29.07.2023, 08:00 | czytano: 5956

Nowa koncepcja obwodnicy Raby Wyżnej (opis i dokumentacja)

Położenie biogazowni/ Stowarzyszenie EKO Raba Wyżna
Stowarzyszenie "EKO Raba Wyżna" zaprezentowało nam nową koncepcję obwodnicy Raby Wyżnej. - Na poprzednie, władze gminy się nie zgodziły. Dostaliśmy informację, że wstępny szacunkowy koszt wariantu w11 i w12 to około 300 mln zł. Proszę zwrócić uwagę na daty. Tempo jest zaskakujące - komentuje w imieniu stowarzyszenia Natalia Ustupska.
Oto przesłanym nam materiał:
Poniżej opis sytuacji dotyczący tej obwodnicy

W dniu 05.01.2023 Wójt Gminy Raba Wyżna Andrzej Dziwisz podpisał umowę z Marszałkiem Witoldem Kozłowskim i wicemarszałkiem Łukaszem Smółką pod tytułem „Opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy obwodnicy Raby Wyżnej w ciągu DW 958 wraz z pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach”. Koszt tego opracowania to ponad 1 mln zł. Wkład krajowy miał zostać pokryty wspólnie z gminą (nakład gminy ok 80 tys zł), natomiast pozostałe przeszło 700 tys. z pozyskanych na ten cel Funduszy Europejskich.

W oświadczeniu Pana Marszałka podczas podpisywania Umowy, padło stwierdzenie, że koncepcja ma powstać do końca 2023 roku. Jednak już 23.01.2023 na portalach elektronicznych Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie (dalej: „ZDW”) pojawiło się gotowe opracowanie koncepcji przebiegu wariantów budowy obwodnicy Raby Wyżnej, czym zostały zaskoczone władze gminy jak i sami mieszkańcy. Na sesji rady gminy w dniu 26.01.2023 r. przedstawiciele mieszkańców dowiedzieli się, iż sami radni zaskoczeni są faktem, iż kilka miesięcy wcześniej zatwierdzili uchwałę dotycząca przeznaczenia środków pod ten cel. Wójt Gminy oznajmił natomiast, że czuje się oszukany, ponieważ w trakcie negocjacji warunków Umowy było mowa o tym, że władze gminy będą brały czynny udział w tworzeniu studium wstępnego. Podczas tej sesji Radna Aleksandra Antolak-Rust poinformowała, że powstałe koncepcje mają zostać zaopiniowane do dnia 06.02.2023 r. po czym Wójt Gminy oznajmił, że wszystkie koncepcje zaopiniuje negatywnie, ponieważ żadna z zaproponowanych tras nie spełnia zamierzonych celów czyli: poprawy bezpieczeństwa jak i rozładownia ruchu w przebiegu drogi wojewódzkiej DW958 w kierunku Zakopanego-Chabówka.W dniu 16.02.2023 odbyła się sesja rady gminy w całości poświęcona na zaprezentowanie Studium Korytarzowego pn. "Nowe połączenie drogowe DK Nr: K7 - DW Nr: 958 w rejonie msc. Raba Wyżna, Rokiciny

Podhalańskie, Chabówka". W sesji udział brał Prezes firmy projektowej Znak Gdańsk Sp. z o.o. (dalej: „ZNAK”, „PROJEKTANT”) Zarząd ZDW, Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego Jan Piczura (wymienione uprzednio osoby online). W spotkaniu osobiście uczestniczyli Starosta Nowotarski Krzysztof Faber oraz Radny Sejmiku Wojewódzkiego Marek Wierzba.

Podczas sesji projektant koncepcji przedstawił prezentację i omówił proces powstawania studium wstępnego. Dla przedmiotowego zadania zaprojektowano łącznie 9 koncepcji, w tym koncepcje zachodnie oraz wschodnie dla miejscowości Rokiciny Podhalańskie i Raba Wyżna w zależności od wyboru wariantu. Koncepcje wschodnie zostały odrzucone ponieważ koszt ich powstania jest zbyt wysoki, a ich trasa przebiega w miejscach zabudowanych oraz na terenach osuwiskach (wskazane na mapach wariantów). Warianty zachodnie natomiast są uznane za dużo tańsze i łatwiejsze w wykonaniu z uwagi na przebieg w terenach obecnie w części niezurbanizowanych lecz nie rozwiązujących problematyki rozproszenia ruchu pojazdów. Wg ZNAK jak również ZDW najlepszym i najkorzystniejszym wariantem będzie W5 (koszt powstania około 68 mln zł).

Zarząd Dróg Wojewódzkich przedstawił genezę pomysłu powstania tejże drogi.

Zarząd ZDW tłumaczył również, że zdecydował się na rozpoczęcie prac związanych z obwodnicą Raby Wyżnej na podstawie ogólnopolskich pomiarów ruchu pojazdów prowadzonych przez GDDKiA w roku 2010 i 2015. W dniu 06.10.2022 r. powtórzono pomiar natężenia ruchu w Rabie Wyżnej i okolicach, uznając, że w Rabie Wyżnej takie rozwiązanie drogowe jest koniecznością. W trakcie wykonywanych pomiarów nie wzięto jednak pod uwagę: prowadzonego remontu/budowy tzw. Zakopianki (DK47) o parametrach drogi klasy S, czasowego zamknięcia odcinka drogi powiatowej na trasie Sieniawa-Klikuszowa co powodowało w tamtym czasie wzmożony ruch samochodów osobowych (w związku z budową DK47) jak również remontem linii kolejowej wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami na trasie Chabówka-Zakopane, co przyczyniło się do zwiększonego ruchu samochodów ciężarowych. Pomiar prowadzono w godzinach porannych i popołudniowych, gdy lokalny ruch samochodów jest większy ze względu na podróż do i z pracy oraz dowóz dzieci do szkół i przedszkoli. Nadmienić należy iż ruch lokalny związany z dowozem dzieci w żadnym przypadku nie będzie korzystał z planowanych przez ZDW i ZNAK nowych rozwiązań komunikacyjnych.

Zarząd ZDW nie był w stanie określić, kto jest inicjatorem powstania planów budowy obwodnicy Raby Wyżnej. Na Sesji Rady Gminy zarząd ZDW powoływał się na program rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku, jednak na co zwrócił uwagę przewodniczący rady gminy Pan Robert Wodziak we wcześniejszych rozmowach zarząd ZDW odcinał się od tego programu. Władze gminy oraz powiatu przyznały, że nigdy nie zgłaszały potrzeby powstania takiej drogi.

Mieszkańcy Raby Wyżnej także przedstawili swoje stanowisko mówiąc, że wszelkie prace nad powstaniem proponowanej obwodnicy powinny zostać zamrożone/wstrzymane do momentu otwarcia „Zakopianki – DK47” oraz „ Chyżnianki – DK7” ponieważ dopiero wtedy można będzie zweryfikować czy taka inwestycja drogowa jest niezbędna. Na ten moment sami mieszkańcy stwierdzają, że w miejscowości występuje okazjonalnie wzmożony ruch, a proponowane koncepcje nie rozwiążą tego problemu, a przeniosą go w formie skumulowanej trochę dalej (wariant W5, który jest promowany przez ZDW włączy się do istniejącej DW958 ok 1 km od centrum miejscowości w kierunku południowym). Można za to zauważyć, że koszty oraz straty przez powstanie obwodnicy, które poniesie cała miejscowość będą większe niż prognozowane zyski:

1. Degradacja środowiska,
2. Utrata terenów zlokalizowanych w przebiegu wariantów zachodnich, które obecnie jest terenem rekreacji dla całej gminy,

3. Utrata terenów pod zabudowę jednorodzinna (obecnie zabudowa kieruje się w miejsce proponowanych tras wariantów zachodnich),

4. Odcięcie od terenów zielonych i leśnych stanowiących strefy ochronne przed hałasem

5. Stworzenie miejsca dla rozwoju przemysłu dzięki łatwemu dostępowi dla transportu ciężkiego (koncepcja rozwoju Raby Wyżnej to turystyka i rekreacja), w miejscu obecnego terenu rekreacyjnego i ochronnego

6. Ryzyko skażenia wody pitnej w zakresie ujęcia wody dla miejscowości Raba Wyżna jak również dorzecza Raby, której źródło leży na proponowanej trasie

7. Wykluczenie społeczne, komunikacyjne, turystyczne i biznesowe miejscowości.

Mieszkańcy powiązali także powstanie obwodnicy z planowaną kontrowersyjną budową biogazowni zlokalizowanej na działkach o nr ewid 1021/19 na terenie będącym obecnie w dzierżawie od Skarbu Państwa. Wszystkie warianty zachodnie przecinają się w bliskiej odległości od miejsca planowanej inwestycji, co może ułatwić transport odpadów organicznych, w tym poubojowych z całego powiatu oraz województwa (planowana moc biogazowni to 499KW, dziennie na jej utrzymanie potrzeba 60 ton substratu).

Niepokojące jest także tempo wynikające z harmonogramu powstawania obwodnicy. Droga do użytku ma zostać oddana w 2027 r. natomiast „ Chyżnianka – DK S7”, do której ta droga ma się włączyć planowana jest do oddania do użytku w 2029 r.

Stowarzyszenie "EKO Raba Wyżna"
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Beata31.07.2023, 16:26
Raba to musi być jakaś niesamowita metropolia że trzy obwodnice będzie mieć, może decydenci by się za drogi w Rabce wzięli bo tam jest problem którym nikt nie chce się zająć!!!
Ewa31.07.2023, 14:18
Ludzie! Przecież na tych mapach nic nie widac!!!Gdzie sa makiety wystawione w Urzedzie , tak aby mozna było się zapoznać z wariantami dróg???! Cała sprawa jest dziwnie skomplikowana tak żeby nikt nie wiedział , ze pod jego domem będą cieżkie auta jezdzić!
A ile domów do wyburzenia???
Przecież nie wolno na taką dewastację pozwolić!
Do Jasiu31.07.2023, 09:10
Jeżeli uważa Pan że budowanie drogi za publiczne pieniadze (300 mln zł) do prywatnego biznesu to gratuluję podejścia! Obwodnica zdewastuje krajobraz tak jak biogazowania zdewastuje całą miejscowość!
Ktos31.07.2023, 05:56
Jeżeli chcecie Państwo coś zmienić na lepsze w Rabie Wyżnej to zmieńcie Radnych!!!
Wybrać należy ludzi mądrych i wykształconych i niezależnych.
Jasiu30.07.2023, 22:42
A czy jednym z argumentow tych od przeciw budowie biogazowni nie bylo ze nie ma dojazdu i beda dowozic substrat przez srodek Raby? To maja projekt ktory problem rozwiazuje i dalej zle?.
Rabianin30.07.2023, 21:50
Ta sprawa śmierdzi na kilometr, tak jak i biogazownia.
Kazek30.07.2023, 13:39
Stop biogazowni i stop obwodnicy
Radek Radecki30.07.2023, 08:43
Ej ludzie ludzie .,.. drogę wam chcą porządną wybudować a wy chcecie protestować . Koło nowej drogi działki zyskały by na wartości bo miały by elegancki dojazd . Więc rabianie zamiast psioczyc na władze do bierzcie się za łopaty i szpadle.
Radek30.07.2023, 08:39
Edward .... Ludzie też nie chcą zapinać pasów w aucie a ja zapinam . Więc nie wypowiadaj się za wszystkich .
Radek30.07.2023, 08:39
Edward .... Ludzie też nie chcą zapinać pasów w aucie a ja zapinam . Więc nie wypowiadaj się za wszystkich .
Miejscowy29.07.2023, 14:04
Jeśli włodarze Raby i powiatu zgodzili się wobec władz wojewódzkich na budowę obwodnicy i biogazowni to taki mały "człowiek" mieszkaniec Raby nic nie ma do powiedzenia. W jedności siła i jeśli protest w Rabie nie dał władzy do myślenia to trzeba robić protesty i pikiety pod Starostwem i Urzędem Wojewody aż do skutku. Trzeba robić wszystko mądrze z pomocą ludzi znających prawo oraz ciągłe kontrole poselskie mądrych Posłów nie powiązanych z lokalnym biznesem.
Edward29.07.2023, 12:57
Kasujecie komentarze????
gazda29.07.2023, 12:38
A cóż tam jest w tym grajdole Raba Wyżna, że planują obwodnice? Przecież czasy sekretarza Ks. kard. Dziwisza są za nami. Raba Wyżna już jest zapomniana, bo była znana tylko przez sekretarza Ojca św. i tyle. Tam nie ma co objeżdżać ani zabytków ani widoków, gmina biedota
Edward29.07.2023, 12:34
To się nie dzieje!!!!Mieszkancy nie chca obwodnicy a Rządzacy robią co chcą!!!Ludzie walczcie o swoje!!!!
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl