Niezależny Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej zwrócił się do przewodniczącego Rady Miasta Nowego Targu o usunięcie z nowotarskiego cmentarza pomnika sowieckiego z symbolami gwiazdy, napisami wychwalającymi czerwonoarmistów i płaskorzeźbami postaci sowieckich.
W piśmie skierowanym do Grzegorza Luberdy przewodniczący związku Tadeusz Morawa podkreśla, że chodzi o pomnik - nie o groby żołnierzy. "Czym innym jest pochówek, a czym innym pomnik. Zmarłych należy zawsze pochować bez względu na narodowość. Jako stowarzyszenie i mieszkańcy nie zgadzamy się na dalszą gloryfikację sowietów widząc co się dzieje za wschodnią granicą. Smaczku całej tej sprawie dodaje sąsiedztwo tego pomnika z pomnikiem katyńskim oraz składanie wieńców w dniu święta niepodległości Polski przez urzędników oprawcom. Powstanie pomnika ku czci Armii Czerwonej na cmentarzu w Nowym Targu było przejawem polityki państwowej i partyjnej wobec Związku Sowieckiego. Pomnik ten nie powinien stać w tym miejscu i będziemy dążyć do jego usunięcia" - podkreślił, apelując do przewodniczącego rady miejskiej o to, aby przyczynił się i spowodował usunięcie pomnika z przestrzeni publicznej.oprac. r/
14.12.2022, 19:22 | czytano: 5276
Chcą usunięcia sowieckiego pomnika z cmentarza w Nowym Targu. "Czym innym jest pochówek, a czym innym pomnik"
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Szakal16.12.2022, 16:56
Rozwalić w pi... na co komu to potrzebne.
lo-la16.12.2022, 11:23
Panie Morawa, ten pomnik postawiono tym co polegli w walce o wyzwolenie nowotarskiej ziemi, a nie oprawcom. A tak w ogóle, czy żal panu, że na pańskim nagrobku nie znajdzie się tyle zniczy ...?
lo-la16.12.2022, 11:20
Panie Morawa, ten pomnik postawiono tym co polegli w walce o wyzwolenie nowotarskiej ziemi, a nie oprawcom. A tak w ogóle, czy żal panu, że na pańskim nagrobku nie znajdzie się tyle zniczy ...?
lo-la16.12.2022, 11:19
Panie Morawa, ten pomnik postawiono tym co polegli w walce o wyzwolenie nowotarskiej ziemi, a nie oprawcom. A tak w ogóle, czy żal panu, że /.../
Naruszenie regulaminu. Moderator.
Naruszenie regulaminu. Moderator.
mądry i skromny16.12.2022, 11:02
No- ciekawski- a dla ciebie pan P. był bohaterem czy nie?
Wyrocznia16.12.2022, 07:13
Osiol, ale po co o tym mówić, "to niedobra jest".
ciekawski15.12.2022, 23:49
Panie Morawa. Czekam, kiedy wystąpi Pan z apelem usuwania w Polsce pomników, Piłsudskiego. Ponoć z historii jest Pan "dobry" to i wie Pan dlaczego.
wczoraj fakty - dzisiaj mity15.12.2022, 23:08
Siemion Moisiejewicz Kriwoszein "urodził się w rodzinie żydowskiej (...) uczestnik wojny domowej w Rosji i wojny domowej w Hiszpanii(...)
22 września odbierał w Brześciu wspólnie z gen. Heinzem Guderianem wspólną defiladę (...)" Ich wspólne zdjęcie z tej de4filady jest w podręcznikach szkolnych.
"Jego oddziały w Brześciu nad Bugiem wzięły do niewoli 1030 polskich oficerów, 1220 podoficerów, 34 000 szeregowych".
Tak zaczyna się biografia jednego z tych co dowodzili napaścią na Polskę w dniu 17 września 1939 roku.
Nie leży wspólnie ze zwykłymi kołchoźnikami w jakiejś wspólnej mogile, wojnę przeżył, zmarł w 1978 roku.
To pod rozkazami, między innymi, zbrodniarzy o takim pochodzeniu, gromadzono polskich jeńców do późniejszej zagłady.
Zastępowanie tych ludzi, którzy stanowili trzon sowieckiego terroru, Rosjanami, To jest właśnie -RELATYWIZOWANIE - HISTORII.
To naród rosyjski padł pierwszy ofiarą Żydokomuny. Razem z tymi zagłodzonymi na Ukrainie, liczba zmęczonych oceniana jest na 40 mln.
"Jeżeli boisz się mówić prawdę, już jesteś niewolnikiem'
22 września odbierał w Brześciu wspólnie z gen. Heinzem Guderianem wspólną defiladę (...)" Ich wspólne zdjęcie z tej de4filady jest w podręcznikach szkolnych.
"Jego oddziały w Brześciu nad Bugiem wzięły do niewoli 1030 polskich oficerów, 1220 podoficerów, 34 000 szeregowych".
Tak zaczyna się biografia jednego z tych co dowodzili napaścią na Polskę w dniu 17 września 1939 roku.
Nie leży wspólnie ze zwykłymi kołchoźnikami w jakiejś wspólnej mogile, wojnę przeżył, zmarł w 1978 roku.
To pod rozkazami, między innymi, zbrodniarzy o takim pochodzeniu, gromadzono polskich jeńców do późniejszej zagłady.
Zastępowanie tych ludzi, którzy stanowili trzon sowieckiego terroru, Rosjanami, To jest właśnie -RELATYWIZOWANIE - HISTORII.
To naród rosyjski padł pierwszy ofiarą Żydokomuny. Razem z tymi zagłodzonymi na Ukrainie, liczba zmęczonych oceniana jest na 40 mln.
"Jeżeli boisz się mówić prawdę, już jesteś niewolnikiem'
Kp15.12.2022, 22:31
Precz z komuną!
mario15.12.2022, 21:51
TERAZ SIĘ OBUDZiLI!A gdzie był związek AK jak ruscy mordowali w np. w Czeczeni.A czemu nie krzyczą,że Rosja od lat sprzyja dyktatorskim krajom, w których znikają ludzie.
Chodzisz może się mylę bo na Ukrainie jest dużo naszych rodaków.
Chodzisz może się mylę bo na Ukrainie jest dużo naszych rodaków.
Baca15.12.2022, 21:32
Tak czytam i czytam te wypociny ,i jednego jestem pewien, górale to naród lokajski, kto bardziej w du... batem trzepnie ten jest gieroj. ludzie Wasz honor? a o elementarnej wiedzy z historii już nie wspomnę.
ta ruda15.12.2022, 18:44
Proszę nie wypowiadać się w imieniu tych którzy pana do tego nie upoważnili, jest to jakaś część historii, nie trzeba akceptować, ale czasem warto przystanąć na chwilę refleksji, nie róbmy świata czarno białym w myśl jedynie słusznej idei
arabraB15.12.2022, 18:32
To pomnik ofiar systemu, więc należy im oddać cześć w ciszy i zadumie. Wszyscy jesteśmy dziećmi jednego Ojca.
Osiol15.12.2022, 15:34
Do fakty nie mity
Dlaczego w Rosji uczą ze 2WS rozpoczęła się w 1938 od napasci na Czechosłowację jaki pakt z Niemcami był że dwie armie się spotkały i grzecznie powitaly
Że ruskie ostrzegały ze wkroczenie na Czechosłowację zrywa pakt o nieagresji pomiędzy Polską a Rosją
Kwestie działań służb w 1937 na tym terenie i wysiedleń pomińmy.
A teraz żartem, czyż wysiedleniami rosjanie nie,, uratowali''nam 600tys,, zymian''którzy byli i mordowali przez niemcow w Polsce powojennej w NKWD masowo zmieniali nazwiska,wsepowali do UB przeciw którym były protesty 1968 i bilety w jedną stronę no ponstwa czasowo mieszczącego się na ziemiach Palestyny
W całym tym wywodzie pominięcie,, zymian''i ich rolę w NKWD UB Katyniu i rządach po 2WS.... ale tego dzisiaj już powiedzieć nie wolno bo.....
Dlaczego w Rosji uczą ze 2WS rozpoczęła się w 1938 od napasci na Czechosłowację jaki pakt z Niemcami był że dwie armie się spotkały i grzecznie powitaly
Że ruskie ostrzegały ze wkroczenie na Czechosłowację zrywa pakt o nieagresji pomiędzy Polską a Rosją
Kwestie działań służb w 1937 na tym terenie i wysiedleń pomińmy.
A teraz żartem, czyż wysiedleniami rosjanie nie,, uratowali''nam 600tys,, zymian''którzy byli i mordowali przez niemcow w Polsce powojennej w NKWD masowo zmieniali nazwiska,wsepowali do UB przeciw którym były protesty 1968 i bilety w jedną stronę no ponstwa czasowo mieszczącego się na ziemiach Palestyny
W całym tym wywodzie pominięcie,, zymian''i ich rolę w NKWD UB Katyniu i rządach po 2WS.... ale tego dzisiaj już powiedzieć nie wolno bo.....
sprawdźcie sobie sami15.12.2022, 14:34
W NSPJ pisze, że Kolbe zginął w oświęcimskim obozie i jakoś to nikomu nie wadzi...
better dead than red15.12.2022, 14:19
Usunąć i rozwalić na drobne kawałki,żeby jakimś KOD-ofilom nie zachciało się go postawić ponownie.Tylko idioci stawiają pomniki rabusiom,gwałcicielom i mordercom ludności cywilnej.Takie to było 'wyzwalanie'.Starzy ludzie,którzy pamiętają,niejednokrotnie lepiej wspominali niemieckich okupantów.
aro15.12.2022, 13:43
a to jeszcze tam jest ???
J2315.12.2022, 12:50
A kim Pan jest Panie Morawa? Jakie zasługi dla Ojczyzny i Nowego Targu Pan oddał żeby stawiać takie żądania?
Bo jak na razie to Pana nazwisko pojawia się tylko przy aferach i problemach.
Bo jak na razie to Pana nazwisko pojawia się tylko przy aferach i problemach.
Partyzant15.12.2022, 12:08
Również nie jestem za komuną i innymi "niedokształconymi osiołami" ;), ale o ten pomnik zawsze dbano i go pielęgnowano. Tym bardziej, że to nie pomnik jakiegoś politycznego kacyka, tylko miejsce pochówku zwykłych żołnierzy, którzy polegli na naszej ziemi, a my tę pamięć zawsze szanowaliśmy. Może niech co niektórzy z władz i włodarzy przestana zajmować się tematami zastępczymi i niech zwrócą uwagę na realne problemy mieszkańców.
Czytelnik Podhale 2415.12.2022, 11:15
Zgadzam się . Pomnik usunąć , rozbić w drobny mak. Jeszcze żyją świadkowie którzy mogą opowiedzieć jak wyglądało wyzwolenie miasta . Co te bestie robiły .
K.15.12.2022, 11:10
Sowieci "wyzwolili" Polskę, w jaki wspaniały sposób.. i zapewnili nam pół wieku czerwonej okupacji.
Sowieci zaatakowali Polskę wspólnie z Niemcami, tego samego miesiąca '39 roku. Zaatakowali, wymordowali elity, inteligencję, właścicieli, zwykłych ludzi. A potem wyzwolili.
Czy Wam się kochani komuna całkiem na oczy i mózgi rzuciła? Teraz ruscy wyzwalają Ukrainę od Polaków. Im też pomniki!!
Sowieci zaatakowali Polskę wspólnie z Niemcami, tego samego miesiąca '39 roku. Zaatakowali, wymordowali elity, inteligencję, właścicieli, zwykłych ludzi. A potem wyzwolili.
Czy Wam się kochani komuna całkiem na oczy i mózgi rzuciła? Teraz ruscy wyzwalają Ukrainę od Polaków. Im też pomniki!!
Gerwazy15.12.2022, 10:05
A zamiast tego pomnika to postawcie pomnik bandery za zamordowanie 500 tys Polaków na Wołyniu przez bandy UPA ukraińskie.
195615.12.2022, 08:57
tadkiem morawom nieraz rozmawiałem on Ognia nie chwalił a czerwonoarmisci niewiedzieli o co walczą
Jo15.12.2022, 08:56
@smutna znajdź se chłopa bedzies weselso
Ss15.12.2022, 08:47
Kacapy tak nas wyzwolili, że jesteśmy w d..ie do dziś. Te pomniki były stawiane z przymusu, a nie z szcunku. Więc jaki upamiętnienie?
fakty nie mity15.12.2022, 08:32
Tak tylko dla porządku, dla tych co uważają, że niby to całe sowieckie zło okupacyjne (dla niektórych wyzwolenie, szok!) to biedni młodzi chłopcy zaciągnioęci przez Stalina do bodboju Europy.
Otóż ta sama radziecka władza w myśl porozumienia Ribbentrop-Mołotow zaatakowała Polskę 17 września 1939 r. mordując, gwałcąc, wywożąc na Syberię, grabiąc wschodnie województwa II RP. Ci sami oprawcy z 1940 r. zamordowali też w lasach katyńskich i więzieniach Lwowa, Wilna i Moskwy około 22 tysięcy wojskowych, nauczycieli, lekarzy, funkcjonariuszy państwowych i publicznych Polski przedwojennej. Później było jeszcze gorzej. Na Sybir, za posiadane obywatelstwo polskie wywieziono prawie milion osiemset tysięcy mieszkańców ówczesnej Polski (oficjalnie, zgodnie z danymi zawartymi w materiałach NKWD łącznie w czterech wielkich deportacjach na przełomie 1939/1941 wywieziono na wschód około 325 000 obywateli przedwojennej Polski). Liczba wywiezionych samych żołnierzy Armii Krajowej to grubo ponad 50 tysięcy. Na rękach tych samych "niewinnych" sołdatów, wyzwolicieli, jest krew 150 tysięcy niewinnych cywili zamordowanych podczas Powstania Warszawskiego. Potem czystki i 50 lat politycznej, militarnej oraz mentalnej okupacji ZSRR za żelazną kurtyną... no, jeżeli takim ludziom mamy stawiać pomniki lub pielęgnować już postawione w asyście ruskich bagnetów na polskiej ziemi to znaczy, że niczego nie rozumiemy i bezwarunkowo dajemy się ogłupić moralnością Kalego - że niby jak wyzwoliciel morduje ludność cywilną to jest ok. Przecież jakieś ofiary muszą być... ale już niekoniecznie musimy czcić bohatertwo oprawców! Obok tego pomnika jest zresztą pomnik, lub raczej przyjmując skalę czerwoarmiejców, pomniczek polskich bohaterów zamordowanych w Katyniu (w tym mieszkańców Nowego Targu i Podhala. Bezimienny, nieoznaczony, nijaki. Dramat! Co my mamy w głowach? Ponad trzydzieści lat po odzyskaniu niepodległości i uwolnieniu się od braterstwa Rosji, wciąż ten sam homo sovieticus. Relatywizujmy dalej tę rzeczywistość...
Otóż ta sama radziecka władza w myśl porozumienia Ribbentrop-Mołotow zaatakowała Polskę 17 września 1939 r. mordując, gwałcąc, wywożąc na Syberię, grabiąc wschodnie województwa II RP. Ci sami oprawcy z 1940 r. zamordowali też w lasach katyńskich i więzieniach Lwowa, Wilna i Moskwy około 22 tysięcy wojskowych, nauczycieli, lekarzy, funkcjonariuszy państwowych i publicznych Polski przedwojennej. Później było jeszcze gorzej. Na Sybir, za posiadane obywatelstwo polskie wywieziono prawie milion osiemset tysięcy mieszkańców ówczesnej Polski (oficjalnie, zgodnie z danymi zawartymi w materiałach NKWD łącznie w czterech wielkich deportacjach na przełomie 1939/1941 wywieziono na wschód około 325 000 obywateli przedwojennej Polski). Liczba wywiezionych samych żołnierzy Armii Krajowej to grubo ponad 50 tysięcy. Na rękach tych samych "niewinnych" sołdatów, wyzwolicieli, jest krew 150 tysięcy niewinnych cywili zamordowanych podczas Powstania Warszawskiego. Potem czystki i 50 lat politycznej, militarnej oraz mentalnej okupacji ZSRR za żelazną kurtyną... no, jeżeli takim ludziom mamy stawiać pomniki lub pielęgnować już postawione w asyście ruskich bagnetów na polskiej ziemi to znaczy, że niczego nie rozumiemy i bezwarunkowo dajemy się ogłupić moralnością Kalego - że niby jak wyzwoliciel morduje ludność cywilną to jest ok. Przecież jakieś ofiary muszą być... ale już niekoniecznie musimy czcić bohatertwo oprawców! Obok tego pomnika jest zresztą pomnik, lub raczej przyjmując skalę czerwoarmiejców, pomniczek polskich bohaterów zamordowanych w Katyniu (w tym mieszkańców Nowego Targu i Podhala. Bezimienny, nieoznaczony, nijaki. Dramat! Co my mamy w głowach? Ponad trzydzieści lat po odzyskaniu niepodległości i uwolnieniu się od braterstwa Rosji, wciąż ten sam homo sovieticus. Relatywizujmy dalej tę rzeczywistość...
Mnie nikt nie pytał....15.12.2022, 08:25
Jestem tego samego zdania, co "ciekawski". Nie zgadzam się na usunięcie pomnika. Byli, walczyli i nie mieli nic do powiedzenia. Panie Morawa, proszę nie wypowiadać się w moim imieniu.
Mnie nikt nie pytał....15.12.2022, 08:24
Jestem tego samego zdania, co "ciekawski". Nie zgadzam się na usunięcie pomnika. Byli, walczyli i nie mieli nic do powiedzenia. Panie Morawa, proszę nie wypowiadać się w moim imieniu.
Roman15.12.2022, 08:01
Nie martwych a żywych należy się bać. Niech sobie odpoczywają w spokoju nie ważne czy byli źli czy też dobrzy, jedno jest pewne że są martwi i nie ze swojej winy.
Monter15.12.2022, 07:52
Szacunek zmarłym tak,pomniki nie jak mowił pewien pan major wyobraźcie sobie w stanie wojennym oni nas nie wyzwalali oni musieli przejść przez nasz kraj do Berlina i zostali
jarek15.12.2022, 07:35
Tadeusz Morawa pierwszy podżegacz do wojny na Podhalu.
jarek15.12.2022, 07:28
Nienawiść do Rosji sukcesywnie budowana przez anglo-sasów. Śmierć Sikorskiego Powstanie Warszawskie Katyń robota angoli . Jakby nie Stalin Polska byłaby o jedną trzecią mniejsza troszkę trzeba poczytać .
Duma Polaka czyścić kible na zachodzie - Ukrainiec nie uciekł żeby pracować .
Duma Polaka czyścić kible na zachodzie - Ukrainiec nie uciekł żeby pracować .
Nudzi się, nie ma co robić?15.12.2022, 07:20
Cmentarz to jest takie miejsce, gdzie panuje "zgoda" między wszystkimi którzy za życia ze sobą się sprzeczali lub też walczyli.
To miejsce spoczynku.
Żołnierze spoczywający pod tym pomnikiem nie byli najeźdźcami. Wiem z przekazów ludzi starszych, że "goniąc Germańca" podkreślali, że chcą Polskę od niego tylko wyzwolić. Tak myślał zwykły żołnierz radziecki, jemu polityka Stalina była obca, nieznana.
Tak, jak ktoś tu słusznie wspomniał, "należy im się ten pomnik za ich młode życie".
Gwiazda na ich pomniku nie jest czerwona, oni pod tym symbolem zginęli walcząc z prawdziwym okupantem Polski.
Bardzo trafnie przypomniano tu sytuację Panteonu Orląt Lwowskich we Lwowie którego pewne elementy teraz dopiero zostały pozbawione zasłaniających je płyt paździerzowych, przez banderofilskie władze tego miasta (pomyślmy nad tym, abyśmy nie odbudowywali tych pomników).
Jeżeli jakieś "niezależne związki" (cokolwiek to znaczy) chcą rozliczać tych co narzucili Polsce Komunę, to niech zaczną od Bieruta, którego "kurhan" góruje nad Powązkami. Albo też od takich "zasłużonych" dowódców AK i Zrzeszenia "Wolność i Niezawisłość" jak płk. Jan Rzepecki, który w więzieniu ubeckim był tylko 2 (dwa) dni. Wygłaszał on potem odczyty:
"Wyjdź z podziemia - buduj Polskę"
Pomnik ten, nawet jako budowla, powinien pozostać dla potomnych. Kto chce niech przy nim przystanie i pomyśli, a kto nie chce niech przejdzie obojętnie.
Tak na koniec. pora się przyjrzeć obecnej "okupacji" Polski. Gołym okiem widać, że nie jesteśmy krajem samostanowiącym o swoim losie. Trzeba to zacząć głośno mówić, zanim głupota rządzących Polską da nam powody do budowania nam samym pomników.
Co do samego pomysłodawcy tej akcji, to szkoda słów.
To miejsce spoczynku.
Żołnierze spoczywający pod tym pomnikiem nie byli najeźdźcami. Wiem z przekazów ludzi starszych, że "goniąc Germańca" podkreślali, że chcą Polskę od niego tylko wyzwolić. Tak myślał zwykły żołnierz radziecki, jemu polityka Stalina była obca, nieznana.
Tak, jak ktoś tu słusznie wspomniał, "należy im się ten pomnik za ich młode życie".
Gwiazda na ich pomniku nie jest czerwona, oni pod tym symbolem zginęli walcząc z prawdziwym okupantem Polski.
Bardzo trafnie przypomniano tu sytuację Panteonu Orląt Lwowskich we Lwowie którego pewne elementy teraz dopiero zostały pozbawione zasłaniających je płyt paździerzowych, przez banderofilskie władze tego miasta (pomyślmy nad tym, abyśmy nie odbudowywali tych pomników).
Jeżeli jakieś "niezależne związki" (cokolwiek to znaczy) chcą rozliczać tych co narzucili Polsce Komunę, to niech zaczną od Bieruta, którego "kurhan" góruje nad Powązkami. Albo też od takich "zasłużonych" dowódców AK i Zrzeszenia "Wolność i Niezawisłość" jak płk. Jan Rzepecki, który w więzieniu ubeckim był tylko 2 (dwa) dni. Wygłaszał on potem odczyty:
"Wyjdź z podziemia - buduj Polskę"
Pomnik ten, nawet jako budowla, powinien pozostać dla potomnych. Kto chce niech przy nim przystanie i pomyśli, a kto nie chce niech przejdzie obojętnie.
Tak na koniec. pora się przyjrzeć obecnej "okupacji" Polski. Gołym okiem widać, że nie jesteśmy krajem samostanowiącym o swoim losie. Trzeba to zacząć głośno mówić, zanim głupota rządzących Polską da nam powody do budowania nam samym pomników.
Co do samego pomysłodawcy tej akcji, to szkoda słów.
do "mądrych inaczej"15.12.2022, 06:58
Jak wg was sowieci walczyli o wolność Polski i Polaków, to ja jestem profesor doktor habilitowany.
Takie pomniki w oczywisty sposób gloryfikują zbrodniczy system jakim był komunizm i stalinizm.
Takie pomniki w oczywisty sposób gloryfikują zbrodniczy system jakim był komunizm i stalinizm.
dołka15.12.2022, 00:18
Poległym się należy ten pomnik za ich młode życie.
dołka15.12.2022, 00:18
Poległym się należy ten pomnik za ich młode życie.
Wektor15.12.2022, 00:12
Groby jak najbardziej uszanować, pomniki okupantom mogą stawiać pachołki moskiewskie, a takowych już nie ma,
chyba że jakieś osły na wypasie pomyliły (trawę z farbą) wolność z okupacją. Z ograniczonym mirem :).
chyba że jakieś osły na wypasie pomyliły (trawę z farbą) wolność z okupacją. Z ograniczonym mirem :).
obiektywny,normaly myślący do przodu14.12.2022, 23:57
nie ruszajcie tego,dla przyszłych pokoleń.N,T zawsze dbał o tą mogiłę i niech tak zostanie
Sceptyk14.12.2022, 23:24
A komu ten pomnik przeszkadza niech stoi i ręczę precz od pomnika
Gh14.12.2022, 22:55
Zamiast czerwonej gwizdy wyskrobać Czarne Widły. "Patryjoto"
Smutna14.12.2022, 22:45
No i najwyższy czas.
myśliciel14.12.2022, 22:45
Może warto zmienić napis na prawdziwszy, np. "Pamiętajmy o wszystkich ofiarach i oprawcach II Wojny światowej."
mirek14.12.2022, 21:23
wypiepszy? to radzieckie ?cierwo
Ja14.12.2022, 21:17
Kiedy usuwanie pomników Wojtyły
ciekawski14.12.2022, 21:15
Panie Morawa, niech Pan się nie wypowiada w imieniu mieszkańców, bo nie został Pan przez Nich do tego upoważniony. Ja i wielu moich znajomych sobie tego nie życzymy. Proponuję, by Szanowny Pan w ramach solidarności z Ukraińcami, za wołyńskie mordy na Polakach, stanął Pan z wnukami w Lewiatanie i zbierał dla Ukraińców art. spożywcze. Paranoja.
swój chłop14.12.2022, 21:14
Dziadkowie opowiadali, że jak w pobliżu wioski była partyzantka sowiecka to spali spokojnie a bali się band ze znakiem tryzuba. Świat nie był i nie jest czarno- biały.
nieten14.12.2022, 21:08
Wysłali na front, jak wszystkich, zginęli na rozkaz, za co im ten pomnik odbierać? Gwiazdy zamalowane, a chyba nikt poważnie nie sądzi, że ktoś będzie chwalić sowiecję przez takie wspomnienie, niech stoi
anty prawo i socjalizm14.12.2022, 20:43
Stuknijcie sie w glowe...
Osiol14.12.2022, 20:43
No co za,,bochaterstwo''jakby dzis trumnę Jaruzelskiego odkopać i pagonów pozbawić.
Nadto trzeba pamiętać że 90proc spoleczenstwa w czasie wojny siedziała na zapiecku i czekała aż ich ktoś wyzwoli i się doczekała, bezpiecznie bez strat..... więc pomnik się nie należy to wyzwolenie a zarazem okupacja nie miało miejsca??? A czasem jak rząd za granicą czy hrabiowie i bogacze (jak dzisiaj oligarchowie z U)przeczekali bezpiecznie inni zgineli...
Nadto po usunięciu pomników można będzie kłamać ze to my wygraliśmy z niemcami i wyzwolili...
A najważniejsze w drodze do wolnosci było po wojnie kilkuset ludzi rozstrzeliwujacych nieuzbrojonych cywili
Traktujmy pomnik jak U cmentarz w Lwowie wszak płyty wiórowe na pomniku z napisem ZAWSZE WIERNI TOBIE POLSKO są i to przecież też tylko pomnik zabijmy jak U płytami bądźmy jak ba....... y w roku b..... y
Chcąc być sprawiedliwy i uczciwy a nawet obiektywny trzeba spojrzeć na początek konfliktu i zadać sobie pytanie skąd wzięło się 14tys grobów w Dombasie w 2014 roku jak to się stało że jedni Ukraińcy mordowali drugich ukraincow skąd mieli armaty Amunicje kto ich na siebie napuścił i podżegał wszak to co dzisiaj się dzieje jest pokłosiem mordowania,, gorszych'' ukraincow przez,,lepszych''ukraincow. Amen
Nadto trzeba pamiętać że 90proc spoleczenstwa w czasie wojny siedziała na zapiecku i czekała aż ich ktoś wyzwoli i się doczekała, bezpiecznie bez strat..... więc pomnik się nie należy to wyzwolenie a zarazem okupacja nie miało miejsca??? A czasem jak rząd za granicą czy hrabiowie i bogacze (jak dzisiaj oligarchowie z U)przeczekali bezpiecznie inni zgineli...
Nadto po usunięciu pomników można będzie kłamać ze to my wygraliśmy z niemcami i wyzwolili...
A najważniejsze w drodze do wolnosci było po wojnie kilkuset ludzi rozstrzeliwujacych nieuzbrojonych cywili
Traktujmy pomnik jak U cmentarz w Lwowie wszak płyty wiórowe na pomniku z napisem ZAWSZE WIERNI TOBIE POLSKO są i to przecież też tylko pomnik zabijmy jak U płytami bądźmy jak ba....... y w roku b..... y
Chcąc być sprawiedliwy i uczciwy a nawet obiektywny trzeba spojrzeć na początek konfliktu i zadać sobie pytanie skąd wzięło się 14tys grobów w Dombasie w 2014 roku jak to się stało że jedni Ukraińcy mordowali drugich ukraincow skąd mieli armaty Amunicje kto ich na siebie napuścił i podżegał wszak to co dzisiaj się dzieje jest pokłosiem mordowania,, gorszych'' ukraincow przez,,lepszych''ukraincow. Amen
szuser14.12.2022, 20:39
Było było, wyzwolili, wyzwolili, zginęli, zginęli. Mają prawo do pomnika.
Gdyby nie oni to nie byłoby w Polsce Opola, Wrocławia, Olsztyna, Szczecina.
Gdyby nie oni to nie byłoby w Polsce Opola, Wrocławia, Olsztyna, Szczecina.
Jagusia14.12.2022, 19:51
No tak Morawa postawi tam pomnik Ognia dla niego bohater, dla innych bandyta. "Ale nie depczcie przeszłości ołtarzy"Pan Morawa nie utworzy nowej historii.
Może Cię zainteresować
Morawa przeczytaj co pisze na pomniku "CHWAŁA BOCHATEROM POLEGŁYM W WALCE O WYZWOLENIE ZIEMI NOWOTARSKIEJ "
odpier. się od tego pomnika