Dziś po raz pierwszy dziennikarze mieli okazję z bliska przyjrzeć się pracom przy budowie tunelu pod Luboniem Małym, na granicy Skomielnej Białej i Naprawy, którym pobiegnie nowa zakopianka. Roboty robią ogromne wrażenie.
Na miejscu, w Naprawie, bo budowę tunelu rozpoczęto od północnej strony, o technologii i postępach w pracach opowiadali przedstawiciele firmy Astaldi, która jest głównym wykonawcą. Z dwóch nitek tunelu drążonych od strony północnej, każdej doby, bo prace trwają 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu wywożone jest 400 metrów sześciennych skał. Materiał najpierw trafia na hałdę, a następnie do kruszarki zdolnej zamienić w ciągu każdego dnia 1100 ton bloków skalnych w kruszywo. Dotychczas wykonawca wydrążył 96 metrów tunelu prawego z portalu północnego oraz 36 metrów lewej nitki.
Do budowy tunelu wykonawca wykorzystuje jedną z najnowocześniejszych "tradycyjnych" metod drążenia tuneli: ADECO RS. Najpierw drążone są tak zwane odwierty wyprzedzające. W świetle tunelu powstają otwory, dzięki którym pracownicy mogą sprawdzić strukturę skał, w których mają drążyć, a w razie natrafienia na uwięzioną w skałach wodę pod ciśnieniem, odsączyć soczewkę w kontrolowany sposób. Równocześnie, prowadzone są ciągłe pomiary naprężeń przodka, stropu i ścian tunelu, co pozwala odpowiednio dostosować gęstość stalowych żeber obudowy tymczasowej, czy ilość i położenie dodatkowych zabezpieczeń w postaci gwoździ czy mikropali.
Podczas budowy trasy S7 na portalu południowym wykonawca natrafił na bardzo trudne warunki gruntowe. Według badań geologicznych i zainstalowanych urządzeń mierzących położenie zwierciadła wód gruntowych wynikało, że znajdują się tam jedynie wody stojące o ustabilizowanym poziomie, jednak podczas wykonywania gwoździ w skarpie po prawej stronie od wylotu z tunelu, okazało się że woda wewnątrz skarpy płynie. W związku z tym konieczne było przeprojektowanie całego zabezpieczenia skarpy, tak by w przyszłości woda nie stanowiła zagrożenia dla jej stabilności.
Przetarg na realizację tego odcinka wygrała firma Astaldi S. p. A., a podpisana 29 czerwca 2016 r. umowa na kwotę 968,87 min zł zakłada wykonanie prac w 54 miesiące.
oprac. r/ źródło: Astaldi, zdjęcia Piotr Kuczaj
fachowcy od tuneli, nie mieli przez tyle lat okazji sie wykazac wiedza na p24, ale musieli cierpiec przez te lata.... jedynie gdzies na imieninach czy weselach mogli sie dzielic swoja wiedza w waskim gronie....
a tu maaasz... na p24 o tunelu artykuł....:P