NOWY TARG. W bieżącym roku szkolnym Zespół Szkół Technicznych i Placówek im. St. Staszica bierze udział w realizacji Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej, który jest dofinansowany ze środków NFOŚiGW. W ramach programu szkoła utworzyła i wyposażyła ekopracownię, której koszt wyniósł blisko 54 tys., z czego 48,5 tys. to środki NFOŚ. Pozostałe środki przekazało starostwo powiatowe.
Dzięki temu przedsięwzięciu w jednej z sal wykonano remont posadzki, zakupiono wyposażenie ekopracowni w postaci mebli: zestawu segmentów, stolików, krzeseł, biurka, a także pomocy dydaktycznych: m.in. 75'' monitora interaktywnego, mikroskopów, kamery mikroskopowej, zestawu do badania wody, zestawu do oczyszczania wody, planszy ściennych i wielu innych interesujących materiałów, które wzbogacają zajęcia służące edukacji ekologicznej.Głównym celem realizowanego zadania jest podniesienie świadomości ekologicznej, upowszechnianie wiedzy w obszarze ochrony środowiska, gospodarki wodnej i zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw proekologicznych wśród mieszkańców powiatu nowotarskiego, w szczególności społeczności skupionej wokół ZSTiP.Zakłada się, że procesy edukacyjne związane z utworzeniem ekopracowni uwrażliwią odbiorców na otoczenie przyrodniczo-kulturowe, podniosą poziom świadomości o zagrożeniach związanych z degradacją środowiska, w szczególności najbliższego otoczenia tj. cennych przyrodniczo i kulturowo terenów Podhala, Spisza, Orawy, Gorców i Pienin.
Oczekiwanym efektem naszych działań będzie budowanie podstawy odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższej okolicy, nawyki proekologiczne, motywacja do uczestnictwa w działaniach ochronnych i przeciwdziałających degradacji środowiska naturalnego. Zakłada się także podniesienie poziomu wiedzy uczniów i słuchaczy w zakresie metodologii prowadzenia badań oraz umiejętności prowadzenia obserwacji przyrodniczych. Efektem pracy z nowoczesnymi pomocami dydaktycznymi będzie większe zainteresowanie uczniów oraz chęć brania udziału w różnych formach zajęć z zakresu nauk przyrodniczych oraz angażowanie się w akcje proekologiczne. Adresatami naszych działań są także nauczyciele uczestniczący w licznych ekologicznych wydarzeniach oraz rodzice uczniów, którzy byli na bieżąco uświadamiani o postępie realizacji zadania podczas wywiadówek.
Przyswojenie zasad zrównoważonego rozwoju i poznanie zależności istniejących w ekosystemach ograniczy zachowania mające wpływ na degradację środowiska przyrodniczo-kulturowego naszego regionu.
W ramach realizacji projektu w szkolnej ekopracowni przeprowadzono lekcje poświęcone tematyce: wpływu działalności człowieka na atmosferę-na przykładzie smogu, wpływu inwestycji hydrologicznych, rolnictwa, górnictwa i transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zanieczyszczenia powietrza tlenkami siarki, odnawialnymi i nieodnawialnymi zasobami przyrody oraz propozycjami racjonalnego gospodarowania tymi zasobami zgodnie zasadą zrównoważonego rozwoju, przyczyn i skutków spadku stężenia ozonu w stratosferze ziemskiej, sposobów zapobiegania powiększaniu się „dziury ozonowej”, a także zostało zorganizowanych wiele ciekawych wydarzeń, których krótki opis przedstawiamy poniżej.
W dniach 11 – 12 marca 2024 r. odbyły się prelekcje pod tytułem „Smog-fakty i mity”, przeprowadzone przez panią dr Magdalenę Cygan – przedstawicielkę stowarzyszenia Nowotarski Alarm Smogowy. Podczas spotkań, uczniowie klas pierwszych mieli okazję dowiedzieć się czym jest smog, skąd się bierze, jakie są poziomy informowania i alarmowania, zarówno w Polsce, jak i w innych krajach europejskich. Uczestnicy prelekcji poznali również miasta z największą liczbą dni smogowych oraz z najwyższym średniorocznym stężeniem rakotwórczego benzopirenu. Pani doktor zwróciła także uwagę uczniów na wpływ zanieczyszczenia powietrza na zdrowie człowieka.
13 marca 2024 r. uczniowie klas o profilu technik architektury krajobrazu oraz technik budownictwa wzięli udział w szkoleniu z przedstawicielem firmy „RATHSCHECK”- www.lupek.pl . Jest ona liderem pokryć dachowych zarówno w Polsce, jak i na świecie. Do asortymentu pokryć dachowych wykorzystuje naturalny minerał środowiskowy – łupek kamienny. Po omówieniu części teoretycznej w szkolnej ekopracowni, uczniowie rozpoczęli część praktyczną w pracowni budowlanej, podczas której zostały zaprezentowane prace dekarskie.
19 marca 2024 r. odbyło się szkolenie firmy „Nexler”, specjalizującej się w wykonaniu zielonych dachów oraz prezentującej wykorzystanie materiałów budowlanych w strefie mieszkalnej, oraz usługowej, w sposób przyjazny dla środowiska naturalnego. Uczniowie klas o profilu technik budownictwa i technik architektury krajobrazu zapoznali się z różnymi rodzajami dachów zielonych wraz z ich zastosowaniem, w tym tarasów widokowych, ogrodowych, balkonów, czy miejsc rekreacyjnych. Dachy zielone mają zalety zarówno ekonomiczne jak i ekologiczne, takie jak m.in.: ochrona izolacji, ochrona przed hałasem, ochrona przed przegrzaniem dachu, prywatna strefa odpoczynku, siedlisko dla roślin i zwierząt, poprawa mikroklimatu, oczyszczanie powietrza, poprawa estetyki i otoczenia, czy funkcja retencyjna.
W dniu 21 marca 2024 r. br. w ramach XVI Festiwalu Nauki zostały przeprowadzone warsztaty ekologiczne dla uczniów z klas szóstych szkoły podstawowej nr 2 i nr 4 w Nowym Targu. Podczas zajęć została poruszona tematyka obiegu wody w przyrodzie, zasobów wody słodkiej na Ziemi i sposobów jej oszczędzania, jak również tematyka wód gruntowych – ich gromadzenia, zasilania i zanieczyszczania. Przedstawione zostały źródła zanieczyszczeń wody, takie jak m.in.: rolnictwo, przemysł wytwarzający szkodliwe pyły, gazy, ścieki, spaliny, tzw. niska emisja, spalanie w gospodarstwach domowych śmieci, źle zabezpieczone wysypiska odpadów lub tzw. dzikie wysypiska śmieci, z których zanieczyszczenia przedostają się do wód gruntowych.
26 marca 2024 r. klasy technikum wzięły udział w szkoleniu „Elektryczny samochód”, które przeprowadził przedstawiciel firmy „GRUPA Autoremo – Anndora – Autoneo”. Podczas pierwszej części szkolenia uczniowie zostali zapoznani z charakterystyką samochodu elektrycznego i jego atutami, takimi jak: brak emisji spalin, redukcja tła akustycznego, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, mniejsza konsumpcja surowców, innowacyjność i rozwój technologiczny oraz ofertą pracy Grupy Autoremo – „Dobry start”. Następnie uczniowie udali się do pracowni samochodowej, gdzie mogli na „żywym organizmie” poznać proces obsługi i naprawy samochodu elektrycznego. Poruszone zostały również tematy dotyczące stanowiska i narzędzi do obsługi pojazdów elektrycznych. Nie mogło zabraknąć także informacji na temat bezpieczeństwa oraz procedur związanych z obsługą samochodów elektrycznych po kolizjach drogowych.
W dniu 9 kwietnia 2024 r. uczniowie uczestniczyli w wykładzie pana Bartłomieja Zięby – doradcy ds. klimatu i środowiska w Starostwie Powiatowym w Nowym Targu, który poruszył bardzo istotny temat: „Wpływ klimatu na drzewostany”. Podczas wykładu uczniowie poznali rodzaje drzewostanów występujące na naszym terenie, lesistość kraju i powiatu nowotarskiego, historię wędrówki drzew: sosny, świerka, jodły i buka występujących na naszym terenie po ustąpieniu lodowca, przyczyny zamierania drzewostanów, występujące szkodniki drzew, fazy rozwoju drzewostanu, na czym polega ich przebudowa, aby były wielogatunkowe, wielowiekowe i wielopiętrowe, jaka jest rola torfowisk jako stabilizatorów klimatu i miejsc retencji wody, jaka jest historia torfowisk na terenie Kotliny Orawsko – Nowotarskiej, a także w jaki sposób ocieplenie klimatu wpływa na drzewostany, przez co niektóre z nich będą zanikać, a inne dominować.
W dniu 22 kwietnia 2024 r. podczas Światowego Dnia Ziemi, uczniowie: Michał Smoleń i Adrian Szlęk z kl. 4ATB oraz Przemysław Ciężobka z kl. 3ATB przeprowadzili pogadanki dla młodszych kolegów, pod tytułem „Nakrętki mogą pomóc”. Poruszyli ważne tematy ekologiczne dotyczące: zasobów wody na świecie, w tym zasobów wody słodkiej, rodzajów skażeń wody przez rolnictwo, przemysł, transport, spalanie śmieci, niską emisję, jakości wód w głównych rzekach w Polsce, oszczędzania wody i jej zużywania przez przeciętne gospodarstwo domowe, śladu wodnego przy produkcji różnych artykułów, segregacji śmieci i recyklingu, z podkreśleniem wrzucania plastikowych nakrętek do pojemników w kształcie serca rozmieszczonych przed wejściem głównym do szkoły oraz na korytarzach, ilości wytwarzanych odpadów w Polsce i na świecie, jaki jest czas rozkładania odpadów np. butelek plastikowych, odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii, jaki wpływ na środowisko ma wydobywanie węgla oraz jego spalanie, jakie są zalety korzystania z odnawialnych źródeł energii, jak ważne jest aby zacząć dbać o planetę od samego siebie.
W tym samym dniu, 24 uczniów z klas technikum przystąpiło do konkursu „Ile wiesz o ochronie środowiska i ekologii”. Konkurs uwzględnił wiadomości z zakresu: Parków Narodowych, Parków Krajobrazowych, form ochrony przyrody, oddziaływań antagonistycznych i nieantagonistycznych między organizmami, ekosystemu, cech populacji, sukcesji, odnawialnych zasobów przyrody oraz łańcuchów pokarmowych.
29 maja 2024 r. w miała miejsce seria wykładów prowadzonych przez ekodoradców z Urzędu Miasta Nowy Targ. Podczas spotkań uczniowie klas czwartych technikum mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę w zakresie wymiany źródeł ciepła, termomodernizacji i instalacji odnawialnych źródeł energii. Panie prelegentki zwróciły szczególną uwagę na następujące aspekty: czym jest niska i wysoka emisja, jakie są rodzaje substancji zanieczyszczających powietrze, jak ukształtowanie terenu wpływa na jakość powietrza, jakie zapisy znajdują się w lokalnej uchwale antysmogowej dla Nowego Targu, na czym polega efektywność energetyczna budynków, jak wygląda audyt energetyczny budynku – https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl/, jakie są zalety i wady kotłów gazowych, na pellet, zgazowujących drewno oraz elektrycznych, jakie produkty spełniają określone standardy środowiskowe i są uznawane za ekologiczne – https://lista-zum.ios.edu.pl/bepub/ben001.aspx, z jakich dofinansowań można skorzystać z budżetu miasta, jakie są dostępne dotacje na terenie miasta Nowy Targ. Na zakończenie wykładu uczniowie mieli także okazję przetestować kamerę termowizyjną.
Podjęte w projekcie działania nie tylko zwiększyły świadomość ekologiczną wśród młodych ludzi, ale także zmotywowały do tego, aby poprzez konkretne działania dbać o jakość powietrza w otaczającym ich regionie. Uczniowie poznali również ekologiczne nowinki techniczne przy wykonywaniu robót montażowych zarówno w architekturze tradycyjnej, jak i nowoczesnej, dowiedzieli się jak wielkie znaczenie w budownictwie, czy architekturze krajobrazu ma wykorzystanie „zielonych rozwiązań”. Doświadczenia uwrażliwiły uczniów jak istotna jest ochrona, oszczędzanie i docenianie wody, jako najważniejszego zasobu naszej planety, a także przypomniały, że ogromna eksploatacja i zanieczyszczenia powodują nieustanne kurczenie się tego zasobu, jak również podkreśliły szeroki oraz wieloaspektowy problem jakim jest ocieplenie i zmiana klimatu.
Ze szczegółowymi relacjami oraz galerią zdjęć z przeprowadzonych działań w ekopracowni można zapoznać się na szkolnej stronie internetowej – https://zst.nowotarski.edu.pl/ oraz na szkolnych profilach w mediach społecznościowych: https://www.facebook.com/zstip i https://www.instagram.com/zstipnowytarg?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=ZDNlZDc0MzIxNw.
źródło: szkoła