13.03.2023, 18:00 | czytano: 12561

Jachymiak: Mam prośbę do organizatorów marszu w obronie dobrego imienia papieża...

Archiwum autora
FELIETON. "Jestem z pokolenia JP2. Uwielbiałem Karola Wojtyłę. Zrobił tyle dobrego, życie narażając. Kilka ważnych dla Polski i świata spraw poprowadził. Ale był człowiekiem. Świata za bardzo nie zmienił. Ten był i jest grzeszny. Grzech wdziera się też ciągle do Kościoła. A Kościół ? Wszystkich poucza, a sam jak ma powiedzieć mea culpa, przeprosić i zadośćuczynić, to zamiata pod dywan" – pisze Maciej Jachymiak, nowotarżanin i lekarz, były samorządowiec i polityk.
Pozdrawiam serdecznie! I od razu przepraszam za opóźnienie felietonu na Dzień Kobiet, o skandalicznym wykorzystywaniu tychże, w WK Mieście Nowy Targ. Gdzie liderki Naszej Watahy tyrają, każda na kilku stanowiskach! Dawniej się mówiło, że robią po 25 na dobę, bo wstają godzinę wcześniej. A jak jest teraz? Proszę się uzbroić w cierpliwość. Analiza zjawiska już leży na pulpicie mojego PC, nadesłana przez oburzonego miłośnika ww. Watahy. Wymaga jeszcze lekkiej obróbki literackiej.
Na tę nie miałem czasu, bo byłem w Portugalii (w tym w Fatimie). A potem jeszcze parę dni na II Zimowej Olimpiadzie Anankastycznych Biegunów. To takie stowarzyszenie, które współzałożyłem kiedyś w Afryce. Anankastą jestem słabym, lepszym Biegunem. Bieguni to osobnicy z przymusem przemieszczania się. Kiedyś byli to starowiercy przekonani, że tak uciekną przed złem świata. Dzisiejsi Bieguni uciekają głównie przed smogiem, zakłamaniem i złą pogodą.

Najgorsze u Biegunów są powroty. Ja właśnie wróciłem do ojczyzny, gdzie zaczęła się kolejna bitwa na cepy. Prawdopodobnie to już początki kampanii. Wszak wybory do parlamentu za kilka miesięcy… Czas zacząć zaganiać owieczki.

Strony wojny polsko-polskiej, socjaliści toruńscy i brukselscy zgodnie wywlekły temat pedofilii w kościele za Karola Wojtyły. Sprawa niby prosta jak drut. Jak mógł nie wiedzieć? Wiedział. I starał się, co było wtenczas powszechne, zamieść pod dywan.

Tu uczynię dygresję. Jako właściciel trzech kotów zapewniam, że zamiatanie pod dywan, szczególnie spraw śmierdzących, źle się kończy. Ciężko uwierzyć, że hierarchowie kościelni tego nie wiedzą. W pałacach biskupich chyba za dużo złota jest, a za mało kotów…

Ale wróćmy do meritum. Brukselczycy domagają się lustracji w kościele. Przetrzepania dokumentów, które biskup Jędraszewski zamknął na klucz. Ale odmiana! Jak kiedyś domagano się lustracji polityków, to ci sami brukselczycy byli przeciwni. Ale teraz są za. Co ich tak zmieniło? I dlaczego nie zrobili tego, jak byli u władzy? Może temu, że kręcili wtedy z Kościołem interesy licząc na poparcie. A Kościół ich wydudkał i wsparł PiS…

A Toruń? Toruń uważa, że jakiekolwiek dociekanie o Karolu Wojtyle, w kierunku innym niż oficjalna linia, ma być zabronione. To czyn antypolski. No patrzcie! Jak wylewają pomyje na światową ikonę walki z komuną, Lecha Wałęsę, to jakoś im nic nie przeszkadza…

Piszę o tym na lokalnym portalu, bo nasze organizacje rytu toruńskiego, w tym Rada Powiatu Nowotarskiego oraz Związek Podhalan organizują 18. marca marsz w obronie dobrego imienia papieża. Pewnie bym wziął udział w tym wydarzeniu, ale (jako Bieguna) znów mnie gdzieś poniesie. Prawdopodobnie na play off’y hokejowe do Czech. To ciekawsze niż polskie wojenki.
Jestem z pokolenia JP2. Uwielbiałem Karola Wojtyłę. Zrobił tyle dobrego, życie narażając. Kilka ważnych dla Polski i świata spraw poprowadził. Ale był człowiekiem. Świata za bardzo nie zmienił. Ten był i jest grzeszny. Grzech wdziera się też ciągle do Kościoła. A Kościół ? Wszystkich poucza, a sam jak ma powiedzieć mea culpa, przeprosić i zadośćuczynić, to zamiata pod dywan.

Ale kiedyś to zrobi. Sprawy, mimo wszystko, idą w dobrym kierunku. Potrzeba jeszcze kilkadziesiąt lat, ale co to jest… Że ziemia jest okrągła Kościół też w końcu przyznał, choć nie wiem, czy w Radzie Powiatu Nowotarskiego wszyscy się z tym zgadzają…

*
p.s.

W związku z tym, że mnie nie będzie, mam prośbę, do organizatorów marszu, po starej znajomości. Proszę o wykonanie i zabranie na ww. marsz baneru z tekstem:
„Wszystko co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych mnieście uczynili”. Koszta pokryję.

Maciej Jachymiak
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
ja03.05.2023, 19:52
JESTEŚ
JESTEŚ BARDZO ZŁYM CZŁOWIEKIEM
Polak04.04.2023, 07:45
Ci którzy atakujecie Papieża Polaka obrzucacie go błotem,obelgami czy wy jesteście bez grzechu aby wziąć kamień i rzucić w Jego Świętobliwość .Zajrzyjcie we własne sumienia,obejrzyjcie judaszowe srebrniki i popatrzcie na własne zło jakie wyrządziliście innym ludziom.Czas rozliczyć własne grzechy a nie szukać je u innych.
Misiek02.04.2023, 08:39
Doktorku ta ikona walki z komuną to kto tw bolek?Najwyższa pora udać się do specjalisty.
Agent Bolek27.03.2023, 23:21
Polecam autorowi film: Pedofile Kinsley?a. Bardzo w temacie.
Hmm20.03.2023, 20:52
Może tak po katolicku, po bożemu chociaż jedną zdrowaśka w intencji pokrzywdzonych dzieci!!!
cba20.03.2023, 14:02
Pinki Kiedy był Jachymiak w kosciele? Ano jak startował na p-osła z Nowego Targu czy na staroste czy na burmistrza. Do nowego przychodził po nartach i pchał sie do przodu, zeby wszyscy widzieli a podobno na Kowancu zawsze siedział z rodzina w pierwszej ławce.
Pinki18.03.2023, 10:23
Panie Macieju. Wypowiada się Pan autorytatywnie o sprawach Kościoła i Jana Pawła II. Moje niedyskretne pytanie jest takie, (nie wnikając w Pańskie rozważania religijne i antykościelne), Kiedy Pan ostatni raz był w kościele i z uwagą wysłuchał kazania?
Wolna Polska16.03.2023, 15:32
kika
co boli >>
do pięt Maćkowi nie dorastacie a się za krytykę bierzecie

ps. Szanowny Kościele i "politycy" a gdzie masz poparcia dla ofiar
kika15.03.2023, 11:11
jak juz pojedziesz na play off do czech to juz nie wracaj i zabierz te swoje madrosci ze soba
Misiek.15.03.2023, 04:46
Do wszystkich cwaniaków,przyjdzie czas umierania.A przyjdzie i wtedy wszyscy będziecie się modlić do Boga.Teraz udajecie twardzieli bo taka jest moda,że Kościół jest be trza napier..... na wiarę.Ale będziecie skamlać o łaskę na czele z tym /.../ doktorkiem wtedy będzie za późno. I TYLE W TEMACIE PISZCIE DALEJ SWOJE BZDURY.
Sikiera14.03.2023, 23:03
Mom w rzyci twojy prośby i twojy dziawkaniy uwidzis kielo nos bedziy na marszu i lepiyj nie wyłaź z budy razym z łosłym cichućko siedziyć w konciy sopy i gnój kidać telo wom zostało
Agent Bolek14.03.2023, 21:34
Piłaty sądzą św. Jana Pawła II, a życie bez Boga jest bardzo smutne. Tragiczne nawet...
Zakopianka14.03.2023, 17:27
Mądrze gada. Popieram.
turysta14.03.2023, 16:06
Ja też ..."Jestem z pokolenia JP2. Uwielbiałem Karola Wojtyłę. Zrobił tyle dobrego, życie narażając. Kilka ważnych dla Polski i świata spraw poprowadził. Ale był człowiekiem. Świata za bardzo nie zmienił. Ten był i jest grzeszny. "...
Ale we wpisach autora nie ma nic pozytywnego. Znowu atak na tzw watachę" i kobiety z nią związane. wstyd
stary baca14.03.2023, 16:03
A gdzie obrońcy tych niewinnych dzieci krzywdzonych przez pedofilów w sutannach a potem ukrywanymi przez biskupow
zoom14.03.2023, 13:59
Pełna zgoda. Mam nadzieje, ze inni przejrza na oczy.
ot tak sobie14.03.2023, 13:46
Wektor - PiS zniknie szybciej niż myslisz a razem z nim Ty i twoje oświecone myśli
Esbecy - najwięcej jest w PiS - dzisiaj siedzą w pierwszych ławkach kościelnych
Osiol14.03.2023, 13:39
Do wektor
A co w takim razie z relikwiami?? tu musi być orwarte archiwum!
amnezja14.03.2023, 13:34
wielmożny biskup z Raby Wyżnej mówi że nic mnie pamięta.
Osiol14.03.2023, 13:17
Ja tam już boję się wypowiadać bo mi przed domem stos chrustu leży i może zostać źle wykorzystany

Ale apel powinien być do Franciszka przyślij swojego namiestnika otwórz te archiwa uwolnij prawdę jaka by nie byla zakończ protesty (pewnie w godzinach pracy)
dewotka w moherowym birecie14.03.2023, 11:37
Rzadko zgadzam się z dr Bzikiem, ale w tej kwestii się zgadzam.
wściekła14.03.2023, 10:13
?Wszystko co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych mnieście uczynili?!!!!!! TE SŁOWA POWINNY BYĆ MOTTEM DZISIAJ W KAŻDYM KOŚCIELE!!! bo to prawda,że zamiatają pod dywany wszystko co złe się dzieje w strukturach tej instytucji jaką jest dzisiaj kościół!!! panowie w czarnych sukienkach powinni zacząć bić się w piersi za wszystkich: pedofilów, alkoholików, hazardzistów, samobójców i jak pokazują ostatnie wydarzenia również i morderców wśród nich !!! jeśli prawa ręka jest powodem do grzechu -- odetnij ją ! czyż nie tak jest napisane ?? niech przestaną mówić do nas do ludzi, a zaczną do siebie mówić te wszystkie piękne słowa !!!
Maria niwa14.03.2023, 09:35
Księża mogą krzywdzić bo się wyspowiadają i Pan Bóg im wybaczy a inni nie mogą bo są grzesznikami i złymi ludźmi.
filon14.03.2023, 09:31
Popatrz z góry! o co chodzi?
Musi być zrealizowana idea bezpaństwowców- brak prawnego związku z jakim kolwiek państwem. Przejściowo niemiecka Mitteleuropa.

Trzymający władzę -lobby bankierskie uderza w kraj, którego istnienie zawdzięczamy Kościołowi. Podzielić , zdezintegrować, rozbić, wyzuć z korzeni i Polska popłynie z nurtem wytyczonym przez możnych tego świata. Świat "wolny" bez wiary w Boga, dekalogu z wymieszanymi narodowościami podążającymi za jedynie słusznymi ideami.
karaluch14.03.2023, 08:49
Kto bez winy niech pierwszy... Akurat ty nie powinieneś zabierać głosu panie Jachymiak
SS14.03.2023, 08:24
Są w Polsce ludzie, którzy się na wszystkim znają. "Podziwiam"
Urlich von Pipke14.03.2023, 05:56
Młodzież cenię za to, że samodzielnie dokonuje wyborów
Anty prawo i socjalizm14.03.2023, 05:52
Ale wysyp koscielnych dewotek...
Waclaw14.03.2023, 03:55
Dyzio lemoniadowy Joe tym razem jest stangretem urbana.
Waclaw14.03.2023, 03:55
Dyzio lemoniadowy Joe tym razem jest stangretem urbana.
Waclaw14.03.2023, 03:55
Dyzio lemoniadowy Joe tym razem jest stangretem urbana.
Agent Bolek13.03.2023, 23:02
Lekarzu ulecz się sam;)
;)13.03.2023, 22:55
tak mi się coś wydaje że szybciej od księdza usłyszę "mea culpa" niż od urzędnika a w szczególności od autora felietonu ;(
Smutny13.03.2023, 22:28
Nawracajcie się!Czas jest bliski.Jan Pawel 2 to wielki człowiek!Autor felietonu jak zwykle nie zablysnol.
Sdsss13.03.2023, 22:24
Czasem to te felietony wołają o pomstę do nieba, ale tu żeś pan trafił w punkt.
Grz3siu13.03.2023, 21:52
Jachymiak. nawet nie czytałem tego artykułu, może wybrane zdania. Jesteś politykiem a im się nie wierzy. Nie wiem, płacą ci za pisanie tych wypocin, czy jesteś już tak stary i masz potrzebę przelewania swoich przemyśleń łudząc się że ktoś to czyta. Nie waż się kalać zatem imienia JPII boś przy nim szary perski.
zpodhalanskiej13.03.2023, 21:31
nawet jak gwałcili to tak naprawde nie gwałcili tylko świecili
Tomaszek13.03.2023, 21:26
Trafne przemyślenia. Polityka stała się w dzisiejszych czasach religią i wyznaniem. Dobrze że młodsze pokolenie nie daje się tak manipulowac jak emeryci.
Łabi13.03.2023, 20:59
Kurcze ja chcę poczytać o panciach od Watahy. Aśka z Dorotą też nie mogą się doczekać
rekrut13.03.2023, 20:28
Jachimiak, popatra na wierzę kościoła św. Katarzyny: zobaczysz krzyż na kuli. Jak myslisz co to za kula? To jest "orbis", ale nie ten, o którym ty myślisz. Przestań mówić oświeceniowe brednie, że "Kościół wierzył w płaską ziemię", bo to taka sama prawda jak to, że JPII wiedział, a nic nie zrobił
Wektor13.03.2023, 20:14
TVNasza, założona przez agentów komunistycznej bezpieki, zacząła doceniać zapisy w aktach Służby Bezpieczeństwa.
Kiedy opisywały one historię powstania tej stacji, uznawali je za niewiarygodne. Tymczasem dzisiaj wszystkie
zapisy w tych aktach traktują jak prawdę objawioną.
-----------------------------------------------------

Karol Wojtyła, jako metropolita archidiecezji krakowskiej, "wiedział o wielu przestępstwach księży i dokonał na
tym polu wielu zaniechań", czego nie dowodzą przedstawione w materiale dokumenty i zeznania. Postaram się
przedstawić moją krytyczną analize materiału, który w mojej ocenie ma wiele braków.

Materiał jest w moim odczuciu stronniczy, chociaż został zapowiedziany jako obiektywne śledztwo dziennikarskie,
które odsłoni nowe, nieznane dotąd fakty o tym, że Karol Wojtyła nie reagował na nadużycia seksualne podległych
mu księży, to de facto bohaterem tego reportażu nie jest Karola Wojtyła, lecz dwaj księża, którzy w okresie, gdy
był metropolitą, dopuścili się molestowania seksualnego małoletnich i zostali skazani.

Wszystkie przedstawione w materiale dokumenty i zeznania świadków dowodzą przestępstw nie Karola Wojtyły, lecz
księży Eugeniusza Surgenta, Józefa Loranca - których przestępstwa zostały osądzone przez władzę świecką i którzy
odbyli karę więzienia, oraz ks. Bolesława Sadusia - co do którego materiały dowodowe nie są do końca potwierdzone
i pewne oraz kard. Adama Sapiehy, który został w materiale oskarżony o molestowanie seksualne kleryków.

Jeśli chodzi o kard. Sapiehę, to źródłem, na które powołuje się Gutowski są świadectwa dwóch księży, z których
jeden jest sam przestępcą seksualnym. Materiały archiwalne jasno pokazują, że to nie jest wiarygodny świadek.
Dodatkowo, w czasie kiedy kard. Sapieha żył, te oskarżenia były znane Służbie Bezpieczeństwa i nie zostały przez
komunistyczne władze wykorzystane przeciwko niemu. Nawet bezpieka nie uznała ich za wiarygodne. To rodzi pytanie,
dlaczego autorzy materiału na ich podstawie przekazali całej Polsce tezę, że kard. Sapieha był seksualnym
przestępcą?

Nieuprawniona jest stawiana przez Gutowskiego teza, że Karol Wojtyła, jako wychowanek Sapiehy, "został
przesiąknięty atmosferą tolerancji dla seksualnych nadużyć i w związku z tym później nie reagował na nie
odpowiednio". Twierdzenia, że nie powinniśmy badać archiwów i docierać do materiałów, które mogą rzucić nowe
światło na przeszłość kard. Wojtyły, również w kontekście nadużyć seksualnych duchownych, ale w przypadku
?Franciszkańskiej 3? uważam, że mamy do czynienia z ich nadinterpretacją, a teza o tym, że Wojtyła tuszował
pedofilię nie znajduje potwierdzenia w przedstawionych materiałach.

Do przedstawionej w reportażu sprawy ks. Bolesława Sadusia, który miał wykorzystywać seksualnie małoletnich,
a następnie zostać przez kard. Wojtyłę wysłany do Austrii. Jednak w materiale mamy wiele niedomówień i pytań
bez odpowiedzi. Dlaczego nie pada pytanie do aktualnego proboszcza parafii austriackiej, czy tamtejszego
Kościoła o ślady przestępstw seksualnych ks. Sadusia w nowej parafii, skoro zdobyte do tej pory źródła nie są
jeszcze pełne?

Wątpliwości budzi także fakt pokazania w filmie, że Karol Wojtyła wyjeżdża od ks. Sadusia z grubą kopertą
pieniędzy. Autor nie sili się na zadanie pytania, dla kogo były te pieniądze czy jak zostały wydane? Nie ma
wyjaśnienia, że według relacji wielu świadków Karol Wojtyła jako kardynał żył bardzo ubogo. Ani próby
zweryfikowania, czy te pieniądze nie były na przykład przeznaczone dla polskiej opozycji antykomunistycznej,
a przecież przekazywanie pieniędzy dla podziemia za pośrednictwem ludzi Kościoła było w naszej historii częstą
praktyką. Wprowadzenie tego wątku nie jest jasne i może wiązać się z sugestią, że pewnie kard. Wojtyła, lub nawet
szerzej instytucja Kościoła, czerpał z tej znajomości korzyści finansowe i - w domyśle - dlatego krył sprawcę.

W przypadkach księży Surgenta i Loranca teza, że kard. Wojtyła dopuścił się zaniedbań, jest nieuprawniona.
Redaktor filmu i osoby komentujące materiał doskonale wiedzą o tym, że Wojtyła podjął przewidziane w prawie
kanonicznym kroki wobec tych księży i ukarał ich zgodnie ze swoimi kompetencjami. Mimo to wciąż stawiają tezę,
że celowo dokonywał zaniechań, bo chciał ukryć te sprawy przed opinią publiczną.

Podkreślić trzeba, że materiał filmowy jest skierowany do szerokiego grona odbiorców, którzy najczęściej nie są
w stanie zweryfikować przedstawionych faktów lub nie chcą samodzielnie analizować źródeł. Filmy takie jak
"Franciszkańska 3" są bardzo potrzebne. Jednak mam w stosunku do takich materiałów wymaganie, aby nie były
przygotowane w sposób stronniczy, aby bardziej stawiały pytania, niż ferowały wyroki. Prawdopodobnie jeszcze
wiele materiałów czeka na odkrycie, a metodologia badań historycznych polega na krzyżowym zderzaniu ze sobą
różnych świadectw. Tym bardziej, że mówimy o czasach PRL, kiedy trwała systemowa walka z Kościołem i SB
preparowała na temat księży różne materiały.

Oznacza to, że wystarczy jeden, w dodatku nie do końca dobrze udowodniony i sprawdzony temat - czyli teza,
że Wojtyła wiedział o pedofilii księży i ją tolerował w imię obrony Kościoła - żeby unieważnić cały pontyfikat
i całe dobro, które się w jego czasie zadziały. Należy poważnie się zastanowić, czym dla nas jest dziedzictwo
Jana Pawła II. Nie oczekuje tego od lewactwa, lecz od ludzi związanych platformą od początku powstania, od ludzi
związanych kiedyś z solidarnością, aby się opamiętali i zobaczyli, co się dzieje, i w jakim kierunku
to podąża. "KAŻDY MA W ŻYCIU JAKIEŚ SWOJE WESTERPLATTE".

Młodzi muszą sami odnaleźć swoją drogę, w tej sytuacji muszą odkryć, kto ich oszukuje i co zyskają, a zarazem co
stracą i w jakim celu są wykorzystywani przez ideologie, która w końcu ich wykorzysta i pozbawi złudzeń :).

Kiedyś robotnicy zostali oszukani, do których władza LUDOWA strzelała w imię ideologi, która runęła jak wieża
Saurona. Polskiej zjednoczonej partii robotniczej już nie ma, tak samo skończy Europejska partia LUDOWA.
NOWY ŁAD to utopia EPL i LPO, za którą zapłaci młodzież, tylko jeszcze o tym nie wie. Zakładając że super państwo
nigdy nie powstanie i ludzie w europie wreszcie przejrzą na oczy.

KOMUNA zabija, zmodyfikowana też będzie zabijać, co się musi wydarzyć, żeby to zrozumieć. Wojna na Ukrainie nie
wystarcza ?. Te ideologie tak mają, my Polacy przerabialiśmy ten scenariusz, czyżby amnezja to choroba narodowa?,
która jest zaraźliwa?, czy nieuleczalna?.
Agent Bolek13.03.2023, 20:08
Źle, gdy komuś ksiądz (ogólniej kler) z Panem Bogiem się sklei. Wtedy taki człowiek agituje do ?sekty? wierzących niepraktykujących (czyt. niespowiadających się) i nieuczęszczających. Wtedy też, biedne stworzenie, nawet Świętego może pouczać, cytatami z Biblii sypać i innych ?nawracać?. Jaki cel? Jeden od ponad 20 wieków - zniechęcić do miłosiernego, kochającego, żywego Boga i Jego Kościoła.
thomss13.03.2023, 19:37
ktoś popłynął.. z nurtem.. szamba.
sawuarek i wiwarek13.03.2023, 19:24
Nie wiem czy fragment Ewangelii ?w. Mateusza jest tutaj stosowny i odpowiedni. Dewizy raczej szuka?bym u Platona, Konfucjusza, czy Seneki, itp.
MAMUSIU RATUJ13.03.2023, 19:21
Do niektorych nie dociera ze era kleru i pseudoswietych juz jest na wyginieciu.
MAMUSIU RATUJ13.03.2023, 19:21
Do niektorych nie dociera ze era kleru i pseudoswietych juz jest na wyginieciu.
MAMUSIU RATUJ13.03.2023, 19:21
Do niektorych nie dociera ze era kleru i pseudoswietych juz jest na wyginieciu.
MAMUSIU RATUJ13.03.2023, 19:20
Do niektorych nie dociera ze era kleru i pseudoswietych juz jest na wyginieciu.
Pietrek13.03.2023, 19:08
Dobrze chłop pisze, ma rację popieram!
Gośka13.03.2023, 19:03
Nie mogę się doczekać felietonu o ciężko pracujących kobietach z Watahy. Też bym chciała tyle zarabiać
jj13.03.2023, 18:59
Świetny felieton.
Młody człowiek13.03.2023, 18:53
Czytając historie byłych papieży i patrząc na teraźniejszego to ani jeden nic nadzwyczajnego nie zrobił . Kościół to zło liczy się tylko władza, pieniądze, zboczenia seksualne, gwałty
Ewka13.03.2023, 18:33
Cała smutna prawda. Tym marszem po słowach papieża Franciszka, tylko przyznacie, że ofiary są dla was nieważne, obrona obrońców pedofilii czyni z was współwinnymi teraz i w przyszłości. Pamiętam jak Jędraszewski w 2001 r bronił Paetza, choć wiedział o molestowaniu kleryków, jak wszyscy biskupi w Poznaniu.
stan13.03.2023, 18:01
/.../ byłeś urządnikiem robiłeś co chciałeś, jesteś złym człowiekiem
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl