05.02.2024, 14:24 | czytano: 2166

Rusza budowa rond na ul. Ustup i Wojdyły w Zakopanem

Fot. GDDKiA
Zaczynamy budowę dwóch nowych rond na DK47 w Zakopanem, na skrzyżowaniach z ul. Ustup i ul. Wojdyły. W pierwszym etapie prac przełożymy sieci teletechniczne i elektryczne. Planowany termin zakończenia prac to kwiecień 2025 r. - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
Pierwszy etap prac budowlanych wiąże się ze zwężeniem - od jutra od strony Harendy - jezdni na terenie budowy. Ruch samochodów w obie strony będzie utrzymany, obowiązywać będzie ograniczenie do 40 km/h. Przystanki autobusowe Ustup zostaną tymczasowo przeniesione.
Każdego dnia drogą krajową nr 47 wjeżdża do Zakopanego średnio prawie 21 tysięcy pojazdów. Tak wskazują wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021. Jest to wartość średnia, która zdecydowanie rośnie w sezonie turystycznym. Duże natężenie ruchu w tym miejscu utrudnia wjazd na DK47 z dróg gminnych - ul. Wojdyły i ul. Ustup. Sytuację poprawi budowa dwóch rond.

Pierwsze, jadąc od strony Nowego Targu, powstaje na skrzyżowaniu DK47 (ul. Kasprowicza) z ul. Wojdyły. Będzie turbinowe, co pozwoli na płynny przejazd w trzech kierunkach - do centrum Zakopanego, do Poronina i na Olczę. Na rondzie będą też dwa zjazdy indywidualne, pozwalające na włączenie się do ruchu mieszkańców okolicznych posesji.

Drugie rondo powstaje 50 m dalej, na skrzyżowaniu ul. Kasprowicza z ul. Ustup. Dzięki jego budowie poprawi się połączenie drogi krajowej z Ustupem i Harendą.

 W ramach inwestycji powstaną dwa przejścia dla pieszych – na ul. Kasprowicza przed każdym z rond. Trzecie będzie zlokalizowane w miejscu obecnego na ul. Ustup. Po północnej stronie DK47 powstanie chodnik. GDDKiA przebuduje infrastrukturę techniczną i zatoki autobusowe, zbudujemy też nowe oświetlenie i odwodnienie.

Za inwestycję odpowiada Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe. Koszt prac to nieco ponad 10 mln zł.
Projekt budowy nowych rond przygotowało miasto Zakopane. Gmina również wystąpiła z wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wojewoda Małopolski wydał je 25 lipca 2023 roku. Inwestycja jest finansowana z budżetu państwa.  

Rondo na Spyrkówce 

Jesienią 2022 roku GDDKiA rozpoczęła prace przy budowie innego ronda na DK47 w Zakopanem, na skrzyżowaniu z ul. Spyrkówka. Konstrukcja ronda jest już gotowa. Do zrobienia zostały tylko prace wykończeniowe. Planowany termin zakończenia tej inwestycji to kwiecień 2024 r.  

Źródło: GDDKiA, r/
Może Cię zainteresować
komentarze
litości06.02.2024, 11:31
Bardzo dobry pomysł na rozwalenie kasy i wk...wienie mieszkańców.
Urzędasy mają się bardzo dobrze.
Mieszkaniec06.02.2024, 06:28
Będą sie 1,5 roku pier? z rądem. Przez ten czas będą kilometrowe korki. Gdkia to powinni zlikwidowac za opieszałość i znaczne utrudnianie ruchu!
GDDik Iniżynier top105.02.2024, 23:17
Jakiś d... za przeproszeniem to projektował, tak samo rondo tatrzańskie. Jeżdzę codziennie rano do zakopanego. Dwa problemy - rondo tatrzańskie, które w stronę zakopanego nie ma przepustowości, drugi problem misiagi, to jest patologia. Robić lewo i prawoskręt może to rozwiązać, ale najsensowniejsze to zamknąć przejazd i na piomisie zrobić drogę. Albo ogarnąć tą drogę co jest, na te wy...cyska

Po co to rondo na ustupie jak tam korek jest tylko w sezonie na wyjazdy ?
Loko05.02.2024, 16:00
Zakopianka od NT to bedzie droga z rondem co kilometr. Po otwarciu obecnie budowanej DK47, Nowy Targ utonie w korkach bo ronda to sie buduje na wiejskich drogach a nie na krajowych z ruchem ponad 20 tys na dobe
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl