PKP PLK zapewnia, że powstający na terenie dworca kolejowego w Rabie Wyżnej maszt telekomunikacyjny jest bezpieczny dla mieszkańców. - Sygnał emitowany przez antenę zawieszoną na maszcie GSM-R nie ma wpływu na otoczenie pozakolejowe. Emitowany jest wzdłuż linii kolejowej, a nie promieniście na całą okolicę i jest o wiele słabszy niż przekazywany przez anteny telefonii komórkowej - podkreślają.
W ub. tygodniu informowaliśmy, że ponad 120 mieszkańców podpisało się pod pismem do władz gminy Raba Wyżna o wstrzymanie prac przy budowie masztu radiokomunikacyjnego na terenie rabiańskiego dworca PKP. Jego budowa trwa, a mieszkańcy Wojtusiówki i Łopatówki boją się promieniowania, które ma emitować ponad 40-metrowa wieża. Pisaliśmy o tym w sobotę w artykule pt. "Robotnicy budują maszt radiokomunikacyjny, mieszkańcy protestują".W odpowiedzi na interwencję mieszkańców władze gminy zwróciły się do PKP o udzielenie informacji, na podstawie jakich pozwoleń powstaje ta inwestycja. Wystąpiły również z wnioskiem do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o kontrolę.Z pytaniami o budowę masztu zwróciliśmy się do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. W odpowiedzi, którą otrzymaliśmy Dorota Szalacha z zespołu prasowego spółki wyjaśnia, że przy stacji kolejowej w Rabie Wyżnej budowany jest maszt, który ma zapewnić cyfrową łączność GSM-R w rejonie linii nr 99 Chabówka – Zakopane. Prace są prowadzone na terenie kolejowym w oparciu o pozwolenie na budowę, wydane przez Wojewodę Małopolskiego. W ubiegłym roku prowadzono roboty geodezyjne, a w bieżącym miesiącu wykonawca przystąpił do budowy masztu.
"Mimo odwołań, wniesionych przez 4 mieszkańców, nie było wstrzymania decyzji pozwolenia na budowę. Roboty mgły więc się legalnie rozpocząć. Maszt ma służyć poprawie niezawodności ruchu kolejowego zgodnie ze standardami przyjętymi dla krajów Unii Europejskiej. Infrastruktura GSM-R jest budowana tam, gdzie to niezbędne, wzdłuż linii kolejowych i wykorzystywana wyłącznie na potrzeby ruchu kolejowego. Lokalizacja masztu została ustalona w taki sposób, aby sygnał docierał do każdego punktu na linii. Dzięki temu pociągi cały czas będą w zasięgu działania systemu GSM-R.
GSM-R to dedykowany dla kolei system bezprzewodowej łączności cyfrowej. Jest dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów. Umożliwia komunikację między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i personelem kolejowym.
r/