Dziś ruszyła budowa 67 kilometrowego odcinka VeloDunajec, który połączy Zakopane i Sromowce Niżne oraz 92 kilometrowej ścieżki EuroVelo4 od Woli Batorskiej do Jodłówki Wałki.
Tylko do końca przyszłego roku w Małopolsce powstanie ponad 170 kilometrów nowoczesnych tras rowerowych. Obok rozbudowywanego od września 12 km odcinka VeloDunajec z Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic dołączą kolejne.Wszystkie trzy inwestycje kosztować będą ponad 20 mln zł. Przypomnijmy, że do 2020 w Małopolsce ma powstać łącznie prawie 1000 km nowoczesnych tras rowerowych.Powstanie nowych etapów EuroVelo 4 i VeloDunajec to kolejny element rozbudowy zintegrowanej sieci ścieżek rowerowych VeloMalopolska, która do 2018 roku liczyć będzie łącznie prawie 650 km, natomiast docelowo w 2020 roku jej długość wyniesie blisko 1000 km.
- Małopolska od dawna jest krajowym liderem w budowie ścieżek rowerowych. Zaprojektowano je tak, aby poszczególne trasy przebiegały przez całe województwo i główne miasta regionu. Z części ścieżek można już korzystać, a jeszcze w tym roku oddamy rowerzystom ponad 175 km nowych tras. Mam tu na myśli dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej: pierwszy od Drwini do Szczucina drugi od Brzeszczy do Skawiny – mówi marszałek Jacek Krupa.
A członek zarządu Leszek Zegzda dodaje: - Plany na przyszły rok są bardzo ambitne o czym świadczą podpisane przez nas umowy z wykonawcami i te, które zamierzamy jeszcze podpisać. Obok rozpoczynających się inwestycji VeloDunajec i EuroVelo 4 do końca przyszłego roku powstaną także kolejne odcinki dróg VeloRudawa i VeloRaba. Zakładamy, że do końca 2017 roku będzie gotowych kolejne 170 km tras.
Do połowy grudnia 2017 roku powstanie natomiast 67 km odcinek VeloDunajec łączący górską stolicę Polski ze Sromowcami Niżnymi. Malownicza ścieżka rowerowa przebiegać będzie zarówno po nowowybudowanych trasach dla rowerów, wykorzysta istniejące drogi publiczne o małym natężeniu ruchu, oraz ścieżki rowerowe „Szlaku wokół Tatr”. Urozmaiceniem dla rowerzystów przemierzających górski rowerowy szlak będzie przejazd po zaporze bocznej na jeziorze Czorsztyńskim oraz kładce wybudowanej wzdłuż zapory na jeziorze w Sromowcach. Na budowę trasy samorząd małopolski przeznaczył 11,6 mln zł.
W połowie 2018 roku do użytku cyklistów podróżujący po obydwu ścieżkach oddanych zostanie kilka komfortowych Miejsc Obsługi Rowerzystów. W każdym z punktów miłośnicy jednośladów będą mogli nie tylko zjeść, odpocząć lub schronić się przed słońcem, wiatrem i deszczem, ale także dzięki specjalnie przygotowanym tablicom informacyjnym z mapami turystycznymi sprawdzić na jakim etapie trasy obecnie się znajdują, czy naprawić swój rower.
UMWM, opr.s/