W szczawnickim kościele pod wezwaniem św. Wojciecha przybyli do świątyni melomani mieli możliwość wysłuchania obszernych fragmentów słynnego Oratorium „Mesjasz” G.F.Haendla.
Dzieło zostało wykonane przez międzynarodowy zespół Baroque Collegium 1685, w skład którego wchodzą śpiewacy związani ze Szczawnickim Chórem Kameralnym, czescy instrumentaliści orkiestry barokowej Musica Florea Praha z kierownikiem artystycznym Markiem Strynclem, zespół Alta Cappella, a także soliści: sopranistka Jolanta Kowalska-Pawlikowska oraz węgierski tenor Zoltan Megyesi. Wyboru z Oratorium dokonała oraz koncerty przygotowała i poprowadziła Agnieszka Żarska - dyrygent, założycielka i dyrektor artystyczny Baroque Collegium 1685 oraz Festiwalu Barokowe Eksploracje. Zachowana została dramaturgia dzieła, zabrzmiały zarówno dramatyczne i pełne energii haedlowskie fugi chóralne jak też liryczne, wzruszające arie i recytatywy. Szczawnicka publiczność, dzięki solistom, chórowi i muzykom szła obok Chrystusa, przez całe Jego życie, od narodzin aż do śmierci. Przejmującą dla wszystkich chwilą był moment, kiedy zadźwięczały pierwsze nuty znanego wszystkim „Alleluja”, gdy cały kościół wstał i ... każdy mógł poczuć, że Chrystus zmartwychwstał.
Koncert został przyjęty entuzjastycznie: - Reakcje publiczności, wzruszenie i łzy w oczach, dowodzą iż genialna haendlowska muzyka oddziałuje dziś z równą mocą, jak blisko 300 lat temu! Ostatnie koncerty, podczas których miałam zaszczyt poprowadzić znakomitych muzyków, utwierdzają mnie w przekonaniu o potrzebie i celowości ożywiania i propagowania dzieł barokowych mistrzów…”- przyznaje Agnieszka Żarska.
Oczywiście po tak brawurowo wykonanym oratorium nie obeszło się bez bisu, który publiczność „wymusiła” oklaskując wykonawców na stojąco. Po zakończonym koncercie wielu melomanów czekało przez kościołem aby pogratulować i podziękować muzykom, dyrygentce i wszystkim, dzięki którym odbyła się ta muzyczna uczta.
JD, na podst. : SCK, zdj. Joanna Dziubińska pieniny24