02.05.2023, 14:30 | czytano: 3593

Prawie 4 miliardy złotych na remont linii kolejowej Chabówka - Rabka i Klęczany - Nowy Sącz

Zdjęcie ilustracyjne / archiwum Podhale24
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie modernizacji linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz ze środków Krajowego Planu Odbudowy. To istotny krok, który gwarantuje realizację przedsięwzięcia.
Umowa podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych gwarantuje dofinansowanie inwestycji w wysokości ponad 3,9 mld zł w ramach środków Krajowego Planu Odbudowy (100% dofinansowania). To krok dla rozpoczęcia robót budowlanych na linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. PLK SA planują niebawem podpisanie umów z wykonawcami na realizację prac na odcinkach: Chabówka - Rabka Zaryte i Klęczany - Nowy Sącz.
Po ponad 20 latach przerwy na tę trasę wrócą pociągi.

– Zrobiliśmy kolejny krok do realizacji projektu Podłęże - Piekiełko. To kluczowy projekt kolejowy dla mieszkańców Małopolski. Zwalczy wykluczenie komunikacyjne południowej części regionu. Początek prac budowlanych już niebawem - powiedział minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Konsekwentne działania i przygotowania PLK SA przybliżają nas do realizacji inwestycji na linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Zawarta dzisiaj umowa jest tego dowodem. Dzięki temu możliwe będą dalsze kroki dla osiągnięcia celu przedsięwzięcia, czyli przywrócenia połączeń kolejowych i zwiększenia dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców – stwierdził Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Modernizacja trasy nr 104 zapewni łatwiejszy dostęp do pociągów oraz sprawne i wygodne podróże. Oprócz torów i obiektów inżynieryjnych, ważnym elementem prac będą stacje i przystanki. Przebudowane zostaną perony, m.in. na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój. Nowe obiekty będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Na stacji Rabka Zaryte przewidziano także przejście podziemne z windą, które zwiększy dostępność do kolei. Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią podróże oraz pozwolą na lepszy dostęp do kolei wszystkim podróżnym.
Modernizacja trasy nr 104 Chabówka - Nowy Sącz to część większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej. Przygotowywane jest połączenie kolejowe Podłęże - Piekiełko, które oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

W bieżącym roku ogłoszono także przetargi na modernizację odcinków Rabka Zaryte - Mszana Dolna oraz Limanowa - bocznica Klęczany. Zakres podstawowy w ogłoszonych przetargach planowany jest do finansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

Źródło: PKP PLK, r/
Może Cię zainteresować
komentarze
Dr Sławomir03.07.2023, 20:07
Myślący tylko na Konfederacja KORWIN!!- pan profesor Rutowski
Lokals05.05.2023, 21:39
O ile nie będzie dwóch torów to nic sensownego z tego nie będzie. Pociągi może nawet będą szybsze, ale tylko na rozkładzie. Trzymam kciuki, żeby się udało - mieszkam przy tej linii - jak na razie widzę duże nakłady i wydatki, ale niewielkie efekty.
Roman04.05.2023, 10:44
Ludzie ale wy marudzicie, cały czas marudzenie to niepotrzebne, tamto. Jak przyjdzie rudy z ekipa to znowu południe będzie zapomniane i kolejkę na Kasprowy po raz 2 sprzedadzą!!!
Antykolejarz.03.05.2023, 23:43
Przy okazji mieszkańcy poniosą koszty towarzyszące kolejarskim inwestycjom. Kurz na każdym kroku, rozjeżdżone drogi których nie będzie miał kto naprawić, objazdy planowane i nieplanowane. Potem dojdzie przedłużenie dróg dojazdu przez przejazdy zbiorcze i czas spędzony w korkach do zamkniętych rogatek. A pociągi mają częściej kursować. Koniec końców, skorzystają anonimowi ludzie skądś. Mieszkańcy za to stracą.
Autor03.05.2023, 20:19
Pieniądze z KPO są w Brukseli, i jak narazie rządzący nie zamierzają po nie sięgnąć, a dlaczego? Dlatego ze kamienie milowe są przed nimi ????
pp03.05.2023, 18:47
Zamysł dobry ale koncepcja i wykonanie tragedia ! Dziś liczy się szybkość przemieszczania a co dostajemy Zakopane Kraków około 140km czas przejazdu najbardziej optymistyczny ponad 2 h tragedia ! Nowy szlak kolejowy w miarę prosty kolej dużych prędkości a nie po tym samym tylko z nowym torowiskiem i peronami żenada! Kraków Zakopane to około 80km w lini prostej to czemu torem wynosi 140 km !pytam po co !
Teść03.05.2023, 13:43
Twoje komuchy zniszczyły kolej a Polacy ją naprawiają. Tylko że ty lewaku, JANIE-DZBANIE nigdy tego nie POjmiesz.
Wyborca z ustupu02.05.2023, 23:38
jak nie ma na drogi?!
Nakłady na kolej to promil w skali nakładu na drogi.
Kult auta to jedno a wygaszanie popytu na przełomie wieków drugie
Kolega widzę reprezentuje pierwszy nurt.
Jan02.05.2023, 19:45
Na remont dróg nie ma kasy a pisiory będą nikomu niepotrzebne tory kolejowe remontować. Bogaty kraj mlekiem i miodem płynący
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl