Inż. budownictwa drogowego Robert Duda, członek Miejskiej Komisji Urbanistycznej przesłał nam list otwarty, w którym szczegółowo analizuje problem poprowadzenia południowej obwodnicy Nowego Targu. Szuka rozwiązań, pokazuje alternatywne rozwiązania oraz apeluje do władz Miasta "o dopilnowanie aby interesy miasta zostały uwzględnione" raz o "zmianę obecnej niefortunnej lokalizacji strefy relaksu", a do mieszkańców "o rzeczową i merytoryczną dyskusję".
LIST OTWARTY W SPRAWIE BUDOWY POŁUDNIOWEJ OBWODNICY NOWEGO TARGU- powiązania obwodnicy z istniejącymi drogami miejskimi oraz wskazania kształtu skrzyżowań,
- wzajemnej koordynacji przestrzennej obecnej kładki i projektowanego mostu nad pot. Biały Dunajec
- sposobu zapewnienia ciągłości komunikacji rowerowej i pieszej
- przedstawienia wniosków z Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia m.in. w dot. ograniczenia oddziaływania projektowanej obwodnicy na sąsiadujące osiedla mieszkaniowe, na dolinę pot. Biały Dunajec oraz na rezerwat „Bór Na Czerwonem”
Przeglądając materiały archiwalne z maja 2021r stwierdzam, że dwa lata wstecz przedstawiono więcej treści, jednak ciężko stwierdzić, czy i w jakim stopniu zostały uwzględnione postulaty już wtedy zgłaszane. Na spotkaniu w dn. 25.05.2023r mieszkańcy wyrazili wiele obaw i zagrożeń związanych z budową południowej obwodnicy. Jako inżynier budownictwa drogowego, biorący również od 2019r udział w pracach Miejskiej Komisji Urbanistycznej, poczuwam się w obowiązku do zabrania głosu i zwrócenia uwagi na niewymienione w trakcie spotkania zagrożenia oraz szanse dla Nowego Targu, związane z planowaną inwestycją. Ponieważ nie zostały przedstawione nowe rozwiązania oprę się na dokumentach udostępnionych przez Inwestora w 2021r i pozostanę na poziomie ogólności jaki one prezentują.
1. SZANSE DLA MIASTA ZWIĄZANE Z BUDOWĄ OBWODNICY MIEJSKIEJ
Dobrze funkcjonująca obwodnica miejska powinna z jednej strony zapewnić przejęcie ruchu tranzytowego przez miasto, ale również poprzez odpowiednie połączenie z wewnętrzną siecią drogową odciążyć ją poprzez przejęcie ruchu lokalnego pomiędzy odległymi częściami miasta.
Obecnie w Nowym Targu mamy część północną z rozbudowującymi się osiedlami domów jednorodzinnych (Kowaniec, Oleksówki, Gazdy, Szuflów, Robów, Marfiana Góra, Buflak, Nowe, Niwa). Znajdują się tutaj ośrodki przyciągające i generujące ruch takie jak wyciągi Długa Polana oraz Zadział, Zespół Szkół Ekonomicznych, oraz sąsiadujące „Brama w Gorce” oraz Centrum Narciarstwa Biegowego w Klikuszowej. Część centralna miasta to szereg urzędów i instytucji przyciągające petentów z całego powiatu oraz osiedla mieszkaniowe z zabudową wielorodzinną. Należy tu m. in wymienić Podhalański Szpital Specjalistyczny, Podhalańską Państwową Uczelnię Zawodową i sąsiadujący Zespół Szkół, I Liceum Ogólnokształcące. Część południowa zajmowana jest głównie przez osiedla mieszkaniowe z zabudową wielorodzinną oraz rozbudowująca się na granicy z Szaflarami zabudowa usługowa i handlowa wielkopowierzchniowa. Podobnie w części zachodniej przy ul. Ludźmierskiej wraz z terenem po byłym NZPS. Należy również pamiętać o części wschodniej z Lotniskiem i nowym miejskim cmentarzem, Nową Targowicą oraz rozbudowującymi się terenami w rejonie ul. Waksmundzkiej i Jana Pawła II.
Można obserwować wewnętrzny ruch w zasadzie miedzy każdym z wymienionych rejonów, jednakże należy zwrócić uwagę na ciążenie w kierunku północ-południe z osiedli mieszkaniowych na północy do centów handlowych na południu. Obecnie Nowy Targ posiada trzy główne osie komunikacyjne:
a) Niwa – Szaflary w obecnym przebiegu DK47 (PIERWSZA OŚ KOMUNIKACYJNA PÓŁNOC - POŁUDNIE)
b) Waksmund i Gronków – Aleje Tysiąclecia – Ludźmierska (JEDYNA OŚ KOMUNIKACYJNA WSCHÓD – ZACHÓD)
c) Kowaniec – Sikorskiego (DRUGA OŚ KOMUNIKACYJNA PÓŁNOC -POŁUDNIE)
Na spotkaniu w dn. 25.05.2023r padały różne liczby dotyczące natężeń ruchu samochodowego, ale zobaczmy jak się on obecnie kształtuje na podstawie wiarygodnych danych w Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015r i 2020/2021r
Powyższe dane pokazują, że największy wzrost ruchu komunikacyjnego występuje w kierunku Krościenka oraz w kierunku Zakopanego. Wchodząc głębiej w dane GPR można stwierdzić, że największy wzrost ruchu w kierunku Krościenka występuje wśród pojazdów osobowych (+69,9%) oraz ciężarowych dużych (+35,1%) co związane jest z intensywnym rozwojem turystycznym okolic Zalewu Czorsztyńskiego i jego atrakcji m. in. w postaci ścieżki rowerowej wokół zbiornika. Już w tej chwili zwiększa się ilość turystów odwiedzających te tereny, jak również są intensywnie prowadzone budowy nowych obiektów bazy turystycznej. Należy się spodziewać dalszego wzrostu ruchu w tym kierunku w następnych latach i obawiam się, że prognozy dla południowej obwodnicy Nowego Targu są niedoszacowane na tym kierunku. Koniecznie trzeba uwzględnić również ruch w kierunku Słowacji. Przecież tam w bliskiej odległości znajdują się ośrodki turystyczne Zdiar i Bachledova oraz Tatrzańska Łomnica, z których chętnie korzystamy.
Dlatego uważam, że kontynuacja budowy obwodnicy w kierunku wschodnim niesie ze sobą wiele szans i korzyści dla Nowego Targu
Szansa nr 1 to wyprowadzenie tranzytowego ruchu turystycznego z wewnętrznej sieci drogowej miasta. W celu wyprowadzenia ruchu turystycznego na kierunku południowym oraz wschodnim i obwodnica musi zostać doprowadzona do miejsca, gdzie potoki ruchu rozdzielają się w kierunku na Bukowinę Tatrzańską i w kierunku Krościenka. Proszę zwrócić uwagę, że podane powyżej liczby są danymi archiwalnymi sprzed trzech i ośmiu lat, a każdy odczuwa, że ten ruch wciąż rośnie, a ulice miasta w czasie szczytu komunikacyjnego już obecnie się korkują. Planując budowę nowej drogi musimy sobie wyobrazić jak ten ruch będzie wyglądał za 20 – 30 lat.
Szansa nr 2 to przejęcie przez obwodnicę ruchu lokalnego. Proszę sobie wyobrazić, że za 10-15 lat dzięki sprzyjającym splotom okoliczności zostaną dokończone galerie handlowe na południu Nowego Targu. Obiekty takie będą przyciągały klientów z całego powiatu nowotarskiego i tatrzańskiego. Zastanówmy się którędy pojedzie mieszkaniec Kowańca, Łopusznej lub Gronkowa. Bez obwodnicy, w większości przypadków będą musieli przejechać przez centrum miasta lub ul. Sikorskiego, znacznie zwiększając ruch w rejonie osiedli mieszkaniowych w południowej części miasta (ul. Sikorskiego, ul. Szaflarska, ul. Podtatrzańska).
Szansa nr 3 to umożliwienie przejęcia przez samorząd lokalny obecnego odcinka „Zakopianki”, która jest „I osią komunikacyjną” na kierunku N-S. Przejęta droga uzyska obniżoną kategorię drogi i umożliwi bezpośrednie włączenie szeregu ulic, które obecnie są odcięte, m.in. ul. Parkowa – Bohaterów Tobruku, ul. Kolejowa, ul. Podhalańska. Może uda się wreszcie znaleźć rozwiązanie węzła ul. Św. Anny - Grel poprzez wybudowanie na obecnej „Zakopiance” nowego skrzyżowania i poprowadzenie również nowej drogi w kierunku szpitala.
Szansa nr 4 to stworzenie dogodnego i bezpośredniego połączenia Lotniska z nową drogą. Umożliwi to rozwój lotniska pod kątem imprez masowych i lepszej dostępności np. Pikniku Lotniczego.
Nowy Targ stoi również przed wyzwaniami komunikacyjnymi w północnej części. Nie są one bezpośrednio związane z tematem południowej obwodnicy, ale korzystając z okazji chciałbym otworzyć dyskusję na temat usprawnienia ruchu w tej części miasta i jako pierwszy krok proponuję wyznaczenie nowego połączenia pomiędzy skrzyżowaniem Św. Anny-Zakopianka z ul. Kowaniec na wysokości Zespołu Szkół Ekonomicznych i skrzyżowania w kierunku Robowa. Nowa droga powinna być drogą powiatową, a obecna ul. Św. Anny i górna część ul. Kowaniec przeszłaby w zarząd Urzędu Miasta. Na rys. nr 2 zaznaczyłem możliwy przebieg przerywaną pomarańczową linią.
2. ANALIZA TECHNICZNYCH ROZWIĄZAŃ OBWODNICY PROPONOWANYCH PRZEZ INWESTORA
Ponieważ na spotkaniu w dn. 25.05.2023r nie zostały przedstawione nowe rozwiązania techniczne odniosę się do materiałów przedstawionych przez Inwestora w maju 2021r.
2.1 Przekrój drogowy
Biorąc pod uwagę obecne i przewidywane natężenie ruchu na kierunku Nowy Targ-Jurgów oraz Nowy Targ-Krościenko, zgadzam się z przyjętymi założeniami technicznymi kontynuacji południowej obwodnicy, tj. klasa techniczna GP, przekrój dwujezdniowy czteropasowy, z pasem dzielącym pomiędzy jezdniami szer. min.4,0m. Do dyskusji jest przyjecie prędkości projektowej jak dla drogi zamiejskiej (co zostało określone w 2021r), gdyż tak naprawdę południowa obwodnica Nowego Targu przechodzi przez tereny zabudowane oraz będzie końcowym odcinkiem drogi dwujezdniowej. Należy na nim dążyć już do obniżenia prędkości. Na tym odcinku znajduje się wiele punktów wymagających wykonania połączenia z drogami niższej kategorii, ale stanowiącymi ważne osie komunikacyjne dla funkcjonowania miasta – m.in.:
(a) obecna droga krajowa DK 47, leżąca po północnej stronie węzła „Nowy Targ – południe”, która docelowo będzie miała obniżoną klasę techniczną i zostanie przejęta przez któregoś z zarządców dróg niższej kategorii – ważna oś komunikacyjna przy której znajduje się m.in. miejski dworzec autobusowy oraz stanowi szybkie połączenie pomiędzy północną a południową częścią miasta,
(b) droga klasy technicznej „Z” ul. Sikorskiego, mająca dalej w kierunku północnym połączenie z DK 49 i kontynuację z drogą powiatową ul. Kowaniec w północnej części Nowego Targu,
(c) część obecnej drogi krajowej DK49 leżąca po północnej stronie włączenia obwodnicy Nowego Targu za lotniskiem – docelowo będzie miała prawdopodobnie obniżoną klasę techniczną i zostanie drogą miejską mającą kontynuację w ul. Jana Pawła II.
2.2 Powiązanie obwodnicy z istniejącymi drogami miejskiego układu drogowego 2.2.1 Węzeł z DK47
Obecnie wykonywany węzeł „Nowy Targ – południe” nie zawiera wszystkich relacji. Wraz z pracami projektowymi nad kontynuacją obwodnicy, należy zaprojektować uzupełnienie relacji na tym węźle, tj.
- uzupełnienie brakującej łącznicy E-N relacji Krościenko-Nowy Targ północ
- uzupełnienie brakującej łącznicy S-E relacji Zakopane-Krościenko
- uzupełnienie brakującej łącznicy E-S relacji Krościenko-Zakopane
- uzupełnienie brakującej łącznicy N-W relacji Nowy Targ północ-Czarny Dunajec
Skoro prace projektowe opierają się na prognozach w perspektywie czasowej do 2050r , należy się spodziewać, że wymienione powyżej relacje będą koniecznością dla obsługi rozwijającej się sieci dróg miejskich i terenów zagospodarowywanych w tej perspektywie czasowej zgodnie z ustaleniami MPZP. Relacje te są ważne dla najprostszego połączenia z dworcem autobusowym oraz obiektami handlowymi zlokalizowanymi obecnie i w przyszłości przy obecnym przebiegu „Zakopianki”.
Połączenia z siecią dróg miejskich powinny być proste i czytelne dla kierowców, z zachowaniem gradacji i przeznaczenia klas technicznych dróg publicznych. Nie można tutaj liczyć na realizację brakujących relacji poprzez objazdy drogami niższych kategorii przez osiedla mieszkaniowe i drogi przy centrach handlowych. Ul. Szaflarska zgodnie z aktualnym planem MPZP posiada klasę techniczną „L” drogi lokalnej, która po uruchomieniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych będzie utrudnieniem dla ruchu tranzytowego. Ulicy tej nie można łączyć z obwodnicą z dwóch względów. Po pierwsze odległość między węzłem „Nowy Targ – południe” a ul. Szaflarską jest zbyt mała i niezgodna z wymogami technicznymi, po drugie ul. Szaflarska ma już połączenie z DK47 na rondzie zlokalizowanym poniżej węzła „Nowy Targ – południe”.
2.2.2 Połączenie z ul. Sikorskiego
Ulica Sikorskiego stanowi obecnie drugą główną oś miejskiego układu komunikacyjnego Nowego Targu w kierunku północ-południe, która łączy tereny mieszkaniowe w północnej części Nowego Targu z terenami handlowo-usługowo-przemysłowymi na południu. Obecnie realizowane przez Urząd Miasta Nowy Targ przedłużenie ul. Sikorskiego przygotowywane było w okresie gdy nie było wiadomo kiedy będzie realizowana kontynuacja południowej obwodnicy Nowego Targu. W związku z tym zdecydowano się na połączenie ul. Sikorskiego z ul. Szaflarską poprzez osiedlową drogę dojazdową jako rozwiązanie tymczasowe. Docelowo we wszystkich dokumentach planistycznych droga klasy „Z” (ul. Sikorskiego) ma mieć połączenie z drogą klasy „GP” (południowa obwodnica) – np. w SUiKZP, MPZP, „Studium układu komunikacyjnego dla Miasta Nowy Targ” wykonane przez firmę Altrans w 2007r.
Proponowane przez GDDKiA połączenie ul. Sikorskiego poprzez osiedlową drogę dojazdową, oraz ul. Szaflarską nie jest rozwiązaniem prostym ani przejrzystym dla kierowców. Wprowadzenie ruchu z głównej osi komunikacyjnej w osiedle mieszkaniowe Polany Szaflarskiej (tereny mieszkaniowe wzdłuż obwodnicy, leżące pomiędzy ul. Szaflarską a pot. Biały Dunajec) spowoduje, że życie mieszkańców tego osiedla stanie się nieznośne i podwójnie obciążone oddziaływaniem od ruchu komunikacyjnego. Proponowane rozwiązanie będzie również dodatkowo obciążało ul Szaflarską, przy której obecnie znajduje się wiele obiektów handlowo-usługowych, a w budowie są następne wielkopowierzchniowe obiekty handlowe, będące obiektami generującymi duży ruch komunikacyjny. Proponowane przez Multiconsult powiązanie może w przyszłości doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego na sieci dróg lokalnych w tej części miasta.
Miasto Nowy Targ nie może sobie pozwolić na odcięcie ważnej dla układu komunikacyjnego drogi gminnej klasy technicznej „Z” od południowej obwodnicy klasy technicznej „GP”. Proponuję prowadzenie obwodnicy na estakadzie od ul. Sikorskiego aż do osiągnięcia skarpy lotniska. Połączenie ul. Sikorskiego będzie można zrealizować za pomocą węzła typu „karo” z rondem zlokalizowanym pod wiaduktem.
Odległość połączenia ul. Sikorskiego od węzła „Nowy Targ – południe” będzie wynosiła ok. 1,0 km co jest zgodne z warunkami technicznymi jakie powinna spełniać obwodnica przy założeniu, ze przebiega ona przez tereny zabudowane. Rozwiązanie takie wyjdzie częściowo naprzeciw postulatom zgłaszanym przez
mieszkańców, w tym:
- otwarcie siedli mieszkaniowych na tereny wzdłuż pot. Biały Dunajec
- swobodne prowadzenie ciągów pieszych i rowerowych pod wiaduktem
- zapewnienie „przewietrzania” terenów sąsiadujących z osiedlami mieszkaniowymi
- można zaproponować estetyczną formę wiaduktu minimalizującą ograniczenia wizualne
2.2.3 Nowotarska Strefa Relaksu
Nowotarska Strefa Relaksu niestety została niefortunnie zlokalizowana w planowanym już wcześniej przebiegu południowej obwodnicy lub w jej bezpośrednim otoczeniu. Jest to ważny obiekt dla mieszkańców i powinien on funkcjonować w terenach rekreacyjnych nad pot. Biały Dunajec, jednakże funkcje turystyczno rekreacyjne wykluczają się wzajemnie z funkcjami komunikacji drogi klasy GP. Proponowanie utrzymania Nowotarskiej Strefy Relaksu pod projektowaną drogą jest nieodpowiedzialne.
Należy tutaj zwrócić uwagę, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez GDDKiA termin realizacji południowej obwodnicy nastąpi nie wcześniej niż w 2028r-2030r. Do tego czasu, przez najbliższe kilka lat obecna strefa relaksu może funkcjonować bez przeszkód. Po okresie 6-8lat urządzenia prawdopodobnie będą wymagały remontu co może się zbiec z terminem realizacji obwodnicy. Najprostszym rozwiązaniem będzie przeniesienie „Strefy Relaksu” wraz z jej modernizacją, a nowa lokalizacja powinna się znajdować poza strefą oddziaływania obwodnicy, w kierunku północnym. Już dzisiaj należy podjąć działania w celu znalezienia nowej lokalizacji.
2.2.4 Połączenie komunikacyjne Lotniska
Lotnisko Aeroklubu Nowotarskiego jest ważnym obiektem, który ma duży potencjał promocji Nowego Targu oraz organizowania imprez masowych. Już obecnie przy organizowaniu pikników lotniczych organizatorzy muszą się mierzyć z dużymi ograniczeniami komunikacyjnymi i niewydolnością dróg dojazdowych do Lotniska. Przebiegająca w pobliżu obwodnica stwarza dużą szansę na wybudowanie węzła umożliwiającego bezpośrednie połączenie z terenem lotniska. Oczywiście należy brać pod uwagę kształtowanie wysokościowe drogi oraz węzła z uwzględnieniem powierzchni ograniczających wysokość obiektów budowlanych w sąsiedztwie lotniska.
W pobliżu znajduje się również Zakład Przetwarzania Odpadów do którego dojeżdżają samochody ciężarowe z odpadami. Budowa węzła w pobliżu daje szansę na ograniczenie przemieszczania się tych pojazdów przez miasto.
2.2.5 Zakończenie obwodnicy
W mojej ocenie, południową obwodnicę Nowego Targu należy w przekroju dwujezdniowym doprowadzić do miejsca, gdzie krzyżują się DK 49 z nową trasą drogi wojewódzkiej nr 969. Krzyżują się tutaj dwa ważne potoki ruchu od strony Jurgowa, Bukowiny i Białki oraz od strony Krościenka i Zalewu Czorsztyńskiego. Na połączeniu należy zaprojektować węzeł przejmujący dwa potoki ruchu z dróg jednojezdniowych i wprowadzający je na obwodnicę o przekroju dwujezdniowym
Konieczność wykonania dwupoziomowego skrzyżowania wynika z silnego wzrostu natężenia ruchu z kierunku wschodniego co wynika z analizy generalnych pomiarów ruchu z lat 2015 oraz 2020/2021. Prognozowane przez Inwestora natężenie ruchu może się okazać niedoszacowane, a proponowane skrzyżowanie w formie ronda turbinowego będzie niewystarczające w przedstawionej perspektywie czasowej do 2050r. Z własnych, zgrubnych analiz stwierdzam, że w 2035r na połączeniu DK49 i DW969 natężenie ruchu na skrzyżowaniu będzie wynosiło ok. 4300 [E/h] co wyczerpie przepustowość ronda turbinowego już 5 lat po oddaniu go do użytkowania!
3. ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z ZANIECHANIEM BUDOWY OBWODNICY LUB BRAKIEM ODPOWIEDNIEGO POWIĄZANIA OBWODNICY Z MIEJSKĄ SIECIĄ DROGOWĄ
3.1 Zaniechanie budowy południowej obwodnicy Nowego Targu
W przypadku braku kontynuacji budowy obwodnicy w kierunku wschodnim i zakończeniu prac na węźle „Nowy Targ – południe”, zachodnia obwodnica obsłuży jedynie ruch tranzytowy z północy w kierunku na Czarny Dunajec i Zakopane. Przy dalszym rozwoju centrów handlowych na granicy Szaflar i Nowego Targu, korkujący się odcinek „Zakopianki” w Szaflarach będzie powodował zatory już na węźle, a może nawet wcześniej – korki zostaną w strefie miasta. Do tego dołoży się ruch tranzytowy w kierunku Białki, Jurgowa i Słowacji oraz w kierunku Zalewu Czorsztyńskiego i Krościenka. Kierowcy jadący w te części Podhala wybiorą obecną trasę „Zakopianki” od strony Niwy, Aleje Tysiąclecia oraz prawdopodobnie ul. Św. Anny-Kowaniec-Waksmundzka.
Również wewnętrzny ruch, przy ciążeniu podróży z północy na południe do centrów handlowych i usługowych, będzie nadmiernie obciążał ul. Sikorskiego, ul. Szaflarską i ul. Podtatrzańską znacznie zwiększając ruch w rejonie osiedli mieszkaniowych w południowej części miasta. Życie w takich warunkach może okazać się bardziej uciążliwe niż w sąsiedztwie obwodnicy.
Przy takim scenariuszu serwujemy sobie katastrofę komunikacyjną i paraliż miasta oraz smog spowodowany nadmiernym ruchem w centrum. Obecnie budowana obwodnica od strony zachodniej nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Nowego Targu.
Chciałem w tym momencie zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt zaniechania budowy południowej obwodnicy. Proszę się zastanowić co się stanie z terenami do tej pory rezerwowanymi pod budowę obwodnicy. W Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego w sąsiedztwie trasy obwodnicy mamy tereny budownictwa wielorodzinnego i myślę, że deweloperzy tylko czekają na uwolnienie tych terenów. Obserwując obecne trendy w budownictwie wielorodzinnym, mam obawy o zapewnienie komfortu przyszłych mieszkańców i dostępnej przestrzeni. Aktualny MPZP dopuszcza zabudowę o wysokości do 18m i sądząc po obecnej gęstości zabudowy Polany Szaflarskiej zostaną wykorzystane wszelkie możliwości do maksymalnego wykorzystania terenu i umieszczenia jak największej liczby mieszkań. Proszę zadać sobie pytanie jak będą wyglądały drogi dojazdowe budowane przez deweloperów i czy mieszkańcy będą mieli zagwarantowane miejsca postojowe i tereny zieleni na osiedlu. W świetle powyższego proszę rozważyć czy lepiej dopuścić budowę kolejnego szeregu budynków o wysokości 18m, czy jednak umożliwić budowę drogi na estakadzie na wysokości ok. 10m z zastosowaniem możliwych rozwiązań technicznych ograniczających jej oddziaływanie.
3.2 Zagrożenia dla rezerwatu Bór Na Czerwonem i dla doliny Białego Dunajca oraz terenów rekreacyjnych. Budowa nowych dróg niestety stwarza konflikty i trudno znaleźć wariant odpowiadający wszystkim zainteresowanym. Na spotkaniu w dn. 25.05.2023r padł ze strony sali głos o konieczności dokonania bilansu zysków i strat związanych z budową południowej obwodnicy. W pełni się zgadzam z takim podejściem, gdyż budowa dróg to szukanie kompromisów, wariantów minimalizujących uciążliwości i optymalnych przy uwzględnieniu wielu kryteriów.
Na spotkaniu w Urzędzie Miasta padły również propozycje szukania alternatywnych przebiegów DK49 po południowej stronie Boru Na Czerwonem. Trasa taka miałaby przebiegać doliną Białego Dunajca w bezpośredniej bliskości Rezerwatu i dalej od południa znacznie wydłużając dystans do pokonania pomiędzy węzłem „Nowy Targ – południe” a połączeniem z drogą wojewódzką DW969 w kierunku na Krościenko. Zastanówmy się który z wariantów może być mniej uciążliwy dla środowiska i cennego Rezerwatu.
Ponadto wariant północny przebiega od strony terenów Lotniska, które są już zagospodarowane działalnością człowieka i już w chwili obecnej oddziałują na Rezerwat od strony północnej.
Jest jeszcze negatywny aspekt komunikacyjny południowego przebiegu – atrakcyjność podróży w kierunku wschodnim drastycznie spada i może okazać się, że takie prowadzenie obwodnicy nie wyprowadzi z miasta ruchu tranzytowego od strony Zalewu Czorsztyńskiego i Krościenka.
Może okazać się, że jednak wariant proponowany przez GDDKiA jest mniej uciążliwy środowiskowo dla terenów cenionych przez mieszkańców Nowego Targu. W celu rzetelnej analizy środowiskowej wnioskuję do Inwestora o wprowadzenie do analiz środowiskowych również wariantu prowadzenia obwodnicy od strony południowej Rezerwatu.
Zastanawiam się, czy obecnie proponowana obwodnica w perspektywie 20-30 lat będzie pełniła rolę wewnętrznej obwodnicy miejskiej, i czy już w tej chwili należy szukać rozwiązań planistycznych, które ruch tranzytowy rzeczywiście będą prowadziły poza granicami Nowego Targu.
Poniżej przedstawiam możliwe ścieżki poszukiwań planistycznych
4. WNIOSKI
4.1 Do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
(a) Proszę o wprowadzenie do analiz środowiskowych również wariantu prowadzenia obwodnicy od strony południowej Rezerwatu Bór na Czerwonem ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań na Rezerwat i jego ochrony oraz oddziaływań na tereny rekreacyjne doliny Białego Dunajca.
(b) Proszę o udzielenie informacji w jakim stopniu zostały uwzględnione postulaty zgłaszane w ankiecie z 2021r.
(c) Proszę o udzielenie informacji o rozwiązaniach technicznych projektowanych skrzyżowań i węzłów pod kątem zapewnienia odpowiedniego powiązania miejskiej sieci komunikacyjnej z obwodnicą oraz zapewnienia prostoty i czytelności rozwiązań. Wnioskuję o uwzględnienie w założeniach technicznych, że proponowana trasa przebiega w terenach zabudowanych. Pozwoli to na obniżenie rygorów technicznych na końcowym odcinku obwodnicy i obniżenie prędkości projektowej.
(d) Proszę o ponowne przeanalizowanie prognozowanych natężeń ruchu, gdyż analizując wzrosty natężeń podanych w GPR2015 i GPR2020/2021 natężenie od strony Krościenka i Zalewu Czorsztyńskiego w perspektywie 2050r może być mocno niedoszacowane.
(e) Proszę o rezygnację z nieczytelnego połączenia ul. Szaflarskiej z projektowaną drogą krajową. Ul. Szaflarska ma połączenie z obecną Zakopianką, a jej znaczenie jest mniejsze niż ul. Sikorskiego.
(f) Proszę o bezwzględne utrzymanie połączenia ul Sikorskiego z drogą krajową, co wynika z dokumentów planistycznych Nowego Targu, funkcjonujących od kilkudziesięciu lat i uzgadnianych wcześniej przez GDDKiA. Połączenie ma kluczowe znaczenie dla układu komunikacyjnego miasta Nowy Targ, gdyż ul. Sikorskiego stanowi miejską drugą główną oś komunikacyjną na kierunku północ-południe. Połączenie ul. Sikorskiego z droga krajową zabezpieczy również osiedle Polana Szaflarska przed nadmiernym wprowadzaniem w osiedle ruchu komunikacyjnego z ul. Sikorskiego.
(g) Proszę o bardziej szczegółowe przedstawienie koncepcji przejścia mostowego nad doliną Białego Dunajca ze szczególnym uwzględnieniem istniejącej kładki dla pieszych oraz dostępności do terenów rekreacyjnych wzdłuż pot. Biały Dunajec.
(h) Proszę o rozważenie bezpośredniego połączenia Lotniska z obwodnicą.
(i) Proszę o doprowadzenie południowej obwodnicy NT do miejsca, gdzie krzyżują się DK 49 z nową trasą drogi wojewódzkiej nr 969. Na połączeniu należy zaprojektować węzeł przejmujący dwa duże potoki ruchu od strony Jurgowa, Bukowiny i Białki oraz od strony Krościenka i Zalewu Czorsztyńskiego.
4.2 Do Urzędu Miasta Nowy Targ
a) Proszę o dopilnowanie aby interesy miasta Nowy Targ zostały uwzględnione na każdym etapie projektowania i budowy obwodnicy, tak aby wspomagała ona miejską sieć drogową
b) Proszę o podjęcie prac planistycznych nad rozwojem miejskiej sieci drogowej w perspektywie najbliższych 30lat
c) Proszę o zmianę obecnej niefortunnej lokalizacji strefy relaksu w perspektywie najbliższych lat, do czasu rozpoczęcia prac budowlanych drogi krajowej.
4.3 Do Starostwa Powiatowego
(a) Proszę o włączenie się Starostwa w dyskusję i prace planistyczne rozwoju sieci drogowej w Nowym Targu i okolicach, gdyż temat dotyczy również dróg w zarządzie Powiatu
4.4. Do Mieszkańców Nowego Targu
(a) Proszę o rzeczową i merytoryczną dyskusję nad budową kontynuacji obwodnicy oraz dalszym rozwojem miasta i jego sieci drogowej.
(b) Proszę o branie pod uwagę tego co może powstać przyszłości i jak sobie wyobrażamy przestrzeń Nowego Targu za 20-30lat. Nie dopuśćmy do sytuacji gdy budowa dróg i uzbrojenia terenu nie nadąża za innymi inwestycjami.
(c) Proszę o aktywne zgłaszanie konstruktywnych propozycji i wizji przyszłości miasta.
Robert Duda, Członek Miejskiej Komisji Urbanistycznej miasta Nowy Targ inżynier budownictwa drogowego
opr.s/
Aby popierać wariant koła Szaflar prawdopodobnie musi zachodzić chociaż 1 z 2 warunków:
a. trzeba być gł.pim i bez wyobraźni,
b. mieć w tym interes (tu takie nieweryfikowane przypuszczenie, tylko na logikę - być np. deweloperem, który wykupi ten wybitnie broniony plac zabaw i postawi tam bloki, a naiwni ludzi broniąc widoku z okna dostaną widok na okno z naprzeciwka; lub mieć działki w Szaflarach. Ale to tylko przypuszczenie).
Od razu przepraszam za nieuprzejmy ton wypowiedzi, ale jak słucham i czytam o bzdurnych wariantach i problemach podnoszonych przez ludzi, którzy nigdy nie działali w branży związanej z inwestycjami infrastrukturalnymi, deweloperskimi itd. VS przesunięcia terminów, możliwości utraty środków, nie wykonania inwestycji i kiszenie się w korkach w Nowym Targu gdzie jedyną drogą Wschód - Zachód dla całego Powiatu Nowotarskiego są Al. 1000-lecia, ręce opadają.
Powiem więcej chętnie wrócę do Nowego Targu mieszkać i prowadzić firmę, ale musi powstać obwodnica w niespieprzonym wariancie, bo jak ktoś pojeździł trochę po świecie i dużo pracuje, nie ma czasu tracić 1 godziny dziennie, codziennie na przejazd przez miasto i z powrotem, bo jacyś ludzie bez wyobraźni i kompetencji wymyślił sobie absurdalne zmianę, która przeniesie i utrwali problem ze świateł w Klikuszowej na południe Nowego Targu. Tak ratują plac zabaw (strefa relaksu - wszystko jedno) za 100 000 może 200 000 zł, które pewnie i tak trzeba będzie wymieniać ze starości, bo podwoić koszt inwestycji, która w wariancie GDDKiA kosztuje 2 937 240 zł (https://w.nowytarg.com.pl/news.php?cod=11067), gdzie wariant przez Szaflary jest 2 razy dłuższy więc pewnie będzie kosztował około 6 000 000 zł.
Bardzo dokładnie i profesjonalnie opisał oraz wytłumaczył zagadnienie i warianty trasy mgr inż. Duda z Urzędu Miasta:
https://podhale24.pl/aktualnosci/artykul/91888/List_Otwarty_w_sprawie_budowy_poludniowej_obwodnicy_Nowego_Targu_.html
Reasumując, musimy zbudować drogę w podstawowym wariancie koło lotniska jeżeli:
a. nie chcemy korków w mieście,
b. chcemy oszczędzać czas potrzebny na przejazd przez miasto lub załatwienie czegokolwiek w centrum / po drugiej stronie Zakopianki,
c. chcemy oszczędzać pieniądze na benzynie,
d. w mniejszym stopniu oddziaływać na środowisko,
e. dawać przestrzeń do biznesu i handlu (dla targowicy i korków podczas Jarmaku ta obwodnica jest też bardzo ważna),
f. sprawiać by więcej młodych po skończeniu studiów miało po co wrócić do miasta (bo przecież nikt nie chce mieszkać w zablokowanym korkami węźle, gdzie nawet zawiezienie dzieci do szkoły, czy dojazd do pracy to codzienna droga przez mękę).
Wiem wariant nie jest idealny dla wszystkich, ale nie mamy innego rozsądnego wyjścia.