18.12.2023, 09:44 | czytano: 5282

Rozpoczyna się zimowa przerwa na budowie zakopianki, ale wykonawca nie zamierza przerywać prac

Fot. GDDKiA
Wykonawcy mają w umowach czas na tzw. przerwę zimową. Trwa ona przeważnie trzy miesiące. Wyjątek to inwestycje realizowane w terenach górskich, gdzie ze względu na ostrzejszy klimat przerwa trwa 4 miesiące, od 1 grudnia do 31 marca. W Małopolsce taką budową jest realizacja nowego przebiegu DK47 z Rdzawki do Nowego Targu.
Ta przerwa to prawo, a nie obowiązek wykonawców. - Nasi wykonawcy deklarują, że w miarę możliwości związanymi z pogodą będą w pewnym zakresie kontynuować prace - mówi Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
Budowa 16,1 km odcinka nowej trasy zakopianki trwa już 3 lata i jest zaawansowana w ponad 90%. Inwestycja jest realizowana w trudnym, górskim terenie. Tu zima – ta prawdziwa i kontraktowa – przychodzi wcześniej niż na pozostałych budowach. Teren jest też zdecydowanie trudniejszy – dość powiedzieć, że nowa zakopianka to najwyżej położona budowa drogi krajowej w Polsce. W okolicy budowanego węzła Obidowa robotnicy pracują na wysokości 800 m n.p.m. Jedna czwarta nowej drogi biegnie po różnego rodzaju obiektach – mostach, wiaduktach i estakadach. Najdłuższy powstał w Klikuszowej, ma 687 m długości. Jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią.



Nowa trasa nie będzie wbrew obiegowym opiniom drogą ekspresową. Będzie to jednak wygodna, bezkolizyjna droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Połączenie z innymi drogami będzie zapewnione poprzez cztery węzły drogowe – Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe. Dzięki budowie tej trasy Kraków i Nowy Targ będą na całym odcinku połączone dwupasmową drogą.

Wszystkie konstrukcje 27 obiektów zaplanowanych na tej trasie są już gotowe. Do zrobienia pozostają prace wykończeniowe, m.in. montaż barier energochłonnych. Na połowie trasy położono pierwszą warstwę asfaltu. Na odcinku między węzłami Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe są już wszystkie trzy warstwy. Trwają prace wykończeniowe na ul. Krakowskiej w Nowym Targu, która jest wylotówką z miasta w kierunku Zakopanego i gdzie kierowcy będą zjeżdżać z nowego odcinka na dotychczasową DK47.
Wykonawca nie planuje zawieszać prac na budowie na czas zimy. Chce wykonywać te roboty, na które pozwolą warunki atmosferyczne.



Źródło: GDDKIA, r/
Może Cię zainteresować
komentarze
KTT22.12.2023, 16:41
A w lecie mieli wolne soboty, pracowali do 15 , żałosne, przypominam iż droga miała być oddana w bieżącym roku .
trucker20.12.2023, 07:43
Myślę, że w Chinach taką drogę zbudowaliby w ciągu 1,5 roku.
Harnaś19.12.2023, 10:10
Do 2023 jaki cud. Jakie wolne 4 miesiące do roboty. Wszędzie pracują tylko w Polsce nie. /.../

Naruszenie regulaminu. Moderator.
Hary19.12.2023, 06:43
@202
-jesli była by ci znana budowa tego odcinka , to wiedz że to zasługa nie PiS. Ale dzięki PiS że tego nie rozkradli na tyle żeby budowa staneła.
202318.12.2023, 11:35
to , że się buduje zakopianka to ,,cud,, i dlatego brawo PIS
zpodhalanskiej18.12.2023, 10:38
czyli koniec na 2035?
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl