11.05.2023, 21:24 | czytano: 6483

Zakończenie modernizacji "kolejowej zakopianki" coraz bliżej. Będzie łącznica w Chabówce (zdjęcia z prac w Nowym Targu)

W Chabówce powstanie łącznica, która usprawni ruch pociągów na liniach kolejowych w kierunku Zakopanego. Pociągi nie będą musiały już stawać w celu przepięcia lokomotywy na drugi koniec składu. – Dojazd pociągiem z Krakowa do Zakopanego skróci się o ponad dwie godziny. To efekt wieloetapowych prac, które wymagają nakładów czasu i pracy różnych podmiotów – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita, który wydał kluczową decyzję dla inwestycji w ciągu linii kolejowych nr 98 Sucha Beskidzka - Chabówka i nr 99 Chabówka - Zakopane.
Inwestycja, której Wojewoda Małopolski nadał rygor natychmiastowej wykonalności, jest kluczowym etapem w ramach projektu realizowanego przez Polskie Koleje Państwowe – Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Podobne łącznice powstały w Krakowie i Suchej Beskidzkiej.
– Przed remontem „kolejowej zakopianki” podróżni pokonywali trasę Kraków-Zakopane nawet w pięć godzin. Na odcinku liczącym ok. 100 km pociągi musiały trzy razy zmieniać kierunek jazdy. Modernizacja linii kolejowej wyeliminuje tę długotrwałą procedurę i skróci trasę. Małopolanie i tak licznie przybywający do naszego województwa turyści będą mieli możliwość dotarcia do stolicy Tatr w ok. dwie godziny. To alternatywa dla podróżujących samochodami. Dojazd do Zakopanego jeszcze nigdy nie był tak szybki, komfortowy i łatwy – tłumaczy wojewoda Kmita.

W ramach inwestycji powstanie: budowla obejmująca elementy dróg publicznych i kolejowych dróg szynowych, w szczególności rozjazd kolejowy, skrzyżowania i węzły, wjazdy, zjazdy, przejazdy, perony oraz rampy.

Nazwa inwestycji, dla której wojewoda małopolski Łukasz Kmita wydał decyzję o pozwoleniu na budowę, to: Budowa łącznicy w Chabówce w ciągu linii kolejowych nr 98 Sucha Beskidzka - Chabówka i nr 99 Chabówka – Zakopane w ramach inwestycji pn.: Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania nr 1 pn.: Prace na odcinku linii kolejowej nr 99 Chabówka - Zakopane oraz dla zadania nr 2 pn.: Budowa łącznicy w Chabówce w ciągu linii kolejowych nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka i nr 99 Chabówka – Zakopane, w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka – Zakopane” POIiŚ 5.2-22.

Planowany termin zakończenia remontu „kolejowej zakopianki” to koniec 2023 roku.
W galerii poniżej - zdjęcia z prac prowadzonych przy peronie nr 1 w Nowym Targu/ zdj. Szymon Pyzowski

Źródło: Małopolski Urząd Wojewódzki, r/
Może Cię zainteresować
komentarze
KG29.05.2023, 15:41
To bardzo oczekiwana inwestycja także przez bardzo wielu mieszkańców Małopolski. Wreszcie będziemy mogli po?onać pociągiem trasę od Tatr do Bałtyku. Bardzo dziękujemy.
KG29.05.2023, 15:41
To bardzo oczekiwana inwestycja także przez bardzo wielu mieszkańców Małopolski. Wreszcie będziemy mogli po?onać pociągiem trasę od Tatr do Bałtyku. Bardzo dziękujemy.
KG29.05.2023, 15:41
To bardzo oczekiwana inwestycja także przez bardzo wielu mieszkańców Małopolski. Wreszcie będziemy mogli po?onać pociągiem trasę od Tatr do Bałtyku. Bardzo dziękujemy.
KG29.05.2023, 15:41
To bardzo oczekiwana inwestycja także przez bardzo wielu mieszkańców Małopolski. Wreszcie będziemy mogli po?onać pociągiem trasę od Tatr do Bałtyku. Bardzo dziękujemy.
KG29.05.2023, 15:41
To bardzo oczekiwana inwestycja także przez bardzo wielu mieszkańców Małopolski. Wreszcie będziemy mogli po?onać pociągiem trasę od Tatr do Bałtyku. Bardzo dziękujemy.
KG29.05.2023, 15:41
To bardzo oczekiwana inwestycja także przez bardzo wielu mieszkańców Małopolski. Wreszcie będziemy mogli po?onać pociągiem trasę od Tatr do Bałtyku. Bardzo dziękujemy.
KG29.05.2023, 15:41
To bardzo oczekiwana inwestycja także przez bardzo wielu mieszkańców Małopolski. Wreszcie będziemy mogli po?onać pociągiem trasę od Tatr do Bałtyku. Bardzo dziękujemy.
,.o_o.,20.05.2023, 15:51
Ja tam się cieszę. O ile tylko ceny biletów będą korzystne, to zapewne skorzystam z tego połączenia, jako alternatywa dla autobusu/busa. Wcześniej ani ceny nie były zachęcające, ani czas podroży.
Hubert14.05.2023, 15:16
Myślący tylko na Konfederacja KORWIN!!
Anna12.05.2023, 21:18
Jedzie pociąg, rampy zamknięte 10 minut wcześniej, korek na 30-40 samochodów... Czyli powiedzmy 50 osób czeka, żeby przejechał pociąg wiozący 4 osoby. Jakim cudem to się opłaca??
EN-5712.05.2023, 14:02
Inwestycja nie przemyślana, robiona tylko po to, żeby pieniądze wykorzystać i polikwidować stanowiska pracy. Na plus można tylko przyznać to, że podniesiono perony. Cała reszta na MINUS. Remont całego odcinka od Zakopanego po Kraków można było zrobić z głową...no ale fundusze czekały...
Wojtek12.05.2023, 07:53
Ta łącznica to najważniejszy element modernizacji kolejowej zakopianki. Dziękujemy.
Loko12.05.2023, 02:31
Miliard przepalony w ramach funduszy z eurokolchozu, choc tak naprawde dotacja na poziomie 50% reszta kasa z budzetu. Zamiast pomyslec i podniesc stacje w NT i zrobic przejazd nad ludzmierska to tylko wymieniki podklady i szyny. Wazne ze zdjecia beda przy wstazce.
góral11.05.2023, 22:02
Inwestycja za wiele miliardów zł a podróżnych jak widać w pociągu kilkoro Widać to jak się stoi na przejazdach kolejowych. Ponadto tyle miliardów zł a przejazd na drodze wojewódzkiej w Chabówce bez zmian. korek aż na wiadukcie w Chabówce z jednej strony a zdrugiej do Rokicin. Tyle spalin, tyle czasu straty w samochodach. Skandal jakie myślenie mają. Byle miliardy roztrwonić. Ludzie i tak nie będa jezdzić pociągiem bo każdy chce d... zawieżc na miejsce a nie na dworzec.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl