10.12.2023, 11:28 | czytano: 7798

OPINIA: "Trzeba myśleć o nowych drogach, a nie upychać ruch w starych, zabudowanych ulicach, kosztem mieszkańców"

Miejscowy plan zagospodarownaia przestrzennego
NOWY TARG. Do 15 grudnia potrwa wyłożenie projektu mpzp Nowy Targ 37 (Kasprowicza), który obejmuje ul. Kasprowicza oraz częściowo ul. Nadmłynówka, ul. Kolejową i północną część ul. Ludźmierskiej. Odbyła się publiczna dyskusja. Prezentujemy opinię mieszkańca na temat zarówno spotkania, jak i planowanych zmian.
"Zwracamy uwagę, że projekt powyższego planu miejscowego obejmuje fragment skrzyżowania ul. Ludźmierskiej (droga wojewódzka) z linią kolejową, który jest przewidziany przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie do przebudowy na skrzyżowanie bezkolizyjne. Rozwiązania komunikacyjne przedstawione w projekcie planu dla obsługi terenów przyległych do ul. Ludźmierskiej zostały spowodowane zamierzeniami inwestycyjnymi zarządcy ul. Ludźmierskiej, który jest organem uzgadniającym projekt planu miejscowego" zapowiadał Urząd Miasta Nowy Targ.
Dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie planu miejscowego rozwiązaniami odbyła się w minioną środę. Poniżej - list od naszego Czytelnika.


Subiektywne sprawozdanie ze społecznych konsultacji Mieszkańców z Burmistrzem Grzegorzem Watychą, w sprawie planu zagospodarowania ul. Kasprowicza w dn. 06.12.2023 r.

Na wstępie spotkania p.Wojciech Watycha (naczelnik Wydziału Rozwoju i Urbanistyki - przyp. red.) zastrzegł, że konsultacja nie dotyczy przebudowy przejazdu kolejowego na ul. Ludźmierskiej?!
A jednak przedstawiona mapa z planem zagospodarowania ul. Kasprowicza obejmuje cały pas drogowy ul. Ludźmierskiej w rejonie torów!!!
A jednak przedstawiony plan i zawarte w nim rozwiązania w całości wynikają z faktu, że w przypadku tunelu pod torami dla mieszkańców ul. Kasprowicza i okolic ul. Ludźmierska- znika, nie istnieje!?
A jednak dwóch rond i 1000-metrowego tunelu na ul. Ludźmierskiej na przedstawionej mapie nie zaznaczono!?

Dyskusję rozpoczął pan Bartłomiej Garbacz wytykając przedstawionemu planowi kilka błędów merytorycznych: co do szerokości nowych dróg, ich przebiegu po prywatnych gruntach, niefunkcjonalnych zatoczek, niezgodności z przepisami przeciwpożarowymi w obrębie przejazdu kolejowego.

Na konsultację przybyła ok. 40-osobowa grupa mieszkańców ul. Kasprowicza i Ludźmierskiej wyraźnie niezadowolona i przeciwna przedstawionym rozwiązaniom w planie zagospodarowania.

Wszystkie krytyczne zdania i uwagi mieszkańców wobec przedstawionego planu zagospodarowania przestrzennego ul. Kasprowicza i okolic sprowadzają się do kilku aspektów:
1. Cały przedstawiony plan zagospodarowania wynika ze "zniknięcia" ul. Ludźmierskiej na odcinku ok 1,5 km.

2. Wszystkie nieruchomości, działki i domy przy ul. Ludźmierskiej od piekarni Hajnos do świateł ze Składową tracą dostęp do drogi.
To samo dotyczy drugiej strony: od ul. M. Pajerskiej do świateł ze Składową wszystkie nieruchomości, firmy, sklepy i dwie ulice: Kolejowa i Ceramiczna tracą dostęp do Ludźmierskiej, są ślepe.

3. Sprzeciw mieszkańców wzbudza fakt, że cały dotychczasowy, kształtowany od wielu lat układ drogowy architektoniczny i urbanistyczny, z prawnymi pozwoleniami na budowle i zjazdy nagle zostaje zakwestionowany, zniszczony i zmieniony w coś co popada w groteskę. Bo tak wygląda nowy plan zagospodarowania, nowe 2 wąskie dróżki prowadzone po działkach prywatnych, od drugiej strony domów, zakończone ślepymi zawrotkami, dwie nieruchomości stały się "wyspami" otoczonymi drogami – ich wartość wzrosła o -50%.

Zgromadzeni mieszkańcy nie zaakceptowali przedstawionego projektu planu zagospodarowania i pytali p. burmistrza o inne możliwości rozwiązania korków na ul. Ludźmierskiej np. tzw. bajpas przez zajezdnię do niedługo ,,starej” zakopianki w okolicy Grela.

Z odpowiedzi p. burmistrza wynika jasno: miasto nie ma pieniędzy na nową drogę miejską (zajezdnia-Ibisor-zakopianka), a tunel sfinansuje GDDKiA.

Jednocześnie nie potrafił wyjaśnić dlaczego na ok . 100 uwag w sprawie przebudowy przejazdu kolejowego wysłanych do GDDKiA nikt nie otrzymał żadnej odpowiedzi….??

Nie potrafił wyjaśnić jak będą poprowadzone objazdy w tej części miasta podczas 2-4 letniego remontu ul. Ludźmierskiej.

Natomiast bardzo wyraźnie p. burmistrz zaakcentował "jak są nowe inwestycje to koszty społeczne muszą być".

Zasadnym jest pytanie: jak wysokie koszty społeczne mają ponieść okoliczni mieszkańcy firmy ich pracownicy i przedsiębiorcy??
Czy w ogóle jest to nowa inwestycja??, a może pudrowanie trupa??

Te tzw. koszty społeczne poniosą mieszkańcy Kasprowicza, M. Pajerskiej, Kolejowej, Ceramicznej i Ludźmierskiej. To ok. 2 tys. mieszkańców, którym się ewidentnie ogranicza prawa własności, zabiera prawne zjazdy, ogranicza dostęp do dróg publicznych, obniża wartość działek i nieruchomości o 50%.

Te tzw. koszty społeczne poniesie kilkadziesiąt firm, podmiotów gospodarczych zlokalizowanych w najstarszej przemysłowej części Nowego Targu tj. ul Ceramiczna i Kolejowa (tartak). Brak dojazdów = brak klientów.

Zakorkowanie ul. Ludźmierskiej to nie wina tłumów turystów w NT czy pociągów, to efekt rozbudowania dwóch potężnych galerii handlowych. 70-80% pojazdów na Ludźmierskiej to klienci galerii (Stopiak/Leclerc) świadczą o tym aktualne korki, choć pociągi nie jeżdżą, a turysty w NT nie uświadczysz.

Dlaczego to my mieszkańcy i drobni przedsiębiorcy mamy ponosić tzw. koszty społeczne przebudowy ul. Ludźmierskiej ?? Żeby jeszcze więcej i szybciej klientów dotarło do w/w galerii??

Panie burmistrzu czy wydawane pozwolenia na rozbudowę potężnych galerii handlowych (w jednym rejonie) uwzględniają przepustowość istniejącej sieci dróg??

A może potężne galerie powinny partycypować w kosztach rozwoju infrastruktury miasta??

A dlaczego przez 2 kadencje burmistrz nie zarezerwował terenu pod inwestycję tylko wydawał prawomocne WZ dla nowych budynków na ul. Ludźmierskiej??

A może trzeba myśleć o nowych drogach, a nie upychać ruch w starych, zabudowanych ulicach, kosztem mieszkańców?
Czy ul. M. Pajerskiej jest w stanie przyjąć dodatkowo ruch z ul. Kolejowej, a w przyszłości z ul. Sybiraków?
Czy ul. Składowa jest w stanie przyjąć ruch z ul. Ceramicznej?, ktoś to próbował ocenić, zbadać?
Co z całą, istniejącą infrastrukturą w ulicy Ludźmierskiej: kanalizacyjną, telekomunikacyjną, światłowodową, gazową, wodociągową?

PS. Jest wiele pytań i mało odpowiedzi, ale faktem są kwietniowe wybory!

Kazimierz Pasternak ul. Ludźmierska 1

opr.s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
j28.12.2023, 14:19
O jeszcze trzeba pamiętać o blokach Rajskiego przy Sybiraków, które zamierza budować, kilkaset mieszkań i tyle samo samochodów skręcających w wąską uliczkę osiedlową, która teraz prowadzi do strzelnicy.
www11.12.2023, 19:57
Miasto planuje sprzedać działki przy ul. Ludźmierskiej za grube miliony. Przeznaczyć te pieniądze na budowę drogi od Parkowej wzdłuż Dunajca z dołączeniem do Ludźmierskiej przez zajezdnię. Przecież z mapy widać że jest wąskie gardło koło stadionu i musi istnieć droga alternatywna. A zamknięcie głównej arterii miasta wschód-zachód na 4 lata??? OMG co wy tam palicie w tym urzędzie?
Mieszkaniec.11.12.2023, 16:50
Tory powinny iść w tunelu. Jest na tyle.mwkjaca zeby obniżyć. A burmistrz .... dla mnie to nie jest burmistrz. Burmistrz powinien dbać o dobro mieszkańców A ten dba tylko o tych co mu wazelinuja i tym podobnych. A sotopiak może i nieźle wygląda ten obiekt handlowy Ale kto dał zgodę na powiększenie tego skoro nikt tam nie zapewnił odpowiednich zjazdów. I parking za mały. Tylko korki się tam tworzą. I jeszcze do tego zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu poruszających chodnikiem. Skreśla z lewej z prawej i nikt nie patrzy czy ktoś chodnikiem idzie tylko gapia się na drogę A nie to ze kiedy idzie
Góralka11.12.2023, 14:09
Od wielu wielu wielu lat pan burmistrz nie potrafi sobie poradzić z udrożnieniem prostej drogi jak ulica Na Równi a co dopiero Ludźmierska !
mieszkaniec Kasprowicza11.12.2023, 10:55
aktualnie galeria ,,stopiak''ma 3 zjazdy z ul Ludźmierskiej.
Ale wykupił sąsiednie działki i będzie miał 6
Burok10.12.2023, 20:29
Droga przez Ibisor do niedługo starej Zakopianki , a dalej gdzie ? Tunel ilupasmowy ? bo 1+1 to i tak nonsens . Za chwilę Ludźmierska będzie dojazdem do węzła na nowej zakopiance - kolejne setki aut , itd , itd
ostatni borianin10.12.2023, 20:17
Ktos zwariowal,najlepiej zniszczyc co zielone co?Tak jak las na os Bor.Nie ma zgody na takie rozwiazanie!!!
Optymista10.12.2023, 20:12
Ale to torowisko proste. Przecież można tam puścić PENDOLINO do Zakopanego. Ludźmierską można rozkopać i puścić w tunelu, mieszkańców na odcinku ok. 500m przed i za torami można wyposażyć w helikoptery. Kanalizacją to bym się nie przejmował, bo jak będzie zagłębienie pod torami to to wszystko się tam powinno zmieścić, no chyba że będzie oberwanie chmury. Zrobić rondo od Hali Handlowej do Sładowej w kształcie balonu w jaki ludzie zostaną nabici, no i jeszcze trzeba pomyśleć o jakim stawie i platformie widokowej dla Watychy, żeby to wszystko mógł oglądać
abc10.12.2023, 19:24
A może wybudujmy tunel dla pkp? To będzie szybciej i taniej. W NT tylko jeden malutki peron wystarczy.
Mieszkanie ceramicznej10.12.2023, 17:07
Mój czubek nosa jest tam gdzie mieszkam i pracuję.
bekas10.12.2023, 14:14
Nowy Targ=nowy burmistrz. Już na wiosnę
Mieszkaniec10.12.2023, 13:44
Jeśli to ma miasto ma mieć do zaoferowania coś więcej, zarówno swoim mieszkańcom, jak i pod względem turystyki, to droga przez Ibisor jest absolutnie złym rozwiązaniem. Pora skończyć z grzebaniem potencjału tego miasta. A przedsiębiorców z Ludzmierskiej prosiłbym o spoglądanie z perspektywy szerszej niż czubek własnego nosa.
wojtek10.12.2023, 13:14
w planie przestrzennych jest obwodnica przez Ibisor i nagle wymyśla się nowy wariant chore{w takim wypadku unieważnić plan przestrzenny Ibisoru a nie blokować ludzi}
Osiol10.12.2023, 11:52
Ostatnie mądre planowanie to czasy Gierka później to tytuły wypłaty premie
I stajemy dzisiaj w długach po..... bez przyszłości i coraz większą ucieczką młodych
No to żeście dorzadzili.
Jan Tek10.12.2023, 11:41
Burmistrz Grzegorz Watycha reprezentuje swoje i tylko swoje interesy. Buduje drogi tam gdzie ma działki i gdzie ma w tym biznes. Chce zniszczyć tereny rekreacyjne przy lotnisku a teraz zniszczyć życie ludziom z ul. Ludźmierskiej.
Tunel pod torami to jest taki absurd że aż strach. W mieście brakuje drogi wzdłuż rzeki. Przebudowa już istniejącej niczego nie zmieni. Jeśli miasto nie ma pieniędzy to proponuje zwolnić jednego zastępcę burmistrza bo w końcu w kampanii wyborczej obiecał że będzie miał tylko jednego.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl