15.06.2022, 10:47 | czytano: 1496

Upał niestraszny

Klimatyzacja samochodowa to chyba jeden z najbardziej przydatnych wynalazków w motoryzacji. Wpłynął on na istotną poprawę komfortu podróżowania oraz koncentracji kierowców, a co za tym idzie bezpieczeństwa na drogach w okresie letnim. Jest to także taki element samochodu, który należy serwisować i pielęgnować.
Nieserwisowany i nieczyszczony układ klimatyzacji może nam uprzykrzyć życie i być powodem infekcji górnych dróg oddechowych. Do sterowania klimatem wewnątrz pojazdu jest potrzebny zarówno obieg czynnika chłodniczego, jak i obieg płynu chłodzącego. Mieszanie zimnego i ciepłego powietrza umożliwia uzyskiwanie żądanego klimatu niezależnie od warunków zewnętrznych. Klimatyzacja staje się w ten sposób ważnym elementem bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
SERWIS I KONTROLA KLIMATYZACJI: WARTO WIEDZIEĆ

Klimatyzacja jest układem wymagającym serwisowania - mówi nam Łukasz Worwa, współwłaściciel Moto Service Adam Worwa w Nowym Targu. - Dlatego konieczne jest jej sprawdzanie w regularnych odstępach czasu, aby nie dopuścić do powstania uszkodzeń. Z kontrolą i serwisowaniem klimatyzacji należy postępować podobnie, jak w przypadku mniejszych i większych przeglądów. Podstawowa kontrola powinna być przeprowadzana co 12 miesięcy i powinna obejmować sprawdzenie wzrokowe wszystkich komponentów, wymianę filtra kabinowego oraz w razie potrzeby dezynfekcję parownika (na przykład przez ozonowanie). Serwis klimatyzacji powinien się natomiast odbywać co najmniej co 2 lata i powinien obejmować, poza powyżej opisanymi czynnościami, także kontrolę szczelności układu, wymianę czynnika chłodniczego oraz wymianę filtra osuszacza.

CZYNNIK CHŁODNICZY

Czynnik chłodniczy używany w samochodach to w większości przypadków R-134A, który jest dobrze znany, gdyż był standardem przez ponad 20 lat. Obecnie wprowadzany czynnik to R-1234YF, który jest ponoć bardziej ekologiczny od poprzednika, gdyż nie powoduje efektu cieplarnianego. Może to i prawda, ale czy nie to samo mówiono przy wprowadzaniu poprzedniego czynnika na rynek w miejsce R-12, który podobno powodował dziurę ozonową? Idę o zakład, że za 10 lat będzie wprowadzony nowy czynnik chłodniczy, gdyż R-1234YF będzie nie do końca ekologiczny. Ciekawostką jest fakt, że Mercedes chciał używać w swoich modelach... sprężonego dwutlenku węgla, który nie jest może toksyczny, ale zaraz zaraz. Przecież to ten gaz prowadzi do efektu cieplarnianego, poza tym nie można go opatentować i na nim zarabiać, więc koncerny DuPont i Honeywell nie byłyby zadowolone.

Zapamiętać warto jedno - tak jak w lodówce tak i w układzie klimatyzacji czynnik się nie kończy. Jeżeli klimatyzacja nie działa to znaczy, że doszło do usterki elektrycznej albo rozszczelnienia układu. Należy wtedy udać się do warsztatu, żeby sprawdzić wszystkie komponenty oraz najważniejsze połączenia, gdyż w przeciwieństwie do lodówki samochód ciągle się przemieszcza i narażony jest na wiele czynników - choćby mechanicznych.
PODSUMOWANIE

Łukasz Worwa chwali klientów, gdyż coraz częściej żądają sprawdzenia swoich układów klimatyzacji, zamiast naprawiać już te niedziałające. Prewencyjne sprawdzenie układu klimatyzacji zdarza się coraz częściej, choć zdarzają się także klienci, którzy przyjeżdżają, gdy klima już nie działa. Dla zdrowia natomiast najważniejsze jest to, żeby regularnie ozonować wnętrze pojazdu wraz z parownikiem, gdyż może on być siedliskiem wielu drobnoustrojów chorobotwórczych. - My rozdajemy Klientom vouchery na ozonowanie pojazdu, a w czasie pandemii robiliśmy darmowe ozonowania także tym, którzy naszymi klientami nigdy nie byli - dodaje.


mat. prasowe
Może Cię zainteresować
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl