30.04.2019, 19:53 | czytano: 1007

Praktyki zagraniczne uczniów ZS1 w Palermo (zdjęcia)

arch. szkoły
Sycylia, Palermo, południowy klimat, bezkresne morze, wspaniałe zabytki – w takim wakacyjno-baśniowym otoczeniu zagraniczne praktyki odbywali uczniowie Zespołu Szkół nr 1 w Nowym Targu.
Po miesięcznym pobycie (od 17.03 do 13.04) we Włoszech wróciła do szkoły16-osobowa grupa biorąca udział w projekcie p.t. „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój na zasadach Programu Erasmus+.
Projekt przygotowany i realizowany przez ZS1 p.t. „Praktyka czyni mistrza” zakłada przede wszystkim doskonalenie umiejętności zawodowych i językowych przez uczniów takich specjalności jak fototechnik, logistyk, organizacja reklamy oraz technik przemysłu mody.

Uczestnicy projektu trafili do zakładów, których profil działalności jest zgodny z wybranym przez nich zawodem. Były to przedsiębiorstwa świadczące usługi logistyczne, fotograficzne, czy krawieckie. Po wstępnym zapoznaniu się z warunkami pracy, załogą, zakresem obowiązków zaczęło się wdrażanie do firmowej codzienności. I tak przez miesiąc uczniowie zajmowali się pakowaniem przesyłek, drukowaniem etykiet, kompletowaniem i wydawaniem wysyłek, projektowaniem logo, wizytówek, wykonywaniem plakatów, sporządzaniem albumów ze zdjęciami, retuszowaniem i obróbką fotografii, precyzyjnym szyciem ręcznym, fastrygowaniem, pikowaniem. Jeszcze inne zadania to fakturowanie, wprowadzanie danych do systemu, tworzenie baz danych. Niektórzy zetknęli się z fotografią artystyczną, pracą w ciemni fotograficznej czy z zdjęciami reportażowymi. Wszystkie czynności pieczołowicie wykonywane były okazją do sprawdzenia w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności, wykazania się inwencją, samodzielnością i rzetelnością. Po raz pierwszy uczniowie mieli sposobność zastosowania programu Adobe InDesign, a dużym wyzwaniem okazało się skrupulatne wypełnianie poleceń wydawanych w języku włoskim. Zawsze jednak pomocne okazywało się operowanie językiem angielskim, choć przez Włochów jest on traktowany z dość dużą nieufnością.

Praca, praca, a po pracy wytchnienie, które w malowniczym Palermo nabierało zupełnie nowego znaczenia- to zachęta do bezcelowego błądzenia po urokliwych uliczkach lub beztroskiego plażowania ( co o tej porze roku budziło spore zdziwienie miejscowych). Program praktyk przewiduje bogaty plan wycieczkowy- praktykanci poznawali przede wszystkim wspaniałe obiekty w Palermo- zwiedzili monumentalny pałac Normanów, dumę Sycylijczyków czyli XIX- wieczny gmach opery Teatro Massimo, no i w końcu dokonali przeglądu architektury sakralnej od romańskich do barokowych kościołów, których ilość decyduje o niezwykłym charakterze Palermo.

Oprócz wspaniałych widoków w stolicy Sycylii na uczestników projektu czekały dobre warunki mieszkaniowe- zostali zakwaterowani w bardzo wygodnym hostelu prowadzonym przez naszą rodaczkę p. Agatę, a przede wszystkim nowe doznania kulinarne - z lubością wspominają marcepanowe smakołyki, canelloni, lody w bułce, ośmiornicę czy jakże wyjątkowo tutaj smakującą kawę. Co ciekawe, z dużym upodobaniem przejęli zwyczaje Włochów traktujących raczenie się czarnym napojem jako niemalże rytuał. Włoskie smaki to wspaniałe doświadczenie, ale by zaznaczyć przywiązanie do polskiej, a zwłaszcza góralskiej tradycji, chłopcy z III RL podjęli się ugotowania kwaśnicy, która ponoć w sycylijskiej scenerii smakowała wybornie.
Z uznaniem praktykanci wypowiadają się także o mentalności południowców, którzy z pewnością z własnej nieprzymuszonej woli nie wezmą udziału w wyścigu szczurów, wyznając swoją filozofię życiową streszczającą się w słowach: „lentamente”, „senza fretta”.

Ogólne wrażenia wyniesione z miesięcznego pobytu w Palermo trzecioklasistów są bardzo pozytywne, chętnie wróciliby na Sycylię, by pracować, doskonalić umiejętności komunikowania się w języku angielskim, zwiedzać oraz poznawać historię, kulturę i nowych ludzi. Uczestnicy programu praktyk zagranicznych nazwali siebie:”ekipa marzeń”- włoska przygoda z zawodem spełniła ich oczekiwania. To oznacza także, że najważniejsze cele projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” w pełni zostały osiągnięte.

źródło: szkoła
Zobacz pełną wersję podhale24.pl