15.03.2021, 14:38 | czytano: 7331

Skarbnik o rocznych nagrodach dla pracowników Urzędu Miasta w Nowym Targu: "Prowadzenie takiej dyskusji jest nieuczciwe"

arch. Podhale24
NOWY TARG. - Dochodzi do hejtu od osób anonimowych i nieanonimowych. Jako skarbnik i jako pracownik urzędu, podobnie jak moje koleżanki i koledzy - odbieram to jako walkę polityczną - powiedział Łukasz Dłubacz. Skarbnik odniósł się w ten sposób do dyskusji wokół przyznania pracownikom UM rocznych nagród.
Przypomnijmy, o nagrody przyznane pracownikom Urzędu Miasta w ub. roku, z wyszczególnieniem kwot dla burmistrza, jego zastępców, sekretarza, skarbnika, naczelników wydziałów, kierowników referatów oraz pozostałych pracowników zapytała Ewa Pawlikowska. Pisaliśmy o tym w artykule: Radna pyta, czy przyznanie nagród urzędnikom jest etyczne. Burmistrz odpowiada: zasłużyli.
W trakcie dzisiejszej sesji Rady Miasta, burmistrz Grzegorz Watycha poprosił skarbnika, by ten szerzej wyjaśnił kwestie finansowe, odnośnie środków wypłaconych na roczne nagrody w ub. roku.

Waloryzacja płac

- Jako skarbnik i jako pracownik urzędu, podobnie jak moje koleżanki i koledzy - odbieram to jako walkę polityczną. Pani radnej przypomnę, że to pani niedawno wnioskowała - podobnie jak nieżyjący już radny Marek Fryźlewicz - że burmistrz powinien się pochylić nad wypłatami dla urzędników. Przykre jest, że ten temat jest nadmuchiwany w sposób, który ma spowodować niechęć wśród społeczeństwa do urzędników - zwrócił się bezpośrednio do radnej Łukasz Dłubacz.

Zachęcił radną, by "głębiej się zainteresowała tematem" i nie stwarzała wrażenia, że "dochodzi do rozrzutności w Urzędzie Miasta", bo o takowej nie ma mowy. - W tamtym roku wydaliśmy o 300 tys. zł mniej na wypłaty, niż rok wcześniej. Te nagrody to tak naprawdę było wyrównanie braku podwyżek, z jakimi nie mieliśmy do czynienia w odniesieniu do niektórych pracowników od lat. Nigdzie się nie spotkałem z uwagami, że "Policja dostała znaczące podwyżki w roku kryzysu". Tak jak inne służby mundurowe. Prowadzenie takiej dyskusji jest nieuczciwe. Ludzie wykonują pracę i za to należy się im godna płaca. Pensje urzędników od lat nie były waloryzowane i przyszedł moment kryzysu. Może nie był to najszczęśliwszy moment, ale to było wyrównanie płac - tłumaczył.

"Nie można nikomu kazać pracować za darmo"

- Rzuca się hasłami, że ludzie tracą pracę. Jeśli tak jest to szczerze współczuję, jednak w danych ekonomicznych tego nie widać. My też borykamy się z problemami. Wynagrodzenia w naszym urzędzie jest niskie. Porównuje się nas z innymi urzędami, ale tam urzędnicy zarabiają o wiele więcej, niż my. Pracownicy oczekiwali na jakiś gest ze strony burmistrza - nawet w postaci tej jednorazowej nagrody. Nie sądzę, by w tym roku udało się podwyżki zrealizować. Radni chyba sobie zdają sprawę, że nie można nikomu kazać pracować za darmo, czy za półdarmo. Nie ma się co spodziewać, że urzędnik będzie super postrzegany - jak i policjant - przez społeczeństwo, bo to rola niewdzięczna. Ale wykonują trudną pracę, jak ci co dbają o pobór podatków. Prosiłbym - jeśli nie samą panią radną - to pozostałych radnych o wykazanie zrozumienia, by nasi pracownicy nie czuli się zaszczuci - zaapelował skarbnik. Jak dodał - są przypadki, że osoby pracujące na kasie, czy sprzątające w sklepach - zarabiają więcej, niż urzędnicy po studiach.
Wyrównane nagrody

- Nikt nie ma pretensji, że urzędnicy zostali nagrodzeni za dobrze wykonaną pracę - zapewnił Paweł Liszka. - Ale nie odpowiedział pan na pytanie radnej Pawlikowskiej, bo boi się pan ujawnić - ile pieniędzy "poszło" na kadrę kierowniczą, a ile na szeregowych pracowników. Powinniśmy docenić tych, co wykonują codzienną, mozolną pracę - dodał radny.

- Po raz pierwszy, odkąd tu pracuję - nagrody dla wszystkich pracowników były na podobnym poziomie. Tych na stanowiskach kierowniczych i szeregowych. W roku 2020 pracownicy na niższych stanowiskach, byli szczególnie docenieni - odpowiedział Łukasz Dłubacz.

s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
jelly18.03.2021, 08:34
Hipokryzja i arogancja władzy. A jeszcze gorzej to wygląda po ogłoszeniu kolejnego lockdown-u. A opowiadanie, że środków nie można było przeznaczyć na co innego to już wierutna bzdura.
inspektor pracy17.03.2021, 21:06
"Ile lat tam pracuje " skarbnik - był za czasów Fryźlewicza (to ja pana zatrudniłem) I PO RAZ PIERWSZY PRACOWNICY NIŻSZEGO SZCZEBLA ZOSTALI DOCENIENI .
Przecież to stwierdzenie jest CHAMSKIE , PODŁE I KARALNE !!!!!
tarżanin nowy17.03.2021, 19:32
Zwykli pracownicy UM zarabiają baaardzo marnie i równie marne nagrody dostali. Osobiście wolałbym handlować czymś na lewo niż iść na etat za taką pensję. Szczerze się dziwię, że ma tam jeszcze kto pracować.
Chciałbym natomiast wiedzieć ile dostały osoby z najwyższego kierownictwa urzędu, z Panem Skarbnikiem włącznie!
apokalipsa17.03.2021, 18:19
Coż za hipokryzja. Analiza oświadczeń majątkowych skarbnika od roku 2015 jednoznacznie wskazuje na wzrost dochodów z tytułu pracy w um od ok. 125 tys. do 159 tys w roku 2019. To co to do cholery ma znaczyć. Może należy przeanalizować dochody pracowników w okresie 5 ostatnich lat . inspekcja pracy kłania się. Jedni mają eldorado drudzy przysłowiowa miskę ryżu.Oj przyjdzie czas sprawiedliwości. przyjdzie taki czas
REFERENDUM17.03.2021, 16:54
Ludzie, niech ktoś zacznie zbierać podpisy pod referendum. Sam się podpiszę i mogę zbierać wśród znajomych. Nie dajmy robić z siebie idiotów.
takitam.17.03.2021, 15:21
oj bidulki, napracowali sie zdalnie... to sa pieniadze z naszych podatkow, wiec mamy prawo was z rozdawnictwa ich rozliczac!
pb17.03.2021, 09:52
"Nie jestem politykiem , jestem OBYWATELEM , który płaci podatki.
Panie Skarbniku ! Czas pandemii , dla wielu czas niedostatku , a Wy dajecie sobie nagrody . To jest polityka właśnie , prostacka i wyrachowana. Byle nam było dobrze."Pana Macka W
NIC DODAĆ ŚWIĘTE SŁOWA
Daria16.03.2021, 23:30
Złote myśli pana Skarbnika: Nasze wynagrodzenie w urzędzie jest coraz mniej atrakcyjne, będziemy musieli nad tym pochylić.

Jasne, że trzeba się pochylić bo przemawiający w imieniu szeregowych pracowników Skarbnik Łukasz Dłubacz jak wynika z ostatniego oświadczenia majątkowego za rok 2019 zarobił jedyne 159.471,96 zł. Na miesiąc wychodzi: 13.289.33 zł. Tyle zarabia!!!
No bida aż piszczy.
oliwa16.03.2021, 20:00
A to nie ten skarbnik co w 2014 roku był zniesmaczony sławami Watychy ?
Teraz czas na zadośćuczynienie za obrazę ? Dłubacz to słaby finansista swoje interesy załatwił, czas na bezrobocie.
Grażyna16.03.2021, 19:59
Panie Skarbniku, panie burmistrzu. Jesteście oderwani od rzeczywistości. Zarabiacie kupę pieniędzy. Macie ładne domy i samochody i działki opisywane w oświadczeniach majątkowych. My ledwie wiążemy koniec z końcem i żyjemy od wypłaty do wypłaty, ciągle na pożyczkach. I dostajemy coraz wyższe daniny do płacenia. Możemy się zamienić!
cyngiel16.03.2021, 19:36
80% mieszkańców Nowego Targu potępiło w przeprowadzonym sondażu przyznanie nagród dla urzędników. I tyle w temacie. Tylko Dłubacz i Watycha bronią swoich racji będąc przeciw opinii obywateli. Trzeba Watychę odwołać w referendum
MaciekW16.03.2021, 17:29
Nie jestem politykiem , jestem OBYWATELEM , który płaci podatki.
Panie Skarbniku ! Czas pandemii , dla wielu czas niedostatku , a Wy dajecie sobie nagrody . To jest polityka właśnie , prostacka i wyrachowana. Byle nam było dobrze.
he,he,he16.03.2021, 16:07
Juz tych pisowskich zaczepek radnej Pawlikowskeij i radnego Liszki nie da się słuchać. Co za ludzie? Po kilkanaście interpelacji na sesji a kazda o bzdety. O pisaek w piaskownicy, o krzywy drązek io inne pierdołki. Miłośnicy partii, która okrada Polakow na grube miliony mają pretensje, że wynagradza się podrzędnych , zwykłych urzedników., często ludzi, którym w zyciu jest zwyczajnie ciężko jak wielu z was. Obserwuję te sesje , ale to co już wyczynia Pawlikowska z Liszką to istny popis pogardy i nienawiści. /.../ A Pani Pawlikowska to nie dostaje nagród na policji, gdzie pracuje? Może odda, jak taka oburzona.
Wkurzony mieszkaniec16.03.2021, 15:01
Staszek ty wredny człowieku droga do skarbnika była już 100lat temu i nawet lepsza a projekt kanalizacji bardzo dawno i my mieszkańcy mieliśmy cierpieć przez ohydnych radnych i tych piszących zazdrośników ?
Art16.03.2021, 14:55
@ rio
pan Dłubacz jest osobą bardzo kreatywną więc pewnie pisał uchwałę budżetową wierszem albo namalował ją jako obraz olejny. Mam nadzieję, że w nowym MOKu zrobią mu wystawę tych dzieł.
rio16.03.2021, 14:22
@stres złóż jeszcze interpelację ile miasto kosztowało podatków od wynagrodzeń ,zusu i kary za złe wypłacanie paru pracownikom urzędu pieniędzy jako twórcom ? Nieprawidłowości wykryła skarbówka a jaki był finał to tajemnica .
Co oni tworzyli -budżet ?
miękiszony16.03.2021, 12:44
/.../ Oni są odklejeni od rzeczywistości. Latający Cyrk Monthy Pytona
No stress....16.03.2021, 11:48
Panie skarbniku, po co te nerwy....jeśli prawdą jest co Pan mówi, to nie ma się czego obawiać, proszę podać te kwoty z podziałem na kadrę kierowniczą, zastępców i pracowników niższego szczebla ( ile osob i kwoty ) i będzie po sprawie....
Mieszkaniec16.03.2021, 11:32
Nie wiem czy w tym przypadku zabrakło inteligencji czy wiedzy. Jaśnie państwo zapomina że to nie jest ich prywatna firma i prywatna tajemnica zawodowa tylko pracują na usługach ludzi, mieszkańców za ich pieniądze. Mają także prawny obowiązek rozliczyć się z wydawania nie swoich pieniędzy! Koniec i kropka. Myślenie że mieszkańcy to hejterzy i złośliwa opozycja jest uproszczeniem, totalnym oderwaniem od rzeczywistości, psychiatra by powiedział że wyparciem rzeczywistości. Panie jeden i drugi, takie zachowanie krytykują także wasi wyborcy! Ludzie nie są bez mózgami tak jak byście chcieli.
nowotarski niefinansista16.03.2021, 10:52
Panie Skarbniku, nie wiem czy to już do Pana dotarło. Procedury JIS zaczęły działać. Pani Pawluśkiewicz zastąpi cię na stanowisku jeszcze w tym roku, a więc żegnaj chłopcze !
staszek16.03.2021, 09:18
Wstyd mieć takiego skarbnika tyle powiem.Droga , Kanalizacja , Nowy dom ciekawe za co?Już ci Łukaszku ręki nie podam!
Mieszkaniec16.03.2021, 08:41
Nie wdając się w zbędne dyskusje, ani nie opowiadając po żadnej ze stron, tego sporu... Radna zadała Burmistrzowi pytanie, do czego miała prawo, pytanie dotyczyło istotnej kwestii oraz tematu, w którym powinna panować pewna jasność i przejrzystość i ani Burmistrz, ani Skarbnik, nie powinni czynić osobistych wycieczek, odwołań, tylko wyczerpująco odpowiedzieć na zadanie pytanie. Tyle i tylko tyle. A później niech Rada Miasta dyskutuje nad zasadnością wydawania konkretnych kwot.
Nie zazdrosna16.03.2021, 08:27
Zazdrość jest niesamowicie destruktywnym uczuciem. Zazdroszczą ci tego, że jesteś szczęśliwym człowiekiem i że ty im nie zazdrościsz. Niech se gadają tylko tyle z tego mają.
burza październikowa16.03.2021, 07:39
Spakowany jesteś już Łukasz ? Wszak ty też w spadku po śp. Fryźlewiczu.
Baca16.03.2021, 07:20
Dlaczego Radni nie zrezygnuja ze swoich diet to jest sluzba obywatelska??????
Mimi15.03.2021, 23:17
Niech zarabiaja tyle co na zachodzie ale niech ich tyle samo bedzie co tam w urzędach.! I z porzadnym KIERUNKOWYM wykształceniem a nie po turystyce nie wiadomo gdzie zrobionej.
Ten co wie15.03.2021, 23:05
Zbieram zakłady kiedy pani Katarzyna zastąpi pana Łukasza. Ja obstawiam czerwiec.
Ziutek15.03.2021, 22:06
Panie skarbniku. Zrobili.panu kanalizację i drogę... To.malo? Komu by zrobili chyba ponad 200 metrów do domu. ? Z ekonomicznefo punktu widzenia to 0 ekonomii ..dzis p. Latawiec się też wypowiedział w temacie. A jednak panu kanalizację zrobił.. A urzad dał. Kase na asfalt. I to nie malo. Ale widocznie malo jeszcze.
Ziutek15.03.2021, 22:00
Panie skarbniku. Chyba Pan się nie słyszał. Proponuję odsłuchać się samemu i /.../ posłuchać jakie głupoty Pan opowiada. Pan dobrze wie co się dzieje w urzedzie i kto jakie nagrody mial
J2315.03.2021, 20:31
Cowidowi oszuści - ciąg dalszy statek tonie a orkiestra ,gra do końca i wesoło się towarzystwo bawi za nasze pieniążki ciężko zarobione.
Water15.03.2021, 20:28
Tropu znowu siadleś do kompa;p
Filozof15.03.2021, 20:18
Ciekawe ile dostał najbardziej zapracowany kolega skabnik z drugim najbardziej zapracowanym przyjacielem....
Ciekawska15.03.2021, 19:11
Jesli nagrody dla kadry kierowniczej i zastępców były na podobnym poziomie co reszty pracowników to dlaczego nie chcecie podać tych kwot? I dlaczego poddajecie kwotę netto, czy wam też się wydawało że pół miliona to za dużo ? Ja myślałam że to 13 pensja wyrównuje te niskie zarobki w ciągu całego roku .... Trzeba było 14 ...
Przewodnik15.03.2021, 19:09
Przytaczając słowa mojego kolegi górala flisaka ,,G... wiecie w nogach śpicie? tak w większości pasowało by się odnieść do 98% komentarzy. Wszyscy wiemy w jakich czasach i ustroju żyjemy. Że najlepiej maja ci co nic nie mają a tym co mają zazdrości się wszystkiego. Śmietanka pojechała na wyspy a ?nieuki? pozostali w ojczyźnie? Czyż tak? No chyba nie bo edukacja kosztuje i co tu się dziwić że urzędnik ma nie zarabiać a gdzie ma zarobić na utrzymanie rodziny, kradnąc? Administracja wywodzi się z krajów Europy Zachodniej gdzie pewne elementy zostały tak wypracowane aby razem współgrały tzn. poświęcasz się dla lokalnej społeczności w zamian otrzymujesz wynagrodzenie dając Ci odpowiedni status społeczny i byt. Czy u Naszych zachodnich sąsiadów urzędnik zarabia mniej niż średnia krajowa? No chyba nie! Polecam każdemu spakować plecak i przekonać się samemu jak to jest z tą administracją u Naszych sąsiadów.
jaga215.03.2021, 18:56
Ludzie o co Wam chodzi , nauczyciele walczą o podwyżki, pielęgniarki górnicy , zawsze jest hejt że się nie należy. Urzędnik też pracuje nieraz ma bardziej wyczerpującą pracę niż fizyczny
skarbowiec15.03.2021, 18:47
Włodarze zrobią wszystko żeby ukryć wydanie funduszu płac dla prominentów w tym pokrycia kary za skarbnika który od lat błędnie wypłacał sobie pensję jako twórca .
Niezadowolony15.03.2021, 18:32
Nie chce mi się czytać wypocin innych, ale wg mnie ...
Nagroda należy sie za pracę poza zakresem swoich obowiązków.
Niech się mylę, ale na chodzeniu i opijaniu się kawą chyba w to nie wchodzi.
Podnieście pensje, nikt za darmo nie chce robić, pensje są ch..e, nie stac miasta??
Urzędnik dobrze opłacany będzie efektywniej pracował,
fenicjanin15.03.2021, 18:22
"braku podwyżek w odniesieniu do niektórych pracowników od lat". Co to ma być. To wg jakich zasad reguluje się płace w urzędzie. Bardzo zastanawiające zdanie. Czy to znaczy, że teraz zasłaniacie się tymi niektórymi pracownikami, którym od lat nie daliście nawet wyrównania inflacyjnego .
nie czas na rozdawnictwo15.03.2021, 18:14
Panie skarbnik, nie zasłaniaj się pan śp. Fryźlewiczem, bo gdyby nie on to przypuszczam, że /.../
Nawet jeśli śp. Fryźlewicz kiedyś o tym mówił to o kryzysie i pandemii nikomu z nas wtedy się nie śniło.
To dowiemy się w końcu kto ile dostał?

Naruszenie regulaminu. Moderator.
Gilgul15.03.2021, 17:51
On coraz bardziej brnie w przepaść ten nasz skarbnik
Brak słów15.03.2021, 17:36
Kwoty nieruchomości dzwigaja i nagrody sobie rozdają pytam za co te 800 tyś przeznaczyć mieszkańcom że chcą tu mieszkać a nie rozdawać nasze pieniądze miasta brak słów
stasek motyka15.03.2021, 17:15
prywatna droga do jego tez nu sie nalezala
Kuma15.03.2021, 16:11
Pan Burmistrz powinien podać statystykę; naczelnicy wydziałów dostali po ile, wiceburmistrzowie- po ille , pracownicy po ile. Czego Burmistrz nie rozumie. Niech padnie to z jego upoważnionych ust, bo i tak całe Miasto to wie, ludzie rozmawiają, może jeszcze dodają. Wizerunek Miasta fatalny i nie pomogą lamenty skądinąd inteligentnego Skarbnika. Burmistrz jest zobowiązany odpowiadać wszystkim Radnym, tym z opozycji również. Niektórzy Radni nie są od pytań ale od wychwalania tak.
Smogulinka15.03.2021, 16:10
Można było te 800 tysiecy przeznaczyc na walkę ze smogiem ale poszły dla kolesiów
Paragraf15.03.2021, 16:10
Do nieznających przepisów, ale szybkich w komentowaniu. Te środki mogły być wydane tylko na wypłaty albo nagrody dla pracowników a nie na inne cele.
WKUR***NY!15.03.2021, 16:02
za co te nagrody?
przecież wy dysponujecie naszymi pieniędzmi, z naszych pieniędzy sobie przydzielacie nagrody, za co kurde?
PiterQ15.03.2021, 15:59
Panie skarbniku. Nawet jeśli co do części związanej merytorycznie z podwyżkami dla urzędników ma pan rację, to porównywanie pracy pana Koleżanek i Kolegów, nawet tych "po studiach", z ciężką robotą pracowników marketów jest po prostu chamstwem w czystej postaci i dowodem na to, że siedząc w urzędzie między cyferkami odkleił się pan od rzeczywistości. Proponuję panu staż w Biedronce, czy w Lidlu i przekonanie się na własnej skórze jak wszechstronna i trudna jest to praca. Zresztą gdyby było inaczej, to nie markety prowadziłyby tak agresywne kampanie rekrutacyjne, lecz Urząd Miasta, gdzie jak na razie etat to zwykle synekura wynikająca z politycznych długów Watahy.
Zazwyczaj zwracając się do kogoś piszę z dużej litery, ale skoro pan nie szanuje ludzi, to ja pana tym bardziej nie.
Ekonomista15.03.2021, 15:49
Do marka

Człowieku nie przesadzaj! Ekonomistów i to bardzo dobrych w NT i powiecie jest dość! Tylko musiałby być rzetelny konkurs na stanowisko, a nie wpychanie bokiem znajomków od wieszania wstążek! Za taką kasę jak zarabia skarbnik chętnych będzie dość!
Osiol15.03.2021, 15:45
Pani szydło powiedziała wyraźnie...........
avivat15.03.2021, 15:44
Panie skarbniku. To nie jest ani pana, ani burmistrza Watychy prywatny folwark i prywatne środki. Jesteście osobami publicznymi, do których wynagrodzeń mamy prawo wglądu (po to są też jawne oświadczenia majątkowe tzw. "góry"). Dlatego niech nie owija pan makaronu na uszy, tylko poda mieszkańcom kwoty, o które wnosiła Radna Pawlikowska. My tego żądamy!
Złoty trunek15.03.2021, 15:40
Tak ten skarbnik jest najlepszy w Małopolsce???
nie-urzędnik15.03.2021, 15:39
Panie skarbniku! Skończ pan i wstydu sobie oszczędź!
od Marka15.03.2021, 15:33
Nie ma ludzi niezastąpionych. Tu chodzi o nagrody przyznawane w pandemii .Skarbnik może i dobry ale te nagrody to wstyd.
D.sz@15.03.2021, 15:32
Poczekamy na wasze oświadczenia majątkowe..
Smutny15.03.2021, 15:20
Proszę upublicznić dane!Myślę że nie ma w tym nic zdrożnego!To z naszych podatków.A tłumaczenie się że z danych nie wynika że wzrosło bezrobocie jest śmieszne!Każdy z nas ma wielu znajomych którzy stracili pracę z powodu pandemii.A jeśli tak źle pracuje się w urzędzie to rynek pracy jest wolny.Zobaczymy jak szuka się pracy w czasiecovida.
do marka15.03.2021, 15:10
Ostrożnie z takimi uwagami. Dłubacz jest jednym z najlepszych skarbników w Małopolsce. Takiś "marku" szybki w wyganianiu ludzi z roboty? a kto się zajmie sprawami finansowymi Nowego Targu. Zatrudnienie byle kogo to nie jest dobre wyjscie.
czeladnik_Michau15.03.2021, 15:04
Paweł masz rację. Nie dawać nagród dać wyrównanie płac o inflację tylko realną nie urojoną - podawaną przez TVP.
Jak nie będziemy się nawzajem szanować to nikt nas nie będzie szanował.
Budżetówka tj. nauczyciele, pielęgniarki, urzędnicy itd powinni godziwie zarabiać bo inaczej mamy i nadal mieć będziemy dziadowskie państwo. Nikt kto ma rozum nie pójdzie do tych zawodów. A teraz płaczemy że nie ma pielęgniarek i ratowników medycznych - nie ma komu robić za te wasze bajońskie wypłaty.
marek15.03.2021, 15:04
Jak się p.Dłubaczowi nie opłaca pracować za te pieniądze -droga wolna -potrzebują w zieleni do łopaty .Tam też są nagrody.
Katon15.03.2021, 14:56
Rząd wyżywi się sam. Pół miliona nagród z naszych podatków. Władza albo baluje albo wypłaca sobie premie. Za co Stegowa dostała nagrodę? W zeszłym roku się nie przemęczała bo nie było imprez i wstążek?
Paweł15.03.2021, 14:49
Ale czemu skarbnik wrzuca wszystko do jednego worka. Pytanie było o nagrody A Pan skarbnik mówi o wyrównaniach plac. Masło maślane tak zwane
Dalej nie.ma odpowiedzi.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl