24.04.2023, 17:47 | czytano: 13004

Gorące apele na sesji, by przeprojektować przebieg obwodnicy Nowego Targu (zdjęcia z sesji i wizualizacja drogi)

zdj. Szymon Pyzowski
NOWY TARG. Dyskusja odnośnie przebiegu obwodnicy zdominowała dzisiejszą sesję Rady Miasta.
Zapowiedź uchwalenia na dzisiejszej sesji zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla rejonu Równia Szaflarska wywołało sporą dyskusję w mediach społecznościowych. Gruchnęła wieść, że radni przegłosują zgodę na poprowadzenie obwodnicy przez tereny rekreacyjne, niszcząc je bezpowrotnie, a przy okazji znacznie utrudniając życie mieszkańcom okolicznych osiedli mieszkaniowych, którym droga poprowadzona będzie wprost pod oknami.
Tak też się w przyszłości stanie. Urzędnicy przekonują jednak, że nieuchwalenie zmiany planu - nie powstrzyma budowy dwupasmówki, a utrudni życie właścicielom działek i inwestorom chcącym zagospodarować swoje nieruchomości.

"Dyskusyjny przebieg obwodnicy"

Burmistrz przypomniał, że złożony przez GDDKiA wniosek o decyzję środowiskową "jest obecnie analizowany, a plany budowy obwodnicy wpisane są od lat w strategiczne dokumenty rozwoju miasta".

- Przebieg obwodnicy jest dyskusyjny - przyznał Grzegorz Watycha i argumentował: - Ale wbrew temu, co pojawia się w mediach społecznościowych - ta uchwala nie ma z obwodnicą nic wspólnego. Obecnie obowiązujący plan i projekt po zmianie nic nie wnosi, a niepodejmowanie dziś uchwały niczego nie zmienia. To wyjście naprzeciw wniosków przedsiębiorców i właścicieli działek, by mogli postawić tam nowe budynki usługowe, bo do tej pory nie było tam możliwości inwestowania.

Dodał, że złożył wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o wyłączenie go z procesu opiniowania decyzji środowiskowej, ponieważ wraz z żoną są współwłaścicielami jednej z działek, która znajduje się w obszarze oddziaływania planu miejscowego.

Zapowiedział też zwołanie specjalnej miejskiej komisji z udziałem inwestora, czyli GDDKiA, by raz jeszcze dać mieszkańcom możliwość uzyskania pełnej informacji na temat przebiegu dwupasmowej drogi. - Dziś tematu obwodnicy nasza uchwała nie dotyczy - powtarzał samorządowiec.

Ogólnie rzecz biorąc przekaz jest taki, że droga powstanie - bez względu na to, czy nowotarżanie tego chcą, czy nie - bo może być zrealizowana zgodnie z tzw. specustawą, to znaczy bez względu na zapisy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Apel o przeprojektowanie obwodnicy

Te wyjaśnienia nie przekonały mieszkańców, którzy zapisali się do głosu.

Jan Sięka reprezentujący stowarzyszenie "Nowy Targ dla Mieszkańców" mówił o sprzeciwie wobec budowy w obecnie proponowanym kształcie drogi krajowej, stanowiącej obwodnicę dla Nowego Targu. - Uważamy, że obwodnica jest bardzo potrzebna. Jesteśmy za jej budową, ale w taki sposób, aby nie degradowała życia mieszkańców Nowego Targu, aby tereny rekreacyjne i przyrodnicze znajdujące się na prawym i lewym brzegu Białego Dunajca na wysokości kładki do Boru na Czerwonem zostały zachowane. Obwodnica jest potrzebna, ale nie może degradować życia mieszkańcom. Apelował, by tereny przyrodnicze zostały zachowane. Przebieg tej drogi, choć ustalony wiele lat temu w Studium uwarunkowań i kierunków przestrzennego zagospodarowania Nowego Targu i w planach zagospodarowania przestrzennego, koliduje z ważnymi funkcjami terenu, które ujawniły się już po uchwaleniu wymienionych dokumentów. Nie można przejść obojętnie wobec faktu, że proponowana droga spowoduje zniszczenie terenu rekreacyjnego, z którego korzystają tysiące mieszkańców naszego Miasta. Spaliny i hałas z pewnością nie przyczynią się do większej atrakcyjności Nowotarskiej Stefy Relaksu, ścieżki edukacyjnej w Borze na Czerwonem, szlaków pieszych i rowerowych w tym rejonie, czy tras biegowych na lotnisku i wokół Boru na Czerwonem - mówił.

Jak podkreślił zaproponowany sposób budowy drogi na nasypie spowoduje negatywne skutki: utrudni przewietrzanie Miasta, zasłoni widok na Tatry i Gorce z terenów nad brzegiem Białego Dunajca, dojdzie do zniszczenie terenów rekreacyjnych.

Decyzja na pokolenia

- Proponowana konstrukcja drogi na nasypie oznacza powstanie wysokiej na kilka, czy kilkanaście metrów bariery, która znacząco spowolni napływ mas powietrza z południa. Nowy Targ, jako miasto z mocno zanieczyszczonym powietrzem, nie może sobie pozwolić na powstawanie takich blokad. Widok na góry - w skali miasta i całego kraju jest to unikalny obszar. Ludzie jeżdżą setki kilometrów i wiele godzin, aby nacieszyć oczy widokiem na góry, a my w Mieście mamy to za darmo. Czy za cenę łatwiejszego dojazdu turystów do Białki i Bukowiny mamy pozbawić się walorów, za które płacą oni ciężkie pieniądze? Tereny Boru na Czerwonem i brzeg Białego Dunajca oraz lotnisko są naszą przewagą konkurencyjną w stosunku do wymienionych miejscowości i Zakopanego. Czy naprawdę chcemy się tego pozbyć? Po 30 latach transformacji młodsze pokolenia zauważają, jak ważne jest mieć dobre, naturalne otoczenie wokół siebie. Szybki dojazd i wygoda to już nie wszystko. Decyzja o budowie drogi jest decyzją na pokolenia. Chcemy żyć w przestrzeni, która jest ładna, estetyczna i przyjazna człowiekowi. Czasy, gdy budowano byle jak byle było, mijają. Dla zdrowia nowotarżan bardzo ważne jest, aby mieć tereny, gdzie są w stanie „naładować akumulatory” po i przed pracą zawodową. Istotne znaczenie również ma to, że ludzie mieszkający teraz lub w przyszłości w blokach wielorodzinnych, które powstają na Równi Szaflarskiej, będą mieli za oknem widok nie na Tatry, ale na betonową drogę i ekrany akustyczne. Czy tak ma wyglądać mieszkanie w "przyjaznym mieście"? - pytał retorycznie Jan Sięka.

Na koniec dodał: "w związku z powyższym oraz w związku z dużym oporem społecznym, jaki ujawnił się w ostatnich dniach w przedmiocie budowy DK 49, jako Stowarzyszenie apelujemy o podjęcie działań zmierzających do przeprojektowania obwodnicy tak, aby ochronić tereny rekreacyjne. Proponujemy rozważenie wariantu, który omija Bór na Czerwonem od południowej strony – przez Tewikiel w Szaflarach i tereny rolnicze wsi Bór wzdłuż linii wysokiego napięcia, o podjęcie uchwały intencyjnej w sprawie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego Miasta w celu wyznaczenia nowego przebiegu drogi krajowej nr 49 /.../. Dopóki pierwsza łopata nie została wbita, nie ma decyzji zrid to dużo jeszcze można zrobić panie burmistrzu, państwo radni – pamiętajcie, że Nowy Targ jest dla mieszkańców".

Druga osoba zapisana do głosu nieco chaotycznie łączyła wycinkę drzew z ochroną trawnika, wyganianie zwierząt ze "znikającymi ściętymi drzewami", myliła samorząd z deweloperem, decyzje burmistrza z uprawnieniami starosty. Ogólnie mieszkaniec powoływał się na argumenty Jana Sięki, apelując by nowotarżanie bardziej zaangażowali się w sprawę budowy obwodnicy.

"Ta droga nie jest w interesie mieszkańców Nowego Targu"
Radny Szymon Fatla zawnioskował, by powstająca droga stała się "przyjaźniejsza dla mieszkańców". - Już dwa lata temu składałem pytania do GDDKiA w tej sprawie. Gruntownie przeanalizowałem dokumenty jakie wpłynęły. Pracując na etacie i mając sporo dodatkowych zajęć - sam bylem w stanie to zrobić. Nie wiem dlaczego Urząd Miasta jeszcze tego nie zrobił. Tam jest dużo błędów w tych dokumentach. Uważam, że nie ma woli, by pomóc mieszkańcom. Sam pomysł, żeby postawić przezroczyste ekrany - to za mało. Przy pomocy kilku osób przygotowałem prostą wizualizację jak to będzie wyglądać (publikujemy te wizualizacje pod tekstem - przyp. red.). Poprowadzona będzie droga po nasypie na wysokości 5 metrów, plus ekrany to już daje 10 metrów wysokości. Wchodząc na kładkę - będziemy wchodzić pod wiaduktem. Mieszkańcy bloków mający teraz kilkadziesiąt metrów do rzeki, będą musieli iść półtora kilometra, bo nie będzie jak przejść przez tę drogę. Przejście będzie na ul. Szaflarskiej obok Castoramy i drugie w okolicy samej kładki - cały ten teren zostanie odcięty - opisuje radny

- Od dwóch lat o tym mówię i nikt nie reaguje. Chcecie, żeby ludzie na rowerach jeździli pod betonowymi wiaduktami? Słyszę o robionej analizie ruchu... Ruch na Alejach Tysiąclecia z roku na rok będzie rósł, a nie malał dzięki tej obwodnicy. Ta droga nie jest w interesie mieszkańców Nowego Targu, ale mieszkańców Białki i Bukowiny Tatrzańskiej - to trzeba sobie głośno powiedzieć. Mieszkańcy bloków będą mogli być stroną w tej sprawie, będą mogli interweniować - do czego już teraz ich namawiam. /.../ Apeluję, by nie uciekać od tematu, nie zrzucać odpowiedzialności na SKO, czy inną gminę - tylko podjąć temat i spróbować powalczyć o dobro mieszkańców i przeprojektować drogę - nawet w obecnym śladzie, żeby nie była szeroka na górze na 25 metrów, a na dole na 30 metrów. To nie jest tylko kwestia Nowotarskiej Strefy Relaksu, bo te tereny od lat służą rekreacji, nie tylko od czasu powstania kładki na Dunajcu. Ludzie z osiedli nie mają swoich ogródków - ten teren jest dla nich. Weźmy za to odpowiedzialność, sprawa nie jest przesądzona, można pomyśleć o obejściu bardziej na południe, zapewnić bezpieczne przejścia dla dużych zwierząt. Szanujmy przyrodę i mieszkańców i zróbmy coś z tym tematem, weźmy odpowiedzialność i pomóżmy mieszkańcom - zaapelował.

Radni "będą się pochylać nad tematem"

Wypowiedzi Jana Sięki i Szymona Fatli poparła Ewa Pawlikowska. Rada zauważyła, że "korki będą się tworzyć akurat przy strefie relaksu, spaliny pójdą w stronę miasta. Nowy Targ leży w kotlinie, a teraz przy budowie obwodnicy zaczynamy to miasto otaczać jak jakiś obóz".

- Powinniśmy się zmobilizować i spowodować zmianę projektowanej obwodnicy poza Borem na Czerwonem. Zarówno burmistrz, jak i my, radni jesteśmy dla mieszkańców, a nie oni dla nas - podsumowała Ewa Pawlikowska.

- Skoro burmistrz nie podpisał jeszcze decyzji środowiskowej, to powinien się jeszcze wstrzymać. Dziś nie jest zasadne głosowanie nad tym tematem - mówiła Danuta Al-Ani. Radna zaproponowała, by przenieść temat na kolejną sesję "by wszyscy radni zapoznali się z tematem i porozmawiali z mieszkańcami - co mają do powiedzenia na ten temat" .

To potwierdza, że niewielu radnych temat potraktowało poważnie, a reszta dopiero teraz ma zamiar poznać temat ciągnący się od ponad dwóch lat.

Zmian w planie nie przegłosowano

Głos zabrał też Łukasz Ambroży z Biura Obsługi Prawnej. Zauważył, że "pojawiła się narracja jakoby to burmistrz i radni zaplanowali przebieg obwodnicy, zapłacili za to z pieniędzy mieszkańców i jeszcze się z mieszkańcami nie zgadzają". - To inwestycja szczebla centralnego. Jakby słuchać uważnie burmistrza, to byłoby wiadomo, że to dzisiejsze głosowanie nijak się ma do przebiegu obwodnicy - mówił adwokat.

Dodał, że "przypisywanie burmistrzowi i radnym w tej kwestii siły sprawczej - nie ma sensu, że trzeba się skupi na tym kto decyduje, a kto nie i żeby nie zrzucać odpowiedzialności na radnych, nie przypisywać samorządowi złej woli i pamiętać, że burmistrz musi postąpić tak, jak tego prawo od niego wymaga".

Przewodniczący Rady Miasta Grzegorz Luberda potwierdził, że w maju zwołane zostanie posiedzenie miejskiej Komisji Finansów i Gospodarki Komunalnej z udziałem przedstawicieli GDDKiA. - Będzie okazja, by porozmawiać o szczegółach wersji poprowadzenia drogi, którą zgłosili - dodał, zapraszając zainteresowanych mieszkańców na to spotkanie.

Zaproponował też, by samo głosowanie nad zmianami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla rejonu Równia Szaflarska przenieść na sesję za miesiąc - po kolejnym spotkaniu, który pogłębi wiedze radnych na temat budowy obwodnicy.

Wniosek poparło 16 radnych, 3 było przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.

Dziękujemy autorom wizualizacji za zgodę na ich publikację.

Sabina Palka
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
Poeta z dupy trąbki29.04.2023, 12:09
Grzegorz Watycha
Burmistrz Nowego Targu

Zastał miasto drewniane pozostawi betonowe

Po co lasy trawa zieleń
Po co strefa relaksu
Jak
W tym mieście nie zaśnięcie
Samochody samoloty a któż zabroni

Zabuduje miasto wysoka fose
Stworzę swoje królestwo
Broń nas Boże
Ambroży mój dowódca srogi
Obroni wszystkie nowe drogi

Będziecie chcieli relaksu
Będziecie sobie auta liczyć

Jak tego Wam będzie mało
A w huj jeszcze 1000 lotow zostało
Tu cię pod truje tu cię przy duszę z góry z dołu
A i tak będzie mało

Lubię ekstremalne rzeczy
Więc antenami Was przy smażę
Już od rana swą taktykę szykuje
Co tu jeszcze zrobić głupiego
I nie gospodarnego
By utrzymać swą formę
Przeciw betonozie26.04.2023, 20:37
Kiedy protest? Pytam na serio
becok26.04.2023, 15:33
Można też postawić zasieki przy wjeździe do NT.Tak to jest jak władza ma ograniczenia przyszłościowe jak rondo na ul. Parkowej.
nwtc26.04.2023, 07:57
niewiem, właśnie niech budują , ścieżkę rowerową zlikwidować , trasy narciarskie przenieść , ja jestem za , a zaraz zaczną tam owce srać
Niewiem25.04.2023, 23:04
Niech budują, przynajmniej nie będą już blokusy z pieskami chodzić . Chodzą tylko i srają po pobliskich łąkach i w koło ścieżek rowerowych . Nowy Targ był i będzie miastem przelotowym i taki powinien pozostać .
wojna25.04.2023, 23:04
Po co ten zygzak, trzeba drogę prowadzić najkrótszym szlakiem w stronę nowego ronda na DK-49. Jeśli już ma być droga szeroka, to z przebiegiem pasem równoległym do Lotniska..Należy pamiętać, że czasy są niepewne, a na takiej autostradzie z minimum wojskowego zaplecza mogłyby startować i lądować F-16... I to wcale nie jest żart, znam przypadki tego typu inwestycje o parametrach długich pasów startowych w sąsiednich państwach, i wcale nie jest to złe.
sikierka25.04.2023, 22:53
Dawno pisałem, że trzeba drogę prowadzić z Szaflar na Bór i Gronków. Drugi wariant to z Szaflar na Leśnice Sądel i wiaduktem wprost przez Groń na Kotelnicę Białczańską, czy drogę wierchową w stronę Bukowiny Poronina i jako obwodnica dla Zakopanego...Spóźnione ale godne jest też wspomniane rozważenie wariantu, który omija Bór na Czerwonem od południowej strony ? przez Tewikiel w Szaflarach i tereny rolnicze wsi Bór wzdłuż linii wysokiego napięcia... Myśleć myśleć, myśleć, bo decyzja na pokolenia
direct25.04.2023, 20:53
Czy wszystko w tym mieście musi być realizowane jak za komuny, czyli w trybie nakazowym i w pominięciu głosu mieszkańców, których za każdym razem władza traktuje jak niechcianych intruzów?

Jak widać władza wie najlepiej, a zdobyty przed czteroma laty mandat zwalnia ich z obowiązku słuchania kogokolwiek i kiedykolwiek? - taki mamy klimat. Klimat szmbonurka.

A szczytem bezczelności i buty jest wczorajszy występ urzędowego mecenasa, który bez trybu został wypuszczony przez burmistrza na radnych i mieszkańców. Szok. W normalnym samorządzie już dzisiaj powinien zostać zwolniony. Ale jak widać burmistrz jest dumny z takich ludzi...

Jednym słowem mielizna i szlam, a po dnie tego szamba pełznie uśmiechnięta władza. Brrrr
gazda25.04.2023, 20:33
Bardzo dobre rozwiązanie.Tu się nie ma co pytać bo zawsze będą przeciwnicy.Przecież tam nic się nie uprawia jak dawniej jeszcze w latach 70 tych siali owies, sadzili ziemniaki, coś rosło. coś uprawiali w dodatku ekologiczne. Starzy nowotarżanie pracowali, byli mądrzy, podchodzili z szacunkiem do ziemi z której wyrośli, a dziś to nieużytki więc dobrze że tam projektują. Ludzie niech nie myślą o relaksie, lecz o pracy by było za co żyć a nie ze socjalu lub z dodruku pieniędzy na koszt przyszłych pokoleń, jakby myśleli to by tam coś rosło pożytecznego a nie trawka chodniczki i bezproduktywne spacery z kijkami.
mieszkaniec przyjaznego miasta25.04.2023, 20:02
A co to za amatorskie wizualizacje obwodnicy?
Chyba burmistrz ze swoimi urzędnikami żarciki sobie robią. A nam wcale do śmiechu nie jest. Kpina że burmistrz mówi że analizuje już decyzję środowiskową a nie przedstawił nam profesjonalnej wizualizacji przebiegu czteropasmowej drogi szybkiego ruchu.To jest podstawa aby rozpocząć dyskusję nad jej oddziaływaniem na środowisko. Czy jest dla tej inwestycji zrobiony przez burmistrza audyt krajobrazowy? To jest manipulacja żeby omamić mieszkańców i nie pokazać faktycznego wyglądu tej obwodnicy. A na koniec burmistrz oświadczył że ma tam działki i się wyłącza ze sprawy.
Kabaret czy niebotyczna BUTA WŁADZY?
dxf25.04.2023, 16:17
Kiepski włodarz z tego Watychy. Nie odpowiedział na pytania radnych i mieszkańców w sprawie tej obwodnicy. Wysłał swojego prawnika tupeciarza. No cóż mizeria
mm25.04.2023, 15:40
Czy w UM istnieje nadal Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna? Jeśli tak to dlaczego zaden z architektów z tej komisji od 2 lat nie zabrał głosu w tej ważnej dla mieszkańców sprawie?kto jest przewodniczącym tego zespołu?Czym się ta komisja zajmuje?
Ograbek25.04.2023, 13:05
Co z tymi działkami burmistrza Watychy? Ktoś coś wie?
Marcin25.04.2023, 12:10
Bardzo dobrym pomysłem jest poprowadzić tą obwodnice w kierunku Szaflar i po problemie. Pytanie czy GDDK i A Podejdzie do sprawy elastycznie. Mam obawy. Jednak należy próbować dojść do konsensusu takiego, aby nikt nam tych pięknych terenów rekreacyjnych nie zniszczył.
radykalny Benek25.04.2023, 12:05
Bardzo dobrze, niech budują. To miasto i tak już przespało swoją szansę, więc niech chociaż będzie można z niego łatwo wyjechać.
Miastowa25.04.2023, 12:04
Obwodnica idealna!Poza miastem, wreszcie znikną korki.A co do widoków - osiedle Polana Szaflarska miało mieć widok na Tatry, co chwila budują nowy blok zasłaniający ten widok.Mi Tatry zasłania logo McDonald i co?
Ha ha ha25.04.2023, 10:46
Po języku części komentarzy widać, że na Krzywej 1 komputery się zagrzały od pisania komentarzy. Kawusia w urzędzie wypita i czas klepać to co trzeba
Ha ha ha25.04.2023, 10:46
Po języku części komentarzy widać, że na Krzywej 1 komputery się zagrzały od pisania komentarzy. Kawusia w urzędzie wypita i czas klepać to co trzeba
zpodhalanskiej25.04.2023, 09:38
No to teraz bedziemy mieli "strefe relaxu" proponuje zeby urzednicy ktorzy kilka lat temu tarwierdzili budowe tego projektu teraz za niego zaplacili z wlasnej kieszeni i pociagnieci do opowiedzialnosci karnej!
kapitan pucia25.04.2023, 09:07
przenieść drogę do Szaflar... już widzę jak się zgadzają szaflarzanie :)
Nowy Targ i tak będzie miastem przy drodze. Od tego czy droga jest czy jej nie ma, atrakcji w mieście nie przybędzie. Tu po prostu nie ma nic dla czego warto by się zatrzymać. No przecież nie po to aby stać godzinę w kolejce po lody.
Auta i tak pojadą, spaliny i tak będą.Wybór jest taki - czy mają być na Szaflarskiej i Tysiąclecia, czy na nowej drodze ? Nową drogą przejadą szybko, Stojąc w korkach w mieście postoją długo. To w którym wypadku będzie mniej spalin ?
Za parę lat spalinowe auta będą zastępowane elektrykami. Czy ktoś chce czy nie, to benzyniaki i diesle znikną. No i o jakich spalinach będzie mowa za 15 czy 20 lat ?
Cała ta dyskusja i argumenty, to powtórka z czasów gdy budowano kolej. Przecież dworzec był daleko za miastem żeby dym z parowozów nie zaszkodził mieszkańcom, a hałas nie powodował, że krowy mleko stracą. No jak sensownie te argumenty wyglądały po wybudowaniu kolei ? Tak samo będzie z tą drogą. Jak poczytają to ludzie za 20 czy 30 lat (albo później) to się mocno zdziwią jakie bzdury gadali ich przodkowie.
Koń Rafał25.04.2023, 09:05
Szkoda, że większość radnych w ogóle nie wie co się dzieje gdy GDDKiA chce południe otoczyć wielkim wałem ziemi bez żadnych przejść
myśleć25.04.2023, 08:50
Ale po co tam 2 pasy w każdą ze stron? I taki szeroki pas oddzielający pomiędzy nimi?
myśleć25.04.2023, 08:46
Ale po co tam 2 pasy w każdą ze stron? I taki szeroki pas oddzielający pomiędzy nimi?
myśleć25.04.2023, 08:46
Ale po co tam 2 pasy w każdą ze stron? I taki szeroki pas oddzielający pomiędzy nimi?
Szambo-Lot25.04.2023, 08:31
Zmiana planu dotyczyła terenów inwestycyjnych a nie obwodnicy ! Nawet jak zrobią w planie w miejscu obwodnicy teren urządzonej zieleni to GDDiK ma to w d.... , moga przez środek osiedla zrobić obwodnicę ZRID-em .
Opop25.04.2023, 08:12
Od lat wiadomym było gdzie będzie przebiegała obwodnica. Ktoś kto kupuje mieszkania i domy w takim
miejscu musi się liczysz z utrudnieniami. Drogi trzeba budować. Trzeba tez myśleć kogo się wybiera na radnego i burmistrza. Czyja wina jest to ze w miejscu gdzie planuje się strategiczna inwestycje burmistrz robi strefę relaksu. Podobnie ścieżki rowerowe i wiele innych w tym mieście. Taki jest świt który się musi rozwijać. Ciężko jest kupić tanie lokum i mieć do dyspozycji las, rzekę, itp. Zachwycacie się nad radnym który się skompromitował likwidacja straży miejskiej. Natomiast na koniec kadencji zainteresował się rondem na parkowej. Jedynym wyjściem jest to żeby było 3 radnych i niech oni rządzą a nie przypadkowi populiści. To z boku wyglada żenująco ale to wina tych którzy rwą się do władzy. Przykładem upadku i braku jakiejkolwiek koncepcji jest wizyta radnych na czele z burmistrzem na otwarciu wypożyczalni rowerów. No ludzie jak oni maja na takie inicjatywy czas to nie dziwne ze zapomnieli się zapoznać przez kilkanaście lat z trasa przebiegu drogi.
demokrata25.04.2023, 08:06
Skąd oni wzięli tego mecenasa Ambrożego? Patrzę i oczom nie wierzę. Takiego poziomu arogancji jeszcze nie widziałem. W dodatku nie wiem gdzie wychowywano tego człowieka, który łamiąc wszelkie zasady i wykazując absolutny brak szacunku dla Rady oraz zebranych na sesji osób, odpowiada siedząc z rozpiętą marynarką /.../ jak w karczmie piwnej. Wstyd droga Rado! Właśnie obniżyliście standardy do poziomu republik bananowych, a czcigodne prezydium, które potrafi ograniczać wypowiedzi radnych (szok!) nie interweniuje w wycieczkach osobistych tego pana i potoku niemerytorycznych tyrad o niczym (na wokandzie sędzia wyłączył by go po pierwszych dwóch zdaniach). Opamiętajcie się! Sesja jest dla radnych i mieszkańców, a nie dla burmistrzów i jego urzędników. Oni na tym forum mają rzeczowo i grzecznie odpowiadać zachowując powściągliwość do nawet najgłubszych ocen władzy.
zastanów się dobrze25.04.2023, 07:44
Tak ją zaprojektowali , by skończyło się . Tak się często robi , by wywołać dyskusję społeczeństwa, ale by nigdy tego nie zacząć . na dyskusji i by jej nigdy nie wybudować . Taki mają interes .Ta ekipa , to nie ludzie do budowania, to ludzie do manipulowania tym środowiskiem .
lb25.04.2023, 07:28
każda inwestycja rządowa/samorządowa/etc ZAWSZE pociąga protesty. czy to droga, tory, lotnisko, elektrownia, cokolwiek - zawsze ludziom się nie podoba. a bo co ja będę miał pod oknem, a bo to a bo tamto. to, że ta droga powstanie było wiadomo od wielu wielu lat. i nie ma możliwości wytyczenia jej inaczej. po prostu nie ma. ludzie kupujący mieszkania na równi albo są/byli wyjątkowymi ignorantami, albo chcieli zaczarować przyszłość. zakładali, że jak nie będą o "problemie" myśleć to go nie będzie. nie traćcie ludzie czasu na walkę z systemem, nie wygracie.
Tekla25.04.2023, 07:09
Mozna poprowadzic droge blizej Szaflar.Tam gdzie stoja kikuty przyszlych Galerii!Nie mozna tego wyburzyc tylko niszczyc cos co sluzy mieszkancom!
Eryk25.04.2023, 01:12
Pan burmistrz tradycyjnie chowa głowę w piasek. No ale tak jest jak się przez 8 lat wieszało wsyążkk i uprawiało kolesiosywo zamiast pilnować interesu miasta i mieszkańców. Teraz ucieka od odpowiedzialności. A kwestia tej działki pana burmistrza była jakoś wyjaśniana? Ktoś coś wie?
Mieszkaniec25.04.2023, 01:00
Dajcie spokój, aktualni rządzący się już po prostu wypalili?
Niepokorny25.04.2023, 00:26
Marian Z.
Proszę obudź się to nie atrakcje Nowego Targu sprawiają że jest zdecydowanie największa ilość samochodów to Trend obecnie wszędzie panujący.
Przybywa samochodów przybywa ludzi którzy podróżują szukają różnego rodzaju atrakcji, ale w Nowym Targu ich z pewnością nie znajdą. Taka sytuacja to zasługa naszego położenia gór i lasów które nas otaczają A nie jak sądzisz zaradności naszych władz Proszę zastanów się i pomyśl gdzie ci wszyscy Turyści mogą w Nowym Targu wydać pieniądze i na jakie atrakcje bo w całej tej turystyce chodzi między innymi o zyski które zostaną w tym mieście to że samochodów jest dużo ludzi pełno nie świadczy o tym że nam będzie się lepiej żyło
Andrzej24.04.2023, 23:53
Nie chcecie drogi? Władza Wam ja i tak zrobi. To jest buta jakiej mało!
Chyba dyrekcja dróg zapomniała kto płaci za ich utrzymanie.
Obwodnica przysłuży się tylko okolicznym wsiom i Zakopanemu. Dla Miasta to strata, bo turyści już przerwy na lody czy obiad nie zrobią.
Do ludzi co popierają budowę drogi: wyjeźdzcie ze swoich są samochodów i przyjedźcie nad Dunajcem i zobaczcie co stracicie.
Szklana kula24.04.2023, 23:42
Tunel, tylko tunel nas uratuje. Na bogato.
bylekto24.04.2023, 23:38
Miasto po drodze do Zakopanego, będzie teraz miastem pod drodze do Zakopanego i Białki. Nie zrobią drogi dwupasmowej do Zakopanego bo tamtejsi mieszkańcy okolicznych miejscowości będą przeciwni. A Nowym Targiem i interesami jego mieszkańców kto by się przejmował.
Olap24.04.2023, 23:19
Brawo dla Pana Szymona Fatli naprawdę się przygotował, mam nadzieję że będzie kolejne lata radnym
Wyborcy24.04.2023, 22:44
Pan burmistrz te działki nabył zanim został burmistrzem? Czy już jak wiedział a inni jeszcze nie, jak ta droga pójdzie? Nieużytek w tym terenie po przeznaczeniu na drogę staje się przysłowiową żyłą złota. Zysk na takiej operacji jest niebotyczny. Oczekujemy wyjaśnień od pana burmistrza.
pytajnik24.04.2023, 22:28
Panie burmistrzu za ile pan chce opchnąć te prywatne działki pod obwodnicę
Ranczozlot24.04.2023, 22:06
Nowotarżanom nie przeszkadza smród i ścieki wyleeane do Dunajca, to co dopiero droga
Ewa24.04.2023, 21:59
Szymon radny bardzo merytorycznie. Pan Jan Sieka widac ze zależy mu.na mieszkańcach i mieście. Takich ludzi trzeba..
Osiol24.04.2023, 21:51
Powinno się do Białki linie kolejową jeszcze obok drogi....
Nadto jeśli obecna władza nie widzi żadnych problemów z wysokościami płotu i resztą a rękę trzyma na pulsie od lat to nic tylko budować zaufajcie im oni wiedzą dokąd was wiodą to wykształceni specjaliści cały urząd jest ich pełen
Osiol24.04.2023, 21:50
Powinno się do Białki linie kolejową jeszcze obok drogi....
Nadto jeśli obecna władza nie widzi żadnych problemów z wysokościami płotu i resztą a rękę trzyma na pulsie od lat to nic tylko budować zaufajcie im oni wiedzą dokąd was wiodą to wykształceni specjaliści cały urząd jest ich pełen
Szach i mat24.04.2023, 21:47
Burmistrz Was pięknie wyrolował powiem Wam co jak co ale rozgrywającym to on jest najlepszym, nabył nieruchomości wiedząc co się święci a widział jak Faber obrywa i teraz będzie on miał rączki czyste. W szachy Was ogrywa drodzy Radni i to szach mat za matem ojojoj boli. Jaki z tego morał zmieńcie taktykę
Szach i mat24.04.2023, 21:47
Burmistrz Was pięknie wyrolował powiem Wam co jak co ale rozgrywającym to on jest najlepszym, nabył nieruchomości wiedząc co się święci a widział jak Faber obrywa i teraz będzie on miał rączki czyste. W szachy Was ogrywa drodzy Radni i to szach mat za matem ojojoj boli. Jaki z tego morał zmieńcie taktykę
Szach i mat24.04.2023, 21:47
Burmistrz Was pięknie wyrolował powiem Wam co jak co ale rozgrywającym to on jest najlepszym, nabył nieruchomości wiedząc co się święci a widział jak Faber obrywa i teraz będzie on miał rączki czyste. W szachy Was ogrywa drodzy Radni i to szach mat za matem ojojoj boli. Jaki z tego morał zmieńcie taktykę
TIK TAK24.04.2023, 21:40
Bravo Szymon
Centrum miasta24.04.2023, 21:38
Waksmundzka, Sobieskiego, św. Anny i oczywiście Al. 1000-lecia ciągle w sezonie zakorkowane i dlatego ta droga jest potrzebna. A argumenty przeciwników nie mają wielkiego pokrycia bo tam rekreacja będzie i tak istnieć. Miasto ma być odkorkowane i tego od burmistrza oczekujemy
Arogancja24.04.2023, 21:37
Arogancją arogancja i jeszcze raz arogancją.
Brawa dla radnego Fatli bardzo rzeczowy, kompetentny i inteligentny młody człowiek.
Paweł24.04.2023, 21:20
Panu ze Stowarzyszenia i Panu Radnemu Szymonowi bardzo dziękujemy za pochylenie się nad tematem i obronę mieszkańców prosimy o dalsze działania.
mieszkaniec24.04.2023, 21:05
Były zapisy w planie. Drogę planowano już kilkanaście lat temu. ZRID i po kłopocie. Jak zwykle obudzili się nowotarscy maruderzy. Nie pasuje droga można wyprowadzić się na wieś. Drogi to rozwój całego regionu.
Blokers24.04.2023, 21:01
Jaki macie problem. Droga świetnie wygląda na tej wizualizacji. Do strefy relaksu i do rancza pod wiaduktem. Nic tylko budować oby jak najszybciej.
Nasz rówień24.04.2023, 21:01
No to wyszło szydło z worka... Burmistrz Watycha wystraszył się protestów i właśnie ogłosił dzisiaj na sesji Rady Miasta, że wyłącza się z prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie drogi, bo jest właścicielem nieruchomości po których będzie przebiegać ta droga. Przestraszył się chyba, że ktoś się może do tego dogrzebać. Cicha woda, można by rzec... Od dawna mieszkańcy podnosili, że budowa w tym miejscu drogi o takich gigantycznych parametrach -dodatkowo z parkingami dla tirów - nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia, a może chodzić wyłącznie o wygenerowanie jak największej zajętości terenu. Dla niezorientowanych: grunty te są położone na terenach zalewowych, z tego względu są to w większości nieużytki, które nie mogą być w żaden sposób zainwestowane, bo nie pozwala na to prawo i nie można tego w żaden sposób zmienić. Wartość takich gruntów jest znikoma, jeśli w ogóle ktokolwiek chciałby je kupić (po co?). Generalnie grunty te są bezwartościowe i bez żadnych perspektyw. Natomiast w przypadku wywłaszczeń pod budowę planowanej w tym miejscu autostrady, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie za nie płacić cenę jak za działki budowlane i można się na tym nieźle obłowić. Tym samym: im więcej terenu zajętego pod drogę i infrastrukturę jej towarzyszącą - tym większy zysk. Oczywiście zysk dla niektórych, a dla innych gehenna i żal. Brawo Grzesiu! Pomyśleć, że ludzie cię mieli za ciamajdę...
Nasz rówień24.04.2023, 21:00
No to wyszło szydło z worka... Burmistrz Watycha wystraszył się protestów i właśnie ogłosił dzisiaj na sesji Rady Miasta, że wyłącza się z prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie drogi, bo jest właścicielem nieruchomości po których będzie przebiegać ta droga. Przestraszył się chyba, że ktoś się może do tego dogrzebać. Cicha woda, można by rzec... Od dawna mieszkańcy podnosili, że budowa w tym miejscu drogi o takich gigantycznych parametrach -dodatkowo z parkingami dla tirów - nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia, a może chodzić wyłącznie o wygenerowanie jak największej zajętości terenu. Dla niezorientowanych: grunty te są położone na terenach zalewowych, z tego względu są to w większości nieużytki, które nie mogą być w żaden sposób zainwestowane, bo nie pozwala na to prawo i nie można tego w żaden sposób zmienić. Wartość takich gruntów jest znikoma, jeśli w ogóle ktokolwiek chciałby je kupić (po co?). Generalnie grunty te są bezwartościowe i bez żadnych perspektyw. Natomiast w przypadku wywłaszczeń pod budowę planowanej w tym miejscu autostrady, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie za nie płacić cenę jak za działki budowlane i można się na tym nieźle obłowić. Tym samym: im więcej terenu zajętego pod drogę i infrastrukturę jej towarzyszącą - tym większy zysk. Oczywiście zysk dla niektórych, a dla innych gehenna i żal. Brawo Grzesiu! Pomyśleć, że ludzie cię mieli za ciamajdę...
Ambrży wyłoży24.04.2023, 20:51
Niech się martwią następni
Wyrocznia24.04.2023, 20:45
Teraz będzie smog w centrum i żebyście od smogu za daleko nie uciekli, to na dokładkę trochę z nowej drogi na obrzeżach miasta.
Janek24.04.2023, 20:25
Oj ta opozycja słaba. Jeden kandydant myli się w urzędach i wogole nie przygotowany. Drugi z antagonistów non stop coś dogadywał. Oj w necie mocniej a na żywo....kicha
spostrzegawczy24.04.2023, 20:20
Frekwencja mieszkańców mała. Jak widać mieszkańcom osiedla Równia-Szaflarska projekt obwodnicy jednak nie przeszkadza! Niech budują!
KNT24.04.2023, 20:16
Przykre jest to, że w Nowym Targu są dwie drogi na krzyż i nie ma widoków, żeby było lepiej. I jeszcze przestraszona nasza Władza z Radnymi na sesji. Tragedia!!!
avivat24.04.2023, 20:11
"Dodał, że złożył wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o wyłączenie go z procesu opiniowania decyzji środowiskowej, ponieważ wraz z żoną są współwłaścicielami jednej z działek, która znajduje się w obszarze oddziaływania planu miejscowego." Bardzo ciekawa informacja! Czy ktoś wie od kiedy burmistrzostwo jest w posiadaniu działki w tej okolicy? Proszę niech się podzieli informacją. Pani Al-Ani jak przypuszczam większość radnych, pomimo nabrzmiałego problemu nie miała czasu zapoznać się z materiałami!
Adwokat24.04.2023, 20:11
Dobro mieszkańców to właśnie ta droga i ruch samochodów po niej a nie w korku w centrum na postoju czerwonego światła! Porównajcie to z sytuacją mieszkańców Szaflarskiej, Alei 1000lecia i Kolejowej! Nie rozśmieszajcie mnie strefą relaksu! Brzegiem rzeki można będzie spacerować nadal.
SUBZERO HC24.04.2023, 20:09
Obwodnice i to w innym rejonie,na swoj koszt to niech sobie robia gorale z bialki i reszty biedokow co ciagle im malo...
MAMUSIU RATUJ24.04.2023, 20:06
Brawo dla panow radnych,nareszcie ktos o mieszkancach miasta pomyslal.
.24.04.2023, 20:00
Za kilka lat ta droga będzie w centrum osiedla jak dalej będzie postępować zabudowa. Na dodatek to szeroki i wysoki na 5-10 metrów wał ziemi!

Nie wystarczy nam że obecną zakopianką przecina miasto na pół? Dawno nie było tyle budynków a teraz jest w centrum miasta!

To samo będzie z planowaną drogą, niby teraz na obrzeżu zabudowy a za 10-20 lat w centrum dzielnicy!
Podatnik24.04.2023, 19:57
Budować! Co za bzdury przedstawiono jako argumenty za zmianą przebiegu! Żadnych zmian i jak najszybciej realizować a nie słuchać o motylku w strefie relaksu. Wał ziemi pod drogą zabezpieczy bloki wybudowane przy strefie zagrożonej powodziowo. O tym też kupujący mieszkania nie wiedzieli? Jakie korki jak to drogą bez świateł i skrzyżowań? Teren odcięty będzie bardziej rezerwatem niż teraz jako teren do wywalania odpadów z furek małolatów.
Kojot24.04.2023, 19:50
No to wyszło szydło z worka... Burmistrz Watycha wystraszył się protestów i właśnie ogłosił dzisiaj na sesji Rady Miasta, że wyłącza się z prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie drogi, bo jest właścicielem nieruchomości po których będzie przebiegać ta droga. Przestraszył się chyba, że ktoś się może do tego dogrzebać. Cicha woda, można by rzec... Od dawna mieszkańcy podnosili, że budowa w tym miejscu drogi o takich gigantycznych parametrach -dodatkowo z parkingami dla tirów - nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia, a może chodzić wyłącznie o wygenerowanie jak największej zajętości terenu. Dla niezorientowanych: grunty te są położone na terenach zalewowych, z tego względu są to w większości nieużytki, które nie mogą być w żaden sposób zainwestowane, bo nie pozwala na to prawo i nie można tego w żaden sposób zmienić. Wartość takich gruntów jest znikoma, jeśli w ogóle ktokolwiek chciałby je kupić (po co?). Generalnie grunty te są bezwartościowe i bez żadnych perspektyw. Natomiast w przypadku wywłaszczeń pod budowę planowanej w tym miejscu autostrady, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie za nie płacić cenę jak za działki budowlane i można się na tym nieźle obłowić. Tym samym: im więcej terenu zajętego pod drogę i infrastrukturę jej towarzyszącą - tym większy zysk. Oczywiście zysk dla niektórych, a dla innych gehenna i żal. Brawo Grzesiu! Pomyśleć, że ludzie cię mieli za ciamajdę...
@Wata24.04.2023, 19:35
możesz napisać co tam wykrzykiwałeś na sali? bo słabo było słychać
Zadowolony mieszkaniec24.04.2023, 19:24
Do Janusz Widelec - obwodnica ma omijać miasto i nie wiem może ja źle patrzę, ale przedstawiony projekt jak najbardziej omija miasto i nie idzie przez środek osiedla nie wiem skąd Ci to przyszło do głowy. A poza tym ciekawe czy Ci co krzyczą w komentarzach jak to jest źle w mieście rzeczywiście idą na Sesję bo z tego co widzę chodzą cały czas Ci sami, Ci którzy chcą się załapać na ciepły stołek w Radzie Miasta. "Idą wybory, Państwo K ruszyli z kopyta "
Wata24.04.2023, 19:19
Pan burmistrz stracił diś mowę. Nawet nie próbował odnieść się do argumentów mieszkańców. To potwierdza tylko fakt, że jest słabo zorientowany w temacie strategicznym dla miasta. Lepiej mu idzie w organizowaniu balów i wieszania wstążek.
Burok24.04.2023, 19:07
Taaaaaak . Potencjalny Kandydat na Burmistrza , Radny , sprawca likwidacji Sraży Miejskiej i Opozycja w Osobie Pani Ewy , czemu się Ludzie dziwicie . Sens był inny , wyszedł jak zwykle
Dziwne to24.04.2023, 18:52
Co tam na tym pierwszym zdjęciu czy można prosić o dokładny opis ?

Obok siebie - obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego "Równia Szaflarska"i projekt jego zmian. Moderator.
Janusz Widelec24.04.2023, 18:47
Ta droga nie będzie służyć nam, mieszkańcom Miasta, tylko turystom, którzy będą nas omijać łukiem przez centrum osiedla!
Watycha o to nie dba, bo jego działka (dziś to przyznał na sesji) ma być wykupiona pod drogę, więc mu zależy by droga była.
Obwodnica co do zasady, powinna coś omijać, a to będzie droga w środku osiedla i po terenach rekreacyjnych! Wstyd i hańba!
Stan24.04.2023, 18:43
Zostawcie im zablokowane wiecznie Aleje, to im wystarczy, tego chcą, dlaczego ich uszczęśliwiać na siłę.
Marian Z24.04.2023, 18:18
Miasto przy drodze ? A kto był wczoraj w Gorcach, ile aut było na Oleksowkach. Na obcych rejestracjach. Nowy Targ od 3 lat jest w czołówce odwiedzanych miejsc w Małopolsce. Nigdy nie był do tej pory. I ta droga pomoże w tym ..
@24.04.2023, 18:08
To już na prawdę będzie "miasto przy drodze". Obecna władza miasta mówi o turystyce ale tak naprawdę ta droga ułatwi dojazd do białki i Bukowiny i turyści przejadą patrząc na to brudne i nieciekawe miasto które po prostu mija się jadąc do górskich kurortów w których właściciele hoteli i pensjonatów zarabiają kasę. Naprawdę ta niemoc obecnej ekipy jest porażająca. Droga niech będzie ale tak przeprowadzona żeby Nowy Targ na tym zyskał a w takiej sytuacji tylko zagrozi terenom które w Nowym Targu są atrakcyjne przyrodniczo i rekreacyjnie
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl