Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpatrzył już ponad 91 tys. wniosków o wsparcie w ramach tarczy antykryzysowej. „Rozpatrujemy wnioski szybko dzięki automatyzacji” – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS. Zachęca też do składania dokumentów za pomocą Platformy Usług Elektronicznych.
Na początku kwietnia w życie weszły przepisy tzw. tarczy antykryzysowej. Przewidują one, że przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o zwolnienie ze składek, odroczenie terminu ich zapłaty, rozłożenie zaległości na raty oraz o świadczenie postojowe.Jak wynika z najnowszych danych, w całym kraju złożono elektronicznie do ZUS już ponad pół miliona wniosków o pomoc z tarczy. Najwięcej, bo ponad 406 tys., dotyczy zwolnienia ze składek.Zainteresowaniem cieszy się także świadczenie postojowe, w sprawie którego wnioski złożyło 85 tys. osób samozatrudnionych oraz 7 tys. zleceniobiorców. Około 6 tys. wniosków dotyczy ulg w opłacaniu składek (odroczenie lub układ ratalny).
Dodatkowo 165 tys. wniosków wpłynęło drogą tradycyjną, w postaci papierowej. Zostały nadesłane pocztą lub wrzucone do skrzynki w placówce ZUS. „Zachęcamy do składania wniosków za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE). To zdecydowanie przyspieszy ich obsługę” – mówi prof. Gertruda Uścińska.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił specjalny system do automatycznej obsługi wniosków składanych w ramach tarczy antykryzysowej.
„To zdecydowanie ułatwi weryfikację dokumentów. Pierwsze świadczenia postojowe trafią na konta uprawnionych klientów już 15 kwietnia” – zapowiada prezes ZUS.
ZUS uruchomił też dodatkowe infolinie dla przedsiębiorców 22 290 87 02 oraz 22 290 87 03. Dostępny jest również numer tel. 22 290 87 01 – obsługa w sprawie świadczeń z tytułu kwarantanny lub izolacji oraz zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły.
Źródło: ZUS, oprac. r/