NOWY TARG. Podczas poniedziałkowej sesji, radni zajmą się uchwaleniem zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla rejonu Równia Szaflarska. W skrócie chodzi o zatwierdzenie zmian związanych m. in. z budową obwodnicy Nowego Targu. Mieszkańcy zapowiadają swój udział w sesji.
Firma Multiconsult na zlecenie GDDKiA przygotowała trzy warianty poprowadzenia drogi. Wszystkie koncepcje zakładają, iż Nowotarska Strefa Relaksu zostanie "przecięta". To budzi największe opory wśród mieszkańców.Głosowane podczas poniedziałkowej (24 kwietnia) sesji Rady Miasta zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynikają zarówno z budową węzła drogowego w ciągu zakopianki, projektem wschodniej obwodnicy, jak i pracami przy ul. Sikorskiego. Sprawa poprowadzenia drogi ciągnie się od lat.
"Wybierzmy najlepszy wariant"
Na zlecenie Południowej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie powstały 3 warianty przebiegu nowej drogi. "Niestety realizacja każdego z nich wiąże się z utrudnieniami dla mieszkańców wypoczywających w Nowotarskiej Strefie Relaksu oraz mieszkających na pobliskich osiedlach tj. Polana Szaflarska, osiedle przy ul. Sikorskiego. Dodatkowo występuje kolizja projektowanych elementów obwodnicy z istniejącym sposobem dostępności do Nowotarskiej Strefy Relaksu oraz kładki nad Białym Dunajcem. Wybierzmy najkorzystniejszy wariant, czyli wariant nr 3. Zróbmy wszystko, żeby zmniejszyć uciążliwość projektowanej obwodnicy i jej elementów dla okolicznych osiedli i Nowotarskiej Strefy Relaksu" - apelowała dwa lata temu grupa nowotarżan, namawiając pozostałych mieszkańców Nowego Targu do wyboru jednego z wariantów planowanej obwodnicy miasta.
Karuzela wniosków, uwag i uzgodnień
Na pierwszym etapie składania wniosków do projektu planu wpłynęło ich 8 oraz kilkanaście uwag od instytucji.
Projekt zmiany planu wyłożony był do publicznego wglądu na przełomie grudnia 2021 i stycznia 2022 r. Potem odbyła się publiczna dyskusja, a w wyznaczonym terminie wpłynęło 11 uwag . Zostały one częściowo uwzględnione i procedura ruszyła na nowo.
Kolejna dyskusja publiczna zorganizowana została w maju 2022 roku. Znowu wpłynęło kilka uwag i znowu częściowo je uwzględniono, a potem wysłano do kolejnych uzgodnień.
Od grudnia 2022 r. do stycznia 2023r. zmieniony projekt znów został upubliczniony. Wpłynęło tym razem 7 uwag - jedną częściowo wzięto pod uwagę, pozostałe odrzucono.
Teraz procedura zmierza do końca.
Wybrano "najkorzystniejszy wariant, biorąc pod uwagę kwestie społeczne, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne
Wybrana koncepcja wykorzystuje korytarz zostawiony w mpzp. Zaplanowano dwujezdniową drogę, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas będzie miał 3,5 m szerokości. Pomiędzy jezdniami przewidujemy pas rozdziału szerokości 3 m.
Trasa rozpoczynać się ma na węźle Nowy Targ Południe i biec estakadą w kierunku wschodnim, a następnie wzdłuż brzegu potoku Biały Dunajec. Pod estakadą powstanie połączone z ul. Szaflarską rondo.
W opisie czytamy: "żeby zminimalizować oddziaływanie nowej drogi na Nowotarską Strefę Relaksu zostanie zbudowany mur oporowy, co pozwoli zmniejszyć pas terenu niezbędny do poprowadzenia tego odcinka. Zostaną również wybudowane ekrany akustyczne. W dalszej części obwodnicy, na północ od istniejącej kładki pieszo-rowerowej, powstanie most nad Białym Dunajcem, następnie trasa połączy się z istniejącą DK49 ok. 300 metrów na północ od Zakładu Gospodarowania Odpadami" i dalej: "wzdłuż nowej trasy powstaną nowe drogi zapewniające komunikację dla tego obszaru. W ramach inwestycji GDDKiA zadba także o zachowanie ciągłości przebiegu ścieżek rowerowych i narciarskich tras biegowych. Zaplanowano budowę przejść dla średnich i małych zwierząt. Przebudowany zostanie również fragment ul. Lotników.
Strefa relaksu i osiedle mieszkaniowe
Na obszarze tym powstała zarówno Nowotarska Strefa Relaksu, jak i nowe osiedle mieszkaniowe. Mieszkańcy nie tylko Polany Szaflarskie, ale i ulic Podhalańskiej, czy Podtatrzańskiej wyrażą głośne protesty, obawiając się degradacji nie tylko wizerunkowej tego terenu.
Kilka osób w rozmowie z Podhale24 potwierdza zamiar udziału w poniedziałkowej sesji i zabrania głosu w tej sprawie.
Dla przypomnienia - po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach GDDKiA przygotuje koncepcję programową obwodnicy Nowego Targu. Przewidywany czas jej realizacji to lata 2025-2029.
Sabina Palka