10.04.2020, 08:10 | czytano: 7708

Hodowcy apelują do ministra o interwencyjny skup jagniąt

arch. Podhale24
PODHALE. - To będą ogromne straty, bo nic nie zostało sprzedane. Co roku na eksport szło 30 tysięcy jagniąt - mówi Jan Janczy. Dyrektor Regionalnego Związku Hodowców Owiec i Kóz dodaje, że problem już jest widoczny, bo bacowie odmawiają ludziom brania owiec na hale. Jak mówi "tylko skup interwencyjny uratuje sytuację."
- Bacowie jak wezmą jagnięta na wypas, to owiec już nie biorą. Jak ktoś ma 200 owiec i 30 jagniąt to co z tym robić? Tylko skup interwencyjny uratuje sytuację. Ubiegły rok był dość kiepski, a 3 lata temu "zieloni" przyblokowali nam eksport. Ale wtedy udało się przewieźć część jagniąt przez Słowację - ok. 6 tysięcy sztuk, a 3 tysiące kupiła ubojnia na Podkarpaciu. To było jakieś rozwiązanie. W tym roku nic nie można zrobić - rozkłada ręce dyrektor Janczy.
Dlatego Regionalny Związek Hodowców Owiec i Kóz w Nowym Targu wystosował list do ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Hodowcy proszą Jana Ardanowskiego o uruchomienie interwencyjnego skupu jagniąt.

Oto przesłany do ministra apel:

"Zarząd Regionalnego Związku Hodowców Owiec i Kóz mając na uwadze bardzo ciężką sytuację hodowców owiec spowodowaną wstrzymaniem eksportu jagniąt do Włoch zwraca się z uprzejmą prośbą o uruchomienie interwencyjnego skupu jagniąt. Skup interwencyjny wspomógłby znacząco i tak niską już opłacalność hodowców owiec.

Biorąc pod uwagę specyfikę rolnictwa górskiego jak np. duże rozdrobnienie gospodarstw, mały areał gospodarstw, jak również unikalny sposób gospodarowania w postaci zbiorowych wypasów owiec pomoc taka wydaje się niezbędna.

Owce na zbiorowych wypasach wykorzystywane są jako naturalne kosiarki pielęgnujące tereny, które w chwili obecnej nie są użytkowane rolniczo. Zaniechanie wypasu powiązanego z wiosenną sprzedażą jagniąt spowoduje lawinowy spadek pogłowia owiec. Odbije się to również zarastaniem areału krzakami, ostami, pokrzywą itp., a w konsekwencji ograniczenie turystyki, jak również zagrożeniem powstawania pożarów.

Nadmieniamy również, że duża część turystów przyjeżdżających na Podhale odwiedzała nasze Bacówki i smakowała produktów , które jako pierwsi zarejestrowaliśmy w Brukseli: bryndza podhalańska, oscypek, redykołka oraz jagnięcina Podhalańska.

Uruchomiony przez Pana Ministra skup interwencyjny spowodowałby zamrożenie tuszek jagnięcych, a w późniejszym terminie sprzedaż ich do handlu. Hodowcy, którzy są pod tzw. ścianą, gotowi są poczekać na zapłatę w późniejszym terminie, aby pozbyć się nadmiernej ilości jagniąt. Tuszki te mogłyby również zastąpić sprowadzanie baraniny z innych krajów.
Wiemy również, że organizacje Włoskie zapytały Unię Europejską o możliwość dotacji do uboju i zamrażanie między innymi tusz jagnięcych. Myślimy, że mając Polaka na stanowisku Komisarza ds. rolnictwa Pana Wojciechowskiego poparcie czy wystąpienie w tej sprawie byłoby jak najbardziej zasadne.

Chcemy też zaznaczyć, że jeżeli hodowcy nie sprzedadzą jagniąt przed wyjściem na zbiorowe wypasy to jagnięta z matkami ograniczą areał wypasowy i zostanie zaniechane dojenie owiec oraz produkcja naszych specjałów zarejestrowanych w Unii Europejskiej.

Przypominamy również, że eksport jagniąt do Włoch rozpoczął się w 1985 roku i corocznie eksportowaliśmy ok. 30 tysięcy jagniąt. Niestety eksport częściowo został zaniechany w 2017 roku z powodu protestów organizowanych przez tzw. zielonych. Natomiast w bieżącym roku w związku z pojawieniem się koronawirusa hodowcy nie sprzedali żadnego jagnięcia.

Znając Pana pozytywne podejście do rolnictwa górskiego m. in. powołanie zespołu ds. pomocy rolnictwu na tych terenach, wydaje się, że dzisiaj taka pomoc w postaci skupu interwencyjnego byłaby jak najbardziej zasadna."

s/
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Rolnik młody24.04.2020, 11:06
Witam ciekawe jak byś ty miał to i z tego się tylko utrzymywał. Wszystkie dotacje idą na ropę pożywienie dla zwierząt. Jeden bal kosztuje około 60 zł. Jeśli musisz ich zrobić ok 300 a później suszone siano. Otręby owies.
Nielubiacyludzi24.04.2020, 11:02
Czytam to wszystko i większość tylko hejtuje nic więcej. Gdyby każdy wziął się za pracę, naprawdę nie tylko kombinowac aby zarobić a nie narobić się. Każdy powinien uszanować czyjaś pracę nie tylko ta co po 8 godz ktoś pracuje i resztę ma wszystko w tyłku... Ale i ta w której trzeba 24 h na dobę być. Każdy sam wybrał pracę.
Andrzejx4814.04.2020, 16:43
Chętnie kupię parę jagniąt po 10zł kilo co wy na to Hodowcy na pewno jest wielu wielu chętnych no ale wy chcecie co najmniej 25-30 zł za kilo więc??
Do Hodowca juz były.14.04.2020, 09:46
To weźcie spawy w swoje ręce i pogońcie , kogo trzeba. Mieliście posła z PSL i co? Strażok był tylko po to żeby na plakatach wyglądać dobrze? Nie rozumiem dlaczego nikt z was nie pojechał z postulatami do Ministra rolnictwa. Pod sejmem tez was nikt ,nigdy nie widział z najmniejszym protestem .
Goral tez...13.04.2020, 18:15
Brawo Piotrek! Maja jakis problem?! Gorale zawsze byli goscinni?!
Góral P13.04.2020, 08:26
Prawda jest taka że cała Unia robi z nas Polaków debili. Skupują jagnięcinę po 10zl/kg i wywożą do Włoch a stamtąd po obróbce z powrotem do Polski, jak by w Polsce nie można było przetworzyć i sprzedać. Nie, bo po co promować jagnięcinę! To samo ma się do skupu dziczyzny, są zakłady które skupują i przetwarzają w Polsce ale nie wolno im na nasz rynek tego wpuszczać, dopiero musi jechać do Francji, Włoch czy Niemiec a z tamtad przepakowane może wrócić do Polski w cenach 60zl/kg, a można by ją kupić również w rozsądnej cenie bezpośrednio. Durny naród i durna władza!
KRUCHY12.04.2020, 14:53
Sto komentarzy i nikt z szanownych przedmówców nie raczy wytłumaczyć. Cena jagnięcia 10 zł tj. Za 1 kg żywej wagi. Jagnie po uboju waży pewnie przez pół. W sklepie to cena mięsa to 50 zł. U rolnika 18 - 20 zł. Ale pojawia się pytanie, dlaczego to mięso jest takie sobie? Rolnik sprzedał jagnięta do Włoch, a na rynek lokalny sprzedaje stare owce. Proste. Sam hoduję owce chobbistycznie i uwieżcie jagnie po zabiciu waży do 12 kg, wcale nie jest to dużo. Ale za to mięso ok. A te wszystkie jagnięta od rolnika po 22 kg. To mają eeee tak po 8 lat. Pozdrawiam.
Marucha11.04.2020, 21:10
Ostatnio jagnięcinę w Sklepie widziałem 5 lat temu. Przypadek ?
bb11.04.2020, 15:11
Hodowca !
100% racj,i na podhalu można kupić jagnięcinę w cenie 15 zł/kg , 20zł/kg za starsze sztuki z uboju gospodarczego.W sklepach większość to jagnięcina w cenie 25-60 zł/kg z zagranicy.Jagnięcina jest świetna, nasza z Podhala, tylko trzeba ja umieć zrobić.Kto lubi to mięso to na pewno znajdzie swój kanał dystrybucji.Problem polega na masowej sprzedaży u nas na PODHALU oraz w całym kraju, gdzie wszyscy znający się się na temacie chętnie kupią i przyzwoicie zapłacą.
Xxx10.04.2020, 21:22
Weźcie się wszyscy za gazdowke A nie komentujcie to dowiecie ile trzeba się narobić żałosne komentarze
Hodowca, już były.10.04.2020, 20:44
do @ Juchas :) to że były nie znaczy że nie wyszło. Byłem i jestem w tej szczęśliwej sytuacji że mogę sobie wybrać co w życiu chcę robić. I proszę mi wierzyć że złote runo to nie rolnictwo a tym bardziej hodowla owiec. Natomiast z uwagi na to że wiem jak to wygląda mam odpowiednie spojrzenie na daną sprawę. I przykro patrzeć jak wypisujecie takie bzdury w komentarzach. DOBRa cena to jaka wg Was? Aktualnie rolnik dostaje koło 8,50 zł za kg.


W tych trudnych czasach które się zbliżają jest takie hasło #wspieraj polską gospodarkę. Dodam jeszcze # wspieraj polskie rolnictwo.
Okazja na świrowanie poszła bokiem10.04.2020, 20:26
Ekoprzygłupy zawiedzione chyba jeszcze bardziej niż hodowcy.
juchas10.04.2020, 19:32
@Hodowca ,już były.Nie wyszło Ci trudno(może liczyłeś na ,,złote runo,, z kompem w ręku). Starzy bacowie narzekają jak zawsze ale se radzą i jest im dobrze.
ten co ma kury10.04.2020, 18:26
Do Piotrek.Masz rację popieram .Sprzedać po normalnej cenie a nabywcy się znajdą
500+10.04.2020, 16:42
Może wrócą te czasy jak w przysłowiu,,,kto ma owce ten ma co wce,, , ,,po syrze dobrze się smyrze a po bryndzy jesce pryndzyj,,.
Hodowca, już były.10.04.2020, 16:32
@ taka to ściema i @ mieszkanka
Proponuję kupić 200 owiec :) czekać aż będzie przychówek 300 jagniąt od nich i liczyć na dotację czy wpłynie na konto. Taki to obraz rolnictwa. :) kto zna tylko ze słyszenia to może ma taki błędny obraz sytuacji.

a tak na serio.
Owce były dochodowe ale 40- 35 lat temu. Teraz hodowlą zajmują się pasjonaci. Cena wełny 3 zł za kg i jeszcze jej nie ma kto kupić. Za kg jagnięciny cena jest dla hodowcy taka jak 30 lat temu. 8-10 zł to już max. w sklepie jak czytałem 50 zł/ kg. Jak dla mnie to astronomiczna kwota. To że jagnięta były sprzedawane na włoski rynek to nie pazerność hodowców tylko konieczność. Niestety ale nie było zainteresowania na lokalnym rynku. Ludzie wolą kupić kury na hormonach hodowane niż jagnięcinę od rolnika - przykre. Lepiej dać zarobić właścicielowi marketu z Niemiec lub Portugalii niż rolnikowi z sąsiedniej wsi. On przecież taki PAZERNY ma czelność chcieć sprzedać co wyhoduje. NAWET GDYBY CHCIAŁ SPRZEDAĆ TO NIE MOŻE BO NIE MA MOŻLIWOŚCI UBOJU i koło się zamyka. W ubojni za ubój np na drugim końcu Polski trzeba zapłacić za transport i ubój, więc na dobrą sprawę ten koszt byłby prawie wyższy niż to jagnię jest warte. Więc już <
Tak że wszystkim którzy nie znają realiów z drugiej strony proponuję nic tylko kupić i paść baranki. :).
Codziennie trzeba nakarmić - dwa razy, żeby nakarmić w lecie trzeba ususzyć siano. A potem tylko sprzedać te 300 jagniąt od 200 owiec. :) i zbić kokosy - tylko na Podhalu jak ktoś ma 30 czy 50 owiec to już rzadkość i najczęściej 1 owca rodzi 1 jagnię :).
Pozdrawiam wszystkich komentujących i zapraszam na wycieczkę na wieś. Rolnik to nie wróg narodu i proszę na rolnika nie patrzeć przez pryzmat baraniny która w markecie kosztuje 50 zł/kg. Ponieważ 40 zł to jest marża. Na rolnika proszę spojrzeć jako na dostawcę zdrowej żywności. I im krótszy kanał dystrybucji tym korzystniej dla odbiorcy.

Wesołego Alleluja dla wszystkich plujących jadem na rolników. Można Wam wybaczyć niestety nie macie zielonego pojęcia w tym temacie.

Niedawno pluliście na lekarzy, teraz im brawa bijecie.
tryk10.04.2020, 16:23
@jaga2.Hahahaha..alem się ubecoł.
ppf10.04.2020, 15:52
Dociekliwy
W sumie to masz racje bardziej chodziło mi usankcjonowanie tego co i tak jest robione Myśle że nasze lokalne ubojnie bez problemu poradziły by sobie z ubojem pozostaje tylko kwestia ceny
Rak10.04.2020, 15:41
PiS musi wpierw dodrukować kasy żeby wam pomóc, nie tak szybko.
Taka to ściema10.04.2020, 14:30
Ktoś 200 owiec zimuje po to żeby mieć około 300 jagniąt .
Owce baca bierze żeby było mleko na smak do oscypka krowiego
jaga210.04.2020, 14:23
@ja. Może produkuj gwoździe do trumny , sytuacja rozwojowa
Mieszkanka10.04.2020, 14:02
Polscy Hodowcy owiec mają dofinansowanie unijne . Tylko narzekają.Jagnięcina w sklepach Podhala cena ?-wygórowana i nie wiele jej jest . Prawdą jest zatem że podhalanscy hodowcy liczą tylko na wielkie zyski a
Włosi delektują się polską jagnięciną a my podhalanie baraniną nowozendzką mamy sie karmić i jakież to dbanie o dobrą żywność dla Polaków i my mamy współczuć ? śmieszne-jakaś paranoja .
Dociekliwy10.04.2020, 13:56
Do ppf
Po to, ąby warunki uboju były cywilizowane, spełniały normy sanitarne, a najważniejsze - kanały dystrybucji.
Nie mam zamiaru jeździć i szukać jagnięciny u gospodarzy, bo to mięso będzie dużo droższe niż we Włoszech.
A tak idę do wyznaczonego sklepu, biorę całe jagnię albo podjadę do Bieli i wezmę od razu dwa.
Ja mogę od niego zabrać skóry. Z całych 30 tys sztuk. Wyprawimy, uszyjemy i jeszcze zarobimy. Pieniądze zostaną u nas. A tak wszystko do Włoch.
k10.04.2020, 13:40
Dlaczego w sklepach nie ma polskiej jagnięciny? A w LIDLU można kupić włoską /pewnie tą ,którą poprzednio kupili od nas w cenie 39 zł za kilo/ JA jak chcę kupić baraninę to się nieźle muszę nagimnastykować. i zapłacić jak za woły. Nie rozumiem problemów hodowców owiec. Nie dość że na baraninę jest popyt na krajowym rynku to z jakiś powodów nie chcą sprzedawać mięsa do sklepów.
Hodowca, już były.10.04.2020, 13:09
Może podacie Państwo jeszcze jaka jest cena skupu. Cena 50 zł/kg przy cenie skupu sięgającej max 10 zl/kg. Hodowaliśmy owce i 20 -30 lat temu cena nie różniła się od ceny z zeszłego roku. A sam skup był wręcz urągający godności rolnika. Czekanie w kolejkach po kilka dni i ,, wielka łaską jaśnie państwa ,, ze związku ze jagnię kupią. Śmiechu warte cały Związek i ich troska o dobro rolnika. Udało im się pismo napisać. ODBLOKUJCIE MOŻLIWOŚĆ UBOJU W GOSPODARSTWIE, a nie będzie żadnego problemu ze zbytem. Niestety ale realia rolnictwa są takie że nie można ubić wychowanego zwierzęcia nawet na własny użytek. O jakich kanałach dystrybucji my tu mówimy. Pośrednik ma 40 zł na kilogramie jagnięciny. Rolnik natomiast wielkie g.... i jeszcze czytam w komentarzach jakie to kokosy zbija. Proszę się dobrze zapoznać z tematem a później stawiać swoje błędne hipotezy. A dla komentujących proszę spróbować się utrzymać z tych ,,dotacji'' z których tak szydzicie. Albo ze sprzedaży nawet jagniąt. Cyba nie żyjemy w tej samej rzeczywistości.
Kilo jagnięciny na skupie ok. 10 zł - jagnię ok. 120 zł Jagnie owca przynosi raz do roku. Owcę trzeba CODZIENNIE nakarmić. :) ot i realia.
miescon10.04.2020, 12:40
Gdyby jagnięcina była tańsza, to bardzo chętnie bym ją kupował. Drogą niech sami jedzą.
z tąd10.04.2020, 12:11
Paść!Znikną ugory.A baraninka z Podhala mniam mniam karmiona trawą,ziołami(ino jest droższa od mrożonej tej z Nowej Zelandii).
ppf10.04.2020, 12:01
Dociekliwy
A po co pośrednik przywrócić uboj gospodarski bez tych durnych unijnych nakzazów i po problemie i oczywiście cena musi być na nasze warunki a nie na Włoskie
ja
Budowlanka stanełą ? weż nie p............. po zatym gwożdzię jesć nie wołają
henryk10.04.2020, 11:48
Jak będzie tańsze mięso to chętnie kupię,teraz to są ceny nie dla nas.Niech im pomaga Unia.Podobno obowiązuje prawo podaży i popytu?
Dociekliwy10.04.2020, 11:06
A może Biela chciałby kupić, mięso do sklepów na Podhalu, a skóry do wyprawy. Wyprawą skór w NT zajmuje się ... kilka osób na dużą skalę.
W czym problem?? A może restauracje wezmą i z dowozem, z miłą chęcią skorzystam. Podhale24 opublikuje kto baraninę z dowozem oferuje i biznes będzie kwitł.
Mam szukać kolejnych możliwości??
Drogi oscypek bez paragonu10.04.2020, 10:33
Ubijali interesy z Włochami !!!!
Niech tak zostanie! !

Jaką korzystać my Polacy mamy z tych hodowców żeby im pomagać
Przecież mają dotacje unijne, płacą bardzo niski krus a podatków zero nawet za pastwiska podatek płacą inni właściciele roli
P.10.04.2020, 10:17
Macie jak w Chińskim banku
gorcowy10.04.2020, 09:51
Jagnięta stoją, sery z mleka krowiego stoją, stary kotlet o likwidacji mleczarni w trakcie odgrzewania. Zostaną fotografie miejsc, ludzi, zwierząt gospodarskich - kiedyś i tu byli gazdowie, kiedyś te skupiska cierni, porastające poślednimi gatunkami drzew i krzewów były polanami, kiedyś ta ziemia rodziła...
Do licha10.04.2020, 09:06
W końcu może mięso jagnięcina potanieje teraz w sklepach jest prawie po 50 zł za kilogram
spostrzegawczy10.04.2020, 09:01
Hodowcy mają takie dopłaty , że niech nie płaczą!Tylko by brali a na rynek krajowy to nie dają nic
ja10.04.2020, 08:36
ja produkuje gwoździe i teraz budowlanka stanęła , czy też mam napisać do premiera o interwencyjny skup gwoździ ?
Ze wsi10.04.2020, 08:25
Im (rolnikom, hodowca) to zawsze jest źle... susza źle, powódź źle, mało plonów źle, zbyt obfite plony też źle... jak będą chcieli sprzedawać naszym po mniejszych kosztach to też bedzie źle...co za kraj?
piotrek10.04.2020, 08:22
jak nie wiecie co zrobić , to możecie zjeść i jak naucza kościół podzielić się z bliżnimi potrzebującymi ...
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl