26.11.2016, 12:33 | czytano: 5418

Tak mógłby wyglądać dworzec w Zakopanem (zdjęcia)

Adam Kułach z Gliczarowa Górnego, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej na kierunku Masters Architecture in English, jako temat swojej pracy dyplomowej wybrał dworzec w Zakopanem.
Jak sam mówi, dworzec kolejowy jak i autobusowy w Zakopanem, to miejsca na mapie miasta, które od lat czekają na interwencje ze strony włodarzy. - Wydaje się, że pierwsze kroki zostały już podjęte, jakimi jest uregulowanie własności na terenie PKP i podjęte negocjacje pomiędzy zarządem Kolei Państwowych a władzami Miasta Zakopane, dotyczącymi lokalizacji planowanych inwestycji jak i jego zakresu - mówi autor projektu. - Centrum komunikacyjne w mieście jest jednym z głównych jego elementów, do czego nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Jest to miejsce z którym podróżujący ma kontakt jako z pierwszym elementem architektonicznym miasta, co znacząco wpływa na ogólny odbiór danej miejscowości.
Jak dodaje, dotarł do korespondencji pomiędzy władzami miasta a zarządem Polskich Kolei Państwowych. Pozwoliło to na opracowanie projektu zgodnie z zapotrzebowaniem wysuwanym przez obydwie strony.

Tatrzańskie Centrum Komunikacyjne w Zakopanem, bo tak brzmi pełna nazwa projektu (oryginalna nazwa "Tatra Transport Hub - Zakopane"), ma zawierać część kolejową, autobusową, wielopoziomowy parking, lokale do wynajęcia przewidziane pod usługi bądź sklepy. W istniejących zabudowaniach dworca przewidziano pomieszczenia Biura promocji Zakopanego, biura dla Kolei Państwowych oraz pomieszczenia mediateki. Całość połączona przewiązką łączącą część kolejową z częścią autobusową jak i z budynkiem zabytkowym. W tejże przewiązce usytuowanej na wysokości drugiego piętra, ma się znajdować główna poczekalnia centrum z kasami i barem z częścią ekspozycyjną w dachu okrywającym perony kolejowe.

Całość oczywiście mieści kilka toalet ogólnodostępnych umiejscowionych w różnych częściach centrum.
Architektura obiektu nawiązuje bezpośrednio do Stylu Zakopiańskiego głównie poprzez kąt głównych połaci dachowych, jak i poprzez stosowane zdobienia, korzysta zarazem z nowoczesnych rozwiązań materiałowych, jak drewno klejone czy szklane ściany osłonowe.

Projekt został przygotowany pod przewodnictwem dr hab. inż arch. Mateusza Gyurkovicha z Politechniki Krakowskiej oraz prof. dr hab inż arch. Adolfa Sotoca z Uniwersytetu Technicznego Katalonii (UPC).
Adam Kułach we wrześniu tego roku otrzymał dyplom ukończenia studiów wyższych magisterskich PK oraz Dyplom RIBA (Royal Institute of British Architects) uzyskując tytuł "Master of Architecture". Studencką praktykę architektoniczną odbył w wiedeńskiej pracowni projektowej Józefa Wyrostka, autora m.in. Term Bukovina w Bukowinie Tatrzańskiej.

oprac. r/ źródło: autor
zobacz także
komentarze
Jędrzej01.12.2016, 13:43
@Grzegorz Zakopane Ale do tej pory to z miasta znikały głównie budynki w Stylu Zakopiańskim, jak na przykład Willa Płazówka na nowotarskiej a ty biadolisz o dworcu, którego architekt nawet nie tknął w projekcie. Co według ciebie tworzyło ten unikalny klimat? Pierwsze czy drugie? Kto stworzył ten klimat, górale + polska inteligencja, czy austro-węgierski zaborca?
Robert01.12.2016, 08:13
Ten stary budynek dworca za którym płacze Grzegorz, to taka sama spuścizna jak Pałac Kultury i Nauki w Warszawie.
Jan30.11.2016, 11:32
@mmmmmmm Gdyby apartamentowce w Zakopanem wyglądały tak jak ten dworzec byłbym szczęśliwy :)
Andrzej również z Zakopanego30.11.2016, 10:51
@Grzegorz Zakopane ... Z tego co widzę to zabytkowy budynek nie został zburzony ani przeprojektowany, tylko zyskał sąsiada. Nie widzę w tym nic smutnego, wręcz przeciwnie. Z ostatniego zdania wnioskuję że twoje komentarze nie są poważne, po co się więc niepoważnie wypowiadasz.
Grzegorz Zakopane29.11.2016, 21:24
Odpowiedz Do Antek
Proszę Pana idąc tym tokiem myślenia w Zakopanem należy rozebrać lub przeprojektować wszystkie zabytkowe budynki bo nie pasują do ,,wizji" architekta/dewelopera/handlowca. Smuty jest los miasta które zapomina o historii staje się miejscem bez niepowtarzalnego klimatu które kiedyś miało.
Na szczęście Zakopane zmienia swoją politykę wizerunkową i ten pomysły jest tylko wizualizacją bez szans ma poważną dyskusję !
Antek28.11.2016, 20:04
Do @Grzegorz mieszkaniec Zakopanego

http://podgorze.pl/poczatki-podgorskiej-kolei-krzemionki-plaszow-bonarka/

http://szlakiibezdroza.blogspot.com/2013/08/galicyjska-kolej-transwersalna-w.html

Powyższe linki udowadniają iż atakowana Przez Pana osoba ma rację z podobieństwem dworców byłego zaboru a to Pan jest w błędzie.

Przytaczane przez Pana dachy starego dworca autobusowego mają niewiele wspólnego z tym co widzimy tutaj. Z tego co widzę, główna połać jest pod kątem prostym do szczytów które widzimy, czyli jest to dach dwuspadowy tylko z wieloma szczytami.

Mniej pieniactwa, więcej racjonalnego myślenia życzę!

Proszę nie wklejać już linków. Dziękuję. Moderator.
n28.11.2016, 16:17
a co z dworcem pkp w n targu wstyd miasto jest jedno dworzec zabytkowy a straszy
mmmmmmm28.11.2016, 13:37
nie wiem jakos mi sie to kojarzy z apartamentowcami... chyba zbyt duzy. co do wnetrza to za duzo drewna. myslmy o bezpieczenstwie ale i estetyce a nie tylko drewno drewno drewno w takich duzych obiektach. troche wiecej nowoczesnosciw tych wnetrzach bys ie przydalo. ale lepsze to niz nic. bo dzis jest bangladesz i tyle.
prezes28.11.2016, 12:38
dworzec pod patronatem .....no .....
Grzegorz mieszkaniec Zakopanego28.11.2016, 10:25
Zabytkowy dworzec pokryty dachem w w kształcie starych dworców PKS w Zakopanem i Nowym Targu koszmarny pomysł . Odpowiadam Pani która twierdzi iż zabytkowy dworzec w Zakopanem jest powielaniem innych budynków dworcowych byłego zaboru , szanowna Pani widać iż Pani nie ma żadnego pojęcia na temat budownictwa a Pani komentarz ma charakter promocyjny młodego nie doświadczonego architekta który musi się jeszcze bardzo wiele nauczyć!!!
ona26.11.2016, 21:57
super
Mario26.11.2016, 21:36
Drewno - materiał szlachetny, ale wewnątrz to żeś Panie Adamie pojechał po bandzie. Może by tak kamienia trochę dorzucić, w końcu góry to skała ;)
Misiek26.11.2016, 19:08
Pytania dwa
1`.Co zrobić z masami śniegu w wiatach na peronach?
2.A krzyż na Giewoncie to ciapaci zlikwidowali?
turysta26.11.2016, 19:05
brawo:)
zzz26.11.2016, 18:17
Dużo ładniejszy niż obecny :)
kleopatra26.11.2016, 17:43
Do ola... sama jesteś jak ceperiada nie ubliżaj wsi wieśniaczko ...projekt super pasuje do stylu wiadomo że architekci zwarta sitwa zwłaszcza w Zakopanem to młodzi nie mają szans ...styl wielkiego architekta zakopiańskiego też większości się nie podoba ale liczy się nazwisko ...i stoją sobie takie twory na ulicy Kościeliskiej na ulicy Jagiellońskiej i nie przypominają żadnego stylu a już nić wspólnego nie mają ze stylem zakopiańskim
Super wizja26.11.2016, 15:45
A mnie się podobała prezentowana ostatnio na Forum wizja obniżenia stacji i wykonania drogi wylotowej z Zakopanego Pana Remi .
z26.11.2016, 15:13
Jako praca studencka...powiedzmy ze ok. Ale w tak ważnym miejscu potrzeba ręki wybitnego architekta z wizją i odwagą a nie studenta powielającego szablony pseudogóralszczyzny. Kłania się np. KWK Promes - Robert Konieczny lub ktoś inny z tej półki ... bez urazy dla autora :)
ola26.11.2016, 14:54
wies wies wies i ceperiada
baciok@26.11.2016, 14:16
Gratuluje Panie Adamie. Dziwię się że tak utalentowane osoby nie sa zatrudniane przez Urzędy Gmin w których mieszkają. Trzeba nam takich osób.
mesja26.11.2016, 12:59
Gratulacje za wizję i wykorzystanie wspomagania rys. stosownym Auto-Cadem.
Zobacz pełną wersję podhale24.pl