24.02.2019, 09:18 | czytano: 9171

Nowe rondo przy Alejach Tysiąclecia będzie mieć patrona

zdj. Podhale24
NOWY TARG. Nowemu rondu na skrzyżowaniu al. Tysiąclecia i ul. Sikorskiego oraz osiedla Bereki nadane ma zostać "im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Polski". W tej sprawie wpłynęły do Urzędu Miasta cztery pisma. Wszystkie wnioski dotyczą tej samej nazwy.
Rondo oddano do użytku w grudniu 2018 roku.
Do Urzędu Miasta wpłynęły wnioski od proboszczów wszystkich parafii rzymsko-katolickich w Nowym Targu, od senatora Jana Hamerskiego, od członka zarządu powiatu nowotarskiego Karola Skrzypca - poprzednio dyrektora Gimnazjum nr 2 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz od dyrektora Szkoły Podstawowej nr 11 Roberta Furcy. Wszystkie one zawierają propozycję nadania nazwy dla tego ronda i wszystkie wnioski to propozycja: "im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia."

Senator tłumaczy, że do jego Biura Senatorskiego zgłosili się mieszkańcy Nowego Targu z prośbą o "wsparcie ich starań o nadanie rondu patrona".

"Kardynał Wyszyński jako kapłan i wielki patriota zasłużył na miano Bohatera Narodu Polskiego. Nadanie rondu imienia "Prymasa Tysiąclecia" będzie zdaniem mieszkańców jak również i moim - stosownym powiązaniem pamięci o dwóch wielkich Polakach - Kardynale Stefanie Wyszyńskim i Papieżu Janie Pawle II, którego imienia rondo znajduje się już w ciągu al. Tysiąclecia w Nowym Targu. Kardynał Wyszyński był niekwestionowanym autorytetem moralnym, duchowym, współtwórcą przemian społecznych. Obecnie osoba ks. Prymasa jest symbolem wolności, sprawiedliwości, czci dla człowieka, jak również znakiem jedności wszystkich Polaków. Mniemam, że w ten godny sposób wyrazimy wolę utrwalenia prawdy historycznej i przywrócenia w świadomości Miasta postaci, jaką był Kardynał Stefan Wyszyński" - pisze Jan Hamerski prosząc o przychylenie się do przedstawionej inicjatywy.

Proboszczowie sześciu nowotarskich parafii przypominają, że zlikwidowane Gimnazjum nr 2 nosiło imię Kardynała. Proszą o rozpatrzenie wniosku, by patrona zlikwidowanego gimnazjum uhonorować w Mieście poprzez nadanie jego imienia nowemu rondu. "Ksiądz Kardynał był niezwykłą postacią, która na stałe zapisała się na kartach historii, a każda jego wizyta w 1957 roku na Rynku i w 1967 w kościele NSPJ gromadziła tłumy mieszkańców. Osoba Kardynała jest obecnie symbolem umiłowania wolności, sprawiedliwości oraz czci człowieka. Stał się znakiem jedności wszystkich Polaków" - czytamy w ich liście do Burmistrza i Przewodniczącego Rady Miasta.

Z kolei Robert Furca uzasadnia: "nadanie rondu takiego patrona naturalnie złączy ulice, historię oraz szkołę. Ronda św. Jana Pawła II - przyjaciela prymasa i nowe rondo Kardynała Stefana Wyszyńskiego połączone będą z Alejami Tysiąclecia. Ponadto ul. Generała Władysława Sikorskiego, która biegnie wzdłuż ogrodzenia dawnego Gimnazjum nr 2 im, Kardynała Stefana Wyszyńskiego łączy się nowym rondem - mamy nadzieję, że im. Kardynała Wyszyńskiego. Powyższe uzasadnienie daje możliwość zintegrowania pamięci o Prymacie Tysiąclecia jako księdzu, duchownym jak również patronie byłego Gimnazjum nr 2. Proszę o to w imieniu społeczności szkolnej SP nr 11 - podsumowuje dyrektor szkoły.
A Karol Skrzypiec także przypomina, że 31 sierpnia 2018 roku zakończono działalność gimnazjum - szkoły, która nosiła imię Kardynała - dlatego w imieniu absolwentów, ich rodziców oraz byłych nauczycieli tej jednostki - "bardzo prosi o rozważenie możliwości nadania imienia Prymasa Tysiąclecia Kardynała Stefana Wyszyńskiego temu obiektowi".

Stosowną decyzję w tej sprawie podejmą radni podczas marcowej sesji.

s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Pijak27.02.2019, 19:34
Najlepsza nazwa ronda to pod Szczerbatym żulem
ja26.02.2019, 22:07
ciemne sprawki kościoła wychodzą teraz codziennie na jaw .
jaga226.02.2019, 21:09
Ladnie to tak jak będą mówić wy........ sie na rondzie Wyszyńskiego , stluczki w NT się zdarzają
moim_zdaniem26.02.2019, 16:55
Niech się nazywa jak chce i tak będą tam tylko auta jeździć i będą mówić o tym rondzie ''przy Dunajcu'' albo ''nad Dunajcem'' ; jak w dowcipie- ''niech mu bedzie i kirjeelejson i tak bedzie kozy pas''
ok26.02.2019, 13:53
Ja proponuję nazwę Rondo im. Żuli,i będzie ok!!
MaciekW26.02.2019, 11:05
Jestem katolikiem i nie podoba mi się ,że tak zacne osoby są patronami tak przyziemnego miejsca jak np rondo.
To nieporozumienie , z całym szacunkiem dla Prymasa Tysiąclecia .
mak26.02.2019, 06:54
I Bardzo Dobrze!!!
góralka25.02.2019, 10:23
SUPER! Bardzo, bardzo się cieszę. Ks. Prymas to najwspanialsza postać w Polsce tamtych mrocznych lat. Wiem, co mówię - pisałam o Nim pracę magisterską na 160 stron. Nie mogę się nadziwić, że jeszcze nie jest wyniesiony do chwały ołtarzy, ale takie mamy czasy....
Tomaszkowicz Jan25.02.2019, 08:15
Kardynał Stefan Wyszyński to wielki rycerz Mari i wielka osobowość Kościoła który zawierzył Naród Polski i Kościół Maryi Królowej Polski !. Chyba nie trzeba tego nikomu tłumaczyć! po za tym wie było by św. Jana Pawła II bez osoby i stanowczości obrony praw wiary, Kościoła w okresie ucisku władz komunistycznych.Ludzie co z wami się porobiło plujecie na kościół na naszych Proboszczów, a chodzicie po prośbach do nich by wam odprawiali modły za Adamowiczem, a nie potraficie uszanować tak wielkiego Polaka który stanowczo bronił wiary ! i Życia poczętego.
Kraków i Wawa wredni kierowcy24.02.2019, 23:20
Może rondo warszawskie bo ostatnio zauważyłem że warszawka pędziła z uśmiechem na twarzy prawym a później były miny zaskoczenia i zdegustowania jak trzeba było poczekać jak ktoś wpuścił na lewy. I wiecie co odegrałem się za jazdę po Warszawie.
Prawda24.02.2019, 21:59
Dobrze że nie Lech Wałęsy Bolka
Stipe Ivanić24.02.2019, 21:20
@Erok Wesołowski? ten z na wspólnej? Nie moje filmowe klimaty. Innych Wesołowskich nie znam.
Chyba 1000zł24.02.2019, 20:12
E2@-musi bo jest sporo kasy za pokropek
dziadek24.02.2019, 19:54
Lepiej się wstrzymać, dopóki obecna afera kościelna nie będzie wyjaśniona, a ewentualni winni wydaleni z Kościoła. Kościół jest w poważnym kryzysie światowym, a w Polsce przy aprobacie partii rządzącej próbuje się sprawę zamieść pod dywan...
Git24.02.2019, 19:31
Git
liczydlo24.02.2019, 18:34
Do katolik 287
związane ze ?24.02.2019, 18:32
I tak wszyscy będą mówić rondo za halą lub przed mostem a białym Dunajcu
Erok24.02.2019, 18:04
@Stipe Ivanić widać że twoim idolem byłby wesołowski
Stipe Ivanić24.02.2019, 17:19
To już nie można było dać im. pawła adamowicza? ewentualnie roberta biedronia, też wielkiej osobowości jaka polska ziemia wydała na świat?już nie wspominając o lechu "błogosławiona prezydentura" wałęsie?
e224.02.2019, 16:05
Czy każde rondo musi mieć patrona? To zwykłe rondo, zwykła ulica i nic więcej! I dlaczego parafie rządzą Nowym Targiem? Coś jest nie tak, parafie i księża mają zająć się tylko wiarą niczym więcej!!!!
Dociekliwy24.02.2019, 14:33
Popieram
rondo Majora Józefa Kurasia "OGIEŃ"
.,.,.,.,,24.02.2019, 13:40
my w mieście to ulicy samych świętych i ronda... Zamiast zrobić rondo z jajem jest na wjeździe do NT może rondo hokeistów w kolorach szarotek albo rondo nie tyle imienia zaś kogoś tylko fajnie zrobione w barwy ale czego ja wymagam jak my tu mówimy o łączących się rondach przyjaciół.... Poważnie?
lech24.02.2019, 13:25
Czy rondo musi mieć patrona.
Xzg24.02.2019, 13:24
Do spm - skąd masz taka wiedzę, że nie było wniosków z taka nazwa ? Ja wiem co innego ... szkoda ze urzędnicy nie biorą pod uwagę zdania mieszkańców ...
Tadek24.02.2019, 13:19
Nazwa godna .!
Gdzie są "szpece od inżynierii ruchu" ......
na odcinku ; skrzyżowanie al.1000 lecia / Szaflarska - nowe rondo przy moście .....!!!!! przy hali GORCE postawili znak =drogowy , który wprowadza kierowców w błąd dla jadących na wprost w kierunku Szczawnicy, zaraz za znakiem wszyscy kierowcy gwałtownie zmienią pas ruchu na lewą stronę powodując "wykroczenia drogowe zajeżdżania drogi kierowcą będącym na lewym pasie ruchu ....
Gdzie jest "zarządca powiatowy drogi" ŚPI ....
Ptaszek Gil24.02.2019, 13:18
Mnie wszystkie osoby duchowne kojarzą się tylko z jednym.
Napewno nie ze sprawiedliwością albo z czcią człowieka
Strzelec Podhalański24.02.2019, 13:08
Nazwac rondo Majora Józefa Kuraśia ,OGIEŃ' już widze jak sie szarpią przeciwnicy i zwolennicy
kuba24.02.2019, 12:29
paśko powiedział rondo leonarda i ...jest;
plebany mówią wyszyński i... pozamiatane.
karawana jedzie dalej.
Z Dominiki24.02.2019, 12:08
Obrady w Watykanie dają do myślenia.
Prawda jest taka że wszyscy duchowni wiedzieli o tym co się dzieje ale nic z tymi obrzydliwymi czynami nie zrobili wiec nie zasługują na bycie kimś wyróżnionym inaczej mówiąc kruk krukowi oka nie wybije
Nowotarzanin24.02.2019, 12:06
Do pomnik w Gdańsku
Chodzi Ci o Lecha W Bolek ? No zeczywiscie szok ze były prezydent mógł takie zeczy robić !!
Irlandczyk24.02.2019, 11:57
@ Jkm jeżeli dajesz takie propozycje to ja nie będę dłużny i też Ci dam do wyboru. Wybierz sobie jednego z najgorszych papieży w historii Kościoła jeżeli ich nie znasz to wpisz sobie to co napisałem i pogłęb swoją wiedzę
aaa24.02.2019, 11:42
A były jakieś konsultacje społeczne?
katolik24.02.2019, 11:42
286 rondo o takiej nazwie w Polsce ,co z naszymi podhalańskimi bohaterami i Ludźmi Podhala np. Sw pamięci Tadeusza Śwista .
haha24.02.2019, 11:42
A były inne propozycje? Gdzie są inne propozycje? siedzieliście na tyłkach i dumali a jak ktoś się zdecydował na inicjatywę i zrobił co trzeba - to teraz do kogo te pretensje?
Dobry pomysł na patrona, dobry wybór.Popieram.
Xmen24.02.2019, 11:41
Do @Wojtek tylko ty jesteś pierwszego sortu.
Fajnie swój poziom oceniaćjako wysoki?
pytoc24.02.2019, 11:32
Jak widać władze NT olewają obywatelskie inicjatywy. Miało być rondo Stefka Bociana.
pustak24.02.2019, 11:30
Ludzie, ludzie, naprawdę zastanówcie się co wy wyprawiacie. Kiedyś w czasie pobytu w normalnym kraju w parku krajoznawczym nieopodal drogi dostrzegłem zagłębienie w skałach i automatycznie (gdyż jestem z takiego a nie innego kraju) zacząłem przyglądać się jakiego to świętego figurka tam jest, ale oczywiście nic takiego tam nie było, bo to był normalny kraj, po prostu zagłębienie w skale nieopodal drogi. I wtedy tak sobie pomyślałem: przecież gdyby ta mała grota nieopodal trasy turystycznej była w Polsce, to już byłyby tam pielgrzymki do jakiegoś cudu, figurki i inne świecidełka. Zlitujcie się. Stop!!!
195624.02.2019, 11:22
Ofiarom Ogni proponuje
Pijak24.02.2019, 11:07
Nazwa ronda to; Zdechły pstrąg; byłaby najlepsza
Wojtek24.02.2019, 11:00
Te wszystkie veta stawiają ludzie niskiego poziomu !
dopomóz Bóg24.02.2019, 10:49
Kiedy to się skończy tepy narodzie Jedraszewski pokropi za bóg zapłać i będzie git
Jkm24.02.2019, 10:33
Do irlandczyk- Ty byś pewnie wolał rondo armi ludowej lub jaruzelskiego no nie??
Casanova24.02.2019, 10:26
Ja bym nazwał rondo imieniem Jana G. też bardzo zasłużony dla miasta dzieki niemu mamy tablice .
ocenka z Krakowa24.02.2019, 10:21
czyli nie ma nowotarżan godnych nadania
mamy już 30 lat wolnej Polski (za chwilę będziemy Polskę PiS)
i nikt nie zasłużył
to moze ktoś z Podhala - prof. Waksmundzki twórca swiatłowodów
moze Rondo Związku Podhalan ( 100 lecie powstania)
moze Rondo Tajnych Współpracowników SB działających w kościele i w PiS
jest wiele a nie koniecznie
Pomnik w Gdańsku24.02.2019, 10:20
Czy ten kardynał nic nie wiedział co się dzieje w kościele z udziałem dzieci wszystko dopiero teraz wychodzi na jaw.
Czy coś w tamtych czasach usiłował zrobić
Oby tych nazw nie trzeba było za jakiś czas zmieniać
tadek24.02.2019, 10:08
Dała coś kuria do Nowego Targu ,księża biskupi zawsze żyli jak pączki w maśle a wy ich tak honorujecie .W Nowym Targu żyli ludzie którzy ratowali ludzkie życie walczyli na wojnach zginęli w Oświęcimiu i o nich cicho ,wstyd.
spm24.02.2019, 09:44
Xzg - jakimi wnioskami? Były inne prośby?
Odpowiem - nie było. Więc nie siej zamętu.
Miescon24.02.2019, 09:44
Nie mam nic przeciwko nazwie ronda im. Prymasa, ale dlaczego nie myśli się o osobach zasłużonych dla Nowego Targu w pierwszej kolejności? Czy Rada czy Burmistrz nie może sam wpaść na pomysł nadania nazwy tylko zawsze musi ktoś występować z wnioskami? Nie sztuka nadać nazw rondom.....na fejsie była akcja o olimpijczykach....I też dużo ludzi takiej nazwy chciało.....
Irlandczyk24.02.2019, 09:40
Dwaj wielcy Polacy?
Jeden z nich coś ukrywał, wszyscy wiedzą co
Trzeba nosić sutanne żeby w Polsce być kimś zasłużonym! !!!!!
Xzg24.02.2019, 09:35
A co z wnioskami zwykłych ludzi i pomysłem nadania rondu nazwy 21 Brygady Strzelców Podhalańskich ... widoczne ważne są pomysły ludzi z wyższych sfer ...
ol24.02.2019, 09:25
Wreszcie jest jakaś jednomyślność .Popieram,tak niewielu mamy bohaterów i ludzi honoru w dzisiejszych czasach.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl