26.12.2021, 17:18 | czytano: 8517

Biblioteka z nowym adresem. Szykuje się problem z jej nową lokalizacją

arch. Podhale24
NOWY TARG. Od ponad dwóch lat Miejska Biblioteka Publiczna ma swoją (tymczasową) siedzibę przy ul. Kolejowej. Jednak dopiero teraz zdecydowano się dopełnić formalności adresowe. - Do tej pory nie było problemów i korespondencja dochodziła - tłumaczy naczelnik Wydziału Promocji Katarzyna Put. Zasygnalizowany został jednak inny problem, związany z nową lokalizacją obiektu.
Miejska Biblioteka Publiczna znajduje się obecnie w budynku PZU przy ul. Kolejowej 23, gdzie zajmuje II i II piętro. Zgodnie z obowiązująca umową pomieszczenia wynajęto jeszcze na rok.
W uzasadnieniu do wprowadzenia poprawnego adresu placówki zapisano: "w najbliższym czasie nie jest planowana zmiana siedziby biblioteki, dlatego instytucja powinna posługiwać się w korespondencji, w swoich dokumentach, a także na pieczęciach adresem, który jest dla niej obowiązujący i pod którym obecnie funkcjonuje. Poprzedni adres czyli Aleje Tysiąclecia biblioteka współdzieliła z Miejskim Ośrodkiem Kultury, który po remoncie nosi nazwę Miejskiego Centrum Kultury i jest on teraz jedyną instytucją, która będzie funkcjonować pod tym adresem. Niezbędnym jest wiec zmiana adresy MBP na ten, pod którym ona obecnie funkcjonuje tak, aby w ramach wykonywanych przez siebie działań statutowych jej dane adresowe były poprawne i obecnie obowiązujące".

Jak tłumaczy burmistrz, na początku przyszłego roku ogłoszony ma zostać konkurs architektoniczny SARP-owski, na koncepcję budowy biblioteki. - Takie przymiarki były czynione w 2016 roku, bo wtedy była możliwość ubiegania się o zewnętrzne dofinansowanie. Potem program zniknął, ale założenia do konkursu mamy zrobione i teraz dyrektor MBP będzie to opracowywać. Zabezpieczamy 70 tysięcy na koszty honorarium dla sądu konkursowego, w którym znajdą się przedstawiciele Stowarzyszenia Architektów Polskich z Krakowa - zawsze trzeba przewidzieć dla nich honoraria oraz nagrody dla najlepszych prac konkursowych - wyjaśnia Grzegorz Watycha.

Jako miejsce budowy nowej siedziby biblioteki wskazuje się rejon ul. Kopernika, gdzie dawniej znajdowały się miejskie szalety. Nie ma już po nich śladu, a teren został już uporządkowany.

/zdjęcie z 2013 roku/

Burmistrz przekonuje, że to dobra lokalizacja. Obok znajduje się często i chętnie odwiedzana filia biblioteki, która niestety nie spełnia już "wymogów dostępności". W nowym budynku w głównej siedzibie MBP znalazłoby się miejsce dla zbiorów z filii.
Obiekt powstać ma na miejskich działkach. To jednak zaniepokoiło jednego z radnych, który chciał wiedzieć, czy pod budowę zajęty zostanie teren zielony znajdujący się obok pawilonu handlowego.

- Miejskie szalety były małe, tam się nie zmieści biblioteka - przyznaje burmistrz i dodaje, że jeszcze nie wiadomo jaki będzie "stopień zajętości terenu".

- Dogęszczanie tam zabudowy i likwidacja terenów zielonych spotka się ze sprzeciwem mieszkańców - przestrzega Szymon Fatla. - Zastanówmy się nad tym. dogadajmy z powiatem. Budynek "Sokoła" będzie za kilka lat dostępny. Poszukajmy miejsca w istniejących miejskich budynkach - zaapelował radny.

s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Benek30.12.2021, 08:55
bibliotekę wyrugowano z MOKu bo pani Joanna tak chciała i tyle w temacie
Zosia29.12.2021, 19:08
Tutejsza masz racje. W MOKU tetniło życiem. Pracownicy działali i nikt im tam życia nie układał. Była czytelnia, która teraz przy kawiarni była by rewelacyjna. Była pracownia komputerowa, można było zrobić ksero, wydrukować za uczciwą opłatę,googlować.Wypożyczalnia działała na pełny gwizdek. Dwie wystawy w miesiącu, spotkania, slajdowiska. Ja tam bywałam 3 razy w tygodniu. Teraz jest tam jak w kostnicy, aż człowiek chce uciec
Tutejsza29.12.2021, 09:33
Wciąż się zastanawiam dlaczego wyrugowanie bibliotekę z większego przecież powierzchniowo budynku dawnego MOK. Budynek żył w ciągu tygodnia dzięki m.in. uczniom korzystającym z zasobów książkowychi. Dlaczego społeczeństwo Nowego Targu nie zostało doinformowane o zupełnym i ostatecznym wyrzuceniu biblioteki? Miejsce takie jak MOK / MCK powinno tętnic wszechstronnym życiem kulturalnym, stanowić jedno z jego
,, centrów". Czy tak jest i będzie?
waluś29.12.2021, 08:53
... dyrektor proponuje państwu kino zamiast czytelni. Po co wam książki w dzisiejszych czasach?
libra28.12.2021, 20:30
do Kajka - no tak, ale żeby myśleć konstruktywnie trzeba mieć partnera, który traktuje Cię poważnie i potrafi słuchać co do niego mówisz. Nic z tych rzeczy nie można przypisać jednak obecnej władzy chełpiącej się własną arogancją i butą. To po pierwsze.

Po drugie musimy cofnąć się trochę w czasie by lepiej zrozumieć szkodliwość i bezsens posunięć bezrefleksyjnej Rady, a nawet dwóch Rad i tego samego burmistrza przepychającego kolanem swoje mało roztropne pomysły. Przecież chyba po to wykonywano modernizację MOKu i wydatkowano ogromne pieniądze z budżetu miasta (właściwiej z naszych pieniędzy, na wydatkowanie których nie mamy żadnego wpływu! - nawiasem mówiąc Watycha zlikwidował nawet budżet obywatelski) by znaleźć optymalne rozwiązanie przestrzenno-funkcjonalne w obrębie tego samego obiektu. Ręczę Ci, że przy odrobinie dobrej woli dobrego i przewidującego gospodarza dało się pogodzić współdziałanie tych dwóch instytucji.

To władza ustanawia specyfikację konkursową lub przetargową, i jako inwestor ma pełny wgląd w kształtowanie koncepcji oraz założeń formalnych przyszłych zmian. Dlatego w momencie kiedy dwa lata temu zapadła decyzja o skasowaniu biblioteki w starym MOKu należało uruchomić rozwiązanie alternatywne i zaplanować równoległe działania w celu kontynuacji pracy miejskiej biblioteki w jakimkolwiek miejskim obiekcie. Tego też nie zrobiono wybierając najłatwiejszą, ale i najdroższą opcję wynajęcia pomieszczeń po cenach komercyjnych.

I co? Teraz biją larum, więc trzeba na gwałt coś wymyślić? To żenujące. A niby za co to bierze władza pobory? Tylko pobory, bo żadnej odpowiedzialności już nie ponosi. Bawi się jedynie w ping ponga, że niby jak nie burmistrz to Rada podjęła decyzję. Jak nie Rada to niech może mieszkańcy sami sobie znajdą lokalizację... tylko po co nam taka żałosna władza? Odpowiedz sobie sama, albo przekaż swoją działkę pro publico bono.
@27.12.2021, 23:12
@żaba - plasko myślisz chlopie . Są jeszcze salki do nauki własnej , które na pewno będą okupowane non stop przez kwiat nauki polskiej z Uczelni na Kokoszkowie
Kajka27.12.2021, 22:06
Niektórzy z was to jednak maja wąskie myślenie. Widac mok potrzebował tyle miejsca i biblioteka tez zeby była nowoczesna potrzebuje miejsca. Są na pewno różne rozwiązania. Może niekoniecznie ten mini park na Kopernika, ale może na Berekach miasto ma sporo działek. Będzie jak z basenem bez parkingu i ciężko tam stanąć. Ktoś pisal o pustostanach może niech coś podpowie ??? Zamiast krytykować pomyślny gdzie miejsce na bibliotekę
żaba27.12.2021, 19:31
I pomyśleć, że w tak dużym obiekcie władze nie przewidziały możliwości funkcjonowania jednego z najważniejszych ośrodków kultury jakimi byłaby czytelnia i biblioteka? Z kim zatem w tym względzie mamy do czynienia? Ano z ludźmi bez głębszych potrzeb, bez wyobraźni, bez umiejętności planowania, gospodarowania i prostej jak cep ekonomii.
W zamian dostęp do wiedzy i literatury zamieniono nam na niezbyt skomplikowane świecidełka, różowy puder, festyny, wstążki i Zenka Martyniuka dla wysublimowanych Nowotarżan.
Ale pewnie jest w tym jakiś sposób, jakiś trynd, owej bezdusznej formacji, bo przecież głupim i nieświadomym społeczeństwem zdecydowanie łatwiej się manipuluje obiecując im gruszki na wierzbie.
A zamiast czytelni i biblioteki mamy kiczowaty i mało funkcjonalny hall, świetlistego łabądka po trzech głębszych setkach wódki i salkę obitą dechami dla górali ze Związku Podhalan. To musi wystarczyć. Jaka władza taka kultura. I raz do koła, raz do koła...
szuser27.12.2021, 18:04
Ja proponuję odkupić halę zajezdni PKS i zrobić nowoczesną bibliotekę w oryginalnej bryle architektonicznej jakich już prawie nie ma.
niemniej27.12.2021, 15:45
@mm dzisiejsza władza woli sięgać po cudzych niż po swoich. Architekci , plastycy, muzycy, sporo ich. Jednak ludzie z Maniów czy Radomska wolą sięgać po "wybitnych " z zewnątrz
mm27.12.2021, 14:41
A czy w Nowym Targu nie ma architektów do których można skierować konkurs na opracowanie KONCEPCJI budynku biblioteki miejskiej? tylko trzeba utytułowanych architektów krakowskich ?i do tego z SARP?Przecież takiego konkursu nie było na dużo większy kubaturowo budynek MCK....Czy ktoś w UM nad tym panuje wogóle?
Przeciąg w mck27.12.2021, 12:14
BM
Ale bzdury pleciesz. /.../
Do babajaga27.12.2021, 11:37
Babajaga masz świetny pomysł,tam byłby piękny ośrodek kultury biblioteka wkomponowała by się pięknie
Ala27.12.2021, 11:20
Zima zapanowała w MCK, powiewa stamtąd chłodem, smutkiem i zapachem koncertu noworocznego dla rodziny i kolegów. Kiedyś biblioteka przy MOK-u napędzała tam codziennie ruch ludzi i była tam miła rodzinna atmosfera, aż chciało się tam być. Szkoda że to minęło
babajaga27.12.2021, 09:54
Mleko się już wylało i trzeba szukać rozwiązania.
Może PZU sprzedałby za sensowne pieniądze budynek przy ul. Kolejowej?
Nie wiem kto jest właścicielem budynku TS Sokół, ale po przeprowadzce szkoły do nowego budynku, byłaby to dobra lokalizacja dla biblioteki oraz innych działalności kulturalnych, sportowych, ... .
Adam_6627.12.2021, 08:05
"Sisi" ma 100% racji. MCK to kpina z nowotarżan, którzy chociażby raz w roku mieli okazję bywać w starym MOK, gdzie działały różnorakie instytucje kultury. Teraz mamy coś z wielką nazwą "Centrum", które jest w rzeczywistości pustym budynkiem. Ceny i warunki (wynajmu) odstraszają wcześniejszych klientów i nie zachęcają nowych. Czyżby wzorem Dekady, potrzeba będzie "nakazu" na to aby wynajmować w MCK a nie w innych obiektach nadzorowanych przez miasto?
Ale Nowy Targ, jest wzorem tego, jak sami potrafimy wybierać, wybraliśmy pana Watychę, więc mamy co mamy
miłośnik27.12.2021, 07:39
Wstyd dla Miasta Powiatowego i jej władzy i radnych, którzy pozbyli się biblioteki. Ten MCKa to to puste żółto szare ściany. Bez życia, bez klimatu jakiekolwiek sztuki . Kto do tego doprowadził żeby tak dobrze funkcjonujący konglomerat jakim był MOK rozwalić doszczętnie?
Sisi26.12.2021, 23:24
do @ - bo proszę Państwa skrót MCK należy czytać jako Miejskie Centrum Kompromitacji (w formie i treści) i jest pomnikiem bezmyślności aktualnych władz miasta oraz radnych dwóch kadencji, którzy bezkrytycznie dali się zbałamucić Watysze pozbawiając mieszkańców zarówno biblioteki jak i dostępu do powszechnej kultury. Tragedia...
@26.12.2021, 21:28
@Kuma . Teraz to już na pewno się nie znajdzie . Budynek jest tak spieprzony że nie ma na nic miejsca . Sklada się głównie z korytarzy , klatek schodowych i tarasów widokowych
Kuma26.12.2021, 20:21
Wielka szkoda, że jednak biblioteka nie znalazła miejsca w nowym MOK. Ten remont bardzo kosztowny to jednak "pańskie sadzenie się". Wiem, że za późno na lamenty ale zawsze jest czas krytyki władzy podejmującej takie a nie inne decyzje jako, że podejmują je nadal i bąkają coś o hali lodowej, pewnie wydają pieniądze na projekty, a może należałoby zapytać mieszkańców czy to ma sens (ankieta np), bo może 300 osób jest za, a wydatek s...encki.
BM26.12.2021, 20:14
Do Małka
Tak piszesz, a nic nie wiesz; budynek po Starostwie jest całkowicie zagospodarowany pod przychodnię psychologiczną.Budynek po Telekomunikacji jest własnością Orange i na pewno nie do ruszenia ze względu na urządzenia, chcą wynająć niektóre pomieszczenia. Budynek po aptece byłby może dobry i wcale nie jest przewidziany na aptekę, plan zagospodarowania określił go pod działalność komercyjną, usługową. Miał tam być hotelik na godziny dla stacji tirów. Nawiasem mówiąc budynek powstał kiedyś w ramach budownictwa spółdzielczego, ówczesna Prezes R. Kryjowa oddała go Miastu (za darmo!) a Pan Fryźlewicz sprzedał prywatnemu nabywcy, który teraz chce sprzedać pewnie za niemała kasę. Trzeba by zrównać go z ziemią. Budynek Klubu osiedlowego na pewno nie wytrzymałby ciężaru książek, nie był budowany dla takich specyficznych celów. te krzaki i byle jakie drzewa na placyku zwanym "zieleńcem" z wyboistymi ścieżkami koło budynków Spółdzielni są terenem Miasta. Gdyby zmieściła się tam biblioteka byłaby to dobra lokalizacja. Szymon niech się nie napina, bo wątpię by mieszkańcy leżeli krzyżem w proteście. Choć znam takiego Pana z ul. Szaflarskiej, że dla zasady będzie podburzał ludzi.
P.26.12.2021, 19:55
Wy się gorączkujecie w komentarzach, a Watycha i tak zrobi po swojemu. Czyli nic. Parę postów niżej jest informacja o budowie biblioteki w Krościenku. To w końcu były te zewnętrzne pieniądze czy nie? Gmina mogła pozyskać, czyli były. A nasz wlodarz w swojej ignorancji twierdzi, że nie. Szkoda słów...
rrr26.12.2021, 19:41
Zabierać swoje kaprawe łapska od terenu przy ul. Kopernika.
@26.12.2021, 19:33
@Małka Budynek obok MOKu jest zagospodarowany i nie jest Miejski . Budynek po Telekomunikacji jest własnością Orange i są problemy bo tylko część gdyż lącza maja zostać . Miejsce po starej aptece jest przeznaczone na aptekę , takie plany .
@skate - kamienica obok urzędu miasta sprzedana rok temu
Ludzie - miasto nie ma żadnych budynków to są brednie i głupie gadanie . Wszelkie budynki w których prawem kaduka się to czy tamto mieściło wróciły do wlaścicieli lub zostaly sprzedane , sprzedane niekoniecznie przez Miasto
bibliofil26.12.2021, 19:10
Obawiam się, że to kolejny mokry kapiszon. Jak przyjdzie co do czego to pozostanie niesmak i rozczarowanie. Watycha już tak ma. Widzę też jak Spółdzielnia odsprzedaje swój zieleniec miastu by ich członkowie na taczkach wywieźli. Jak ktoś tutaj pisał w komentarzach u Watychy wszystko na odwrót. Wpierw wyrzucił bibliotekę ze starego MOKu i tłumaczył się nowo opracowanym programem funkcjonalno-przestrzennym by chwilę później wywalić 35 milionów na obiekt, w którym wieje wiatr i straszy pustką.
STAŚ26.12.2021, 19:03
Propozycje dobre. Tylko czy urzędnicy tego słuchają ? Ważne, aby była dobra wola ! Tak powinien działać dobry gazda !
Oskar5126.12.2021, 18:41
A może ktoś powiedzieć ile osób miesięcznie odwiedza muzeum maszyny do pisania ? Taki wielki budynek niewykorzystany !!
Szklana kula26.12.2021, 18:29
Jak to się nie zmieści? Siedem pięter w górę, z tarasem widokowy i na pewno wejdzie. Od razu inhalatorium do tarasu po drugiej stronie ulicy jest gotowe : o)))
Zgoda26.12.2021, 18:26
Zgadzam się z użytkownikiem Małka
Jest parę budynków w mieście, które by się nadawały, wystarczyłoby zrobić jakiś remont i byłoby elegancko
czytelnik26.12.2021, 18:22
Nie rozumiem, dlaczego obecne władze nie chcą remontować istniejących obiektów, w których zakończyła się dotychczasowa działalność? Nikt nie robi porządku z pustostanami, w których później gnieździ się gadzina wszelkiego rodzaju? To nie gospodarne! Ale najłatwiej jest wydawać cudze/nasze pieniądze na jakieś konkursy projektowe, tak -po to, by dać zarobić "swoim"!
skate26.12.2021, 18:08
Małka,obok urzedu Miasta mur w mur kamienica do sprzedania
Małka26.12.2021, 17:45
Budynek po dawnym starostwie obok moku stoi w nieużytku, dawny budynek po telekomunikacji stoi pusty, można by również przekształcić Spółdzielczy Dom Kultury, jest też miejsce po starej aptece na ul. Wojska Polskiego
spostrzegawczy26.12.2021, 17:28
I znowu sąd konkursowy, 70 tysi jako honorarium, i wyjdzie to co z MOK. Wspomnicie moje słowa.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl