02.10.2024, 17:00 | czytano: 2455

Gigantyczna kara dla samochodowej marki

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, kara nałożona na KIA Polska i jedenastu dealerów spółki sięga aż 405 mln zł. Przedsiębiorcy mieli zmówić się w sprawie cen samochodów i podzielić między sobą rynek.
Firma, zdaniem UOKiK, zawarła zmowę cenową. Przez co najmniej osiem lat (od 2013 do 2021r.) nabywcy samochodów marki KIA mogli kupić samochód jedynie od odgórnie wyznaczonego sprzedawcy. Nie mieli możliwości otrzymania tańszej oferty od innego dealera.
- W konsekwencji mogli płacić za pojazdy więcej, aniżeli w warunkach uczciwej konkurencji - przekonuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Kupuj u swojego


Jak czytamy w komunikacie UOKiK, przedsiębiorcy ustalali między sobą ceny samochodów. Importer przekazywał dystrybutorom cenniki oraz informował o wysokościach maksymalnych rabatów, jakich mogą udzielać. Dealerzy KIA Polska akceptowali te ustalenia i odmawiali potencjalnym klientom przedstawienia oferty konkurencyjnej w stosunku do przedstawionej w innym salonie.

KIA Polska pilnowała przestrzegania niedozwolonych ustaleń i w czasie cyklicznych wizyt w salonach sprzedaży dealerów, jak również drogą mailową, upominała dystrybutorów, którzy sprzedawali pojazdy po cenach niższych niż ustalone. Również sami dealerzy mieli informować KIA Polska oraz siebie wzajemnie, jeśli któryś z nich nie przestrzegał zawartego nielegalnie porozumienia.

Zgodnie z ustaleniami dystrybutorzy mieli sprzedawać pojazdy jedynie klientom, którzy mieszkają lub prowadzą działalność gospodarczą najbliżej ich salonu. Co więcej, od 2017 r. spółka i jej dystrybutorzy podzielili rynek pojazdów oferowanych ośrodkom szkolenia kierowców.

W wydanej decyzji Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 405 mln zł kar na KIA Polska oraz jedenastu dealerów. Najwyższą karę - ponad 331 mln zł - dostała spółka KIA Polska. Kary otrzymało również pięć osób na kierowniczych stanowiskach w czterech spółkach.

Dodatkowo UOKiK w swym komunikacie informuje, że klienci, którzy czują się oszukani mogą dochodzić roszczeń w sądzie cywilnym. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował i opublikował specjalne opracowanie, w którym przybliża przepisy dotyczące tych kwestii.

Jak informuje portal autokult.pl firma będzie się odwoływać od decyzji UOKiK.

- Kia Polska nie zgadza się z zarzutami i ustaleniami dokonanymi przez Prezesa UOKiK i zamierza bronić się z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków prawnych. Powstrzymujemy się od dalszego komentowania tej sprawy do momentu prawomocnego jej zakończenia. Zapewniamy naszych Klientów oraz Partnerów Biznesowych, że decyzja nie wpłynie na naszą codzienną działalność i że w dalszym ciągu będziemy świadczyć wobec nich wysoki poziom usług - cytujemy za autokult.pl.

fi/

SPROSTOWANIE.
Podobnie jak niektórzy klienci padliśmy w pułapkę zbieżności nazw firm i napisaliśmy, że kara dotknęła także nowotarskiego dealera marki KIA. Jednak okazuje się, że sprawa dotyczy firmy Wadowscy z Krakowa, tymczasem nowotarski salon prowadzi firma Wadowski, a ona nie była zamieszana w zmowę cenową. Za pomyłkę przepraszamy przedstawicieli firmy jak i wszystkich jej klientów.
Może Cię zainteresować
komentarze
Pis u ar14.11.2024, 21:06
Dealer z podhala tez byl w szajce?
Exc02.10.2024, 22:23
Najedli się na sprzedaży gó.. samochodów, prawidłowo, dodatkowo dołożyć jeszcze 400 milionów kary hahaha
Auto(r)02.10.2024, 20:16
Pewnie w Skodzie, teraz impreza jak w sylwestra...
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl