PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na kwotę 180 mln zł dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Realizacja tej inwestycji przyspieszy drogę pociągiem z Krakowa do Zakopanego.
- To ważny etap inwestycji, która zapewni lepszą komunikację w Małopolsce oraz z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne. W wydarzeniu wziął udział m.in. marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski, wicemarszałek województwa Łukasz Smółka oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. To doskonała wiadomość dla mieszkańców Małopolski, którzy od lat czekają na realizację tej inwestycji. Podpisana dziś umowa to znaczący krok i nowe możliwości dla rozwoju kolei nie tylko w naszym regionie, ale także w Polsce i Europie – mówił marszałek Witold Kozłowski.To pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii „Podłęże – Piekiełko”, a także modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Etap I obejmuje prace przygotowawcze zawiązane m.in. z opracowaniem dokumentacji projektowej i wykupem gruntów, niezbędnych pod nowe tory. Wykonawca dokumentacji dostarczy PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. opracowania konieczne dla przeprowadzenia wykupu gruntów oraz wykonania robót budowlanych związanych m.in. z koncepcją programowo-przestrzenną, projektami budowlanymi i wykonawczymi oraz decyzjami administracyjnymi. Przygotuje również materiały wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane.- Zawarta dzisiaj umowa to niezwykle ważny etap ogromnej inwestycji: budowy nowej linii między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną oraz modernizacji istniejącej trasy Chabówka – Nowy Sącz. Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacji międzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat. To kolejny dowód na to, że z determinacją dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Kolejne etapy inwestycji są związane z modernizacją istniejącej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
- Zawarta umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu. Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem – mówił prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel.
Ostatecznym efektem przedsięwzięcia będzie zapewnienie lepszych połączeń regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami, poprzez zdecydowane skrócenie czasu przejazdu. Nowa linia zapewni sprawniejsze podróże oraz wygodniejsze i szybsze dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Zwiększy się ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 h, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz, poniżej 1 h.
Kolejne etapy inwestycji będą realizowane sukcesywnie, aż do roku 2027.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego