Być może jeszcze w grudniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie wybierze firmę, która zajmie się przygotowaniem dokumentacji projektowej dla odcinka zakopianki Szaflary - Zakopane.
Budowa zakopianki z Chabówki do Nowego Targ ma zakończyć się w 2024 roku, ale GDDKiA już teraz rozpoczęła przygotowania do przebudowy ostatniego odcinka drogi pod Tatry, z Szaflar do Zakopanego. Dyrekcja zarządu dróg krajowych rozstrzyga właśnie przetarg na wybór firmy, która przygotuje dokumentację projektową dla tego przedsięwzięcia. Na razie nie wiadomo dokładnie, jak będzie wyglądać przebudowa i rozbudowa drogi. To właśnie koncepcja programowa, której wykonanie zleci GDDKiA, wstępnie określi zakres rzeczowy i finansowy przedsięwzięcia. Wykonawca tej dokumentacji ustali efektywność planowanej inwestycji, przebieg tras poszczególnych wariantów oraz ustali typy i podstawowe parametry techniczne obiektów budowlanych. "W celu uzyskania niezbędnych danych wykonawca opracuje analizy i prognozy ruchu oraz warianty przebudowy i ewentualnej rozbudowy drogi. Przeprowadzi także badania geologiczne, hydrologiczne oraz inwentaryzację przyrodniczą. Wykonana zostanie również analiza wielokryterialna, która umożliwi wybór najkorzystniejszych wariantów technicznych. Całość procesu zakończy się opracowaniem wytycznych dla projektu budowlanego i uzyskaniem DŚU" - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
W przetargu na wykonanie dokumentacji wzięły udział dwie firmy. Jedna z ofert mieści się w budżecie, jakim dysponuje na ten cel Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Obecnie trwa analiza ofert.
Jak podaje zarządca zakopianki, droga krajowa nr 47 na odcinku Szaflary - Zakopane o długości ok. 11,8 km jest jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku. Na blisko 10-kilometrowym odcinku przebiega w obszarze zabudowanym, gdzie zlokalizowane jest 186 zjazdów do posesji. Średnie natężenie ruchu w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 na odcinku od Szaflar do Poronina wynosiło 19,2 tys. pojazdów/dobę i wzrosło w ciągu ostatnich 5 lat o 41 proc. Pomiędzy Poroninem a Zakopanem ten wzrost jest mniejszy i wynosi 17 proc., ale na tym odcinku średnio na dobę porusza się prawie 21 tys. pojazdów. Poziom swobody ruchu jest ograniczony. Okresowo, w czasie wzmożonych wyjazdów turystycznych, natężenie na drodze jest wyższe od jej przepustowości i tworzą się zatory.
Źródło: GDDKIA, oprac. r/