią to będą kombinować, i nie odkryłem Ameryki!!!
a trucicieli na większą skalę - proste uwalić od razu "lżejsze" powietrze się zrobi.
ppf29.01.2018, 18:54
Paradoks polega na tym iż zakazano palenia tzw odpadami z węgla ale już nikt nie zakazał handlu opałem marnej jakości że o imporcie węgla ze wschodu nie wspomne
4you29.01.2018, 18:44
A Szanowny Pan urzędnik jest od tego żeby ten problem rozwiązać a nie mówić o tym
kkkk29.01.2018, 18:39
za hitlera też było czyste powietrze
osioł29.01.2018, 18:18
to sptawiedliwosc społeczna jesli biedny truje bogatego bo ten mu mało płaci .....ale powazniej jesli rzad na poziomie kopalni[sciany]sprzdaje niemcowi dobry wegiel [antracyt]oraz cały koksusjcy wegiel jest eksportowany co to znaczy.......jesli wydobycie wegla nie pokrywa zapotrzebowania polski i dwa mln ton MUSIMY sprowadzic z Rosji jesli na eksport sprzedaje sie po 200-300 zł Polak u siebie na wsi kupuje po tysiac za tone to co to znaczy.....ano ze dobrej jakosci wegla NIENA I NIEBEDZIE
Były nowotarżanin29.01.2018, 18:16
Po co inwestować w infrastrukturę sportową na "świeżym powietrzu" (ścieżki rowerowe, trasy biegowe itp) w mieście gdzie sezon grzewczy trwa od października nieraz do końca maja i nie ma czym oddychać? Może zacząć od powietrza... Kilkadziesiąt lat temu wykonano odwierty geotermalne, zbudowano gazową ciepłownię do dogrzewania wody która teraz jest w ruinie a ciepła woda popłynęła gdzie indziej. Gdyby wówczas nie zarzucono tego projektu i systematycznie podłączano kolejne ulice możne problem teraz byłby marginalny. Geotermia to zmarnowany dar i jedyna alternatywa dla węgla w zimnej i zamglonej kotlinie Orawsko-Nowotarskiej. To trochę obłudne narzekać na tych co palą węglem siedząc w "ciepłym inspektoracie" może nawet nie wiedząc skąd jest tam ciepło...
zatroskany29.01.2018, 18:11
Tylko ci co trują muszą za to płacić tylko ekonomia a nie kontrole to rozwiąże węgiel 2000tyś a pieniądze pozyskane do ekologi gaz oze pompy ciepła preferencyjne kredyty a nie tak jak do tej pory gaz na budynku a komin kopci jak fabryka i auto nie jedno od 100000tyś cena wyjściowa stoi na podwórku i szukają dotacji do kopciucha może być nawet 10 generacji to zawsze będzie truciciel a co dotyczy aut to trzeba było urządzić 3 razy w tygodniu te nieszczęsne jarmaki i całkowicie sparaliżować miasto kopcącymi samochodami sojącymi godzinami w korkach
M...29.01.2018, 18:10
Nikt temu urzędnikowi nie powiedział że kuśnierstwo leży. Bum był w latach dziewięćdziesiątych i wtedy każdy legalnie i nie legalnie na tym zarabiał ale dziś!
Anty Bolek29.01.2018, 18:07
Co k...a za 980 zł to śmieci ,a nie węgiel .
jo29.01.2018, 17:48
hahahaha....... dobry jesteś olo
kapitan Tytus Bomba29.01.2018, 17:46
Za późnego Gomułki i wczesnego Gierka to było powietrze... Nikt nie mówił o pyłomierzach,pyle zawieszonym,etc.
mieszkazniec29.01.2018, 17:46
No dobrze ale jeżeli na składzie opalowym nie ma innego węgla tylko muły i odpady poprzemysłowe to czym ma palić zwykły mieszkaniec miasta. Dlatego walkę o czyste powietrze trzeba zacząć od źródla zaopatrzenia w węgiel a nie od końca czyli od pieca. O tym w wypowiedzi pana Dyrektora nie było żadnej informacji.A muły i inne marnej jakości węgiel produkuje Śląsk który był i jest nie do ruszenia.Co wyprodukuje to musi sprzedać. I co może zwykły obywatel ???
olo29.01.2018, 17:34
zapraszam burmistrza na lodowisko na rynku oraz na biegówki na koło - raczek bedzie szybko
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl