08.11.2016, 16:04 | czytano: 7068

Rusza budowa kolejnych odcinków tras rowerowych

Dziś ruszyła budowa 67 kilometrowego odcinka VeloDunajec, który połączy Zakopane i Sromowce Niżne oraz 92 kilometrowej ścieżki EuroVelo4 od Woli Batorskiej do Jodłówki Wałki.
Tylko do końca przyszłego roku w Małopolsce powstanie ponad 170 kilometrów nowoczesnych tras rowerowych. Obok rozbudowywanego od września 12 km odcinka VeloDunajec z Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic dołączą kolejne.
Wszystkie trzy inwestycje kosztować będą ponad 20 mln zł. Przypomnijmy, że do 2020 w Małopolsce ma powstać łącznie prawie 1000 km nowoczesnych tras rowerowych.

Powstanie nowych etapów EuroVelo 4 i VeloDunajec to kolejny element rozbudowy zintegrowanej sieci ścieżek rowerowych VeloMalopolska, która do 2018 roku liczyć będzie łącznie prawie 650 km, natomiast docelowo w 2020 roku jej długość wyniesie blisko 1000 km.

- Małopolska od dawna jest krajowym liderem w budowie ścieżek rowerowych. Zaprojektowano je tak, aby poszczególne trasy przebiegały przez całe województwo i główne miasta regionu. Z części ścieżek można już korzystać, a jeszcze w tym roku oddamy rowerzystom ponad 175 km nowych tras. Mam tu na myśli dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej: pierwszy od Drwini do Szczucina drugi od Brzeszczy do Skawiny – mówi marszałek Jacek Krupa.

A członek zarządu Leszek Zegzda dodaje: - Plany na przyszły rok są bardzo ambitne o czym świadczą podpisane przez nas umowy z wykonawcami i te, które zamierzamy jeszcze podpisać. Obok rozpoczynających się inwestycji VeloDunajec i EuroVelo 4 do końca przyszłego roku powstaną także kolejne odcinki dróg VeloRudawa i VeloRaba. Zakładamy, że do końca 2017 roku będzie gotowych kolejne 170 km tras.

92 kilometrowa inwestycja biegnąca z Woli Batorskiej do Jodłówki Wałki, będzie kosztować ponad 5,5 mln zł. Eurovelo 4 rozpocznie swój bieg na wale przeciwpowodziowym Wisły (rejon ul. Klonowej) gdzie płynnie połączy się z Wiślaną Trasą Rowerową, dalej przebiegać będzie drogami lokalnymi, a następnie ulubionymi przez miłośników jednośladów ścieżkami Puszczy Niepołomickiej: tzw. Drogą Królewską i Żubrostradą. W dalszej części szlak rowerowy poprowadzony zostanie drogami lokalnymi aż do Mikluszowic i dalej po wale rzeki Raby. Od węzła Brzesko do węzła Tarnów Zachód wykorzystane zostaną drogi serwisowe autostrady A4 oraz publiczne drogi gruntowe, na których wzdłuż 8 km położona zostanie nawierzchnia bitumiczna. W projekcie przewidziano wykonanie dwóch kładek (w miejscowości Mokrzyska – Bucze i Jodłówka Wałki) a także rozbudowę chodnika dla pieszych. Pierwsi rowerzyści przejadą po ścieżce pod koniec października przyszłego roku.

Do połowy grudnia 2017 roku powstanie natomiast 67 km odcinek VeloDunajec łączący górską stolicę Polski ze Sromowcami Niżnymi. Malownicza ścieżka rowerowa przebiegać będzie zarówno po nowowybudowanych trasach dla rowerów, wykorzysta istniejące drogi publiczne o małym natężeniu ruchu, oraz ścieżki rowerowe „Szlaku wokół Tatr”. Urozmaiceniem dla rowerzystów przemierzających górski rowerowy szlak będzie przejazd po zaporze bocznej na jeziorze Czorsztyńskim oraz kładce wybudowanej wzdłuż zapory na jeziorze w Sromowcach. Na budowę trasy samorząd małopolski przeznaczył 11,6 mln zł.

W połowie 2018 roku do użytku cyklistów podróżujący po obydwu ścieżkach oddanych zostanie kilka komfortowych Miejsc Obsługi Rowerzystów. W każdym z punktów miłośnicy jednośladów będą mogli nie tylko zjeść, odpocząć lub schronić się przed słońcem, wiatrem i deszczem, ale także dzięki specjalnie przygotowanym tablicom informacyjnym z mapami turystycznymi sprawdzić na jakim etapie trasy obecnie się znajdują, czy naprawić swój rower.

UMWM, opr.s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
turystka11.11.2016, 11:30
No właśnie samo Zakopane i Powiat Tatrzański powinien zadbać o budowę ścieżek rowerowych ...bo jak na razie to tylko wypożyczalnie rowerów rosną jak grzyby po deszczu ale ścieżek nie ma wcale ...droga główna Biały Potok -Kiry od wylotu z Doliny Chochołowskiej są dwie wypożyczalnie rowerów ...ale niestety rowerzyści jadą główną drogą często jeden obok drugiego a za nimi ciąg samochodów zmierzających do Zakopanego w tempie 30 na godzinę ...ścieżek nie ma ,policji nie ma a rowerzysta myśli że mu wszystko wolno obudz się władzo powiatu tatrzańskiego bo malowane rowery przypięte do słupów ścieżki nie zastąpią ...przypomina to komedię ''Miś''propagowanie czy propaganda?
zako-pion09.11.2016, 16:59
Wszystko O.K. Ale Podhale bardzo biedne w tym temacie . Jeszcze z Nowego Targu to O.K. ale z Zakopanego to bida totalna , a tu trzeba by budować by ludzie wysiedli z samochodów i wsiedli na rowery. Więc piszcie co u nas na Podhalu , a nie co w Niepołomicach. Podhale ma słabych , albo nie ma w ogóle ludzi , którzy by popierali ta ideę.Taka prawda .Amen
ff09.11.2016, 09:40
Widzę, że przeznaczono na te ścieżki ciężkie pieniądze. Ale na budowę nowych ścieżek chyba trochę za dużo. Przecież dużo z nich będzie poprowadzona istniejącą infrastrukturą. A to drogami gruntowymi (tu akurat chcą położyć 8km nawierzchni), a to drogami serwisowymi autostrady, a to drogami publicznymi o niskim natężeniu ruchu. Zatem na co ta cała kasa? Na wpisanie w papiery, że ścieżka biegnie drogą publiczną czy drogą serwisową?
wojtaszek08.11.2016, 17:27
Pan Barnas to totalna pomyłka
Kajtek08.11.2016, 17:23
No i git !!! Marzy mi się ścieżka rowerowa z Krakowa w Tatry.Cepry oszczędzą na paliwie, bagażnikach w autkach na rowery i czasie w dotarciu w ,,sezonie,, w góry.Miejscowi przy ścieżce rowerowej też zarobią jak przy ,,starej zakopiance,, tylko bez Tir-ów,ruchu jak dawniej.
Julek08.11.2016, 16:09
Widzicie jak to dobrze mieć w Sejmiku Radnego, co stara się realnie pomagać a nie tylko gadać! Brawo Panie Barnaś!!
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl